Goederentrein ontspoord in Deinze

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Goederentrein ontspoord in Deinze

Bericht door Adler »

Bron: VRT

In Deinze zijn vanmiddag twee wagons van een goederentrein ontspoord op de spoorlijn Gent-Deinze.
De trein was onderweg van Moeskroen naar Antwerpen-Noord.
Er zijn geen gewonden, maar de N43 is afgesloten en er zijn ook enkele winkelgebouwen ontruimd.
Over de omstandigheden van het ongeluk is nog niets bekend.
De NMBS laat weten dat de trein vinylacetaat vervoerde, een licht ontvlambare vloeistof.

"Momenteel is het rampenplan nog niet afgekondigd", zegt provinciegouverneur van Oost-Vlaanderen André Denys.
"Er zijn geen gewonden gevallen en de ontsporing gebeurde ver genoeg van huizen.
Men onderzoekt momenteel nog verder hoe het zit met de inhoud van de trein."

De hinder op het spoor zal waarschijnlijk nog het hele weekend duren.
Dat meldt infrastructuurbeheerder Infrabel.
Tussen Deinze en Gent rijden er geen treinen.
Reizigers moeten gebruikmaken van een vervangende busdienst.
calabria
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 nov 2008, 11:24

Re: Goederentrein ontspoord in Deinze

Bericht door calabria »

Adler schreef:In Deinze zijn vanmiddag twee wagons van een goederentrein ontspoord op de spoorlijn Gent-Deinze.
Op railtime spreken ze van "een technisch defect aan een goederentrein". Een ontsporing is wel een heel ruim gebruik voor de term technisch defect...
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Goederentrein ontspoord in Deinze

Bericht door Adler »

calabria schreef:
Adler schreef:In Deinze zijn vanmiddag twee wagons van een goederentrein ontspoord op de spoorlijn Gent-Deinze.
Op railtime spreken ze van "een technisch defect aan een goederentrein". Een ontsporing is wel een heel ruim gebruik voor de term technisch defect...
Dit noem ik geen technisch defect meer.
Voor Railtime is alles een technisch defect, typisch.
Als de hele trein in de berm zou liggen, zouden ze nog van een technisch defect spreken.
De ramp in Buizingen noemden ze aanvankelijk een ontsporing van 2 treinen.
Ik denk dat die in een andere wereld leven.
Bijlagen
deinze.jpg
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Goederentrein ontspoord in Deinze

Bericht door HLE 2302 »

calabria schreef:
Adler schreef:In Deinze zijn vanmiddag twee wagons van een goederentrein ontspoord op de spoorlijn Gent-Deinze.
Op railtime spreken ze van "een technisch defect aan een goederentrein". Een ontsporing is wel een heel ruim gebruik voor de term technisch defect...
:roll:

In het begin was het een verschrikkelijke Chaos allemaal ...
Een groep van zo'n 150 - 200 man van Topvakantie zat vast in FGSP.

Bussen konden om de een of ander reden nog niet worden ingelegd, stuurden ze ons lekker leuk via Brugge !
Een reis verlening van zo'n 2,5h. :P
Laatst gewijzigd door HLE 2302 op 11 apr 2010, 13:34, 2 keer totaal gewijzigd.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
os2lover

Re: Goederentrein ontspoord in Deinze

Bericht door os2lover »

Ben vandaag uitzonderlijk gaan werken, en ja, ik zat vanavond op de trein die van Brussel-Zuid naar De Panne zou rijden langs Gent en Deinze.

Het was een mengelmoes van informatie :

In Brussel-Zuid vroeg ik aan de in inlichtingenbalie, of ze van iets wisten "euh, ah nee, niks aan de hand". Na enig aandringen belden ze, en bleken ze toch op de hoogte te zijn, en dat er vervangingsbussen waren tussen Gent en Deinze.

Op de trein aangekomen, kondigt de treinbegeleider aan (letterlijk overgenomen) : "Welkom op de trein naar Aalst, Gent-Sint Pieters en misschien De Panne. Door een ongeval in Deinze zou het treinverkeer verstoord zijn tussen Gent en Deinze, maar ik weet van niks, en ik hou jullie later op de hoogte."

