Seinen en modelbouw
Re: Seinen en modelbouw
Op L4 te Noorderkempen staat ook maanwitte lichten verhoogd opgesteld, dit om eventueel van perronspoor 1 naar 2 of omgekeerd te rangeren.
Ben ook al eens in kleine beweging van hoofdspoor naar perronspoor moeten rijden, omdat de wissel defect was.
Ben ook al eens in kleine beweging van hoofdspoor naar perronspoor moeten rijden, omdat de wissel defect was.
Re: Seinen en modelbouw
Wat is daar de functie van de witte lichten onder de Bakens ?Hobbes schreef:Op L4 te Noorderkempen staat ook maanwitte lichten verhoogd opgesteld, dit om eventueel van perronspoor 1 naar 2 of omgekeerd te rangeren.
Ben ook al eens in kleine beweging van hoofdspoor naar perronspoor moeten rijden, omdat de wissel defect was.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Seinen en modelbouw
ook op L4 is het vooral ten dienste van de spoorwerkvoertuigen. Ook daar zijn er kleine wijsporen die niet van draad voorzien zijn.
Re: Seinen en modelbouw
Klopt, maar onder bijna alle "blokbegrenzingsborden "(?) hangt er ook nog een lamp.Steven schreef:ook op L4 is het vooral ten dienste van de spoorwerkvoertuigen. Ook daar zijn er kleine wijsporen die niet van draad voorzien zijn.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Seinen en modelbouw
De merkborden die een lampje bevatten zijn dus beheerde merkborden en kunnen dus open en dicht gezet worden door het seinhuis. Als het lampje gaat branden mag de bestuurder dit merkbord beschouwen als een permisief merkbord en als dusdanig ook handelen. Deze basisregel is ook van toepassing op L2 en de klassieke lijnen. Het lampje laat dus toe om het sein op een andere manier voorbij te rijden. (nog steeds de juiste procedure toepassen natuurlijk). Kortweg als het lampje brand moet je de seingever niet contacteren.
Re: Seinen en modelbouw
Eigenaardig, dat "stukje" info (letterlijk een bitje) kan dus niet via ETCS tot bij de machinist geraken ???Steven schreef:De merkborden die een lampje bevatten zijn dus beheerde merkborden en kunnen dus open en dicht gezet worden door het seinhuis. Als het lampje gaat branden mag de bestuurder dit merkbord beschouwen als een permisief merkbord en als dusdanig ook handelen. Deze basisregel is ook van toepassing op L2 en de klassieke lijnen. Het lampje laat dus toe om het sein op een andere manier voorbij te rijden. (nog steeds de juiste procedure toepassen natuurlijk). Kortweg als het lampje brand moet je de seingever niet contacteren.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Seinen en modelbouw
Als je gestopt bent voor een merkbord zal er geen extra info binnenkomen. NU het is vrij eenvoudig hoor. Dat lampje is met ebp softwarematig aangestuurd (de seingever moet er zich dus niet om bekommeren). Als de reisweg juist is aangelegd zal het lampje vanzelf gaan branden, ook al staat het sein/merkbord gesloten. De bestuurder past de voorziene regels toe en is weer weg.
Op L2 wil dat zeggen stoppen voor het merkbord, de litera van het merkbord waarnemen, vaststellen dat het lichtje brand, de rit verder zetten aan max 15 km/u tot de nieuwe info van TBL2 binnenkomt. Zodra de kop van de trein het merkbord zal voorbijrijden zal de nieuwe info van TBL2 (in geval van etcs idem) binnenkomen via de bakens en de bestuurder krijgt zijn info. De uitleg die ik hier schrijf neemt meer tijd in beslag dan het in werkelijkheid uitvoeren er van. Als je zoiets ziet gebeuren is dat de logica zelf.
Op L2 wil dat zeggen stoppen voor het merkbord, de litera van het merkbord waarnemen, vaststellen dat het lichtje brand, de rit verder zetten aan max 15 km/u tot de nieuwe info van TBL2 binnenkomt. Zodra de kop van de trein het merkbord zal voorbijrijden zal de nieuwe info van TBL2 (in geval van etcs idem) binnenkomen via de bakens en de bestuurder krijgt zijn info. De uitleg die ik hier schrijf neemt meer tijd in beslag dan het in werkelijkheid uitvoeren er van. Als je zoiets ziet gebeuren is dat de logica zelf.
Re: Seinen en modelbouw
Toch even corrigeren Steven, als het witte lampje brandt op een beheerde SMB, wil dat voor ons zeggen dat het sein openstaat.
