? Welk station te Brussel het beste voor foto's maken?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
kijfhoek

? Welk station te Brussel het beste voor foto's maken?

Bericht door kijfhoek »

Hallo allemaal,

Ik wil een keer naar Brussel om foto's te maken. Ik kom met de trein vanuit Nederland.
Op welk station in Brussel komt het meeste verkeer langs. En waar komt het meest verschillende materieel langs?
Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groeten,

Leon.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ? Welk station te Brussel het beste voor foto's maken?

Bericht door Steven »

zowel te brussel zuid als brussel noord kan je foto's maken en heb je leuke punten waar je dus kan staan. Alles hangt een beetje af van het uur van de dag (stand van de zon).
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: ? Welk station te Brussel het beste voor foto's maken?

Bericht door Accelerat »

TGV komt overigens enkel op Brussel-Zuid. :wink:
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: ? Welk station te Brussel het beste voor foto's maken?

Bericht door groentje »

Evenals Eurostar, maar vooral die laatste is niet zo vlot te fotograferen in Brussel-Zuid (het veiligheidshek schermt nogal effectief de trein af). Om deze treinen op foto te zetten, zou ik eerder opteren voor Vorst-Zuid (ook binnen Zone Brussel, dus heb je geen extra ticket voor nodig).
Persoonlijk vind ik Brussel-Noord net iets aantrekkelijker, omdat je mooie fotopunten hebt met de kantoorgebouwen op de achtergrond. In Brussel-Zuid is dat laatste veel beperkter. En behalve de TGV's en Eurostars heb je er net dezelfde treinen. Al hangt het ook wel wat af van het tijdstip en de zoninval, zoals Steven zei.
Opgelet: de Benelux en de Thalys stoppen niet in Brussel-Noord.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: ? Welk station te Brussel het beste voor foto's maken?

Bericht door Steve »

Anders kun je ook eens station Kapellekerk proberen (kleiner station tussen Brussel-Centraal en -Zuid), daar heb je een goed uitzicht op alles wat tussen Noord en Zuid rijdt. Leuk om bijvoorbeeld eens een avondspits vast te leggen.
kijfhoek

Re: ? Welk station te Brussel het beste voor foto's maken?

Bericht door kijfhoek »

Hallo,

Allemaal bedankt voor jullie reacties. Ik ga dan naar Brussel-Noord. Ik denk in mei/juni van dit jaar.

Groeten,

Leon.
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: ? Welk station te Brussel het beste voor foto's maken?

Bericht door TrainzDr3ver »

MIVB-reiziger schreef:Anders kun je ook eens station Kapellekerk proberen (kleiner station tussen Brussel-Centraal en -Zuid), daar heb je een goed uitzicht op alles wat tussen Noord en Zuid rijdt. Leuk om bijvoorbeeld eens een avondspits vast te leggen.
Maar ligt kapellekerk ook niet in de minder goede buurt van Brussel, dan zeker als je daar alleen staat want daar staat toch nooit veel volk :?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: ? Welk station te Brussel het beste voor foto's maken?

Bericht door Steve »

TrainzDr3ver schreef:
MIVB-reiziger schreef:Anders kun je ook eens station Kapellekerk proberen (kleiner station tussen Brussel-Centraal en -Zuid), daar heb je een goed uitzicht op alles wat tussen Noord en Zuid rijdt. Leuk om bijvoorbeeld eens een avondspits vast te leggen.
Maar ligt kapellekerk ook niet in de minder goede buurt van Brussel, dan zeker als je daar alleen staat want daar staat toch nooit veel volk :?
Valt heel goed mee hoor, er zijn stations die in veel slechtere buurten liggen. Kapellekerk heeft natuurlijk het nadeel dat het voor de rest nogal desolaat is, maar in volle spitsuur is er echt geen enkel probleem.
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: ? Welk station te Brussel het beste voor foto's maken?

Bericht door TrainzDr3ver »

Ja ben daarstraks door Ukkel en Vorst-Oost gereden, zou ik bijvoorbeeld nog minder graag staan dan in Kapellekerk :D :P
Is Brussel-Congres trouwens ook een risicogeval, sommigen zeggen dat er daar vreemde dingen aan de hand zijn...
Presario

Re: ? Welk station te Brussel het beste voor foto's maken?

