Treinreizigers krijgen een compensatie

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

Wover schreef:ok, als L0 en L28 buiten dienst zijn dan :P
liefhebber van rampen zeker?
sweek

Bericht door sweek »

Ik wist niet dat dat er nog niet was in Belgie.

In Nederland het 50% bij een half uur vertraging, het volledige bedrag bij een uur vertraging. Vijf minuten vertraging op een trein waardoor je je aansluiting mist en een half uur moet wachten geldt ook als een half uur vertraging.

De enige gevallen waarin ze het niet uitbetalen is volgens mij bij aangekondigde werkzaamheden.
Pierre

Bericht door Pierre »

Dat is nog eens een vergoeding zie :!:
SteC
Berichten: 303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:14
Locatie: Oostende/Baden-Württemberg

Bericht door SteC »

sweek schreef: De enige gevallen waarin ze het niet uitbetalen is volgens mij bij aangekondigde werkzaamheden.
Ook bij overmacht betalen ze niet terug.
Als je een terugbetaling vraagt trekken ze wel eerst een euro of 4 administratiekosten af, waardoor je bij een half uur vertraging al serieus hebt mogen reizen eer je iets terug krijgt.
sweek

Bericht door sweek »

SteC schreef:
sweek schreef: De enige gevallen waarin ze het niet uitbetalen is volgens mij bij aangekondigde werkzaamheden.
Ook bij overmacht betalen ze niet terug.
Als je een terugbetaling vraagt trekken ze wel eerst een euro of 4 administratiekosten af, waardoor je bij een half uur vertraging al serieus hebt mogen reizen eer je iets terug krijgt.
Dat heb ik nog nooit meegemaakt? ik heb het wel al een tijdje niet meer aangevraagd moet ik zeggen.
SteC
Berichten: 303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:14
Locatie: Oostende/Baden-Württemberg

Bericht door SteC »

Overmacht heb ik inderdaad ook nog nooit meegemaakt, maar het staat in hun voorwaarden.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Bericht door rvdborgt »

SteC schreef:
sweek schreef: De enige gevallen waarin ze het niet uitbetalen is volgens mij bij aangekondigde werkzaamheden.
Ook bij overmacht betalen ze niet terug. Als je een terugbetaling vraagt trekken ze wel eerst een euro of 4 administratiekosten af, waardoor je bij een half uur vertraging al serieus hebt mogen reizen eer je iets terug krijgt.
Dit gaat nog over NS, neem ik aan.
Bij werkzaamheden is de regeling niet buiten werking, maar geldt gewoon je vertraging t.o.v. de vervangende dienstregeling. De NMBS is daar nog ver van verwijderd: die publiceert maar zelden een vervangende dienstregeling (een opmerking als "de treinen lopen enkele minuten vertraging" kan niet als zodanig worden beschouwd).
Administratiekosten zijn er niet, er wordt wel pas vanaf een bepaald minimum (2,20) terugbetaald.
Bij is er geen terugbetaling in "bijzondere gevallen van overmacht". Dat is niet zomaar een zelfmoordenaar o.i.d. maar pas bij uitzonderlijke weersomstandigheden of een zeer grote stroomstoring. Dat komt niet vaak voor.

Groetjes,

Rian
sweek

Bericht door sweek »

SteC schreef:Overmacht heb ik inderdaad ook nog nooit meegemaakt, maar het staat in hun voorwaarden.
Nee, ik bedoel die administratiekosten. Ik kreeg het altijd volledig terugbetaald zonder extra kosten.
Jonathan

Bericht door Jonathan »

Dit stond op maandag 26/06/06 in de Metro bij Zijspoor:

