Via-biljet regels.

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Virliber

Via-biljet regels.

Bericht door Virliber »

Hallo,

Eerst van al, ik heb al een account op dit forum maar ik ben helaas mijn gebruikersnaam vergeten.

Dus, ik moet iets kwijt waar ik al een paar dagen mee rond loop. Eigenlijk zou het wel passen bij de klachtendienst van de NMBS, maar aangezien er niet echt een juiste categorie er voor is (en heb geen zin om brieven te beginnen sturen e.d.). En aangezien het eigenlijk maar over iets kleins gaat, plaats ik het hier maar om eens de mening te horen van andere mensen. (Ik heb ook al een paar keer een vraag over andere dingen gestuurd via de site van de NMBS en er nooit iets van terug gehoord)


Het gaat hierover. Sinds een tijd is de dienstregeling van de NMBS wat veranderd.
Nu, als ik in de treinplanner een reis intyp van Harelbeke naar Gent bekom ik dit: Afbeelding (Of url, http://hari.b-rail.be/HAFAS/bin/query.e ... 2&OK#focus ik zie dat het voorbeeld wat moeilijk doet, klik op meer details van het traject met 1 keer overstappen)

zoals je ziet staat er nu een traject bij dat eerst naar Kortrijk gaat en dan naar Gent.
Er moet wel wat bijbetaald worden (zie verder).
Ideaal voor een noodgeval als ik bijvoorbeeld de trein ervoor mis.

Nu woensdag 14 maart had ik dat traject nodig. Dus keek ik eens wat de extra kosten zijn:
Er staat daar onderaan "Tip: Deze reisweg is niet toegestaan met om het even welk vervoerbewijs. (Meer info)"
En dus klikte ik op "Meer info" en dit leidde mij naar hier: http://www.b-rail.be/nat/N/tarifs/ticke ... /index.php

Daar staat dan blablabla tenzij je voor dit extra traject betaalt wat een link is naar hier: http://www.b-rail.be/nat/N/tarifs/ticke ... /index.php
Wat informatie is over een Via-biljet wat dus aan halve kost is.


Met deze informatie ging ik naar het Station, om zo'n via-biljet te kopen. Daar aangekomen zei de bediende dat ik volle pot moest betalen omdat Kortrijk niet op de reisweg lag. Dat weet ik ook wel, toen zei ik dat het zo op de site van de nmbs stond, en ik had die dingen afgedrukt. Maar hij keek er niet eens naar en gaf mij toen een hele preek.
(Hij was eigenlijk echt grof, daarom dat ik het eens kwijt wil aan andere mensen).


Dus mijn vraag is nu, hoe zit het nu eigenlijk? Is de site misleidend? Of ben ik door die bediende afgezet?
Ik bedoel, waarom zetten ze dat op hun site? Voor dat dat er op stond kocht ik wel eens een ticket naar Kortrijk , maar nu staat er dat het aan halve prijs kan...
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Via-biljet regels.

Bericht door rvdborgt »

Virliber schreef:Nu woensdag 14 maart had ik dat traject nodig. Dus keek ik eens wat de extra kosten zijn:
Er staat daar onderaan "Tip: Deze reisweg is niet toegestaan met om het even welk vervoerbewijs. (Meer info)"
En dus klikte ik op "Meer info" en dit leidde mij naar hier: http://www.b-rail.be/nat/N/tarifs/ticke ... /index.php

Daar staat dan blablabla tenzij je voor dit extra traject betaalt wat een link is naar hier: http://www.b-rail.be/nat/N/tarifs/ticke ... /index.php
Wat informatie is over een Via-biljet wat dus aan halve kost is.

Met deze informatie ging ik naar het Station, om zo'n via-biljet te kopen. Daar aangekomen zei de bediende dat ik volle pot moest betalen omdat Kortrijk niet op de reisweg lag. Dat weet ik ook wel, toen zei ik dat het zo op de site van de nmbs stond, en ik had die dingen afgedrukt. Maar hij keek er niet eens naar en gaf mij toen een hele preek.
(Hij was eigenlijk echt grof, daarom dat ik het eens kwijt wil aan andere mensen).

Dus mijn vraag is nu, hoe zit het nu eigenlijk? Is de site misleidend? Of ben ik door die bediende afgezet?
Het laatste. Alle treinkaartjes die je tegen vol tarief kunt kopen, zijn ook met korting te koop. Ik zou aan de klantendienst schrijven.