Bericht door Presario »

Zolang je maar niet naar Bockstael gaat :roll: !
Dietrich

Re: ? Welk station te Brussel het beste voor foto's maken?

Bericht door Dietrich »

Ik zie persoonlijk bijna nooit volk staan in Kapellekerk, dat station zelf is trouwens één en al graffiti. De laatste keer dat ik er mensen gezien heb waren het 4 allochtone jongeren. Congres is op het perron enorm donker, het station zelf ken ik niet.
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: ? Welk station te Brussel het beste voor foto's maken?

Bericht door Accelerat »

Dietrich schreef:Ik zie persoonlijk bijna nooit volk staan in Kapellekerk, dat station zelf is trouwens één en al graffiti. De laatste keer dat ik er mensen gezien heb waren het 4 allochtone jongeren. Congres is op het perron enorm donker, het station zelf ken ik niet.
Sorry hoor, maar doet dit ter zake?

OT: Ik geloof dat Kapellekerk tegenwoordig wel een beetje opgeknapt is. :)
Dietrich

Re: ? Welk station te Brussel het beste voor foto's maken?

Bericht door Dietrich »

Sorry voor de racistisch klinkende ondertoon.

Dat station is maar bediend met enkele treinen per dag (buiten de spits 2 waarvan de ene Zuid als eindpunt heeft). De muren van de perrons zijn mooi wit maar enkel wanneer ze quasi elke week worden herschilderd omdat ze om de haverklap met tags worden gedecoreerd. Als ik het ook goed voorheb (en volgens site van die vereniging die in het station zit) is het station maar open van 6h tot 18h30 en gesloten in het weekend.

Dus ik denk dat je als je drie of vier jongeren van rond de 18 in de middag daar ziet "braaf" zitten (terwijl er een trein passeert) en je later ziet dat er weer tags op de muren hangen, je wel gaat bedenken dat die daar waarschijnlijk niet op een trein zaten te wachten. En ik denk niet dat ik zever verkoop als de meeste problemen met jongeren in Brussel van allochtonen komt. Dat is niet als racistische praat bedoeld.
pietje

Re: ? Welk station te Brussel het beste voor foto's maken?

Bericht door pietje »

Dietrich schreef: En ik denk niet dat ik zever verkoop als de meeste problemen met jongeren in Brussel van allochtonen komt. Dat is niet als racistische praat bedoeld.
De meeste jongeren in Brussel zijn allochtonen (of toch van origine) dus rekenkundig zou je niet anders verwachten.

Trouwens in Centraal is al iemand doodgestoken om z'n MP3 speler, dus daar zou ik ook maar wegblijven :?
Zo kunnen we wel bezigblijven :roll:

In station Schaarbeek (of in die omgeving) zie je trouwens ook bijna alles voorbijkomen, enkel TGV en Eurostar zie je enkel in Zuid.
Ik vind dat een goede plek om foto's te nemen.
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: ? Welk station te Brussel het beste voor foto's maken?

Bericht door groentje »

Ik kom regelmatig wel eens in Vorst-Oost, voor een concertje in Vorst-Nationaal ligt dat station eigenlijk ideaal, alleen spijtig dat er maar 1 stoptrein per uur stopt. Qua onveiligheid valt het heel erg goed mee, hoor, het is alleen uitgerust alsof het ergens in de Ardennen lag, in plaats van in de stad. De wachthuisjes dateren van de jaren '30, geloof ik... Ukkel-Stalle en -Kalevoet zijn vrij vergelijkbaar. Ook met dat rode grind als perronbedekking.
Congres is een leuk station voor het station zelf, typisch jaren '50, met een leuke tentoonstellingsruimte (laatst was er eentje met luchtfoto's van Brussel), maar als elk ondergronds station nogal donker.
Bockstael ligt in een minder befaamde buurt, en echt gezellig vind ik het er ook niet, en met het beperkt aantal treinen dat er maar passeert (alleen uit Dendermonde en Aalst-Jette naar Brussel-Noord), zou ik dat station eerder afraden.
Plaats reactie