Hoe is dat een 'drastische vermindering' van het personeelsbestand? 1 op 3 van de mensen die met pensioen gaan, op sommige diensten (administratie), da's een vermindering van het personeelsbestand met 1000, verspreid over een aantal jaren. Op een personeelsbestand van 37.000 is dat, om het heel zacht uit te drukken, niet bepaald drastisch te noemen...de drastische vermindering van het personeelsbestand dat Descheemaecker al heeft aangekondigd: 1 op 3 wordt niet vervangen in sommige diensten.
NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
De opening van de afrit aan noorderkempen op de E19 naar Antwerpen zal ook wel een positieve invloed hebben. Momenteel is het station moeilijk bereikbaar richting Antwerpen.
Als je dan reclame maakt op enkele borden langs de snelweg dat je voor de prijs minder dan een parkingticket heen en terug naar anterpen kan, zonder met je auto in de stad te moeten rondrijden, en met vermelding van de laatste trein terug.
Maar een bordje P+R met een treintje bij krijg je geen enkele reiziger mee.
Maak er desnoods interactieve borden van met voorspelde reistijd met de auto incl file en die van de trein incl zijn eerstvolgende vertrekuur natuurlijk (want met de auto kan je natuurlijk direct vertrekken).
Als je dan reclame maakt op enkele borden langs de snelweg dat je voor de prijs minder dan een parkingticket heen en terug naar anterpen kan, zonder met je auto in de stad te moeten rondrijden, en met vermelding van de laatste trein terug.
Maar een bordje P+R met een treintje bij krijg je geen enkele reiziger mee.
Maak er desnoods interactieve borden van met voorspelde reistijd met de auto incl file en die van de trein incl zijn eerstvolgende vertrekuur natuurlijk (want met de auto kan je natuurlijk direct vertrekken).
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Dat maakt dat de variabele kosten voor de nmbs te wijten aan extra treinen lager worden. Besparen op dienstverlening heeft dan nog minder nut, dienstverlening uitbreiden wordt makkelijker. Een grote incentive dus om de vaste kosten (administratie, directie, werkplaatsen,...) aan te pakken.Adler schreef:En wat gaat dat dan oplossen ?Shrek schreef: De staat zou beter wat meer subsidies geven aan infrabel en minder aan de nmbs.
Langs de andere kant wordt infrabel dan weer minder afhankelijk van het aantal treinen op een bepaalde lijn. Ze krijgen hun geld dan rechtstreeks van de staat en kunnen zo ook minder gebruikte lijnen toch openhouden.
Het rekensommetje "wanneer is een trein rendabel" of "wanneer is een spoorlijn rendabel" verandert dan voor de 2 ondernemingen. Want het geld komt misschien wel van dezelfde bron, de besteding wordt volledig anders gedaan...
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
JS,
welkom op het forum en ik vond het eerste bericht al zeker interessant om lezen, er zit waarheid in!
welkom op het forum en ik vond het eerste bericht al zeker interessant om lezen, er zit waarheid in!
-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Sowieso zijn gaten slaan in de dienstregeling zeker als er slechts 1 trein per uur is gewoon dom. De dienst in het geheel wordt er minder bruikbaar door.
Die telgegevens: zijn die overigens betrouwbaar? Heeft er daar al iemand bij stilgestaan? Het gaat immers over visuele tellingen wat het meer schattingen dan tellingen maakt.
Die telgegevens: zijn die overigens betrouwbaar? Heeft er daar al iemand bij stilgestaan? Het gaat immers over visuele tellingen wat het meer schattingen dan tellingen maakt.
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Voor zover ik weet zijn er geen details bekend gemaakt door Descheemaecker over welke afdelingen het gaat en over welke absolute aantallen.Teach2 schreef:Hoe is dat een 'drastische vermindering' van het personeelsbestand? 1 op 3 van de mensen die met pensioen gaan, op sommige diensten (administratie), da's een vermindering van het personeelsbestand met 1000, verspreid over een aantal jaren. Op een personeelsbestand van 37.000 is dat, om het heel zacht uit te drukken, niet bepaald drastisch te noemen...de drastische vermindering van het personeelsbestand dat Descheemaecker al heeft aangekondigd: 1 op 3 wordt niet vervangen in sommige diensten.
Het feit dat men daar heel vaag over blijft zegt volgens mij al genoeg.
Maar we zullen maar afwachten tot donderdag zeker als de vakbonden gaan beslissen wat ze gaan doen.
In elk geval wil hij in 2015 het verlies dat nu 215 miljoen bedraagt volledig weg.
