Treinreizigers krijgen een compensatie

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
thomaslj

Re: Treinreizigers krijgen een compensatie

Bericht door thomaslj »

Dat is een goed idee, kheb vrienden en familie genoeg die Keycards, Railpassen e.d. kunnen gebruiken :D
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Treinreizigers krijgen een compensatie

Bericht door Retard »

Spoormaatschappijen moeten reiziger ook vergoeden bij vertraging door overmacht

Spoorwegmaatschappijen moeten hun treinreizigers vergoeden bij vertragingen, ook wanneer die te wijten zijn aan overmacht. Dat stelt advocaat-generaal N. Jääskinen in zijn conclusie voor het Europese Hof van Justitie.

Volgens een Europese verordening moeten spoorwegondernemingen hun reizigers vergoeden bij vertragingen, minstens 25 procent bij vertragingen van één tot twee uur en minstens 50 procent bij vertragingen van twee uur of meer.

De Oostenrijkse spoorwegmaatschapppij ÖBB werd door de Oostenrijkse toezichthouder op de vingers getikt omdat ze geen vergoedingen wilde uitkeren bij vertragingen door overmacht. De spoorondernemening stapte naar het Oostenrijkse gerecht en die legde de vraag vervolgens voor aan het Europese Hof van Justitie.

In zijn conclusie stelt advocaat-generaal N. Jääskinen dat spoorwegondernemingen hun reizigers ook een compensatie moeten geven wanneer de vertraging veroorzaakt is door overmacht. De Europese verordening voorziet geen vrijstelling van het recht op een vergoeding wanneer de vertraging veroorzaakt is door overmacht zoals slechte weersomstandigheden of door schade aan spoorwegvoorzieningen.

Het advies van de advocaat-generaal is nog geen uitspraak van het Hof van Justitie. De advocaten-generaal moeten helpen om oplossingen aan te reiken in juridische geschillen. Het Hof zelf begint pas vandaag met de beraadslagingen over het arrest. De finale uitspraak volgt dus later.
Smetje

Re: Treinreizigers krijgen een compensatie

Bericht door Smetje »

Iemand al gebruik gemaakt van de 'nieuwe regeling' om voor de vergoeding in geld te kiezen ipv via de elektronische portefeuille?

Dit vond ik terug op de site ...

Onder de rubriek ...
Wanneer heb ik recht op compensatie bij vertragingen op het openbaar vervoer?

Aanvragen moeten 15 kalenderdagen na de verplaatsing(en) ingediend worden. Indien alles goedgekeurd wordt, ontvangt u normaal gezien in de vorm van waardebons/tegoed op de elektronische portefeuille die omgeruild kunnen worden voor treintickets.
Anders dan vroeger is het ook mogelijk om een vergoeding in geld te krijgen, op voorwaarde dat de klant de vraag daartoe expliciet stelt bij het indienen van zijn dossier. Dat zou dan moeten gebeuren in de rubriek 'opmerkingen' waar dan meteen ook het rekeningnummer moet vermeld worden.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Treinreizigers krijgen een compensatie

Bericht door dentheo »

Smetje schreef: Aanvragen moeten 15 kalenderdagen na de verplaatsing(en) ingediend worden.
Inderdaad...ik had stevige vertraging toen ik op reis ging naar Zwitserland...daardoor was mijn post na terugkomst één dag te laat....noppes
Groots.
Theo
Groeten vanop de Heide
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Treinreizigers krijgen een compensatie

Bericht door rvdborgt »

Smetje schreef:Iemand al gebruik gemaakt van de 'nieuwe regeling' om voor de vergoeding in geld te kiezen ipv via de elektronische portefeuille?
Dat is niet "nieuw", dat was volgens de algemene voorwaarden van de NMBS al mogelijk vanaf 3 december 2009 en dat voor alle soorten compensatie bij vertraging. Op 1 april 2012 hebben ze dan opgenomen dat bij regelmatige vertragingen (dus op een abonnement) je geen geld meer kunt krijgen maar alleen nog een elektronisch tegoed.

In werkelijkheid weigert de NMBS echter altijd al compensatie in geld uit te keren voor regelmatige vertragingen, onafhankelijk van wat er in de eigen algemene voorwaarden staat. Ik heb het niettemin onlangs aangevraagd, aangezien naar mijn mening Verordening 1371/2007 zeer duidelijk is. Natuurlijk kreeg ik geen geld; na een klacht daarover aan de NMBS, die zeer snel beantwoord werd, heb ik nu een klacht ingediend bij de toezichthouder. We zullen zien wat die zegt.

Groetjes,
Rian
eagleheart
Berichten: 304
Lid geworden op: 18 mar 2009, 05:53
Locatie: Muizen
Contacteer:

Re: Treinreizigers krijgen een compensatie

Bericht door eagleheart »

Het is wel markant dat je als reiziger binnen de 15 dagen na gebruik je aanvraag moet indienen, maar de nmbs wel meer dan 2 maanden de tijd neemt om de vergoeding te voorzien!^^
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Treinreizigers krijgen een compensatie

Bericht door rvdborgt »

eagleheart schreef:Het is wel markant dat je als reiziger binnen de 15 dagen na gebruik je aanvraag moet indienen, maar de nmbs wel meer dan 2 maanden de tijd neemt om de vergoeding te voorzien!^^
De NMBS is verplicht om binnen een maand te reageren op een compensatieverzoek. Verder is het de vraag of die 15 dagen wel redelijk zijn. De EU-verordening noemt geen termijn, maar je zou bij de toezichthouder een klacht in kunnen dienen dat je 15 dagen onredelijk kort vindt.

