Dit kan best kloppen, maar waar dit artikel aan voorbij gaat, is dat landvoertuigen niet alleen geremd worden door de lucht-, maar ook door de rolweerstand. Ik ben geen fysica-expert, maar volgens mij neemt de rolweerstand niet zo snel toe met toenemende snelheid als de luchtweerstand. Hoe kun je anders immers verklaren dat het verbruik van een auto pas bij snelheden boven ca. 90 km/u gevoelig begint toe te nemen? Volgens vrijwel alle bronnen rijdt een auto het zuinigst rond die snelheid. En een trein verplaatst in verhouding tot zijn gewicht vrij weinig lucht, voor een trein speelt de rolweerstand dus een nog grotere rol dan voor een auto. Een MW41 heeft een verbruik van 1 op 1, ik weet niet of dat aan de topsnelheid van 120 km/u is, maar als dat over het gehele traject is kun je daar wel van uit gaan, de MW41 rijdt vooral als stoptrein, en veel vertragen en weer versnellen kost veel energie. Laten we dus aannemen dat die aan 120 km/u 1 op 1 rijdt. Als we het artikel in mijn link zouden mogen geloven, betekent een reductie van de snelheid met 50 % een daling van het brandstofverbruik van 75 %, de snelheid herleiden tot 1/5 zou dus betekenen dat het brandstofverbruik gereduceerd wordt tot 1/25. Dan zou de MW41 aan een snelheid van 24 km/u (120 % 5) maar een verbruik meer hebben van 1 op 25, minder dan de gemiddelde dieselwagen aan 120 km/u verbruikt, dit kan toch niet!De luchtweerstand verhoogt namelijk met het kwadraat van de snelheid, met als gevolg dat het vermogen dat nodig is om een voertuig voort te stuwen, toeneemt met de derde macht van de snelheid.
Hoe dan ook, er klopt iets niet volledig aan dit artikel. Hoe snel neemt het energieverbruik van een trein per kilometer toe naarmate de snelheid hoger is?