pietje schreef:
Bij 25 kV is dat allemaal haalbaar met 1 onderstation ergens in Mol (handig, want vlak bij een elektriciteitscentrale) de autotrafo's voor 25kV hebben geen externe aansluiting (bij Elia), waardoor deze optie veel goedkoper is.
En aangezien er tegen de tijd dat de wasdraad in Mol operationeel is, voldoende Desiro's of 18'en zijn, kan het geen probleem zijn om direct op 25 kV te werken.
Nein man ! In Mol zitten ze nu al met veel te weinig reactief vermogen, daar kunnen echt geen treinen meer bij. Een groot onderstation in Herentals of Geel recht aan de 380kV lijkt mij een veel betere oplossing. Ook in de ardennen hebben ze de 25kV-onderstations aan de grootste hoogspanningslijnen gehangen en niet aan het lokale net, omdat de belastingen zeer onevenwichtig zijn.
pietje schreef:
Hetgeen ik trouwens bedoelde met geen te kleine "eilandjes" is dat je lijnen van pakweg 10 km best niet omzet naar 25kV als deze aan beide uiteindes aansluit op een 3KV net, vooral ivm. de noodzakelijke spanningssluizen.
De lijn naar Mol luit enkel in Herentals en Hasselt aan op klassiek 3kV net, en dat is toch gemakkelijk 50 km uit elkaar, dus niet zo'n probleem.
25 kV-eilandjes zijn volgens mij niet eens z'n groot probleem. Een spanningssluis is nu ook weer niet zo ingewikkeld en modern materieel doet de omschakeling volledig automatisch
LHOON schreef:
Deze opmerking had betrekking op het gebruik van een 25 kV bovenleiding op 3kV. Voor uw voorbeeld (12200 kW) geeft dit een stroom van ongeveer 500A bij 25kV, waarop de bovenleiding moet voorzien zijn (gesteld dat de arbeidsfactor ongeveer 1 is). Deze stroom geeft bij 3kV echter slechts 1500kW vermogen...
Vandaar dat de bovenleidingen bij 3kV (en a fortiori bij 1500V) een veel grotere sectie moeten hebben!
Maar zoals ik al eerder zei wordt in de tijdelijke 3kV-configuratie de veel dikkere feeder mee gebruikt als onderdeel van de bovenleiding, waardoor de stromen (bijna) even groot mogen zijn als bij een klassieke 3000v-lijn