Groetjes,
Rian
Rob

Re: Treinreizigers krijgen een compensatie

Bericht door Rob »

Hoewel ik al zo'n 15 jaar met go- en railpassen kriskras doorheen het land reis, overkwam het mij zo goed als nooit dat ik langer dan een uur vertraging opliep. De laatste 2 maanden echter heb ik maar liefst 6x een situatie meegemaakt waarin ik gebruik zou kunnen maken van de compensatie voor vertraging van méér dan 1 uur:

- 3x gemiste aansluiting tussen IC Brussel-Turnhout en IR Antwerpen-Neerpelt in Lier of Herentals op vrijdagavond; 3x compensatie ingediend, 2 maal terugbetaling gekregen en 1 dossier is nog in behandeling;
- 1x trein afgeschaft wegens defecte deuren, met uur vertraging bij aankomst als gevolg; dossier is nog in behandeling;
- maandag 6 mei: afgeschafte IC Oostende-Eupen om 16.06 uur in Brussel-Noord wegens defecte loc, vertraging van 1u30 bij aankomst in Welkenraedt; ik heb niet eens mijn railpass ingevuld en heb ook geen controle gehad;
- dinsdag 7 mei: afgeschafte IC Oostende-Eupen om 14.06 uur in Brussel-Noord wegens defecte loc, ik heb de reis dan maar afgeblazen.

Heb ik gewoon pech of zijn er de laatste maanden opvallend meer afschaffingen of niet-verzekerde aansluitingen met langdurige vertragingen als gevolg ? Ik moet wel zeggen dat de terugbetaling vrij vlot verloopt (waardebonnen worden per post opgestuurd), maar het blijft toch frustrerend, arbeidsintensief en tijdrovend om altijd weer te moeten wachten en dossiertjes in te dienen!
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Treinreizigers krijgen een compensatie

Bericht door rvdborgt »

Rob schreef:Ik moet wel zeggen dat de terugbetaling vrij vlot verloopt (waardebonnen worden per post opgestuurd)
Je mag ook uitbetaling vragen via overschrijving. Of wil je dat niet?

Groetjes,
Rian
-Jeroen-

Re: Treinreizigers krijgen een compensatie

Bericht door -Jeroen- »

Rob schreef: - maandag 6 mei: afgeschafte IC Oostende-Eupen om 16.06 uur in Brussel-Noord wegens defecte loc, vertraging van 1u30 bij aankomst in Welkenraedt; ik heb niet eens mijn railpass ingevuld en heb ook geen controle gehad;
Zwartrijden en dan nog klagen dat men vertraging heeft en dat de compensatie omslachtig is, sorry dat vind ik niet kunnen.
Rob

Re: Treinreizigers krijgen een compensatie

Bericht door Rob »

rvdborgt schreef:
Rob schreef:Ik moet wel zeggen dat de terugbetaling vrij vlot verloopt (waardebonnen worden per post opgestuurd)
Je mag ook uitbetaling vragen via overschrijving. Of wil je dat niet?

Groetjes,
Rian
Tiens, daar wist ik niks van. De NMBS-site geeft als enige mogelijkheid aan: "Andere treinreizigers: je ontvangt je compensatie onder de vorm van 1 of meer waardebonnen, die 1 jaar geldig zijn. Hoewel je bonnen op naam zijn, kun je ze toch doorgeven. Ruil ze in het station in voor een NMBS-product voor binnenlands verkeer van minstens dezelfde waarde." Op die manier schaf ik mij biljetten aan voor de fiets op de trein, want dat product kan men (nog) niet via de automaten aanschaffen.
Rob

Re: Treinreizigers krijgen een compensatie

Bericht door Rob »

-Jeroen- schreef:
Rob schreef: - maandag 6 mei: afgeschafte IC Oostende-Eupen om 16.06 uur in Brussel-Noord wegens defecte loc, vertraging van 1u30 bij aankomst in Welkenraedt; ik heb niet eens mijn railpass ingevuld en heb ook geen controle gehad;
Zwartrijden en dan nog klagen dat men vertraging heeft en dat de compensatie omslachtig is, sorry dat vind ik niet kunnen.
Het een is wel het gevolg van het ander hé. Als de trein van 16.06 uur om 16.20 uur wordt afgeschaft en iedereen op de intussen binnengereden P-(boemel)trein naar Welkenraedt stormt die met vertraging vertrekt, is de kans op controle nihil en de garantie op een vertraging van minstens 1 uur bij aankomst in Welkenraedt een feit (het was uiteindelijk 19.10 uur i.p.v. de voorziene 17.37 uur).

