Modernisering Vierledige

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Stijn82
Berichten: 201
Lid geworden op: 23 sep 2006, 17:17

Re: Modernisering Vierledige

Bericht door Stijn82 »

en hoeveel zitplaatsen komen er binnen met 305 Desiro's?
80520 ;)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22540
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Modernisering Vierledige

Bericht door Steven »

Bart schreef: Wat de 800 betreft:
De schrapping van de 800 zou overeen komen met:
132 2de klasse rijtuigen. ( 302 x 44 = 13288 2de klasse zitplaatsen)
44 1ste klasse rijtuigen. (56 x 44 = 2464 1ste klasse zitplaatsen)
Totaal: 15752 zitplaatsen.
Dus jullie zouden 15752 zitplaatsen willen wegsmijten, gewoon omdat het interieur niet meer hedendaags is?
Dat zou pas een heel slecht beleid zijn.....
Er bij bedenkend dat de 3+2 opstelling in België echt weinig effectief gebruikt is, daarmee wil ik zeggen als op die bank van 3 al 2 mensen zitten je maar zelden een derde persoon moeite ziet doen om er bij te gaan zitten. De mensen blijven nog liever staan dan. Kortweg de werkelijk gebruikte capaciteit is lager. Idem bij de klassiekjes trouwens.
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 522
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:25
Locatie: Sint-Niklaas

Re: Modernisering Vierledige

Bericht door Bart »

Steven schreef:Hoeveel zitplaatsen komen er binnen met 305 Desiro's?
Voor alle duidelijkheid, ik heb niks tegen de instroom van de Desiro's hé :)
Steven schreef: Ik vermoed dat alle rode klassiekjes dus zeker een kans maken als eerst er uit te vliegen.
Dat zal ook zo zijn, geen enkel bordeaux klassiek stel gaat uitgerust worden met TBL1+ en later ETCS.
Dus die hebben hun langste tijd dus gehad.
Steven schreef: Als een trein rond de 40 jaar dienst heeft mag hij wel ver op pensioen.
Dat vind ik niet. Een trein moet buiten dienst, als hem meer kost aan onderhoud etc, dan dat hem opbrengt.
Steven schreef: Het vermogen is nog verre van deze tijd.
Ze hebben het vermogen van een stel 800 laten begrenzen eind jaren 70. Omdat ze toen voornamelijk reden als IC treinen, en zo'n sterk vermogen niet nodig hadden.
Ik denk dat de laatste serie (835-844) geleverd 1978-1979 standaard afgeleverd is met minder vermogen.
De onderstations konden in die periode de 800's niet aan (zeker geen gekoppelde)
Omdat deze stellen ook op het NS net rijden (Essen-Roosendaal) hebben ze die begrenzing nooit meer opgeheven.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22540
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Modernisering Vierledige

Bericht door Steven »

Jammer dus eigenlijk he, ik wist ook dat ze het vermogen wat afgerond hadden naar beneden toe. Je zou denken dat ze dat dan X tijd later terugzetten maar dat doen ze dus niet. Ik vind ze loom optrekken, soms denk ik dan van "en nu ga ik voorbijgestoken worden door een slak" bij bepaalde nrs.
Frank
Berichten: 229
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:48

Re: Modernisering Vierledige

Bericht door Frank »

Bart schreef:Ze zijn mss 35 jaar oud, maar ze rijden nog steeds alle 44 rond, en dit zonder al te veel problemen.
In de cijfers scoren ze echter toch niet echt goed. Het zijn wel niet de nieuwste cijfers, maar hier staan ze http://www.dekamer.be/doc/CCRI/html/53/ic124x.html (zoek op "14.02")
Vragenuurtje Kamer 08/02/2011 schreef:
  • De klassieke twee- en vierledige motorstellen, bouwjaar 1962-1979: 37 per miljoen kilometer.
  • De Brecks-motorstellen, bouwjaar 1980-1983: 25 per miljoen kilometer.
  • De motorstellen type 96, bouwjaar 1996-1998: 18 per miljoen kilometer.
  • Voor alle motorstellen samen is dat 27.
Nu is de ene panne de andere niet natuurlijk en mogelijk is een panne bij een 800 minder vaak 'fataal', dat kan ik echter niet staven. Ook kan je je afvragen waarom ze samen worden gerekend met de tweetjes, of hebben ze exact hetzelfde aantal defecten per miljoen kilometer, ik weet het niet.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Modernisering Vierledige

Bericht door nahoj »

Frank schreef:
Bart schreef:Ze zijn mss 35 jaar oud, maar ze rijden nog steeds alle 44 rond, en dit zonder al te veel problemen.
In de cijfers scoren ze echter toch niet echt goed. Het zijn wel niet de nieuwste cijfers, maar hier staan ze http://www.dekamer.be/doc/CCRI/html/53/ic124x.html (zoek op "14.02")
Vragenuurtje Kamer 08/02/2011 schreef:
  • De klassieke twee- en vierledige motorstellen, bouwjaar 1962-1979: 37 per miljoen kilometer.
  • De Brecks-motorstellen, bouwjaar 1980-1983: 25 per miljoen kilometer.
  • De motorstellen type 96, bouwjaar 1996-1998: 18 per miljoen kilometer.
  • Voor alle motorstellen samen is dat 27.
Nu is de ene panne de andere niet natuurlijk en mogelijk is een panne bij een 800 minder vaak 'fataal', dat kan ik echter niet staven. Ook kan je je afvragen waarom ze samen worden gerekend met de tweetjes, of hebben ze exact hetzelfde aantal defecten per miljoen kilometer, ik weet het niet.
Hou er rekening mee dat sommige types panne een tijdgebonden karakter hebben, waardoor de vergelijking van aantal pannes per (miljoen) km minder voordelig uitvalt voor materieel dat minder km productie heeft (typisch regionaal en stoptrein-materieel, zoals de klassieke twee- en vierledige motorstellen).
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Modernisering Vierledige