Het is duidelijk dat je dat niet gaat doen met de 13 miljoen die de afschaffing van de treinen gaat opbrengen.
En met 1000 mensen minder ga je ook nog geen 200 miljoen uitsparen. tenzij die allemaal 200.000 euro per jaar verdienen.
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
amai amai: wederom worden de tellingsgegevens van de TBG in twijfel getrokken (Hogersluys). Er wordt weer geinsinueerd dat NMBS het afschaffen van bussen afdwingt bij DL (Ferry).
Schuiven met de trein kan inderdaad (en dan moet er niets afgeschaft worden omwille van Werkvensters). Maar dat kost NMBS het dubbele aan materieel en personeel (2 treinstammen nodig ipv 1).
Inderdaad zal de afwerking van het afrittencomplex in Brecht positief zijn voor de pendelaars die de trein willen nemen, maar dat blijft ook maar uit ten gevolge politiek getouwtrek in Brecht zelf. NMBS ziet die afrit er liever vandaag dan morgen uiteraard.
Schuiven met de trein kan inderdaad (en dan moet er niets afgeschaft worden omwille van Werkvensters). Maar dat kost NMBS het dubbele aan materieel en personeel (2 treinstammen nodig ipv 1).
Inderdaad zal de afwerking van het afrittencomplex in Brecht positief zijn voor de pendelaars die de trein willen nemen, maar dat blijft ook maar uit ten gevolge politiek getouwtrek in Brecht zelf. NMBS ziet die afrit er liever vandaag dan morgen uiteraard.
spoorwegrealist
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Het is sowieso opmerkelijk te noemen dat die afrit er niet meteen is gebouwd.
Vanwaar dat er nog een rit Noorderkempen H/T moet verdwijnen wanneer de Fyra er komt, eigenlijk?
Vanwaar dat er nog een rit Noorderkempen H/T moet verdwijnen wanneer de Fyra er komt, eigenlijk?
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Dit zijn de eerste vier die afgeschaft worden :
611 IR R Antwerpen Centraal Noord'kempen 11:35 11:52 25
621 IR N67 Antwerpen Centraal Noord'kempen 21:36 21:53 22
631 IR R Noord'kempen Antwerpen Centraal 11:07 11:24 37
641 IR R Noord'kempen Antwerpen Centraal 21:07 21:24 9
Er zullen minder mensen in Brecht opstappen met als gevolg dat er terug treinen worden afgeschaft, tot er uiteindelijk geen treinen meer in Brecht stoppen.
De beloofde trein Den Haag-Bxl (of antw) zal er ook wel niet komen, wegens zeer weinig enthousiasme aan Belgische kant. Laat staan een trein naar Weert.
Dat de enige goeie trein tussen België en Nederland verdwijnt staat daarentegen vast.
Hopelijk geen neerwaartse spiraal zoals in 1984
611 IR R Antwerpen Centraal Noord'kempen 11:35 11:52 25
621 IR N67 Antwerpen Centraal Noord'kempen 21:36 21:53 22
631 IR R Noord'kempen Antwerpen Centraal 11:07 11:24 37
641 IR R Noord'kempen Antwerpen Centraal 21:07 21:24 9
Er zullen minder mensen in Brecht opstappen met als gevolg dat er terug treinen worden afgeschaft, tot er uiteindelijk geen treinen meer in Brecht stoppen.
De beloofde trein Den Haag-Bxl (of antw) zal er ook wel niet komen, wegens zeer weinig enthousiasme aan Belgische kant. Laat staan een trein naar Weert.
Dat de enige goeie trein tussen België en Nederland verdwijnt staat daarentegen vast.
Hopelijk geen neerwaartse spiraal zoals in 1984
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Helemaal klopt de vergelijking met 1984 niet. Bij de invoering van IC-IR werden precies gecadanceerde diensten ingevoerd, en dat betekende o.a. dat diensten waarbij niet elk uur van de dag gereden werd, vervangen werden door strakke uurdiensten. In vele opzichten was IC-IR inderdaad een stap terug, maar net op dat vlak niet. het verdwijnen van enkele diensten naar Noorderkempen is eigenlijk een terugkere naar de situatie voor 1984, waar je dit type ontbrekende diensten op taltijke verbindingen ook had.dcr schreef:Dit zijn de eerste vier die afgeschaft worden :
611 IR R Antwerpen Centraal Noord'kempen 11:35 11:52 25
621 IR N67 Antwerpen Centraal Noord'kempen 21:36 21:53 22
631 IR R Noord'kempen Antwerpen Centraal 11:07 11:24 37
641 IR R Noord'kempen Antwerpen Centraal 21:07 21:24 9
Er zullen minder mensen in Brecht opstappen met als gevolg dat er terug treinen worden afgeschaft, tot er uiteindelijk geen treinen meer in Brecht stoppen.
