Er rijden weer meer treinen met vertraging

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
SIMPY.be

Er rijden weer meer treinen met vertraging

Bericht door SIMPY.be »

Vorig jaar arriveerde ruim acht procent van de treinen met meer dan vijf minuten vertraging.

Er rijden weer meer treinen met vertraging

zo 14/05/06 - 8,1 procent van de binnenlandse treinen kwam in 2005 met meer dan vijf minuten vertraging aan in het station van bestemming.

Dat blijkt uit een schriftelijke vraag van VLD-volksvertegenwoordiger Guido De Padt aan staatssecretaris van Overheidsbedrijven Bruno Tuybens (SP.A).

Met 8,1 procent doet de NMBS het minder goed dan de voorgaande jaren, toen achtereenvolgens 7,4 procent (2002), 7,5 procent (2003) en 6,8 procent (2004) van de treinen een vertraging van meer dan 5 minuten hadden.

Onlangs bleek ook al uit het verslag van de ombudsman van de NMBS dat het aantal klachten over vertragingen in 2005 verdubbelde tegenover 2004.


http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_mast ... ndex.shtml
TBbart

Bericht door TBbart »

maja, de laatste tijd worden veel goederen moedwillig opgehouden... ze willen het precies zo... :roll:
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Bericht door e49memling »

De signalisatie is complexer geworden...
Het treinverkeer is complexer geworden...

De diensten voor de treinbestuurders en de treinbegeleiders zijn intensiever geworden.
De buffertijden tussen twee treinen zijn veelal korter. Dus: eens vertraging, altijd vertraging.

Overal wordt personeel afgeschaft. dus: problemen met één trein, een weerslag op veel treinen.

Bestuurders en treinbegeleiders die met de auto naar het werk komen zitten gemakkelijker vast in het verkeer.

De opleidingen zijn meer specifiek op een bepaald soort materieel en lijnen, zodat bij problemen er minder snel gepaste mensen kunnen worden gevonden.

Het lijstje is nog niet af.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

Hallo,

Mij verbaast het niet dat er meer vertragingen komen. Dat is de tol die de NMBS moet betalen aan de uitgebreidere dienstverlening.
Of laat het me anders stellen: er komt sleet op het concept. Of nof anders: hoe langer een concept meegaat, hoe groter de kans dat het aantal vertragingen toeneemt.
Met de invoering van IC-IR in 1984 daalde het aantal vertragingen exponentieel. Dat kwam niet alleen door een sterke vereenvoudiging van het net, maar ook doordat het hele concept nieuw was. M.a.w. met vertrok van een basisdienst waarvan men wist dat hij zonder problemen kon functioneren. Elk jaar opnieuw komen er aan zo'n dienst aanpassingen (politieke druk, belangrijke werven, nieuwe diensten...) en telkens als men wat verder afwijkt van de oorspronkelijke basisdienst, wordt de kans op problematische dienstregelingen groter.
Met IC-IR 1998 vertrok men opnieuw, niet echt van nul, want delen van 1984 bleven bewaard, maar het ging weer een hele tijd goed. Nu zijn we bijna tien jaar later en is het aantal afwijkingen van de oorspronkelijke basisdienst uit 1998 niet meer te tellen.
Ik ben dus geen voorstander van de geleidelijke aanpassing waar de NMBS nu lijkt voor te kiezen: beter enkele weken doorbijten met een echt nieuwe dienst (eventueel met de bijhorende problemen), dan jaar in jaar uit te moeten vaststellen dat het spoorverkeer niet vlot meer loopt.
Een sprekend voorbeeld van mijn theorietje vind ik de CR Leuven - Geraardsbergen. Toen de werken tussen Brussel en Leuven in volle gang waren, waren er nauwelijks vertragingen. Sinds enige maanden zijn de vertragingen legio. Ik kan me niet avn de indruk ontdoen dat de indienstneming van de boog van Nossegem en de uitbreiding van de diensten daaraan debet zijn.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

ik denk ook dat het ligt aan de treintjes die ze er tussen steken :roll: maar het grote aantal werven (antwerpen, leuven, luik,brugge,...) heeft er misschien ook wel mee te maken :roll:
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Ik kan de theorie van Overweg13 hierin wel volgen! :wink:

Maar in december 2007, met het nieuwe IC-IR-plan, zal alles dus weer gereset worden zodat de vertragingen weer zullen minderen, hoop ik! :wink: :?
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Bericht door KB »

Trainspotterke schreef:Ik kan de theorie van Overweg13 hierin wel volgen! :wink:

Maar in december 2007, met het nieuwe IC-IR-plan, zal alles dus weer gereset worden zodat de vertragingen weer zullen minderen, hoop ik! :wink: :?
Ik dacht gelezen te hebben dat de grote hervorming die er zou komen er toch niet zou komen. De wijzigingen zouden dus relatief beperkt blijven.
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

KB schreef:
Trainspotterke schreef:Ik kan de theorie van Overweg13 hierin wel volgen! :wink:

Maar in december 2007, met het nieuwe IC-IR-plan, zal alles dus weer gereset worden zodat de vertragingen weer zullen minderen, hoop ik! :wink: :?
Ik dacht gelezen te hebben dat de grote hervorming die er zou komen er toch niet zou komen. De wijzigingen zouden dus relatief beperkt blijven.
Er was eerst voorzien dat het er in december van dit jaar ging komen, maar het wordt een jaar verzet tot in 2007! :wink:

