HST houdt vanaf 2013 halt in Mechelen en Noorderkempen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

HST houdt vanaf 2013 halt in Mechelen en Noorderkempen

Bericht door odul »

20:14 Acht hogesnelheidstreinen zullen vanaf 2013 dagelijks op de nieuwe lijn Den Haag-Breda-Antwerpen-Brussel rijden. Ze zullen ook stoppen in Mechelen en het nieuwe station Noorderkempen in Brecht. Dat maakte uittredend minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V) dinsdag bekend.

Over de praktische uitvoering van het ministerieel akkoord over de verbinding, dat dateert van 2005, heeft Inge Vervotte een doorbraak bereikt met haar Nederlandse collega Camiel Eurlings (CDA).

Het akkoord houdt in dat acht hogesnelheidstreinen dagelijks heen en terug zullen rijden tussen Den Haag, Breda, Antwerpen en Brussel. De hogesnelheidslijn zal ook het station van Mechelen en het nieuwe station Noorderkempen in Brecht bedienen.

Volgens de huidige planning rijden de eerste treinen vanaf 2013. Een rit van Den Haag tot Brussel zal ongeveer 1 uur en 44 minuten duren.

Vervotte was erg tevreden met het akkoord. "Dit dossier was al enkele jaren een stoorzender voor de verhoudingen tussen België en Nederland op het vlak van spoorvervoer", zei ze. "Ik ben tevreden dat ik samen met mijn Nederlandse collega een oplossing heb gevonden."

GVA

Hierdoor zal Noorderkempen een rechtstreekse verbinding naar Brussel krijgen.
Vele zullen dat graag horen in Brecht en omgeving.
groentje
Berichten: 7301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: HST houdt vanaf 2013 halt in Mechelen en Noorderkempen

Bericht door groentje »

Kijk, dit is een compromis dat ik wel kan smaken. Noorderkempen krijgt niet allen een verbinding met Brussel, maar ook met Breda (en met kopmaken ook naar Rotterdam en Den Haag.)
rvdborgt
Berichten: 4347
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: HST houdt vanaf 2013 halt in Mechelen en Noorderkempen

Bericht door rvdborgt »

groentje schreef:Kijk, dit is een compromis dat ik wel kan smaken. Noorderkempen krijgt niet allen een verbinding met Brussel, maar ook met Breda (en met kopmaken ook naar Rotterdam en Den Haag.)
En in een tweeuurdienst. Hoera enzo. Den Haag - Antwerpen via deze verbinding is overigens nauwelijks sneller dan nu (Den Haag - Brussel in 1:44 met kopmaken in Breda en de extra stops, dat kan niet kloppen), met als bonus halvering van de frequentie, reserveringsplicht en veel hogere prijzen.
Het oorspronkelijke plan was een uurdienst Breda - Brussel met dezelfde stops. Daar heb je als reiziger meer aan.

Groetjes,
Rian
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: HST houdt vanaf 2013 halt in Mechelen en Noorderkempen

Bericht door K V B »

rvdborgt schreef: Het oorspronkelijke plan was een uurdienst Breda - Brussel met dezelfde stops. Daar heb je als reiziger meer aan.
We zullen zien. Tegen dan is het mogelijk dat binnenkort het Vlaams Gewest wat meer in de spoorwegpap te brokkelen heeft.

Mijn droomdienstregeling is:

- uurdienst Oostende - Brugge - Gent Antwerpen - alternerend Noorderkermpen Breda/Essen Roosendaal
- uurdienst Brussel - Mechelen - Antwerpen - alternerend norderkempen Breda/Essen Roosendaal.
Beide natuurlijk zo ingelegd dat er een vlotte overstap tussen beiden mogelijk is in Antwerpen. Mogelijk een goed startpunt voor een Vlaamse spoorwegmaatschappij :-)
stefanic
Berichten: 871
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: HST houdt vanaf 2013 halt in Mechelen en Noorderkempen

Bericht door stefanic »

allez, nu moet ze enkel nog beslissen welke -binnenlandse- treinen er moeten sneuvelen om die nieuwe verbinding er door te laten in Brussel. Dat zal voor NA de verkiezingen zijn zeker? Of gaat ze op bepaalde uren een IC met een zitplaatscapaciteit van meer dan 1000 plaatsen vervangen door een Fyra met ong. 550 plaatsen? Maar dan natuurlijk OOK stoppen in A.Berchem en de 3 Brusselse stations aub! Maar DAT zal dan weer niet voorzien zijn in het akkoord met de Nederlanders, want dan wordt de rittijd te lang.
Ze kan die nieuwe relatie ook laten rijden op de vrije rijpaden van Thalys. Dan moeten er enkel wat P-treinen sneuvelen. Kom maar bij ons op 't bureau werken Inge. Nieuwe competente collega's kunnen we altijd gebruiken.