10 minuten later wist hij ineens wel dat er vervangbussen reden tussen Gent en Deinze, en kondigde hij dit aan. Alle reizigers van de stations tussen Brussel-Zuid en Gent, kregen evenwel pas de informatie 2 minuten voor aankomst in Gent Sint Pieters.

In Gent Sint Pieters niets dan lof over de organisatie van de NMBS: zowel op het perron, als in de gang, als aan de ingang stonden NMBS-medewerkers, om mensen te informeren, dat er aan de ingang bussen vertrokken.

Vervolgens op een overvolle harmonica-bus gereden naar Deinze, waar men me kwam oppikken.
De aankondigingen op de schermen van Deinze en over de luidsprekers spraken over een "treinongeval" waardoor vele mensen in het station panikeerden en dachten dat er iets veel ergers aan de hand was.

Eind goed al goed, we zijn goed thuisgekomen, en nogmaals een pluim aan de NMBS-medewerkers in Gent.
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2628
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Goederentrein ontspoord in Deinze

Bericht door trainfreak »

Ik zat in de Panne, ik wou daar de trein van 16u59 nemen.
We zijn daar toegekomen rond 16u20 maar er was geen trein te zien op het perron, terwijl die anders daar altijd staat.
Om 16u59 geen trein te zien.
Om 17u01 geen trein uit de richting van Veurne zien aankomen.
We konden wat samenraapsels van gesprekken oprapen en toen bleek dat er een ongeluk was in Deinze.
De eerste omroepberichten dat er iets aan de hand was, en dat er geen treinen reden naar de Panne hoorden we omstreeks 17u05!

We hebben dan de kusttram naar Oostende genomen, waar we dan de IC naar Antwerpen hebben genomen.
jan_olieslagers
Berichten: 3581
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Goederentrein ontspoord in Deinze

Bericht door jan_olieslagers »

os2lover schreef:De aankondigingen op de schermen van Deinze en over de luidsprekers spraken over een "treinongeval" waardoor vele mensen in het station panikeerden en dachten dat er iets veel ergers aan de hand was.
Zo zie je nog maar eens hoe de NMBS (in haar diverse geledingen) nooit iets goed kan doen. Spreekt men van een technisch defect dan is dat voor sommigen een zeer ruim gebruik van die term, spreekt men van een ongeval dan krijgen anderen schrik om nog in te stappen. Ik leef erg mee met de communicatieverantwoordelijken bij het spoor!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Goederentrein ontspoord in Deinze

Bericht door 2012 »

jan_olieslagers schreef:
os2lover schreef:De aankondigingen op de schermen van Deinze en over de luidsprekers spraken over een "treinongeval" waardoor vele mensen in het station panikeerden en dachten dat er iets veel ergers aan de hand was.
Zo zie je nog maar eens hoe de NMBS (in haar diverse geledingen) nooit iets goed kan doen. Spreekt men van een technisch defect dan is dat voor sommigen een zeer ruim gebruik van die term, spreekt men van een ongeval dan krijgen anderen schrik om nog in te stappen. Ik leef erg mee met de communicatieverantwoordelijken bij het spoor!
Da ist he, t'is nog nooit goed geweest en t'zal ook nooit goed zijn ...
os2lover

Re: Goederentrein ontspoord in Deinze

Bericht door os2lover »

Toch simpel: noem de dingen zoals ze zijn:
Een ontsporing is een ontsporing, moet je niet als ongeval bestempelen, of als technische storing.

Onder technische storing versta ik een mankement het zij aan de trein het zij aan de sporen of de seinen.

Een ongeval, da's als een trein met iets in aanrijding is gekomen (andere trein, dieren, auto's, personen....)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Goederentrein ontspoord in Deinze

Bericht door Steven »

tja noem de dingen zoals ze zijn, wij kennen eigenlijk maar drie begrippen, incident, in nood en ongeval. Een ontsporing is dus even goed een ongeval voor een treinbestuurder. Het komt er op neer dat eender hoe je iets gaat omschrijven, commentaar zal je altijd blijven krijgen. Welkom in de wereld van vandaag.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Goederentrein ontspoord in Deinze

Bericht door Adler »