Groetjes,
Rian
Henk
Berichten: 231
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:41
Locatie: Oostende

Re: Via-biljet regels.

Bericht door Henk »

rvdborgt schreef:Het laatste. Alle treinkaartjes die je tegen vol tarief kunt kopen, zijn ook met korting te koop. Ik zou aan de klantendienst schrijven.

Groetjes,
Rian
Ja, maar je krijgt die 50% korting (dacht ik toch altijd) alleen maar als je ook recht hebt op die korting bij aankoop van een normaal ticket, met een verminderingskaart dus. Op de geciteerde site lijkt het alsof je die 50% korting altijd krijgt bij een viabiljet. Vandaar de verwarring, denk ik.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Via-biljet regels.

Bericht door Steve »

Henk schreef:
rvdborgt schreef:Het laatste. Alle treinkaartjes die je tegen vol tarief kunt kopen, zijn ook met korting te koop. Ik zou aan de klantendienst schrijven.

Groetjes,
Rian
Ja, maar je krijgt die 50% korting (dacht ik toch altijd) alleen maar als je ook recht hebt op die korting bij aankoop van een normaal ticket, met een verminderingskaart dus. Op de geciteerde site lijkt het alsof je die 50% korting altijd krijgt bij een viabiljet. Vandaar de verwarring, denk ik.
Zo interpreteer ik het ook, uit het verhaal van de topicstarter maak ik niet op dat hij anders ook recht heeft op 50% korting. Op de geciteerde pagina zie ik enkel een bepaling voor een Via-biljet waarop korting is toegepast (hoe de berekening dus gebeurt), maar zelf leid ik daar hoegenaamd niet uit af dat het Via-biljet altijd 50% korting zou bieden (wat trouwens absurd zou zijn).
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Via-biljet regels.

Bericht door rvdborgt »

Henk schreef:
rvdborgt schreef:Het laatste. Alle treinkaartjes die je tegen vol tarief kunt kopen, zijn ook met korting te koop. Ik zou aan de klantendienst schrijven.
Ja, maar je krijgt die 50% korting (dacht ik toch altijd) alleen maar als je ook recht hebt op die korting bij aankoop van een normaal ticket, met een verminderingskaart dus. Op de geciteerde site lijkt het alsof je die 50% korting altijd krijgt bij een viabiljet. Vandaar de verwarring, denk ik.
Ik had even moeten gaan kijken op die website... die blinkt niet bepaald uit in duidelijkheid. Je hebt voor die korting uiteraard wel een kortingskaart nodig.

Groetjes
Rian
Virliber

Re: Via-biljet regels.

Bericht door Virliber »

Bedankt voor de duidelijkheid omtrent die korting.

Maar is er nu eigenlijk een verschil tussen een via-biljet en een gewoon extra ticket?
Het lijkt mij volstrekt normaal als ik van A naar C wil via B dat ik een ticket A naar B en dan B naar C koop, maar waarom heet het dan anders?
Als er toch een verschil is, en de site leidt mij naar naar een informatiepagina over 'via-biljet', dan hoor ik toch iets te kunnen kopen waar op z'n minst 'via-biljet' op gedrukt staat?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Via-biljet regels.

Bericht door overweg13 »

Virliber schreef:Bedankt voor de duidelijkheid omtrent die korting.

Maar is er nu eigenlijk een verschil tussen een via-biljet en een gewoon extra ticket?
Het lijkt mij volstrekt normaal als ik van A naar C wil via B dat ik een ticket A naar B en dan B naar C koop, maar waarom heet het dan anders?
Als er toch een verschil is, en de site leidt mij naar naar een informatiepagina over 'via-biljet', dan hoor ik toch iets te kunnen kopen waar op z'n minst 'via-biljet' op gedrukt staat?
Ik heb zo een via-biljet al een tijdje niet meer gebruikt. Vroeger was het echt voordelig, in die zin dat je voor wat eigenlijk 2 trajecten waren, maar één keer instaprecht moest betalen. (Dat lijkt me trouwens logisch!). Op een bepaald moment heeft men de reglementering gewijzigd. Uit de tekst op de website meen ik te mogen afleiden dat je met de reductie geen voordeel meer hebt: m.a.w. het maakt niets uit of je een via-biljet koopt of 2 afzonderlijke trajecten. Maar... dat geldt spijtig genoeg zowel voor biljetten tegen gereduceerde prijs als voor standaardbiljetten. Eigenlijk kan men dat via-biljet dus maar best afschaffen...
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Via-biljet regels.

