Nationaal ticket voor trein, tram en bus

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Wover

Nationaal ticket voor trein, tram en bus

Bericht door Wover »

Zonet op het radionieuws:

Tegen 2010 wil men één soort ticket hebben voor alle vervoersmaatschappijen en alle landsdelen.

In Brussel zou men al sneller ermee beginnen (ik dacht dat daar al een ticket bestond dat geldig was voor trein, tram en bus?).


Dat gaat de NMBS waarschijnlijk weer veel geld kosten als ze heel hun systeem moeten vervangen...
1607

Re: Nationaal ticket voor trein, tram en bus

Bericht door 1607 »

Wover schreef:
(ik dacht dat daar al een ticket bestond dat geldig was voor trein, tram en bus?).


.
het jump ticket he. en met een dagpas van 4 euro kan je ook in ganse Brussel nemen waar je zin in hebt
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22577
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

yep da jumpticket is de voorbode van het gen-ticket en dat systeem zou me dan ook op heel het land willen toepassen, echter vermoed ik dat je dan gewoon aan een locket gaat aanschuiven (of automaat) en dat je daar een ticket (of wat dan ook) vraagt waarom zoals nu uw begin en eindpunt vermeld staat, maar dat deze dus eveneens een bus of tramhalte kunnen zijn ipv twee stations
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Ik verwacht dat op relatief korte termijn men gaat werken met contactloze betalingssystemen, zoals ze in Nederland ook een proefproject hebben in Rotterdam (geloof ik). De Prodata (de gele bakskes) van De Lijn zijn binnenkort ook aan vervanging toe, wellicht gaan ze dan overal overschakelen.
Het is een verstandige investering, dat bewijst het succes van het Jumpticket in Brussel. Ook daar zie je niet alleen in de bussen, trams en metrostations van de MIVB, maar ook aan de perrons van de NMBS-stations zulke Prodatabakjes. En ze worden toch vrij regelmatig gebruikt.
Kortom, de overschakeling mag voor mij gerust nog een paar jaar eerder.
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Bericht door Patrick »

MIVB voert chipkaart in

do 01/06/06 - Bij de Brusselse openbare vervoersmaatschappij MIVB verdwijnt vanaf volgend jaar het kartonnen kaartje voor bus, tram of metro.
Het kaartje wordt vervangen door een herlaadbare plastic chipkaart. Het systeem is te vergelijken met proton.

Tram- en metrogebruikers zullen de kaart kunnen opladen in de MIVB-kantoren, aan betaalautomaten en mogelijk ook thuis.

Bron: http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_mast ... ndex.shtml
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Hmm, ik ben er wat sceptisch over. Hoe graag ik ook wil, dat die kaart er komt, hadden ze niet beter gewacht op de andere vervoersmaatschappijen?
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

Hallo,

Over dat laatste bericht van de MIVB: eerst zien en dan geloven. Ook bij de MIVB wordt het Prodata-systeem nog steeds toegepast en ik zie ze op een (half) jaar tijd nog niet omschakelen naar een heel ander soort werking.

De bakskes van De Lijn beginnen inderdaad ook te verslijten, met tegenwoordig heel wat comunnicatiefouten. Er zijn al geruchten geweest van een touchscreen voor de chauffeur en betalingsmogelijkheden met Proton, Bancontact, etc. Wat daar van waar is kan ik jullie uiteraard niet zeggen.

Over het nationaal ticket dan. Hier stel ik me toch heel wat vragen bij. Momenteel zit men met 4 verschillende tariefformules (De Lijn, MIVB, TEC & NMBS) en 3 verschillende systemen (Prodata bij De Lijn & MIVB, systeem NMBS en systeem TEC). Hoe wil men dit gaan combineren? Dat zal toch enorm veel investeringen vergen (uitrusting van alle voertuigen, nieuwe automaten, nieuwe aangepaste accomedatie, promotiecampagnes, ...), en ik betwijfel of daar wel geld voor is? Alreeds nu zit men te klagen dat 4% van de overheidsinkomsten naar het OV gaat, wat moet dat dan worden?? De vervoersmaatschappijen kunnen dit onmogelijk zelf bekostigen en denken er nog niet aan om dat te ondernemen.