In ETCS level 1 krijgen we onze info binnen via de bakens, dus pas als we een SMB passeren waar een baken aanhangt, krijgen we info binnen.
In ETCS level 2 krijgt men info binnen via GPS/GSM-r, dus in real time zonder dat er nog bakens bij te pas komen.
In ETCS level 1 krijgen we onze info binnen via de bakens, dus pas als we een SMB passeren waar een baken aanhangt, krijgen we info binnen.
In ETCS level 2 krijgt men info binnen via GPS/GSM-r, dus in real time zonder dat er nog bakens bij te pas komen.
Re: Seinen en modelbouw
Van dat laatste was ik op de hoogte ik was dus enkel niet zeker van dat eerste.Hobbes schreef:De Brecht-shuttle rijdt idd level 1. De Thalys gaat in level 2 rijden.
Ik denk dat dentheo zijn vraag ivm kleine seinen dus al een breed antwoord gekregen heeft bij deze.
Re: Seinen en modelbouw
Denk dat de TGV dan gisteren proefreed in Level 1. Hij krop over de HSL naar Antwerpen. (op zoek naar een nieuwe balise.)
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Re: Seinen en modelbouw
Is dus een soort "rangeer" opdracht, indien TBL2 of ETCS niet goed "ontvangen" wordt ???Steven schreef:Als je gestopt bent voor een merkbord zal er geen extra info binnenkomen. NU het is vrij eenvoudig hoor. Dat lampje is met ebp softwarematig aangestuurd (de seingever moet er zich dus niet om bekommeren). Als de reisweg juist is aangelegd zal het lampje vanzelf gaan branden, ook al staat het sein/merkbord gesloten. De bestuurder past de voorziene regels toe en is weer weg.
Op L2 wil dat zeggen stoppen voor het merkbord, de litera van het merkbord waarnemen, vaststellen dat het lichtje brand, de rit verder zetten aan max 15 km/u tot de nieuwe info van TBL2 binnenkomt. Zodra de kop van de trein het merkbord zal voorbijrijden zal de nieuwe info van TBL2 (in geval van etcs idem) binnenkomen via de bakens en de bestuurder krijgt zijn info. De uitleg die ik hier schrijf neemt meer tijd in beslag dan het in werkelijkheid uitvoeren er van. Als je zoiets ziet gebeuren is dat de logica zelf.
Of werkt lamp altijd, ook als alles ok is, die lamp weet toch niet of de lok goede "ontvangst" heeft ?
Steven draad mag nu wel naar iets anders dan modeltreintjes... (technische vragen ofzo)
Ik geloof nooit dat ik dat zelf kan.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Seinen en modelbouw
Het lampje doet enkel dienst als controle op de reeds aangelegde reisweg door de seingever. Dat is dus voorgeprogrammeerd met een aantal factoren waarop het controle moet doen en zal dan vanzelf ontsteken. Het is wel zo dat op de hsl een aantal extra factoren zullen zitten tov de klassieke lijnen maar het basisidee er achter is idem.
ik ga het trachten uit te leggen met de klassieke signalisatie.
Een sein staat rood en het lichtje brand. Achter dit sein liggen eventueel wissels en/of overwegen die door het sein onder controle staan.
De reden dat het sein gesloten staat kan verschillende redenen hebben
een trein in de sectie er voor
een kortsluitkabel is geplaats
...
echter als de reisweg voor de aankomende trein goed is kan deze zijn rit zonder meer verder zetten mits het respecteren van de regels. Blij klassieke seinen ben je dus rit op zicht aan het rijden tot aan de voet van het volgende groot stopsein.
ik ga het trachten uit te leggen met de klassieke signalisatie.
Een sein staat rood en het lichtje brand. Achter dit sein liggen eventueel wissels en/of overwegen die door het sein onder controle staan.
De reden dat het sein gesloten staat kan verschillende redenen hebben
een trein in de sectie er voor
een kortsluitkabel is geplaats
...
echter als de reisweg voor de aankomende trein goed is kan deze zijn rit zonder meer verder zetten mits het respecteren van de regels. Blij klassieke seinen ben je dus rit op zicht aan het rijden tot aan de voet van het volgende groot stopsein.
Re: Seinen en modelbouw
Dus eens gestopt voor een SMB kan men jullie alleen laten vertrekken via dat lampje, omdat je geen communicatie hebt met een baken (alles level1) ?Hobbes schreef: In ETCS level 1 krijgen we onze info binnen via de bakens, dus pas als we een SMB passeren waar een baken aanhangt, krijgen we info binnen.
.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide