Pagina 1 van 1

Station Heppen (bij Leopoldsburg)

Geplaatst: 08 jul 2010, 17:14
door Bibke
Is er iemand die foto's en/of spoorplannen op PC heeft of weet te vinden op het internet.

Ik heb aan die bundel veel gelegen in de 2° helft van de jaren 60 wanneer de goederentreinen overdag doorkwamen die de mijnen gingen bedienen. Ze kwamen gewoonlijk uit de richting Diest als we daar lagen.

Het was de tijd dat de jonge diesels reden ter vervanging van de stoomtractie.

Re: Station Heppen (bij Leopoldsburg)

Geplaatst: 08 jul 2010, 21:06
door Paul
Ik heb geen foto's of spoorplannen, maar ik weet nog min of meer hoe het station Heppen eruit zag in de jaren '70 en '80. Het reizigersverkeer was al stilgelegd in 1957, en toen werd ook het baanvak Heppen - Leopoldsburg buiten dienst gesteld. Dat baanvak was dubbelsporig en is nog vele jaren ongebruikt blijven liggen, omdat het door het ministerie van Landsverdediging 'van strategisch belang' werd geacht. Er stonden zelfs lichtseinen op aan de aansluiting met lijn 15 bij Leopoldsburg, seinen die altijd gedoofd waren maar die men waarschijnlijk vlug in bedrijf kon stellen mocht het nodig zijn. De rest van de lijn, Diest - Tessenderlo - Heppen, en de zijlijn Heppen - Beringen-Mijnen, zijn in dienst gebleven voor goederenverkeer tot in 1985. Het stationsgebouw van Heppen stond er toen nog en was een café of taverne als ik me goed herinner.

Re: Station Heppen (bij Leopoldsburg)

Geplaatst: 08 jul 2010, 22:20
door Bibke
Op die dubbele aansluiting reed nog 1 maal per jaar een passagierstrein, namelijk die van de Bond van grote en jonge gezinnen.
Ik dacht toen ook dat die sectie buiten dienst was maar voor die trein ging er toch over.

Het station van Heppen was in die tijd een van in de verte bekend danscafe. De bussen kwamen van zeer ver. Aan de kant van de sporen was een rijtuig geplaatst waarvan 1 zijde verwijderd was en er stonden tafels met banken in dat rijtuig. Ik geloof zelf dat het stoffen zetels 1° klasse waren. Maar daar ben ik niet zeker meer van.
De naam was dancing de trein.

Re: Station Heppen (bij Leopoldsburg)

Geplaatst: 09 jul 2010, 08:33
door Paul
Bibke schreef:Op die dubbele aansluiting reed nog 1 maal per jaar een passagierstrein, namelijk die van de Bond van grote en jonge gezinnen.
Ik dacht toen ook dat die sectie buiten dienst was maar die trein ging er toch over.
Dat is interessant nieuws. Kan je preciseren over welke jaren je spreekt? En 'een trein van de Bond van grote en jonge gezinnen', wat moet ik mij daarbij voorstellen? Van waar naar waar reed die, en bij welke gelegenheid?

Vriendelijke groet,

Paul

Re: Station Heppen (bij Leopoldsburg)

Geplaatst: 09 jul 2010, 10:10
door dentheo
Intersoc misschien ???

Re: Station Heppen (bij Leopoldsburg)

Geplaatst: 09 jul 2010, 11:16
door Steven
dentheo schreef:Intersoc misschien ???
bond van grote en jonge gezinnen heeft niets met intersoc te maken he :wink:

Re: Station Heppen (bij Leopoldsburg)

Geplaatst: 09 jul 2010, 11:35
door dentheo
Klopt.
Maar volgens mij laat Intersoc veel meer charters rijden....

Re: Station Heppen (bij Leopoldsburg)

Geplaatst: 09 jul 2010, 14:26
door Bibke
Paul schreef:
Bibke schreef:Op die dubbele aansluiting reed nog 1 maal per jaar een passagierstrein, namelijk die van de Bond van grote en jonge gezinnen.
Ik dacht toen ook dat die sectie buiten dienst was maar die trein ging er toch over.
Dat is interessant nieuws. Kan je preciseren over welke jaren je spreekt? En 'een trein van de Bond van grote en jonge gezinnen', wat moet ik mij daarbij voorstellen? Van waar naar waar reed die, en bij welke gelegenheid?

Vriendelijke groet,

Paul
Ik heb het dan over de jaren 70.
Van waar die kwam weet ik niet maar die reed éénmaal per jaar naar Blankenberge.
Dat was dan een goedkope uitstap voor de leden van de Bond van grote en jonge gezinnen. Tegenwoordig heet die bond de Gezinsbond.
Ik dacht dat men in die tijd minimum 3 kinderen moest hebben om lid te kunnen worden van die bond.