En de tariefiëring? Bij de bus & tram zonesystemen, bij de NMBS kilometers. Dit zal toch ook wel een hele procedure en wirwar van getallen worden om zo'n prijs te berekenen?

Ik hoop dat ze daarover al eens hebben nagedacht in Brussel, maar ik twijfel eraan.

Grtz,
Maikel
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

De TEC gebruikt dacht ik ook Prodata, hoor. Hun tarieven zijn wel een stuk onoverzichtelijker dan bij De Lijn of de MIVB.

Er zal inderdaad een afspraak gemaakt moeten worden, of men met tariefzones, tariefkm of km gaat werken. Tesamen met de verdeelsleutel (hoe worden de inkomsten verdeeld) lijken me dat de voornaamste moeilijkheden te zijn.

Vernieuwing van de infrastructuur, dat overschat je, denk ik. Zo'n is vrij makkelijk te installeren, denk ook aan de stempelmachines die echt op elke halte in Nederland te vinden zijn, en idem in Frankrijk, Duitsland, Zwitserland ook... Dat is een kost, zeker en vast, maar een eenmalige kost, die al bij al wel meevalt. Zeker omdat het geleidelijk gaat gebeuren.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22577
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

de toestellen die door de nmbs gebruikt worden zijn zover ik ook weet tot op heden prodata :-)
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

En zou het dan ook mogelijk zijn om je Gopass te gebruiken op bussen en trams van De Lijn, MIVB en TEC als dat systeem zou ingevoerd worden? :P
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

Steven schreef:de toestellen die door de nmbs gebruikt worden zijn zover ik ook weet tot op heden prodata :-)
Nuja... Bij De Lijn & MIVB is het systeem identiek, en dat is het bij TEC en NMBS dan weer niet. Dat is wat ik wou zeggen met die uitspraak.

Grtz,
Maikel
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Bericht door rvdborgt »

groentje schreef:De TEC gebruikt dacht ik ook Prodata, hoor. Hun tarieven zijn wel een stuk onoverzichtelijker dan bij De Lijn of de MIVB.
De TEC heeft net de De Lijn een zonetarief. Ik zie weinig verschillen eigenlijk, behalve het maximale aantal te ontwaarden zones.
groentje schreef:Er zal inderdaad een afspraak gemaakt moeten worden, of men met tariefzones, tariefkm of km gaat werken. Tesamen met de verdeelsleutel (hoe worden de inkomsten verdeeld) lijken me dat de voornaamste moeilijkheden te zijn.
Er is nergens gezegd dat er tariefintegratie komt. Ik verwacht dat men om te beginnen gewoon alle bestaande kaartsoorten overzet op het nieuwe systeem.

Groetjes,

Rian
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Dat kan ook, natuurlijk. Hoewel ik het wel een gemiste kans zou vinden. Tenslotte zijn er behoorlijk wat buitenlandse succesvolle voorbeelden. Maar misschien zijn de geesten hier er nog niet rijp voor.

De TEC heeft veel meer kaartsoorten. Stadskaarten, bijvoorbeeld, die ook nog eens van prijs met elkaar verschillen afhankelijke van voor welke stad.
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

groentje schreef: De TEC heeft veel meer kaartsoorten. Stadskaarten, bijvoorbeeld, die ook nog eens van prijs met elkaar verschillen afhankelijke van voor welke stad.
Inderdaad, waarvan de prijzen dan ook nog eens verschillen in voorverkoop (maar dan ook weer niet bij allemaal :?). Overigens zijn de abonnementen PAKKEN duurder dan bij De Lijn. Niet echt aantrekkelijk dus. Een dagpas is wel te koop voor de prijs van 6 euro (vandaag trouwens ontdekt dat de TEC-website ook een Nederlandstalige versie heeft :lol:).

Grtz,
Maikel
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Inderdaad. De TEC heeft lange tijd achterop gehinkt bij De Lijn, maar ik vind de huidige website stukken aantrekkelijker, en vooral slimmer, om ze ook in 3 andere talen ter beschikking te hebben, naast het Frans. Delijn.be heeft niet eens een toelichting in het Frans :? .
Plaats reactie