Eindelijk schot in start renovatie Station Brussel-Zuid

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
trainman
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 feb 2006, 19:47
Locatie: Herzele

Re: Eindelijk schot in start renovatie Station Brussel-Zuid

Bericht door trainman »

We hebben Nouvel alleen gevraagd een stedenbouwkundig ontwerp te maken voor de ruime omgeving, niet voor een hertekend Zuidstation
Het gaat dus niet om de renovatie van het Zuidstation, maar om een ontwerp voor de ruime omgeving. Daar zaten we nu dringend met zijn allen op te wachten.
Mocht men nu eindelijk, na al die jaren (hoeveel, 15 ? of nog meer ?), eens de perrons en de overkapping afwerken, in dezelfde look als de perrons tot spoor 6, zou dat om te beginnen geen goed idee zijn ?
De ondertekenaars vinden dat het Zuidstation momenteel de uitstraling heeft van een oubollig Oost-Europees treinstation van weleer.
En die uitstraling verander je niet met de omgeving te hertekenen, maar door het station zelf onder handen te nemen
Laatst gewijzigd door trainman op 06 jan 2010, 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
rail s

Re: Eindelijk schot in start renovatie Station Brussel-Zuid

Bericht door rail s »

Uit de "papieren" Morgen kon ik nogtans afleiden dat de perrons weldegelijk worden heraangelegd en dat er een nieuwe overkapping komt met kantoorruimte.
Meer duidelijkheid tegen eind januari...
Trammist

Re: Eindelijk schot in start renovatie Station Brussel-Zuid

Bericht door Trammist »

In alle artikels die ik al heb gelezen, wordt er steevast OOK over een renovatie van het station op zich gesproken.
Heraanleg en nieuwbouw heeft niet rechtstreeks met het treinverkeer te maken, maar een moderne omgeving is essentieel voor de uitstraling van een nieuw, modern station. Luik-Guillemins is alvast een voorbeeld van een gloednieuw station in een onderkomen wijk, al bestaan er daar ook wel degelijk ambitieuze omgevingsplannen voor. Spijtig genoeg is men iets minder ambitieus wat financiering & uitvoering betreft... :P
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22528
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Eindelijk schot in start renovatie Station Brussel-Zuid

Bericht door Steven »

tja er waren roddels dat er twee jaren terug gestart zou worden met werken maar daar heb ik nooit iets van weten uitvoeren. Ik zal het pas geloven als ik de eerste spadesteek zie. Ter info, het nieuwere gedeelte is ook al toe aan renovatie, er zijn ettelijke waterlekken bij zware regenval in heel dat stuk van thalys en eurostar.
Trammist

Re: Eindelijk schot in start renovatie Station Brussel-Zuid

Bericht door Trammist »

Natuurlijk, met van die goedkope plastieken bucht wil zelfs een derderangs-KMO niet gezien worden...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22528
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Eindelijk schot in start renovatie Station Brussel-Zuid

Bericht door Steven »

de lekken zijn niet te vinden in die overkapping zelf maar in de afwatering er van.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Eindelijk schot in start renovatie Station Brussel-Zuid

Bericht door kika »

Er staat nog genoeg leeg er vlak naast, extra kantoorruimte is pure verspilling. Kunnen ze dat geld beter gebruiken om de markt te kunnen laten uitbreiden of zoiets. Maar zoiets als een markt voor de gewone mens is waarschijnlijk niet elitair genoeg voor de dames en heren immospeculant.

Wat ik zelf erg zou waarderen is meer schoonmaakploegen, het is een redelijk groot station met veel hoekjes en kantjes waar nogal veel ranzigheid is. Laatste keer dat ik er was (27 december), zag ik uitwerpselen, rook urine, kapotte bierflesjes,... Ook qua inrichting liefst een beetje doordenken: als je nu de lift naar beneden neemt bij perron 21/22 kijk je met je neus op het afval, geen wonder dat mensen negatieve associaties hebben. Misschien is het trouwens sowieso handiger om die lift niet helemaal op het uiteinde te hebben.

Ik ben in ieder geval wel erg nieuwsgierig naar de plannen en het uiteindelijke resultaat.
groentje
Berichten: 7286
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Eindelijk schot in start renovatie Station Brussel-Zuid

Bericht door groentje »