Re: Station Heppen (bij Leopoldsburg)

Geplaatst: 10 jul 2010, 20:02
door KB
Bibke schreef:Ik heb het dan over de jaren 70.
Van waar die kwam weet ik niet maar die reed éénmaal per jaar naar Blankenberge.
Dat was dan een goedkope uitstap voor de leden van de Bond van grote en jonge gezinnen. Tegenwoordig heet die bond de Gezinsbond.
Ik dacht dat men in die tijd minimum 3 kinderen moest hebben om lid te kunnen worden van die bond.
Kan wel kloppen. Zulke trein heeft ook nog gereden tussen Maaseik en Blankenberge, ik kan mij vaag herinneren dat ik als klein kind een keer met mijn ouders ben meegereden van voormalig station Opoeteren-Dilsen tot Blankenberge. Vermoedelijk moet dat het laatste of voorlaatste jaar geweest zijn dat die trein vanuit (en tot) Maaseik gereden heeft.

Re: Station Heppen (bij Leopoldsburg)

Geplaatst: 11 jul 2010, 00:35
door groentje
Bestond op veel plaatsen, heel veel stations die reeds in de jaren '50 waren afgeschaft, hadden wel een pelgrimstrein of een vakantietrein in de zomer. Het verklaart ook waarom behoorlijk wat oude perroninfrastructuur zolang is blijven liggen (o.a. in Machelen bij Deinze).

Re: Station Heppen (bij Leopoldsburg)

Geplaatst: 11 jul 2010, 10:17
door Paul
KB schreef:Kan wel kloppen. Zulke trein heeft ook nog gereden tussen Maaseik en Blankenberge, ik kan mij vaag herinneren dat ik als klein kind een keer met mijn ouders ben meegereden van voormalig station Opoeteren-Dilsen tot Blankenberge. Vermoedelijk moet dat het laatste of voorlaatste jaar geweest zijn dat die trein vanuit (en tot) Maaseik gereden heeft.
KB, weet je nog bij benadering rond welk jaar dat was? Op de lijn As-Maaseik werd het gewone reizigersverkeer opgeheven einde 1959, goederenverkeer (en mogelijkheid voor speciale reizigerstreinen) bleef er nog tot in 1979, de sporen zijn tot in 1988 blijven liggen.

Aan de stopplaats Opoeteren-Dilsen heb ik mooie herinneringen uit mijn kindertijd, in de jaren 1956-1958 gingen we daar in de zomer naar de vakantiekolonie in de Driepaalhoeve, die vlak aan de stopplaats gelegen was. 's Morgens vroeg werden we wakker getoeterd door de treinen, het was daar een overweg met SF 0.5, er kwamen stoomtreinen, motorwagens type 553 (= reeks 49), en eenmaal per dag een (toen heel nieuwe) dieselloc type 201 (= reeks 59) met K-rijtuigen voor de trein Maaseik- Brussel vv. Waar is de tijd...

Re: Station Heppen (bij Leopoldsburg)

Geplaatst: 11 jul 2010, 12:13
door KB
Paul schreef:
KB schreef:Kan wel kloppen. Zulke trein heeft ook nog gereden tussen Maaseik en Blankenberge, ik kan mij vaag herinneren dat ik als klein kind een keer met mijn ouders ben meegereden van voormalig station Opoeteren-Dilsen tot Blankenberge. Vermoedelijk moet dat het laatste of voorlaatste jaar geweest zijn dat die trein vanuit (en tot) Maaseik gereden heeft.
KB, weet je nog bij benadering rond welk jaar dat was? Op de lijn As-Maaseik werd het gewone reizigersverkeer opgeheven einde 1959, goederenverkeer (en mogelijkheid voor speciale reizigerstreinen) bleef er nog tot in 1979, de sporen zijn tot in 1988 blijven liggen.
Ik vermoed dat het '78 of '79 moet geweest zijn, want als het eerder was, was ik ongetwijfeld te jong om mij er nog iets van te herinneren (bouwjaar '72) en omdat het verkeer is stopgezet in '79 kan het ook niet later geweest zijn.

Re: Station Heppen (bij Leopoldsburg)

Geplaatst: 01 feb 2013, 21:45
door Bibke
Vandaag ben ik bij de Heemkundige kring foto's gaan scannen over de stationsbuurt van Heppen.
Blijkbaar zijn er daar niet zo veel van maar hier vinden jullie de scans van vandaag: http://www.flickr.com/photos/53691857@N ... 436438868/

Re: Station Heppen (bij Leopoldsburg)

Geplaatst: 06 nov 2021, 17:21
door willy
Begin jaren 70 heb ik als bediende van het station Leopoldsburg samen met de toenmalige rangeerder Rik Mondelaers de laatste uitgeweken wagons verzonden. Nadien zijn de sporen opgebroken.