Bericht door Adler »

Als je op de pagina van de Treinplanner op de knop "Hoeveel kost je reis?" klikt, krijg je een pagina met een aantal velden, ook een veld Via.
Wat je daar ook invult, zelfs een niet bestaand station, je krijgt steeds dezelfde prijs, namelijk de prijs van de rechtstreekse verbinding van begin- naar eindstation.
Wat staat dat veld Via daar dan te doen ?

Bij de hulp die bij dit scherm hoort, staat o.a. het volgende:

Wens je je reis te onderbreken in één van de stations op je reisweg of wens je een welbepaalde reisweg te volgen ? Geef dan ook een via-station in. Een Via-biljet wordt altijd afgegeven voor een enkele reis.

Totaal verkeerde informatie dus.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Via-biljet regels.

Bericht door overweg13 »

Adler schreef:Als je op de pagina van de Treinplanner op de knop "Hoeveel kost je reis?" klikt, krijg je een pagina met een aantal velden, ook een veld Via.
Wat je daar ook invult, zelfs een niet bestaand station, je krijgt steeds dezelfde prijs, namelijk de prijs van de rechtstreekse verbinding van begin- naar eindstation.
Wat staat dat veld Via daar dan te doen ?

Bij de hulp die bij dit scherm hoort, staat o.a. het volgende:

Wens je je reis te onderbreken in één van de stations op je reisweg of wens je een welbepaalde reisweg te volgen ? Geef dan ook een via-station in. Een Via-biljet wordt altijd afgegeven voor een enkele reis.

Totaal verkeerde informatie dus.
Ik begrijp niet helemaal wat je schrijft. Als ik Mechelen - Antwerpen via Mortsel-Oude-God invoer, krijg ik als prijs € 7.40. Als ik geen via-biljet aanvraag, kost die reis me € 5.80. Er is dus toch wel duidelijk een verschil.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Via-biljet regels.

Bericht door Adler »

overweg13 schreef: Ik begrijp niet helemaal wat je schrijft. Als ik Mechelen - Antwerpen via Mortsel-Oude-God invoer, krijg ik als prijs € 7.40. Als ik geen via-biljet aanvraag, kost die reis me € 5.80. Er is dus toch wel duidelijk een verschil.
Ik heb gewoon het voorbeeld genomen waar het hier over gaat: Harelbeke naar Gent-Sint-Pieters.
Wat ik ook invul in dat via-veld, ik krijg steeds dezelfde prijs ( € 5.80 ) en dezelfde afstand (37 km).
Wat ik heb ingevuld in Via verschijnt wel in het vak Traject op het scherm met de prijzen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Via-biljet regels.

Bericht door overweg13 »

Adler schreef:
overweg13 schreef: Ik begrijp niet helemaal wat je schrijft. Als ik Mechelen - Antwerpen via Mortsel-Oude-God invoer, krijg ik als prijs € 7.40. Als ik geen via-biljet aanvraag, kost die reis me € 5.80. Er is dus toch wel duidelijk een verschil.
Ik heb gewoon het voorbeeld genomen waar het hier over gaat: Harelbeke naar Gent-Sint-Pieters.
Wat ik ook invul in dat via-veld, ik krijg steeds dezelfde prijs ( € 5.80 ) en dezelfde afstand (37 km).
Wat ik heb ingevuld in Via verschijnt wel in het vak Traject op het scherm met de prijzen.
Ik vermoed dat ik weet wat er gebeurt: dit deel van de website heeft zo zijn nukkigheden: als je eerst Harelbeke - Gent hebt ingevuld, krijg je uiteraard de juiste prijs voor 37 km. Als je de tweede keer een via-station invult, maar de naam ervan gewoon intypt, en dus niet selecteert uit het kadertje dat opspringt als je enkele letters hebt ingevuld, negeert de site je ingave, en blijft hij dus koppig 37 km aanrekenen. Als je Kortrijk selecteert (letterlijk!) dan krijg je wel een hogere prijs, net als voor Brugge of Deinze. Dat zal ook de reden zijn waarom je gelijk welk onbestaand station kunt invullen: de site negeert toch wat je intikt.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Via-biljet regels.