Die kuisploegen komen al regelmatig langs, hoor, maar het is dweilen met de kraan... enfin, ja.
Ik weet niet hoe het zit met de kantoorruimte in het stationsgebouw aan het Hortaplein, maar de meeste gebouwen langs de Fonsnylaan zijn bij mijn weten toch behoorlijk bezet, hoor. De grootste leegstand van kantoren zit in slecht bereikbare wijken van de stad. Brussel-Zuid is allesbehalve slecht bereikbaar, me dunkt.
Het huidige stationsgebouw volstaat niet. Zelfs de 'nieuwe' gedeelten (ondertussen toch ook al ver 20 jaar oud) zijn door foute keuzes en slecht onderhoud niet meer up-to-date, ik denk aan de betegeling, de lekken in de afwatering, de vervuilde overkapping... En dan hebben we het inderdaad nog niet gehad over de oude perrons, de al dan niet leegstaande kantoren kant Fonsnylaan (niet alles staat leeg, een deel is in gebruik voor het District Centrum), de compleet verloederde Overdekte Straat...
Hier is een groots project voor nodig, niet per se spektakelarchitectuur, maar wel alomvattend. En dat zal nog wel wat voeten in de aarde hebben. Het station zelf is al deels van de Holding, deels van Infrabel, er is nog het gedeelte van de MIVB, de busstations van De Lijn en de TEC zouden ook beter betrokken mogen worden bij het station, de gemeente Sint-Gillis is betrokken partij, het gewest ook, wellicht ook nog Beliris... En dan heb je de vele drukkingsgroepen nog niet gehoord, de buurtbewoners, de architect...
Laat ons hopen dat de voorbereiding niet te heel erg veel tijd in beslag neemt, maar ik vrees er toch wat voor.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Eindelijk schot in start renovatie Station Brussel-Zuid

Bericht door kika »

Wat met de gemeenten Vorst en Anderlecht niet, die schurken er toch ook tegenaan? Tenzij ze te bang zijn om hun vingers te branden, kan ik me goed voorstellen dat ze ook hun zegje willen doen.

Op het leegstandsverhaal na ben ik het wel met je eens trouwens hoor, Groentje, je vergat trouwens nog de lokettenzaal van de MIVB te noemen als voorbeeld van hoe het niet moet.

Ben trouwens benieuwd of en wanneer Trennitalia en Veolia naar Brussel Zuid afzakken, over 2 of 3 jaar?
groentje
Berichten: 7286
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Eindelijk schot in start renovatie Station Brussel-Zuid

Bericht door groentje »

Vorst begint pas voorbij de Koningslaan, ergens halverwege waar dat opstelspoor voor de Beneluxen is, Anderlecht begint dan weer maar halverwege Hortaplein en Barastraat, bij benadering. Dus dit maal zijn ze er niet of bijna niet bij betrokken.
Het hele gedeelte van de MIVB vind ik ook op niets trekken, waar je je tram moet gaan zoeken kan verschillen per uur, ondergronds of in de Overdekte Straat, de lokettenzaal is inderdaad nogal rommelig, aan de ene kant is er ruimte te over, aan de andere kant staat alles in de weg.
Ik verwacht nog niet te heel erg snel een effect van de liberalisering, vooraleer alles klaar is, het materieel is besteld en geleverd... zijn we volgens mij makkelijk 5 jaar verder. Maar ik kan me vergissen.
Heb jij gegevens over de leegstand in de blokken aan de Fonsnylaan?
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Eindelijk schot in start renovatie Station Brussel-Zuid

Bericht door kika »

groentje schreef: Heb jij gegevens over de leegstand in de blokken aan de Fonsnylaan?
Die had ik (dode harde schijf), maar sowieso verouderd. Miscchien eens horen bij http://www.quartier-midi.be/ (een buurtcomité)? Of de Brusselse Bond voor het Recht Op Wonen, Bral, Grootstedenbeleid, de gemeenten zelf?
Ik dacht dat er iets van een 1,3 miljoen m2 leeg staat in gans Brussel, 60000m2 in de Fosnyslaan en dat het er naar uit ziet dat er voorlopig alleen leegstand bijkomt. In een ver verleden heb ik er over gebabbeld met Ferrosteph (zet zijn echte naam hier maar niet), je zou hem ook een keer kunnen vragen.
Dietrich

Re: Eindelijk schot in start renovatie Station Brussel-Zuid

Bericht door Dietrich »

Ik he ooit hier ergens gelezen dat het oude postsorteercentrum aan de Fonsnylaan zou worden afgebroken alvorens men begint aan de renovatie...
jan_olieslagers
Berichten: 3530
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Eindelijk schot in start renovatie Station Brussel-Zuid

Bericht door jan_olieslagers »

Het oude gebouw van de informatica (ik denk Fonsnylaan 47-49) staat al jaren leeg, sedert de verhuis naar Atrium. Intussen is ICT alweer verhuisd naar de Tweestationsstraat... Afbraak of renovatie van dit gebouw en van het naastliggende postgebouw schijnen moeilijk wegens geklasseerde gevels, heb ik ooit horen zeggen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22528
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Eindelijk schot in start renovatie Station Brussel-Zuid

Bericht door Steven »

jan in de fosnylaan zitten nog steeds de stationsdirectie, diensten ivm TCT centrum (al wat met treinbestuurders te maken heeft dus), deze laatste zitten er op het vierde verdiep, de directie van het station zit er op het eerste verdiep.
Plaats reactie