Modernisering M5

Alles over reizigerstreinen in België.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Modernisering M5

Bericht door LML »

Dieselfreak schreef:
LML schreef:Maar als je kijkt naar de comforteisen van 2011 en je zet dan een ongemodernizeerde M5 er naast, zijn deze rijtuigen totaal verouderd, Spartaans, niet meer van deze tijd. De foto's zeggen het zelf: geen binnendeuren, geen bagagevoorziening, zitbanken (i.p.v. zetels), e.d.
Ja, en over 25 jaar zal men van de Desiro's zeker ook zeggen: "Ze zijn totaal verouderd, Spartaans, niet meer van deze tijd."?
Over 25 jaar zal men de Desiro's ook wel een opknapbeurt geven zeker, zoals nu bij de M5'en...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Modernisering M5

Bericht door Joris »

Hallo,
Shrek schreef:Het beste aan de M5 vind (en vond) ik de heel comfortabele ophanging en de stilte, maar die 2 goede eigenschappen zijn nu aangevuld met een eigentijds interieur en de nodige accesoires (binnendeuren, lampjes, haakjes voor jas, bagagehouder,...). Waardoor de rijtuigen nu helemaal top zijn :)
Een laat nu nét dat zijn wat de desiro zo allemaal niet heeft..., binnendeuren, tafeltjes, vuilbakken,... Daar vinden we dat plost niet meer nodig...
Ofwel, zoals hier elders al staatn is dat een mooie reden om ze binnen 25 jaar ook te kunnen reviseren....
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Modernisering M5

Bericht door Steve »

Joris schreef:Hallo,
Shrek schreef:Het beste aan de M5 vind (en vond) ik de heel comfortabele ophanging en de stilte, maar die 2 goede eigenschappen zijn nu aangevuld met een eigentijds interieur en de nodige accesoires (binnendeuren, lampjes, haakjes voor jas, bagagehouder,...). Waardoor de rijtuigen nu helemaal top zijn :)
Een laat nu nét dat zijn wat de desiro zo allemaal niet heeft..., binnendeuren, tafeltjes, vuilbakken,... Daar vinden we dat plost niet meer nodig...
Ofwel, zoals hier elders al staatn is dat een mooie reden om ze binnen 25 jaar ook te kunnen reviseren....
Groeten,
Joris De Mol
Het verschil is wel dat de M5 op geen enkel moment bedoeld is als stoptreinmaterieel, dat verandert veel.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Modernisering M5

Bericht door Steven »

Joris schreef:Hallo,
Shrek schreef:Het beste aan de M5 vind (en vond) ik de heel comfortabele ophanging en de stilte, maar die 2 goede eigenschappen zijn nu aangevuld met een eigentijds interieur en de nodige accesoires (binnendeuren, lampjes, haakjes voor jas, bagagehouder,...). Waardoor de rijtuigen nu helemaal top zijn :)
Een laat nu nét dat zijn wat de desiro zo allemaal niet heeft..., binnendeuren, tafeltjes, vuilbakken,... Daar vinden we dat plost niet meer nodig...
Ofwel, zoals hier elders al staatn is dat een mooie reden om ze binnen 25 jaar ook te kunnen reviseren....
Groeten,
Joris De Mol
binnendeuren versmallen een doorgang, een vlotte doorgang is net noodzakelijk in CR/GEN/stoptreinmaterieel. M5 is totaal geen stoptreinmaterieel, minstens IR materieel (net zoals alle gesleepte treinen trouwens). Het is dan ook stom om CR/GEN treinen te vergelijken met andere treinen, de vereisten zijn totaal verschillend.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Modernisering M5

Bericht door Shrek »

Dieselfreak schreef:Ja, en over 25 jaar zal men van de Desiro's zeker ook zeggen: "Ze zijn totaal verouderd, Spartaans, niet meer van deze tijd."?
Ja natuurlijk, dat is de normale gang van zaken hoor. Een interieur moet je regelmatig aanpassen aan de noden van de tijd. Alleen zijn we dat hier niet gewoon omdat er 50 jaar lang dezelfde spartaanse klassiekjes en M2's rondreden, maar een trein hoeft er zeker niet zo verouderd uit te zien als we gewoon waren :wink:
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Modernisering M5

Bericht door Dieselfreak »