Na jaren wachten kunnen de treinreizigers eindelijk bij vertragingen. Gul en klantvriendelijk is de regeling niet. Of veel gedupeerde treinkaarthouders de moeite zullen doen om voor enkele euro's in natura een heel semester vertragingen van minstens vijftien minuten op te tekenen, is de vraag. Ombudsman Guido Herman en de Bond van Trein, Tram- en Busgebruikers (BTTB) zijn blij met het principe van compensatie. Omdat het een tegenmoetkoming voor ondermaatse dienstregeling betreft, vraagt de ombudsman een soepele toepassing van de regeling; Al in 1994 drong hij aan op een compensatieregeling bij vertragingen. In 2000 volgden zijn concrete voorstellen. Nog eens zes jaar later komt er eindelijk een regeling die eerder een doekje voor het bloeden is. Eén zekerheid is er wel: de NMBS creëert extra bureaucratie. Omjaarlijks € 200.000 tot € 300.000 uit te keren - een raming van de NMBS - zijn 15 tot 20 mensen nodig. Die bureaucratie kost € 1 miljoen tot € 2 miljoen per jaar

...
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Bericht door Patrick »

Vanaf september 2009 in Europa: compensatie voor vertragingen vanaf 1 uur voor lange en internationale verbindingen.
Mogelijkheid bestaat om de regeling uit te breiden naar binnenlands treinverkeer (met mogelijkheid tot uitzondering voor metro/stadstreinen).
Bron VRT-nieuws (met foto's van 2 breaks :evil: ).

NMBS kent reeds vergoeding toe voor "regelmatige" binnenlandse vertragingen en vanaf 2 uur. In het kader van een nieuw beheerscontract wil NMBS dit terugbrengen tot 1 uur (zei de woordvoerder vanmorgen op de radio).
Voor de internationale treinen: dagtrein: vanaf 1 uur, nachttrein: vanaf 2 uur. Thalys, Eurostar en TGV: aparte regeling (zie site NMBS).
thomaslj

Re: Treinreizigers krijgen een compensatie

Bericht door thomaslj »

Vorig jaar heb ik compensatie gekregen, vervoersbewijs werd (na 2 maanden) volledig terugbetaald.

Reizigers die een treinkaart hebben betaald door de werkgever, kunnen die ook compensatie krijgen? (hierover vond ik niets op dit forum of de NMBS website)
Elgar
Berichten: 621
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Re: Treinreizigers krijgen een compensatie

Bericht door Elgar »

thomaslj schreef:Vorig jaar heb ik compensatie gekregen, vervoersbewijs werd (na 2 maanden) volledig terugbetaald.

Reizigers die een treinkaart hebben betaald door de werkgever, kunnen die ook compensatie krijgen? (hierover vond ik niets op dit forum of de NMBS website)


Dit staat op de NMBS-site:
De werkgeversbijdrage in het "treingedeelte" van een Treinkaart komt wel in aanmerking voor de berekening. Je geniet dus ten volle van de compensatie, zelfs indien je werkgever je woon-werktrajecten (geheel of gedeeltelijk) betaalt.
Andere kosten of prestaties worden niet vergoed.
URL: http://www.b-rail.be/nat/N/mynmbs/compe ... /index.php

Blijkbaar hebben die dus ook recht op compensatie, (dacht dat dat vorig jaar niet zo was).
Dan zal ik mijn vertragingen ook eens gaan bijhouden... :wink:
thomaslj

Re: Treinreizigers krijgen een compensatie

Bericht door thomaslj »

Maar krijgt de werkgever dat geld dan of de reiziger zelf?
jsoons

Re: Treinreizigers krijgen een compensatie

Bericht door jsoons »

thomaslj schreef:Maar krijgt de werkgever dat geld dan of de reiziger zelf?
Er krijgt niemand geld...
NMBS geeft enkel een saldo (in dit geval de treinkaarthouder ) dat kan ingeruild worden voor een nmbs product van minstens deze waarde... zie ook http://www.b-rail.be/nat/N/mynmbs/compe ... /index.php
Wover

Re: Treinreizigers krijgen een compensatie

Bericht door Wover »

Maar als je daar Go Passen voor koopt kan je ze voortverkopen op het internet met een weinig verlies (€45 incl verzending bv).
Gesloten