Bericht door nahoj »

Bart schreef:
Steven schreef: Als een trein rond de 40 jaar dienst heeft mag hij wel ver op pensioen.
Dat vind ik niet. Een trein moet buiten dienst, als hem meer kost aan onderhoud etc, dan dat hem opbrengt.
Hmm. Als je die redenering doortrekt naar het hele spoorwegsysteem (onderhoud infra,...), mag je een hele rits buitendienststellingen doorvoeren.
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 522
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:25
Locatie: Sint-Niklaas

Re: Modernisering Vierledige

Bericht door Bart »

Frank schreef: Ook kan je je afvragen waarom ze samen worden gerekend met de tweetjes, of hebben ze exact hetzelfde aantal defecten per miljoen kilometer, ik weet het niet.
Dat zou wel heel toevallig zijn.
Om een exact beeld van de betrouwbaarheid van een bepaald type materieel te hebben, moet je ze per type bekijken, en zou je de cijfers van de tractieverdelers moeten hebben.
En het niet berekenen in functie van per miljoen kilometer, maar berekenen hoeveel % per jaar motorstellen van een bepaald type buiten dienst staan te gevolge van een defect.
(En dat heb ik het over een technisch defect, niet over slijtage.) BV een motorstel type dat bijna uitsluitend stoptrein diensten rijdt, zal sneller zijn remblokken of schijfremmen moeten laten vervangen, dan een motorstel type dat bijna uitsluitend IC treinen rijdt.)

De periodieke onderhoudsbeurten, schouwingen, en buiten dienst stellingen door schade van aanrijdingen van personen of obstakels, mogen dus niet meegerekend worden in dit %.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Modernisering Vierledige

Bericht door Bibke »

Met cijfers kan men vanalles bewijzen.

Een F16 was voorzien om 1 panne per vlieguur te hebben wat in de praktijk ook gebeurt.
Maar toch zijn er maar weinig vluchten die moeten gecancelled worden door pannes omdat er veel (ingecalculeerde) pannes zijn die of in vlucht of tussen 2 vluchten in gerepareerd kunnen worden.
Daarenboven zijn er pannes waar gewoon mee doorgevlogen mag worden en die opgelost worden bij grotere herstellingen of inspecties.

Dus uit bovenstaande cijfers kan ik nog steeds niets concluderen.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Modernisering Vierledige

Bericht door nahoj »

Bart schreef:(...)
En het niet berekenen in functie van per miljoen kilometer, maar berekenen hoeveel % per jaar motorstellen van een bepaald type buiten dienst staan te gevolge van een defect.
(...)
Dan reken je bv. ook eventuele bevoorradingsproblemen van wisselstukken mee, og gevolgen van beperkingen aan onderhoudsinstallaties. En dat heeft niets te maken met de intrinsieke betrouwbaarheid van een type materieel.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Modernisering Vierledige

Bericht door Shrek »

nahoj schreef:Dan reken je bv. ook eventuele bevoorradingsproblemen van wisselstukken mee, og gevolgen van beperkingen aan onderhoudsinstallaties. En dat heeft niets te maken met de intrinsieke betrouwbaarheid van een type materieel.
Als een trein zo oud is dat je amper aan wisselstukken geraakt dan ben je beter af met een nieuwe trein waarvan de wisselstukken met hopen te verkrijgen zijn.
Om een betrouwbare dienstregeling aan te bieden telt dat absoluut wel mee :wink:
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Modernisering Vierledige

Bericht door nahoj »

Ik ken voorbeelden van onderdelen die al onverkrijgbaar worden vòòr de eerste levering van een nieuw type materieel, waardoor de bouwer al op zoek moet naar alternatieven.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Modernisering Vierledige

Bericht door Shrek »

nahoj schreef:Ik ken voorbeelden van onderdelen die al onverkrijgbaar worden vòòr de eerste levering van een nieuw type materieel, waardoor de bouwer al op zoek moet naar alternatieven.
Zoiets heeft dan toch zijn gevolgen op het % van de tijd dat een trein in onderhoud is?
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Modernisering Vierledige

Bericht door nahoj »

Dat kan.
Ik wou enkel meegeven dat de verkrijgbaarheid van onderdelen niet enkel een probleem van oud materieel hoeft te zijn.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Modernisering Vierledige

Bericht door nahoj »

Eigenlijk komt het neer op de defenities van 'betrouwbaarheid' en 'beschikbaarheid'.
Als een bepaald type materieel dubbel zo lang buiten dienst staat voor onderhoud of herstelling omdat de bevoorrading van onderdelen een probleem vormt, of omdat je werkplaatsen er niet optimaal voor uitgerust zijn etc., dan zal de beschikbaarheid veel meer beïnvloed worden door de betrouwbaarheid van dat type materieel. Of anders verwoord: als dat type materieel nooit defecten vertoond, en dus heel betrouwbaar is, zijn die bevoorradings- of infrastructuurproblemen geen problemen meer.

Zowel betrouwbaarheid als beschikbaarheid zijn belangrijke parameters.
Plaats reactie