MIVB-reiziger schreef:
Joris schreef:Hallo,
Shrek schreef:Het beste aan de M5 vind (en vond) ik de heel comfortabele ophanging en de stilte, maar die 2 goede eigenschappen zijn nu aangevuld met een eigentijds interieur en de nodige accesoires (binnendeuren, lampjes, haakjes voor jas, bagagehouder,...). Waardoor de rijtuigen nu helemaal top zijn :)
Een laat nu nét dat zijn wat de desiro zo allemaal niet heeft..., binnendeuren, tafeltjes, vuilbakken,... Daar vinden we dat plost niet meer nodig...
Ofwel, zoals hier elders al staatn is dat een mooie reden om ze binnen 25 jaar ook te kunnen reviseren....
Groeten,
Joris De Mol
Het verschil is wel dat de M5 op geen enkel moment bedoeld is als stoptreinmaterieel, dat verandert veel.
Als de M5 nooit als stoptreinmaterieel bedoeld is, wat is dan de reden dat die oorspronkelijk geen binnendeuren, tafeltjes en vuilbakken had? Aan de leeftijd kan het niet liggen, want klassiekjes, M2, Varkensneuzen,... zijn allemaal veel ouder dan de M5 en hebben dat allemaal wél altijd gehad.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Modernisering M5

Bericht door Steve »

Dieselfreak schreef:
MIVB-reiziger schreef:
Joris schreef:Hallo,
Een laat nu nét dat zijn wat de desiro zo allemaal niet heeft..., binnendeuren, tafeltjes, vuilbakken,... Daar vinden we dat plost niet meer nodig...
Ofwel, zoals hier elders al staatn is dat een mooie reden om ze binnen 25 jaar ook te kunnen reviseren....
Groeten,
Joris De Mol
Het verschil is wel dat de M5 op geen enkel moment bedoeld is als stoptreinmaterieel, dat verandert veel.
Als de M5 nooit als stoptreinmaterieel bedoeld is, wat is dan de reden dat die oorspronkelijk geen binnendeuren, tafeltjes en vuilbakken had? Aan de leeftijd kan het niet liggen, want klassiekjes, M2, Varkensneuzen,... zijn allemaal veel ouder dan de M5 en hebben dat allemaal wél altijd gehad.
Destijds waren ze de makkelijkste manier om zonder al te veel kosten en snel meer extra capaciteit te bieden voor pendelaars op een aantal drukke verbindingen. Het midden van de jaren 80 was niet bepaald de meest rooskleurige periode voor de Belgische spoorwegen...
vasonline
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 jul 2009, 08:14

Re: Modernisering M5

Bericht door vasonline »

Dieselfreak schreef:
MIVB-reiziger schreef: Het verschil is wel dat de M5 op geen enkel moment bedoeld is als stoptreinmaterieel, dat verandert veel.
Als de M5 nooit als stoptreinmaterieel bedoeld is, wat is dan de reden dat die oorspronkelijk geen binnendeuren, tafeltjes en vuilbakken had? Aan de leeftijd kan het niet liggen, want klassiekjes, M2, Varkensneuzen,... zijn allemaal veel ouder dan de M5 en hebben dat allemaal wél altijd gehad.
Was dat bij de M5 niet iets van besparing in de jaren '80?
Het feit dat er maar één omvormer inzit was ook een besparing dacht ik.

Feit is wel, dat ik ook vind dat de Desiro gerust wat rijkelijker mocht uitgerust worden, en dit wel om twee redenen:
- Ook op een stoptrein kan je lang zitten!
- De creatieve inzet van materieel bij de NMBS.

Afin, we zullen wel zien.
;)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Modernisering M5

Bericht door Dieselfreak »

MIVB-reiziger schreef:Het midden van de jaren 80 was niet bepaald de meest rooskleurige periode voor de Belgische spoorwegen...
Da's waar, in de Panaroma-uitzending vorig jaar over de nmbs werd gezegd dat in de jaren '80 bijna niet geïnvesteerd werd in de spoorwegen. Uit nrc:
nrc schreef:De trein was in de jaren tachtig een ding uit het verleden. Rails werden opgebroken, verbindingen opgeheven. Auto en vliegtuig namen de vervoersfuncties over.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Modernisering M5

Bericht door overweg13 »