In Het Laatste Nieuws lees ik gelukkig al nuances en bedenkingen: 'NMBS niet blij met trage TGV' en 'als het aan de NMBS lag, was deze verbinding er nooit gekomen' en 'dit is een politieke beslissing die handen vol geld kost, maar zowel in Nederland als in België zijn er verkiezingen op komst'
spoorwegrealist
Paul
Berichten: 1290
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: HST houdt vanaf 2013 halt in Mechelen en Noorderkempen

Bericht door Paul »

K V B schreef:Mijn droomdienstregeling is:

- uurdienst Oostende - Brugge - Gent Antwerpen - alternerend Noorderkermpen Breda/Essen Roosendaal
Mooie droom. Alleen spijtig dat men daar geen rekening mee gehouden heeft bij het ontwerpen van het huidige sporenplan in Antwerpen. Doorgaande treinen van lijn 59 naar niveau -2 in Antwerpen-Centraal en vice versa zijn in de huidige sporenconstellatie technisch weliswaar niet onmogelijk, maar bijzonder hinderlijk voor een vlotte exploitatie. Dus vergeet dat maar...
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: HST houdt vanaf 2013 halt in Mechelen en Noorderkempen

Bericht door Stef »

Paul schreef:
K V B schreef:Mijn droomdienstregeling is:

- uurdienst Oostende - Brugge - Gent Antwerpen - alternerend Noorderkermpen Breda/Essen Roosendaal
Mooie droom. Alleen spijtig dat men daar geen rekening mee gehouden heeft bij het ontwerpen van het huidige sporenplan in Antwerpen. Doorgaande treinen van lijn 59 naar niveau -2 in Antwerpen-Centraal en vice versa zijn in de huidige sporenconstellatie technisch weliswaar niet onmogelijk, maar bijzonder hinderlijk voor een vlotte exploitatie. Dus vergeet dat maar...
Er wordt toch (op dit forum) gesproken om de L-trein Gent-Antwerpen die nu verandert in de L-trein naar Roosendaal te veranderen in de rechtstreekse L-trein Gent - Roosendaal via de -2...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
groentje
Berichten: 7301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: HST houdt vanaf 2013 halt in Mechelen en Noorderkempen

Bericht door groentje »

Hmm, ja, die 2-uursdienst was ik alweer vergeten. Dat maakt het inderdaad al wat bitterder. Het verbaast me ook dat ze dan echt niet soepeler willen zijn met de verplichte reserveringen en toeslagen. Daar is een Brussel-Mechelen-Antwerpen-Noorderkempen-Breda-R'dam-Den Haag niet geschikt voor.
Niettemin, afhankelijk van de dienstregeling die dat oplevert, kan een van de Brecht-shuttles misschien worden afgeschaft, en de andere worden doorgetrokken naar ik-weet-niet-waar. Dan behoudt Noorderkempen zijn uurdienst naar Antwerpen, en verandert er voor hen an sich vrij weinig.
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: HST houdt vanaf 2013 halt in Mechelen en Noorderkempen

Bericht door K V B »

groentje schreef:Hmm, ja, die 2-uursdienst was ik alweer vergeten. Dat maakt het inderdaad al wat bitterder. Het verbaast me ook dat ze dan echt niet soepeler willen zijn met de verplichte reserveringen en toeslagen. Daar is een Brussel-Mechelen-Antwerpen-Noorderkempen-Breda-R'dam-Den Haag niet geschikt voor.
Wat tickets aan normale prijs betreft is men al vrij soepel. Met een Thalys "hilife" vervoersbewijs mag je al zonder die om te wisselen op een vorige of volgende Thalys stappen.
groentje
Berichten: 7301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: HST houdt vanaf 2013 halt in Mechelen en Noorderkempen

Bericht door groentje »

Niettemin, voor een IC-dienst, zoals de Fyra toch eigenlijk is, lijkt het me betrekkelijk overbodig om met verplichte reserveringen te werken. Zeker die ene Fyra van Den Haag via Breda naar Brussel, die hoort eigenlijk geïntegreerd te worden in het IC-netwerk, niet in een HST-netwerk.
Paul
Berichten: 1290
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: HST houdt vanaf 2013 halt in Mechelen en Noorderkempen

Bericht door Paul »

