Na de Ruhrort-Entenfang-Tour van anderhalve week geleden, gisteren opnieuw een herkansing van een eerder niet gelukt tochtje. Goed vroeg weg om gezeik met riskante overstaps eruit te halen (Beneluxtrein + 6 minuten = slecht plan), en zo kwam het dat ik rond een uur of 12 in Antwerpen uit kwam. Wat is het daar toch mooi geworden eigenlijk

Daarvandaan nam ik de IC van 12:06 naar Lille Flandres. Bij binnenkomst in Tourcoing, het eerste station in Frankrijk, stond dit shuntertje lekker weekend te houden op het emplacement.

Het zicht op het station werd me goeddeels ontnomen door deze EuroStar.

Aangekomen op het grote kopstation Lille Flandres heb ik even wat foto's gemaakt alvorens me met dit gare oude dubbeldekkertje naar Arras te begeven.

Hetzelfde stelletje staat een klein uurtje later in Arras lekker in de zon (terwijl half Nederland wegspoelde

)

En er stond nog meer leuk spul in Arras

De moderne dubbeldekker rechts op de laatste foto is treinstel 333, wat even later als sneltrein naar Dunkerque zou vertrekken. Ik nam deze trein tot Lens, waar ik een vol uur overstap had. Hier staat treinstel 333 op spoor H in Lens. Anders dan op andere stations worden in Lens de sporen aangeduid met letters in plaats van cijfers.

Ook in Lens (op spoor A) stond dit archaïsche stammetje spitsmaterieel. Dit wordt nog steeds ingezet door de week, in de spits. Bijzonder is dat deze stammetjes geen stroomafnemer hebben. Ze worden geduwd door (meestal) een eloc van de (5)16000-serie (waar de NS 1100 ooit van afgeleid was). Om de flexibele inzetbaarheid te vergroten (??) hebben deze stammetjes dus ook maar 1 stuurstand.

Lens nog steeds. Op spoor C komt een TGV naar Paris-Nord binnen.

Op de kopspoortjes A en B presenteert SNCF u nogmaals het neusje van de zalm van het Franse regionaalspoor

Per moderne dubbeldekker ging het daarna langs allerlei stations met de prachtigste namen (Pont de Sallaumines en Corons de Mericourt bijvoorbeeld) naar Douai, waar een vrij korte overstap voorzien was. Treinstelletje 312 is net aangekomen in Douai.

En zoals gezegd, ik hoefde niet lang te wachten op de trein terug naar Lille Flandres. Of nou ja, trein.... Dit stuk schandaal kwam voorrijden in elk geval.

Een dubbeldekker met quasi-hip Seventies-interieur. En hoe gaan we om met kapotgesneden banken? Vervangen?? Welnee, naald en draad, en gaan met die banaan

Enfin, rond 18:30 arriveerde ik weer in Lille Flandres, waar laatstgenoemde trein nog even op de plaat kon, alvorens ik via Antwerpen weer naar huis ging