Treinbegeleider in elkaar geslagen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Treinbegeleider in elkaar geslagen

Bericht door Patrick »

Al wat 'oud' nieuws (20.05.2006).
Bedenking hierbij: vorig weekend is in Groot-Brittannië een jongeman doodgestoken toen hij wou tussenkomen bij iets gelijkaardigs op een trein.

Hier het artikel:

Treinbegeleider in elkaar geslagen

GENT/ SERSKAMP - ,,De agressie tegenover treinbegeleiders is de jongste jaren sterk toegenomen, vooral op de stoptreinen in het Brusselse. Ik wist dat het vroeg of laat ook mij eens zou overkomen.''

Patrick Van Lunter uit Serskamp werd donderdag op de trein hardhandig aangepakt door een jonge twintiger die geen kaartje had betaald. Hij vocht terug maar is toch drie dagen werkonbekwaam.

Het incident deed zich pal op de middag voor op de lijn Eigenbrakel-Aalst net voor het Brusselse station Boondaal. ,,Het was het klassieke scenario van iemand die geen kaartje heeft. Hij was bereid er een te kopen op de trein maar hield me aan het lijntje. Bij de volgende halte wou hij uitstappen maar ik hield hem tegen. Toen gaf hij me een kopstoot. Gelukkig ving mijn kepie de grootste schok op. Hij begon wild om zich heen te schoppen en te slaan maar ik liet me niet doen. Het ergste was dat niemand tussenbeide kwam. De passagiers stapten naast me uit alsof er geen vuiltje aan de lucht was. Iemand die op nog geen vijf meter aan een raampje zat, bleef gewoon naar buiten staren.''

De agressor kon uiteindelijk de benen nemen. ,,Ik heb klacht ingediend maar wat kan ik doen? Ik ken niet eens zijn identiteit.''

,,Het gebeurt bijna dagelijks. Iedereen weet dat het hem ooit wel eens zal overkomen. Verbale agressie is dagelijkse kost maar fysieke agressie komt de jongste jaren ook meer voor.'' (GN)

Bron: http://www.hetvolk.be/Article/Detail.as ... D=GOOSHM3G
TBbart

Bericht door TBbart »

amai, vreed... die pipo's denken toch echt dat ze alles kunnen wat ze willen hé... en eigenlijk is het zo hé... wat kan je ertegen doen?? meestal weet je de huidskleur en de afkomst... maar wat ben je daarmee in een land dat er vol van loopt :wink: ik vind vooral onvoorstelbaar dat alles altijd in de doofpot gestopt word en dan zeggen ze, aja de criminaliteit daalt :?
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Bericht door Patrick »

Als ik het goed begrijp, stellen reizigers die geen hulp verlenen aan een TBG zich bloot aan 'schuldig verzuim'.

Schuldig verzuim:

Artikel 422 bis van het strafwetboek vertelt hierover het volgende:
Je bent strafbaar indien je:
- verzuimt hulp te verlenen of te verschaffen,
- aan iemand die in groot gevaar verkeert,
- hetzij dat je zelf zijn toestand hebt vastgesteld,
- hetzij dat diegene die je hulp heeft ingeroepen de toestand heeft beschreven,
- en je kan helpen zonder ernstig gevaar voor jezelf of anderen.
(Je bent echter niet strafbaar als je niet persoonlijk het gevaar hebt vastgesteld of wanneer je op basis van de verklaringen van diegene die je inlichtte, niet kon geloven dat er gevaar was.)
Dit artikel spreekt voor zich en de tekst kan je letterlijk beprijpen. Belangrijk te onthouden is, dat je helpt in de mate van het mogelijke. De politie of de hulpdiensten verwittigen kan al voldoende zijn.
HasheLTee

Bericht door HasheLTee »

TBbart schreef: meestal weet je de huidskleur en de afkomst... maar wat ben je daarmee in een land dat er vol van loopt :wink:
:shock: :shock:
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Bericht door KB »

TBbart schreef:amai, vreed... die pipo's denken toch echt dat ze alles kunnen wat ze willen hé... en eigenlijk is het zo hé... wat kan je ertegen doen?? meestal weet je de huidskleur en de afkomst... maar wat ben je daarmee in een land dat er vol van loopt :wink: ik vind vooral onvoorstelbaar dat alles altijd in de doofpot gestopt word en dan zeggen ze, aja de criminaliteit daalt :?
1. Er staat in het bericht niks over de afkomst van de dader. 2. Maakt het nu echt wat uit van welke afkomst de dader is? Als jij ooit in elkaar geslagen zou worden (hopelijk gebeurt dat nooit), vind je het dan minder erg of erger als het een autochtoon is?
Ruben
Berichten: 345
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Bericht door Ruben »

Patrick schreef:Als ik het goed begrijp, stellen reizigers die geen hulp verlenen aan een TBG zich bloot aan 'schuldig verzuim'.