Bericht door Adler »

overweg13 schreef:
Adler schreef:
overweg13 schreef: Ik begrijp niet helemaal wat je schrijft. Als ik Mechelen - Antwerpen via Mortsel-Oude-God invoer, krijg ik als prijs € 7.40. Als ik geen via-biljet aanvraag, kost die reis me € 5.80. Er is dus toch wel duidelijk een verschil.
Ik heb gewoon het voorbeeld genomen waar het hier over gaat: Harelbeke naar Gent-Sint-Pieters.
Wat ik ook invul in dat via-veld, ik krijg steeds dezelfde prijs ( € 5.80 ) en dezelfde afstand (37 km).
Wat ik heb ingevuld in Via verschijnt wel in het vak Traject op het scherm met de prijzen.
Ik vermoed dat ik weet wat er gebeurt: dit deel van de website heeft zo zijn nukkigheden: als je eerst Harelbeke - Gent hebt ingevuld, krijg je uiteraard de juiste prijs voor 37 km. Als je de tweede keer een via-station invult, maar de naam ervan gewoon intypt, en dus niet selecteert uit het kadertje dat opspringt als je enkele letters hebt ingevuld, negeert de site je ingave, en blijft hij dus koppig 37 km aanrekenen. Als je Kortrijk selecteert (letterlijk!) dan krijg je wel een hogere prijs, net als voor Brugge of Deinze. Dat zal ook de reden zijn waarom je gelijk welk onbestaand station kunt invullen: de site negeert toch wat je intikt.
Volgens mij gebruik je toch een andere browser dan ik (Internet Explorer). Ik kan helemaal niets selecteren in dat via veld (ook niet de eerste keer). Het enige lijstje dat daar verschijnt zijn de namen die ik daar ooit al eens zelf heb ingevuld. Zelfs als ik Kortrijk neem blijft hij dezelfde prijs geven.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Via-biljet regels.

Bericht door overweg13 »

Adler schreef: Volgens mij gebruik je toch een andere browser dan ik (Internet Explorer). Ik kan helemaal niets selecteren in dat via veld (ook niet de eerste keer). Het enige lijstje dat daar verschijnt zijn de namen die ik daar ooit al eens zelf heb ingevuld. Zelfs als ik Kortrijk neem blijft hij dezelfde prijs geven.
Ik gebruik inderdaad Firefox. Maar ik heb het net eens uitgetest in IE, en je moet veel geduld hebben voor de selectieroosters te voorschijn komen. Maar als je een keer geselecteerd hebt, komt toch de correcte prijs te voorschijn.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Via-biljet regels.

Bericht door Adler »

overweg13 schreef:
Adler schreef: Volgens mij gebruik je toch een andere browser dan ik (Internet Explorer). Ik kan helemaal niets selecteren in dat via veld (ook niet de eerste keer). Het enige lijstje dat daar verschijnt zijn de namen die ik daar ooit al eens zelf heb ingevuld. Zelfs als ik Kortrijk neem blijft hij dezelfde prijs geven.
Ik gebruik inderdaad Firefox. Maar ik heb het net eens uitgetest in IE, en je moet veel geduld hebben voor de selectieroosters te voorschijn komen. Maar als je een keer geselecteerd hebt, komt toch de correcte prijs te voorschijn.
Sorry, maar met IE 9 gaat het echt niet. Ik heb nu geprobeerd met Google Chrome en daar verschijnt inderdaad een lijst met stations waaruit je kan kiezen.
Virliber

Re: Via-biljet regels.

Bericht door Virliber »

Ok,

Met google chrome werkt het en je moet het blijkbaar inderdaad selecteren. Gewoon typen lukt niet.

Echter, als ik "Harelbeke -> Gent" intyp kost me dat €5.80 , als ik "Harelbeke -> Gent via Kortrijk" doe kost me dat €8.30
Het verschil is €2.50.
Het heen en terug ticketje dat ik moest kopen kostte €3.40 !

Er is dus weldegelijk een verschil.




(En ook, ik dacht vroeger altijd dat een via biljet was om een ommetoer te maken via een andere spoorlijn vb. Kortrijk-Brussel via Gent , het is begrijpelijk dat dat duurder is. Maar blijkbaar moet men ook bijbetalen als je op een tussenhalte even uitstapt, er wordt geen extra energie of dergelijke verbruikt, maar het kost toch substantieel meer voor korte afstanden... zucht... een vieze bedoening is me dat)
Plaats reactie