Steven schreef:tja noem de dingen zoals ze zijn, wij kennen eigenlijk maar drie begrippen, incident, in nood en ongeval. Een ontsporing is dus even goed een ongeval voor een treinbestuurder. Het komt er op neer dat eender hoe je iets gaat omschrijven, commentaar zal je altijd blijven krijgen. Welkom in de wereld van vandaag.
Is het dan zo moeilijk om te spreken over een ontspoorde goederentrein ?
Of is dat een te ingewikkeld woord misschien ?
In godsnaam zeg.
Hoe dat intern genoemd wordt in het middeleeuws NMBS-jargon zal de reiziger worst wezen.
Railtime is er niet voor het personeel maar voor de reizigers.
De tekst op Railtime is trouwens nu aangepast, nu staat er ontspoorde goederentrein.
Er zijn daar toch nog mensen met gezond verstand.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Goederentrein ontspoord in Deinze

Bericht door Adler »

jan_olieslagers schreef: Zo zie je nog maar eens hoe de NMBS (in haar diverse geledingen) nooit iets goed kan doen. Spreekt men van een technisch defect dan is dat voor sommigen een zeer ruim gebruik van die term, spreekt men van een ongeval dan krijgen anderen schrik om nog in te stappen. Ik leef erg mee met de communicatieverantwoordelijken bij het spoor!
Ik zie niet in waarom het zo moeilijk is om een ontspoorde goederentrein een ontspoorde goederentrein te noemen.
Daar heb je geen communicatiedeskundigen voor nodig en ik denk ook niet dat iemand dan bang zal zijn om nog op een trein te stappen.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Goederentrein ontspoord in Deinze

Bericht door Adler »

Ook de gouverneur van Oost-Vlaanderen is niet te spreken over de communicatie van de NMBS-groep.
Het duurde volgens hem veel te lang voor er duidelijkheid was of de wagon nu een explosieve lading bevatte of niet.
Hij wil daarom nieuw overleg met de spoorwegen over de aanpak van gevaarlijke transporten.
Frédéric Petit zegt dat Infrabel wel meteen heeft doorgegeven welk goedje in de wagons zat.
"Misschien is er op het terrein verwarring uitgebroken", aldus Petit. :roll:
markske
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 feb 2007, 09:35

Re: Goederentrein ontspoord in Deinze

Bericht door markske »

In geval van een ongeval met gevaarlijke goederen moet volgens ARE 616 de IG de lading bevestigen of verbeteren.
Op vraag van Infrabel aan de IG hoorde deze het in Keulen donderen. Dus kon er van Infrabel enkel de gegevens uit Artweb doorgegeven worden zonder bevestiging van de IG.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Goederentrein ontspoord in Deinze

Bericht door Steven »

Adler schreef:
jan_olieslagers schreef: Zo zie je nog maar eens hoe de NMBS (in haar diverse geledingen) nooit iets goed kan doen. Spreekt men van een technisch defect dan is dat voor sommigen een zeer ruim gebruik van die term, spreekt men van een ongeval dan krijgen anderen schrik om nog in te stappen. Ik leef erg mee met de communicatieverantwoordelijken bij het spoor!
Ik zie niet in waarom het zo moeilijk is om een ontspoorde goederentrein een ontspoorde goederentrein te noemen.
Daar heb je geen communicatiedeskundigen voor nodig en ik denk ook niet dat iemand dan bang zal zijn om nog op een trein te stappen.

Je zou toch moeten weten dat in het begin een ongeval gewoon een ongeval is. Op de eerste momenten dat zoiets is gebeurd kan je beter bescheiden zijn met de aard van een ongeval te omschrijven. Eens de info duidelijker en dus vollediger binnenkomt kan je die dan aanpassen. Is in Halle net hetzelfde gebeurd met de info. Men sprak toen ook eerst van een ongeval pas nadien als duidelijk was hoe zwaar en wat soort ongeval het was ging men verduidelijken. Je hebt duidelijk last van de moderne tijd waar je op 2 sec na de feiten alles juist wil weten. De mensen van railtime staan niet ten velde als er iets gebeurd he. Geduld is een mooie deugd laat de dingen dus hun gang gaan. Dat er eerst een meer algemene omschrijving gebruikt is vind ik dus normaal. Zodoende zijn de mensen al deels geïnformeerd dat er iets gebeurd is.
Trouwens om mensen bang te maken na Halle maakt het weinig uit wat soort ongeval het is een ontspoorde goederentrein kan een reizigerstrein raken dus een logische reactie van de mensen in het begin.
Plaats reactie