Schuldig verzuim:

Artikel 422 bis van het strafwetboek vertelt hierover het volgende:
Je bent strafbaar indien je:
- verzuimt hulp te verlenen of te verschaffen,
- aan iemand die in groot gevaar verkeert,
- hetzij dat je zelf zijn toestand hebt vastgesteld,
- hetzij dat diegene die je hulp heeft ingeroepen de toestand heeft beschreven,
- en je kan helpen zonder ernstig gevaar voor jezelf of anderen.
(Je bent echter niet strafbaar als je niet persoonlijk het gevaar hebt vastgesteld of wanneer je op basis van de verklaringen van diegene die je inlichtte, niet kon geloven dat er gevaar was.)
Dit artikel spreekt voor zich en de tekst kan je letterlijk beprijpen. Belangrijk te onthouden is, dat je helpt in de mate van het mogelijke. De politie of de hulpdiensten verwittigen kan al voldoende zijn.
Ik denk dat vooral dat laatste puntje een reden is voor veel mensen om niet tussen te komen. Schrik dat ze een mes trekken of zo. Dat geldt natuurlijk niet voor iemand die de politie niet wil bellen.
Gerolf

Bericht door Gerolf »

Kijk eens aan .. precies datgene wat ik wou zeggen in een ander draadje over de "ik-heb-niks-gezieien-mentaliteit"
ronny
Berichten: 544
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Bericht door ronny »

Gerolf schreef:Kijk eens aan .. precies datgene wat ik wou zeggen in een ander draadje over de "ik-heb-niks-gezieien-mentaliteit"
Een jaar of iets langer geleden werd door een rechter te Herentals een persoon veroordeeld omdat hij een klap had gegeven aan een inbreker en hiermee wilde voorkomen dat de inbreker kon gaan lopen voordat de politie er was. Hoe kun je iemand tegenhouden zonder geweld te gebruiken ? Ik denk dat dat niet bestaat en zal dan ook nooit ingrijpen ook al zie ik gauwdiefstallen gebeuren te Berchem.
Stijn D.C.
Berichten: 801
Lid geworden op: 05 feb 2006, 15:23
Contacteer:

Bericht door Stijn D.C. »

In de mensen zit niks meer in,

als je valt op straat, lopen ze nog over je als of je een voetmat bent.

wederzijdsrespect is in deze tijd heel ver weg.

Alles draait om geld, tijd (meestal "geen" tijd...) enz. :(
Wover

Bericht door Wover »

Ik heb ook die indruk, maar je mag je daar niet te druk in maken...

Gelukkig zijn er nog mensen die wel nog vriendelijk zijn, meestal in "de Limburg", maar ook op de lijn 310 tussen Leuven en Aarschot (bus dus) groette de buschauffeur iedereen die uitstapte. Ongeveer 1/3 van de mensen zei iets terug (waaronder ik natuurlijk).
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 522
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:25
Locatie: Sint-Niklaas

Bericht door Bart »

Wover schreef: Gelukkig zijn er nog mensen die wel nog vriendelijk zijn, meestal in "de Limburg", maar ook op de lijn 310 tussen Leuven en Aarschot (bus dus)
Allé dan moeten we met zijn allen naar Limburg verhuizen, amai de grond gaat daar duur worden :)
Ofwel onze vrije tijd doorbrengen op de bus tussen Aarschot & Leuven.
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 481
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Bericht door Merijn »

Patrick schreef:Als ik het goed begrijp, stellen reizigers die geen hulp verlenen aan een TBG zich bloot aan 'schuldig verzuim'.

Schuldig verzuim:

Artikel 422 bis van het strafwetboek vertelt hierover het volgende:
Je bent strafbaar indien je:
- verzuimt hulp te verlenen of te verschaffen,
- aan iemand die in groot gevaar verkeert,
- hetzij dat je zelf zijn toestand hebt vastgesteld,
- hetzij dat diegene die je hulp heeft ingeroepen de toestand heeft beschreven,
- en je kan helpen zonder ernstig gevaar voor jezelf of anderen.
(Je bent echter niet strafbaar als je niet persoonlijk het gevaar hebt vastgesteld of wanneer je op basis van de verklaringen van diegene die je inlichtte, niet kon geloven dat er gevaar was.)
Dit artikel spreekt voor zich en de tekst kan je letterlijk beprijpen. Belangrijk te onthouden is, dat je helpt in de mate van het mogelijke. De politie of de hulpdiensten verwittigen kan al voldoende zijn.
Ik weet dat ik hiermee olie op het vuur ga gooien, maar ik weet toch ook niet of ik zou tussenbeide komen hoor. Als ze inderdaad plots een mes trekken weet ik niet hoe ik mezelf moet verdedigen. Politie bellen moet wel natuurlijk, maar niet iedereen heeft altijd een GSM bij natuurlijk (ik vergeet die zowat 1 keer op de 2.....).
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22549
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

je kan altijd iemand anders vragen om hulpdiensten te bellen, dan heb jij ook je bijdrage gedaan
Dietrich

Bericht door Dietrich »

en je kan helpen zonder ernstig gevaar voor jezelf of anderen.
Als de aanvaller gewapend is dan is tussenkomen altijd met gevaar voor jezelf. In die zin ben je dus niet verplicht van tussenbeide te komen, wel om de hulpdiensten te bellen lijkt mij.
Stijn D.C.
Berichten: 801
Lid geworden op: 05 feb 2006, 15:23
Contacteer:

Bericht door Stijn D.C. »

Bestaat er zo geen telefoonnummer of smsnummer waar je naar sms't met een codewoord, van NMBS ofzo? en dat ze dan weten waar je zit...

Zou wel handig zijn...
Plaats reactie