Uitbreiding NZV van 6 naar 8 sporen?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Uitbreiding NZV van 6 naar 8 sporen?

Bericht door Stef »

Een hele tijd geleden heb ik ergens horen vallen dat er plannen zouden zijn om de NZV uit te breiden van 6 naar 8 sporen, om de duidelijke reden dat het op dit moment serieus vol zit. Iemand die hier al meer over horen vallen heeft? Of daar nog plannen toe zijn of niet?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22577
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Uitbreiding NZV van 6 naar 8 sporen?

Bericht door Steven »

geen plannen, infrabel ging er een studie over laten maken. Reken er niet op dat als die studie positief is dat je er de eerste komende 15jaar een resultaat van zal zien.
pietje

Re: Uitbreiding NZV van 6 naar 8 sporen?

Bericht door pietje »

En laat ons eerlijk zijn: er zijn veel andere mogelijkheden zie waarschijnlijk ook onderzocht gaan worden eer ze echt een uitbreiding gaan doen.
Er liggen daar al 6 sporen, dus zou ik er niet van versteld staan als de uitkomst van de studie is dat het kosten/baten niet haalbaar is.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22577
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Uitbreiding NZV van 6 naar 8 sporen?

Bericht door Steven »

bovengrondse problemen die vrij kort bij de huidige NZV staan zijn:
de nationale bank van België
de kathedraal van brussel (is de reden dat de nzv haar huidig bochtige route heeft op die plaats).
De metro die er boven langs gaat.

Verder heb je ook nog last van de moerasige ondergrond (praktisch heel Brussel is moeras). Deze zijn weliswaar gedempt maar als ondergrond geeft die extra kosten voor stabilisatie mee natuurlijk (de rest is voor ingenieurs).
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Uitbreiding NZV van 6 naar 8 sporen?

Bericht door Patrick »

Dan maar een fly-over :mrgreen:
pietje

Re: Uitbreiding NZV van 6 naar 8 sporen?

Bericht door pietje »

Patrick schreef:Dan maar een fly-over :mrgreen:
Ik durfde het eigenlijk zelf niet voorstellen, maar het zal zeker goedkoper zijn, maar of ze er in Brussel voor te vinden zijn...
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Uitbreiding NZV van 6 naar 8 sporen?

Bericht door bobke »

hallo

Wat bedoel je me een fly-over?

grtn
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22577
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Uitbreiding NZV van 6 naar 8 sporen?

Bericht door Steven »

overvliegen als je gaat vertalen, een spoorbrug die de sporen over de andere brengt, geregeld in gebruik om gelijkgrondse kruisingen te voorkomen.
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Uitbreiding NZV van 6 naar 8 sporen?

Bericht door groentje »

pietje schreef:
Patrick schreef:Dan maar een fly-over :mrgreen:
Ik durfde het eigenlijk zelf niet voorstellen, maar het zal zeker goedkoper zijn, maar of ze er in Brussel voor te vinden zijn...
Neen, dus.

Er zijn, behalve de NZV, ook nog andere opties, zoals de lijn 28 meer gebruiken, meer treinen naar Brussel-Luxemburg sturen zonder de NZV aan te doen...
pietje

Re: Uitbreiding NZV van 6 naar 8 sporen?

Bericht door pietje »

groentje schreef: Er zijn, behalve de NZV, ook nog andere opties, zoals de lijn 28 meer gebruiken, meer treinen naar Brussel-Luxemburg sturen zonder de NZV aan te doen...
Ik heb zo al eens met het idee rondgelopen om een dubbelsporige tunnel bij te leggen tussen Noord en Luxemburg, zodanig dat je komende vanuit Antwerpen via Noord naar Luxemburg kunt rijden, zonder kop te maken.

Men moet echt eens van het idee af dat elke (niet HST-) trein door Brussel zowel in Noord, Centraal als Zuid moet stoppen.
Je kan die NZV niet oneindig blijven uitbreiden, want 8 sporen komen ook wel vol te zitten, 10 trouwens ook,...
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Uitbreiding NZV van 6 naar 8 sporen?

Bericht door groentje »

Vanuit Antwerpen is zo'n tunnel overbodig, de lijn 161 begint immers officieel in Schaarbeek, en via de lijn 26 kan je er binnen een paar jaar (met de Schuman-Josaphattunnel) ook geraken. Als je per se nieuwe tunnels wil, zou ik eerder opteren voor een Zuid-Luxemburg-tunnel. Al kan dat ook als metro.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22577
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Uitbreiding NZV van 6 naar 8 sporen?

Bericht door Steven »

Je kan heden ten dage ook al naar Brussel Shuman en Luxemburg vanuit Antwerpen en dit zonder kopmaken in Brussel Noord. De lijn 161 begint officieel in Schaarbeek. In Brussel Noord begint het gedeelte 161/2. Je moet echter komen vanaf de lijn 27, aangezien er vanop lijn 25 enkel een kruising ligt (geen wissels dus) om naar lijn 161 te gaan. Als de nieuwe tunnel klaar is die in Shuman gaat uitkomen kan het ook vanaf Vilvoorde via L26 om dan rechtstreeks in Shuman en dan Luxemburg uit te komen.
jan_olieslagers
Berichten: 3581
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Uitbreiding NZV van 6 naar 8 sporen?

Bericht door jan_olieslagers »

Steven schreef:Als de nieuwe tunnel klaar is die in Shuman gaat uitkomen kan het ook vanaf Vilvoorde via L26 om dan rechtstreeks in Shuman en dan Luxemburg uit te komen.
Dat kan nu toch ook al door L26 te volgen tot Etterbeek en dan daar rechtsweg richting Luxemburg?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22577
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Uitbreiding NZV van 6 naar 8 sporen?

Bericht door Steven »

Ja dat kan, maar dan moet je de keuze maken om de trein naar Schaarbeek te laten rijden of toch door de nzv te sturen. Als je ze er omgekeerd door laat rijden kunnen ze eventueel door naar Namur.
melle

Re: Uitbreiding NZV van 6 naar 8 sporen?

Bericht door melle »

Ik heb het al ergens geschreven, laat Brussel-Centraal enkel een stopplaats zijn voor L, P en CR treinen
Plaats reactie