M5'en waren inderdaad een aanschaf onder de auspiciën van een meneer die er zich achteraf ook nog vrolijk over maakte dat zijn naam met 2 nullen geschreven werd. Alles stond in functie van besparingen: zo hadden de rijtuigen niet eens achterlichten (eindseinen) omdat men ze toch nutteloos vond: aan de ene zijde van de trein zou altijd een loc hangen, aan de andere het stuurstandrijtuig. En zo werd op alle mogelijke "details" gespaard.
Ook bij de duikbrillen stond alles trouwens in functie van goedkoop. Tot wat zo iets leidt, werd in Pécrot duidelijk. Oorspronkelijk was er zelfs geen wc voorzien. Uiteindelijk werd toch voor een kakdoos gekozen, die men dan maar inplantte zonder voor voldoende verluchting te zorgen. Wie ooit in het rokerscoupé eerste klasse gezeten heeft (dat ondertussen tweede klasse is geworden), zal wel weten waarover ik het hier heb. Bovendien werd geen nieuwe type onderstellen ontworpen, maar werd een bestaand type (eigenlijk al uit de jaren 1950, en mee geëvolueerd met de klassieke stellen) gebruikt, dat veel te zwaar was voor de superlichte kassen: het gevolg is nog altijd een erg oncomfortabel rijgedrag, dat ons nog net niet terugbracht in de tijd van de M1 (ja, ja!).
Wat propaganda doet, werd toen wel erg duidelijk: in beide gevallen werd het materiaal aan het publiek verkocht als het van het, maar in werkelijkheid bleek al snel dat het om minderwaardig materiaal ging. Het zou tot de motorwagens 41 duren voor dat kunstje nog eens werd overgedaan. Ook die werden op het vlak van comfort vergeleken met ms 96 en I11. Ik hoef daar verder geen tekeningetje bij te maken...
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Modernisering M5

Bericht door Dieselfreak »

De Duikbrillen en motorwagens 41 hebben toch tafeltjes en vuilnisbakjes, wat de M5 in oorspronkelijke staat niet had.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Modernisering M5

Bericht door overweg13 »

Dieselfreak schreef:De Duikbrillen en motorwagens 41 hebben toch tafeltjes en vuilnisbakjes, wat de M5 in oorspronkelijke staat niet had.
Magere troost...
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Modernisering M5

Bericht door Shrek »

overweg13 schreef: Wat propaganda doet, werd toen wel erg duidelijk: in beide gevallen werd het materiaal aan het publiek verkocht als het van het, maar in werkelijkheid bleek al snel dat het om minderwaardig materiaal ging.
Dat durf ik (over de M5 althans) toch tegenspreken. Die rijtuigen hebben rij-eigenschappen die makkelijk te vergelijken zijn met M6 of I11. De basis van die rijtuigen is echt wel degelijk, enkel de afwerking ontbreekt. En dat is nu net iets wat later (nu dus) makkelijk kan rechtgezet worden :)
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Modernisering M5

Bericht door overweg13 »

Shrek schreef:
overweg13 schreef: Wat propaganda doet, werd toen wel erg duidelijk: in beide gevallen werd het materiaal aan het publiek verkocht als het van het, maar in werkelijkheid bleek al snel dat het om minderwaardig materiaal ging.
Dat durf ik (over de M5 althans) toch tegenspreken. Die rijtuigen hebben rij-eigenschappen die makkelijk te vergelijken zijn met M6 of I11. De basis van die rijtuigen is echt wel degelijk, enkel de afwerking ontbreekt. En dat is nu net iets wat later (nu dus) makkelijk kan rechtgezet worden :)
Dat van dat rijgedrag is ongetwijfeld juist. Maar het is een wel erg mager beestje, als dat het enige positieve punt is. Natuurlijk is een gemoderniseerde M5 veel beter aangekleed, en dat maakt het er net weer een aanvaardbaar rijtuig van, zeker in een zomer als die van 2011, maar bij temperaturen boven de 25° zullen het wel altijd bakovens blijven.
Met vriendelijke groet

overweg13
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: Modernisering M5

Bericht door am62 »

Inderdaad Vic, ik kan er van meespreken. Zit er normaal elke dag 1,5 uur in en het is en blijft een bakoven bij zomers weer. Bvb. op 27 juni : beneden 34.5 graden Celsius.
Plaats reactie