Dat het er niet zou komen is praktisch onmogelijk! Aangezien in 2007 het HST-project in België wordt afgerond en er een heel aantal nieuwe infrastructuur zal bijkomen, zal de treindienst ook grondig moeten aangepast worden. Moest men in 2007 maar beperkte aanpassingen doorvoeren, dan draaien de zichzelf de das om!
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Bericht door Patrick »

Belgische treinen rijden iets stipter

06.09.2006 - BRUSSEL - 95,2 procent van de Belgische treinen reden in de eerste helft van dit jaar ,,op tijd''. Dat is 0,1 procent meer dan in dezelfde periode in 2005 en meer dan het gemiddelde van 94,8 procent van de laatste vijf jaar.

Daarmee blijft het Belgische netwerk een van de meest stipte in Europa, zo luidt het woensdag in een persmededeling van Infrabel, de beheerder van de Belgische spoorinfrastructuur. ,,Op tijd'' betekent dat de trein de dienstregeling respecteert met een marge van maximum 5 minuten. Deze Europese norm laat toe om de aansluitingen te verzekeren zoals die gepland zijn, zo luidt het.

Zonder neutralisatie voor feiten ten laste van derden reed tijdens de eerste zes maanden van het jaar 91,9 procent van de treinen op tijd. Dat is 0,7 procent minder dan in het eerste semester van 2005, maar wel op het niveau van het gemiddelde van de voorbije vijf jaar (92 procent).

Winter

De vertragingen waren in 35,1 procent van de gevallen te wijten aan de infrastructuurbeheerder, in 40,5 procent aan de spoorwegoperator en in 24,4 procent aan externe oorzaken.

Volgens Infrabel werd de stiptheid negatief beïnvloed door een aantal grote storingen tijdens de piekuren. Zo veroorzaakten zes grote incidenten een kwart van het totale aantal minuten vertraging. Ook de strenge winter en een aantal werken en investeringen leidden tot vertragingen.

Modernisering

,,Vaak zijn de vertragingen de prijs die moet worden betaald voor de modernisering van het spoorwegnet en een betere stiptheid in de toekomst'', aldus Infrabel. De infrastructuurbeheerder herhaalt ten slotte dat hij begin 2006 een extra budget van 8 miljoen euro heeft uitgetrokken om de stiptheid te verbeteren. ,,Meer dan ooit zal de stiptheid in 2006 een absolute prioriteit voor Infrabel blijven.''

http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... 092006_068
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Bericht door Accelerat »

Zolang de vertragingen maar niet tot nederlandse tijden gaan uitlopen :cry:
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

sncf-sncb schreef:Zolang de vertragingen maar niet tot nederlandse tijden gaan uitlopen :cry:
Dan moeten we het al heel slecht gaan doen! :lol: :twisted: :P
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Bericht door rvdborgt »

sncf-sncb schreef:Zolang de vertragingen maar niet tot nederlandse tijden gaan uitlopen :cry:
De NMBS is niet veel beter dan NS in dat opzicht.
NMBS in 2005: 91,9% op tijd
NS in 2005: 91,8% op tijd

Groetjes

Rian
Jonathan

Bericht door Jonathan »

rvdborgt schreef:
sncf-sncb schreef:Zolang de vertragingen maar niet tot nederlandse tijden gaan uitlopen :cry:
De NMBS is niet veel beter dan NS in dat opzicht.
NMBS in 2005: 91,9% op tijd
NS in 2005: 91,8% op tijd

Groetjes

Rian
Ja, en als ze te laat zijn, met hoeveel minuten vertraging? In België kan dat gemiddeld 7 minuten zijn, in Nederland gemiddeld 16 (voorbeeld, hé). Als ik die Benelux zijn vertragingen altijd zijn, amai. En het is bijna altijd: door een vertraging opgelopen op het Nederlandse net
prahsharp
Berichten: 182
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:06

Bericht door prahsharp »

het stuk in het nederlandse net is ook iets langer als het stuk op belgische bodem ....
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Bericht door rvdborgt »

Jonathan schreef:
rvdborgt schreef:De NMBS is niet veel beter dan NS in dat opzicht.
NMBS in 2005: 91,9% op tijd
NS in 2005: 91,8% op tijd
Ja, en als ze te laat zijn, met hoeveel minuten vertraging? In België kan dat gemiddeld 7 minuten zijn, in Nederland gemiddeld 16 (voorbeeld, hé).
Bovenstaande cijfers zijn van treinen die 5 minuten of meer vertraagd zijn. Het zou me verwonderen als de verdeling van de vertraagde treinen erg van elkaar zou verschillen. Maar ik houd me aanbevolen voor gegevens daarover (gissen kan iedereen).
Jonathan schreef:Als ik die Benelux zijn vertragingen altijd zijn, amai. En het is bijna altijd: door een vertraging opgelopen op het Nederlandse net
Maak je geen illusies over de vertragingsoorzaken bij de Benelux: ook in België wordt er regelmatig vertraging opgelopen. In het weekend b.v. bij alle (!) treinen sinds januari; door de week is lijn 25 ook niet bepaald een wonder van punctualiteit.

Groetjes,

Rian
Plaats reactie