5204
5204
Op onderstaande foto's zie de reeks 52, nu de vreemde eend 5204 lijkt meer op 5404 dus je zou toch denken dat deze meer in de reeks 54 hoort?
zoals je kan zien lijken deze nog niet eens op elkaar . Of heeft zich iemand bezig gehouden met het herstickeren?
zoals je kan zien lijken deze nog niet eens op elkaar . Of heeft zich iemand bezig gehouden met het herstickeren?
Re: 5204
De lokomotieven van de reeksen 52, 53, en 54 werden midden jaren 50 in dienst gesteld naar een ontwerp van NohaB Zweden voor export GM loks. Ze bezaten allemaal een kabine zoals op de eerste foto aan beide uiteinden van de lokomotief. De kabine was zo ingericht dat de besturing rechts gebeurde ipv.links( in België rijden de treinen links).
Eind 70 -er jaren voldeden deze machines technisch nog volop, alleen was het comfort voor de bestuurder niet meer optimaal , omwille van de besturing rechts en het feit dat de lok zeer lawaaierig was. Daarop werd besloten om alle lokomotieven type 52 en 53 te voorzien van nieuwe "vlottende" bestuurderscabines. Vlottend omdat deze op grote rubberen abden werden gemonteerd voor een betere isolatie. Aanvankelijk zou het type 54 niet omgebouwd worden daar men dacht deze reeks buiten dienst te stellen. Deze beslissing werd echter begin jaren 90 herzien en de overblijvende exemplaren type 54 werden ook omgebouwd ,op 5404 na die als museumlok in de oorspronkelijke staat behouden bleef.
Eind 70 -er jaren voldeden deze machines technisch nog volop, alleen was het comfort voor de bestuurder niet meer optimaal , omwille van de besturing rechts en het feit dat de lok zeer lawaaierig was. Daarop werd besloten om alle lokomotieven type 52 en 53 te voorzien van nieuwe "vlottende" bestuurderscabines. Vlottend omdat deze op grote rubberen abden werden gemonteerd voor een betere isolatie. Aanvankelijk zou het type 54 niet omgebouwd worden daar men dacht deze reeks buiten dienst te stellen. Deze beslissing werd echter begin jaren 90 herzien en de overblijvende exemplaren type 54 werden ook omgebouwd ,op 5404 na die als museumlok in de oorspronkelijke staat behouden bleef.
-
- Berichten: 1059
- Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58
Re: 5204
Ik wist niet dat ze zoveel veranderingen konden aanbrengen aan een cabine
Ik maar denken dat dat 2 verschillende types waren
Ik maar denken dat dat 2 verschillende types waren
- trainfreak
- Berichten: 2627
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
- Locatie: Wettere
Re: 5204
Ze hebben gewoon de cabines met de snijbrander eraf gesneden.TrainzDr3ver schreef:Ik wist niet dat ze zoveel veranderingen konden aanbrengen aan een cabine
Ik maar denken dat dat 2 verschillende types waren
De nieuwe cabine is dan gewoon erop gezet.
Re: 5204
Waarom heeft de 5204 ook nog een oude cabine?
Was deze al buiten dienst voor de "modernisering"?
Was deze al buiten dienst voor de "modernisering"?
Re: 5204
Inderdaad. Alle andere 52's hebben eind jaren '70 'vlottende cabines' gekregen, behalve de 5204 die toen al buiten dienst was.b-loc schreef:Waarom heeft de 5204 ook nog een oude cabine?
Was deze al buiten dienst voor de "modernisering"?
Re: 5204
Ik weet niet of het klopt wat ik gisteren geschreven heb. Ik haalde die info van de website http://www.belrail.be/F/fiches/diesel/i ... type=hld52 maar andere bronnen vermelden dat de 5204 pas in 1989 geschrapt werd. Wie weet er meer van?Paul schreef:Inderdaad. Alle andere 52's hebben eind jaren '70 'vlottende cabines' gekregen, behalve de 5204 die toen al buiten dienst was.
Re: 5204
Is men met deze machine nog iets van plan? (museum, onderdelendonor of sloop?)Paul schreef:Ik weet niet of het klopt wat ik gisteren geschreven heb. Ik haalde die info van de website http://www.belrail.be/F/fiches/diesel/i ... type=hld52 maar andere bronnen vermelden dat de 5204 pas in 1989 geschrapt werd. Wie weet er meer van?Paul schreef:Inderdaad. Alle andere 52's hebben eind jaren '70 'vlottende cabines' gekregen, behalve de 5204 die toen al buiten dienst was.
Waar ik nog aan denk:
Gaat men ook één machine met vlottende cabine bewaren?
Groetjes
Re: 5204
Hallo,
Groeten,
Joris De Mol
Ik dacht dat de vlottende cabines pas begin de jaren '80 verschenen... Daarenboven is dat-net als bij de Klassiekjes-geen operatie geweest die in een maand tijd afgerond was. Het kan dus zijn denk ik dat de laatste loc effectief pas kort voor de 54'ers verbouwd werd. Tenslotte kan er ook een verschil zijn tussen "aan de kant zetten", en "officieel uit de geschriften schrappen"...Paul schreef:Ik weet niet of het klopt wat ik gisteren geschreven heb. Ik haalde die info van de website http://www.belrail.be/F/fiches/diesel/i ... type=hld52 maar andere bronnen vermelden dat de 5204 pas in 1989 geschrapt werd. Wie weet er meer van?Paul schreef:Inderdaad. Alle andere 52's hebben eind jaren '70 'vlottende cabines' gekregen, behalve de 5204 die toen al buiten dienst was.
Groeten,
Joris De Mol
Re: 5204
Hallo,
Groeten,
Joris De Mol
Met de 5204? Ik dacht dat deze loc verkocht was... Maar als er zich geen reddingsteam aanbiedt-zoals bij de 6003-zie ik deze loc ook nog te verdwijnen in de stilte van de nachtvasonline schreef:Is men met deze machine nog iets van plan? (museum, onderdelendonor of sloop?)Paul schreef:Ik weet niet of het klopt wat ik gisteren geschreven heb. Ik haalde die info van de website http://www.belrail.be/F/fiches/diesel/i ... type=hld52 maar andere bronnen vermelden dat de 5204 pas in 1989 geschrapt werd. Wie weet er meer van?Paul schreef:Inderdaad. Alle andere 52's hebben eind jaren '70 'vlottende cabines' gekregen, behalve de 5204 die toen al buiten dienst was.
Waar ik nog aan denk:
Gaat men ook één machine met vlottende cabine bewaren?
Groetjes
Groeten,
Joris De Mol