Stef schreef:Er wordt toch (op dit forum) gesproken om de L-trein Gent-Antwerpen die nu verandert in de L-trein naar Roosendaal te veranderen in de rechtstreekse L-trein Gent - Roosendaal via de -2...
Zoals ik zei, technisch kan dat. Maar die trein moet dan in Y Noord Berchem spoor A van lijn 27 kruisen, én in Y Arendstraat over de beide sporen van lijn 25. En hindert dus het verkeer op de lijnen 27 en 25.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: HST houdt vanaf 2013 halt in Mechelen en Noorderkempen

Bericht door HLE 2302 »

Afbeelding :mrgreen:
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: HST houdt vanaf 2013 halt in Mechelen en Noorderkempen

Bericht door Kristofke »

Dit is toch gewoon blij zijn met een dode mus zekers.

Als de plaatsreservering in voege blijft zal die trein gewoonweg leeg gaan rondrijden.

Waarna men na een jaar zal beslissen om de dienst te herbekijken, waarschijnlijk de Nederlanders onder druk zetten om meer geld te geven of de plaatsreservering af te schaffen, of gewoonweg heel de verbinding af te schaffen.

Intussentijd kan je in Noorderkempen, Antwerpen en Mechelen op het perron staan kijken naar gloednieuwe treinen waar niemand mag opstappen.

Moest je dan toch toevallig zo rijk zijn om deze trein wel te kunnen nemen zal je héél veel merken dat die IC trein (pakweg een 20xx of een 45xx) of IR trein (een 33xx of 31xx) vlak voor je neus zit en je snelle verbinding zo traag wordt als de traagste verbinding van dat moment.

Dit wordt een flop en is niet meer dan een politieke beslissing om relaties wat glad te strijken.

Als de politiek moed heeft dan legt ze een een stapel geld op tafel om de lijn Antwerpen-Brussel op te waarderen, te zorgen voor een verdubbeling in capaciteit van de noord-zuidverbinding of durft ze treinen te beperken te Brussel-Noord en Zuid en installeert een performante constante pendel in de noord-zuidverbinding (en dat laatste durven ze natuurlijk nooit, al zou het een pak vertragingen oplossen van véél te lange IC verbindingen waarvan volgens mij een marginaal percentage de uiterste stations aflegt)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22564
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: HST houdt vanaf 2013 halt in Mechelen en Noorderkempen

Bericht door Steven »

Nadeel is dat als je van noord en zuid terug grotendeels kopstations zou maken je de capaciteit van die stations zelf gaat verkleinen (een trein in doorrit heeft een klein tijdsslot nodig dan een trein die er kop moet maken inclu rekening houdend dat een rijpad dat er ingaat in aan dezelfde kant ook weer uit moet geraken.)
Dus verkies ik de optie NZV Brussel in capaciteit vergroten of treinen laten rijden langs andere wegen (L26 en L28 optimaler gebruiken).
FLV-FGSP
Berichten: 1897
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: HST houdt vanaf 2013 halt in Mechelen en Noorderkempen

Bericht door FLV-FGSP »

Gevonden op nieuwsblad.be:
Reizigersverenigingen ontevreden over hogesnelheidslijn Brussel-Breda

* woensdag 19 mei 2010, 17u26
* Bron: belga
* Auteur: fdb

Reizigersverenigingen TreinTramBus uit Vlaanderen en ROVER uit Nederland zijn teleurgesteld over het compromis over de hogesnelheidslijn Brussel-Breda. In de huidige plannen zouden reizigers verplicht zijn te reserveren, moeten ze een 'vanaf'-prijs betalen en ligt het vol tarief een stuk boven het huidige niveau.

Woensdag werd bekend dat een hogesnelheidstrein vanaf 2013 acht keer per dag Brussel met Mechelen, Antwerpen, Brecht en Breda zal verbinden.

'Reizigers aan beide kanten van de grens verwachten minstens een uurdienst tussen Antwerpen en Breda zodat ze soepel, vlot en voor een redelijke prijs de grens over kunnen. Wat tussen Brussel en Maastricht mogelijk is, moet tussen Antwerpen en Breda ook mogelijk zijn. Als NMBS en HSA dat niet willen, mag gerust een andere maatschappij treinen op deze lijn inzetten', aldus Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus.

De reizigersverenigingen hebben ook hun twijfels over de praktische haalbaarheid van de verbindingen. De inpassing bovenop de binnenlandse treindienst zou in geen van beide landen mogelijk zijn zonder aan het binnenlandse treinaanbod te raken.

De aankondiging moet volgens beide verenigingen dan ook eerder in het licht van de verkiezingsstrijd worden gezien die aan beide kanten van de grens woedt.
Plaats reactie