Bombardier Brugge wil werknemers behouden
12 april 2011
Tram- en treinproducent Bombardier in Brugge past vandaag het systeem van tijdelijke werkloosheid toe, omdat de onderneming tussen twee grote orders zit. Bombardier doet er intussen alles aan om zijn goed geschoolde technici te behouden.
Op het Internationale Congres voor Openbaar Vervoer in Dubai staat het Canadese concern Bombardier prominent met een grootse stand. Bombardier ziet de toekomst rooskleurig. Door de groei van de wereldbevolking - vooral in de steden - zal de vraag naar het openbaar vervoer de volgende jaren toenemen. Volgens de prognoses leeft in 2050 70 procent van de negen miljard mensen in de steden. Dat brengt enorme uitdagingen mee voor een degelijk openbaar vervoer.
Bombardier heeft het dan in de eerste plaats over de wereldsteden met vijf tot tien miljoen inwoners. Maar ook de fabriek in Brugge staat voor grote uitdagingen. De fabriek wikkelt de laatste orders af van bestellingen voor de Belgische spoorwegen NMBS en de Franse spoorwegen. Daarnaast volgt Bombardier in Brugge nog een ander spoor, namelijk voor de bouw van trams voor de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB. Dat is een gestaag volume.
Wachten op het Brusselse GEN
Bombardier wacht evenwel in de eerste plaats op de nieuwe treinen voor het gewestelijke expresnet rond Brussel van de NMBS. Siemens is de hoofdleverancier voor die treinen. Het gaat om een order van ongeveer 300 treinen. Bombardier bouwt er in onderaanneming. In september start de productie. Tot dan stelt Bombardier alles in het werk om zijn werknemers die vandaag tijdelijk werkloos zijn in dienst te houden. “We geven bijscholing. Het zijn zeer goede technici. Hen ontslaan zou heel dom zijn”, zegt woordvoerder Janet Olthof op het congres in Dubai. “Vaak leren de werknemers ook allerlei technische vaardigheden enkel op de werkplaats”. Een aantal oudere werknemers kon vroeger met pensioen.
Hoe moeilijk het is om de juiste werknemers te vinden, blijkt in de fabriek van Bombardier in Maubeuge, aan de Noord-Franse grens. Daar werken zelfs mensen uit de Elzas, omdat Bombardier op de lokale markt te weinig geschikte kandidaten vond.
Daarnaast hoopt Bombardier op een order van trams van De Lijn. De openbare vervoersmaatschappij wil 88 nieuwe trams in Antwerpen en Gent. De beslissing zou begin 2012 worden genomen.
Bron: Trends
En de nieuwe trams voor het spartacusplan? De Kust?
Bombardier Brugge wil werknemers behouden
Re: Bombardier Brugge wil werknemers behouden
Allez, de mannen van Bombardier hebben weer eens een order geroken,bobke schreef:Bombardier Brugge wil werknemers behouden
12 april 2011
Tram- en treinproducent Bombardier in Brugge past vandaag het systeem van tijdelijke werkloosheid toe, omdat de onderneming tussen twee grote orders zit. Bombardier doet er intussen alles aan om zijn goed geschoolde technici te behouden.
Op het Internationale Congres voor Openbaar Vervoer in Dubai staat het Canadese concern Bombardier prominent met een grootse stand. Bombardier ziet de toekomst rooskleurig. Door de groei van de wereldbevolking - vooral in de steden - zal de vraag naar het openbaar vervoer de volgende jaren toenemen. Volgens de prognoses leeft in 2050 70 procent van de negen miljard mensen in de steden. Dat brengt enorme uitdagingen mee voor een degelijk openbaar vervoer.
Bombardier heeft het dan in de eerste plaats over de wereldsteden met vijf tot tien miljoen inwoners. Maar ook de fabriek in Brugge staat voor grote uitdagingen. De fabriek wikkelt de laatste orders af van bestellingen voor de Belgische spoorwegen NMBS en de Franse spoorwegen. Daarnaast volgt Bombardier in Brugge nog een ander spoor, namelijk voor de bouw van trams voor de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB. Dat is een gestaag volume.