De beloofde trein Den Haag-Bxl (of antw) zal er ook wel niet komen, wegens zeer weinig enthousiasme aan Belgische kant. Laat staan een trein naar Weert.
Dat de enige goeie trein tussen België en Nederland verdwijnt staat daarentegen vast.
Hopelijk geen neerwaartse spiraal zoals in 1984
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Volgens mij is men er nu al een paar maanden aan bezig....stefanic schreef: Inderdaad zal de afwerking van het afrittencomplex in Brecht positief zijn voor de pendelaars die de trein willen nemen, maar dat blijft ook maar uit ten gevolge politiek getouwtrek in Brecht zelf. NMBS ziet die afrit er liever vandaag dan morgen uiteraard.
Het was geen politiek getouwtrek, eerder dat Brecht een andere oplossing wou dan de NMBS.
Goed dat de NMBS niet toegaf.... Brechtse oplossing kost driemaal meer....
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
ik had vorige week maandag toen ik er langs reed de indruk dat men er volop aan dat complex bezig was.dentheo schreef:Volgens mij is men er nu al een paar maanden aan bezig....stefanic schreef: Inderdaad zal de afwerking van het afrittencomplex in Brecht positief zijn voor de pendelaars die de trein willen nemen, maar dat blijft ook maar uit ten gevolge politiek getouwtrek in Brecht zelf. NMBS ziet die afrit er liever vandaag dan morgen uiteraard.
Het was geen politiek getouwtrek, eerder dat Brecht een andere oplossing wou dan de NMBS.
Goed dat de NMBS niet toegaf.... Brechtse oplossing kost driemaal meer....
NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Daar staan twee dingen die me interesseren.JS77 schreef:Hallo
Ter aanvulling: De Lijn heeft in verschillende ov-dossiers en -commissies herhaaldelijk en uitdrukkelijk aangegeven een structurerende rol voor die spoorlijn te zien en bereid te zijn tot het samen ontwikkelen van een geïntegreerd netwerk.
...
Het is alleen jammer dat pakweg De Lijn dit instrument al een aantal keer (succesvol) heeft moeten toepassen om de vervoermarkt in enkele corridors te bespelen, overigens ook op lijnen waar dat naar oorspronkelijk gebruik niet te verwachten was, omdat de voorstadstrein achterblijft.
Het plan 2020 van De Lijn is een solo-plan: voor overleg met spooroperatoren is er geen plaats.
Toch zijn sommige diensten van De Lijn welwillend en zouden graag een geïntegreerd net hebben, andere diensten willen dat vooral niét!
De spoorwereld zelf is veel te gesloten en wil geen pottenkijkers zelfs al zouden er treinen sneuvelen of gewoonweg lijnen afgeschaft worden.
Het blijft alles bij elkaar met de mee- en tegenwerkingen binnen de bedrijven zelf een enorm geklungel.
Misschien valt dit alleen op te lossen door een apart orgaan dat het openbaar vervoer controleert.
Wat over lijn 52 geschreven is valt in twee delen te bekijken.
Met de bus ben je relatief lang onderweg, veel reizigers en weinig comfort.
Iemand die bereid is om eventueel 55 minuten te wachten en waarvoor het geld geen probleem is zal eerder de trein gebruiken.
Anderen verkiezen de bus.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Uit het artikel gelinkt 2 bladzijden terug:Voor zover ik weet zijn er geen details bekend gemaakt door Descheemaecker over welke afdelingen het gaat en over welke absolute aantallen.
Het feit dat men daar heel vaag over blijft zegt volgens mij al genoeg.
Het cijfer van een afslanking met 1.000 man is ook al een paar keer in de pers verschenen.De raad van bestuur van de NMBS besliste deze week om één op de drie administratieve krachten die vertrekken niet te vervangen. Tegen 2015 levert dat 10 miljoen euro op.
Staken tiens. Ze hebben tenslotte een reputatie hoog te houden.Maar we zullen maar afwachten tot donderdag zeker als de vakbonden gaan beslissen wat ze gaan doen.
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
10+13 is 23 miljoen.Teach2 schreef:De raad van bestuur van de NMBS besliste deze week om één op de drie administratieve krachten die vertrekken niet te vervangen. Tegen 2015 levert dat 10 miljoen euro op.
Ik ben wel benieuwd waar Descheemaecker dan die andere 192 miljoen gaat vandaan toveren.