Ik stel mij de vraag of ik nog wel geloofwaardig overkom bij de NMBS als ik drie van de tien ritjes op mijn railpass laat terugbetalen, terwijl de feiten wel zijn wat ze zijn.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Treinreizigers krijgen een compensatie

Bericht door rvdborgt »

Rob schreef:
rvdborgt schreef:
Rob schreef:Ik moet wel zeggen dat de terugbetaling vrij vlot verloopt (waardebonnen worden per post opgestuurd)
Je mag ook uitbetaling vragen via overschrijving. Of wil je dat niet?
Tiens, daar wist ik niks van. De NMBS-site geeft als enige mogelijkheid aan: "Andere treinreizigers: je ontvangt je compensatie onder de vorm van 1 of meer waardebonnen, die 1 jaar geldig zijn. Hoewel je bonnen op naam zijn, kun je ze toch doorgeven. Ruil ze in het station in voor een NMBS-product voor binnenlands verkeer van minstens dezelfde waarde." Op die manier schaf ik mij biljetten aan voor de fiets op de trein, want dat product kan men (nog) niet via de automaten aanschaffen.
De website van de NMBS is al onvolledig sinds 3 december 2009. Sindsdien geldt EU-verordening 1371/2007 en is de NMBS verplicht om de reiziger de keuze te geven tussen waardebonnen en geld. De NMBS geeft dat kennelijk niet graag toe en maakt wegens de onvolledige informatie liever een inbreuk op de genoemde verordening. De algemene voorwaarden zijn toen wel aangepast. Na enkele wijzigingen staat daarin nu:
NMBS schreef:Art. 34. Compensaties in geval van vertragingen, afgeschafte treinen en gemiste aansluitingen

[...]

§31.De compensatie wordt, naar gelang het vervoerbewijs van de reiziger, toegekend in de vorm van een bedrag gestort in de elektronische portefeuille of waardebonnen. Het compensatiebedrag blijft een jaar geldig en kan worden benut bij de aankoop van een NMBS-product voor binnenlands verkeer. De waardebonnen en het bedrag in de elektronische portefeuille zijn niet terugbetaalbaar.

§32.Op expliciet verzoek van de reiziger bij indiening van zijn aanvraag voor compensatie, betaalt NMBS het compensatiebedrag uit via een overschrijving. Dit geldt enkel voor compensatie voor vertragingen van minstens 60 minuten.
Die laatste zin uit §32 is volgens mij strijdig met de genoemde EU-verordening; daarover heb ik een klacht ingediend bij de toezichthouder.

De NMBS heeft ook een tijdje beweerd dat je bij een aanvraag tot contante uitbetaling de NMBS-voorwaarden afwijst en enkel aanspraak zou maken op het minimum uit de verordening. Dat is onzin: de voorwaarden van de NMBS hebben sinds eind 2009 altijd de mogelijkheid bevat om, zonder beperkingen, de aangevraagde compensatie in geld uitgekeerd te krijgen. De NMBS zou deze beperking wel kúnnen invoeren, maar in de voorwaarden staat iets anders.

De beperking dat uitbetaling in geld alleen mogelijk is voor vertragingen vanaf 60 minuten is pas op 1 april 2012 toegevoegd. In werkelijkheid echter weigert de NMBS bij abonnementen altijd al uitbetaling in geld.

Groetjes,
Rian
Rob

Re: Treinreizigers krijgen een compensatie

Bericht door Rob »

rvdborgt schreef:§32.Op expliciet verzoek van de reiziger bij indiening van zijn aanvraag voor compensatie, betaalt NMBS het compensatiebedrag uit via een overschrijving. Dit geldt enkel voor compensatie voor vertragingen van minstens 60 minuten.
Dank u wel voor deze informatie! Dat de NMBS verordening 1371/2007 als een vodje papier beschouwt, heb ik al mogen ondervinden in het Fyra-debacle. En in die toezichthouder zit blijkbaar geen of weinig beweging.

Gezien de recente vernieuwing van de NMBS-website en de niet-vermelding van nieuwe relevante bepalingen in de algemene voorwaarden, is het bijzonder aannemelijk dat de NMBS de mogelijkheid tot compensatie in geld bewust niet "promoot", terwijl het hier geen commerciële deal betreft maar een fundamenteel reizigersrecht. Daar bestaan zware en lelijke woorden voor om zo'n situatie te benoemen.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Treinreizigers krijgen een compensatie

Bericht door dentheo »

-Jeroen- schreef:
Rob schreef: - maandag 6 mei: afgeschafte IC Oostende-Eupen om 16.06 uur in Brussel-Noord wegens defecte loc, vertraging van 1u30 bij aankomst in Welkenraedt; ik heb niet eens mijn railpass ingevuld en heb ook geen controle gehad;
Zwartrijden en dan nog klagen dat men vertraging heeft en dat de compensatie omslachtig is, sorry dat vind ik niet kunnen.
Voor mijn part is dat hetzelfde als mijn compensatie niet betalen, alleen omdat ik de reis in Zwitserland niet ingekort had om binnen de 15 dagen compensatie te claimen voor de mislukte heenreis.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gesloten