Wachten op het Brusselse GEN
Bombardier wacht evenwel in de eerste plaats op de nieuwe treinen voor het gewestelijke expresnet rond Brussel van de NMBS. Siemens is de hoofdleverancier voor die treinen. Het gaat om een order van ongeveer 300 treinen. Bombardier bouwt er in onderaanneming. In september start de productie. Tot dan stelt Bombardier alles in het werk om zijn werknemers die vandaag tijdelijk werkloos zijn in dienst te houden. “We geven bijscholing. Het zijn zeer goede technici. Hen ontslaan zou heel dom zijn”, zegt woordvoerder Janet Olthof op het congres in Dubai. “Vaak leren de werknemers ook allerlei technische vaardigheden enkel op de werkplaats”. Een aantal oudere werknemers kon vroeger met pensioen.
Hoe moeilijk het is om de juiste werknemers te vinden, blijkt in de fabriek van Bombardier in Maubeuge, aan de Noord-Franse grens. Daar werken zelfs mensen uit de Elzas, omdat Bombardier op de lokale markt te weinig geschikte kandidaten vond.
Daarnaast hoopt Bombardier op een order van trams van De Lijn. De openbare vervoersmaatschappij wil 88 nieuwe trams in Antwerpen en Gent. De beslissing zou begin 2012 worden genomen.
Bron: Trends
En de nieuwe trams voor het spartacusplan? De Kust?
en zijn weeral druk aan het zetten op politiek en De lijn om het binnen te halen.
Want onrechtstreeks zegt men hier toch dat indien de trams niet binnen gehaald kunnen worden,
er ontslagen zullen volgen.
Maar ja, we zien niet anders gewoon, bij ieder order spelen die mannen weer hetzelfde spelletje...
Re: Bombardier Brugge wil werknemers behouden
Ze spelen allemaal dat spelletje hoor. Of ze nu Siemans, Alstom, Bombardier, CAF, AnsaldoBreda of Stadler heten...Nils schreef: Allez, de mannen van Bombardier hebben weer eens een order geroken,
en zijn weeral druk aan het zetten op politiek en De lijn om het binnen te halen.
Want onrechtstreeks zegt men hier toch dat indien de trams niet binnen gehaald kunnen worden,
er ontslagen zullen volgen.
Maar ja, we zien niet anders gewoon, bij ieder order spelen die mannen weer hetzelfde spelletje...
Re: Bombardier Brugge wil werknemers behouden
De vorige trams van de lijn kwamen toch van siemens, dus daar pakt het dreigen van de vakbonden toch al niet meer
Re: Bombardier Brugge wil werknemers behouden
Alstom heeft onlangs aangekondigd dat er in totaal bijna 1400 vaste banen zullen moeten verdwijnen bij hun vestigingen in Duitsland, Italië en Spanje wegens een achterblijvende hoeveelheid orders in die regio's.
Ze spelen het spelletje allemaal.
Ze spelen het spelletje allemaal.
Re: Bombardier Brugge wil werknemers behouden
Dat is in samenwerking Siemens - BombardierShrek schreef:De vorige trams van de lijn kwamen toch van siemens, dus daar pakt het dreigen van de vakbonden toch al niet meer
Re: Bombardier Brugge wil werknemers behouden
Yep. Eergisteren is het doek over Bombardier Aken, vroeger Talbot, hofleverancier van de NS gevallen:AlexNL schreef:Ze spelen het spelletje allemaal.
http://www.aachener-zeitung.de/sixcms/d ... 0-Jobs-weg
Zéér spijtig, maar alle producten waar Talbot sterk in was zijn over de jaren heen verhuisd naar andere vestigingen. Elektrische stellen en enkeldeksrijtuigen naar Hennigsdorf (ex-AEG/LEW "Hans Beimler Lokomotivbau"), dubbeldeksrijtuigen naar Görlitz (ex-DWA/Waggonbau Görlitz) , draaistellen naar Siegen (ex-Waggon Union), enz. De laatste jaren zijn ze dan in leven gehouden met de eindassemblage van de VIRM (bakken kwamen in prefab van Görlitz) en de SLT. We weten waar we ons kunnen aan verwachten in 2015 als er geen bestelling van Twindexx'en van de NMBS komt..
Misschien ziet Stadler nog iets in deze fabriek als overnemer ? Men is immers druk op zoek naar extra productiecapaciteit, en met de kennis die men daar heeft kan men perfect GTW's/KISS/FLIRT voor de Lage Landen, Scandinavië en het VK bouwen..