Modernisering M5

Alles over reizigerstreinen in België.
Stijn82
Berichten: 201
Lid geworden op: 23 sep 2006, 17:17

Re: Modernisering M5

Bericht door Stijn82 »

Vind de modernisering ook zeer geslaagd, beter dan bij de breaks, het grijs is natuurlijk niet sfeervol maar dat is nu eenmaal de nieuwe stijl blijkbaar.

Af en toe hoor ik andere reizigers (tegen elkaar) praten over die "splitsplinternieuwe dubbeldekkers", m.a.w. mensen die het niet weten hebben totaal niet door dat het eigenlijk rijtuigen van 25 jaar oud zijn.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Modernisering M5

Bericht door treinbruno »

Die stilte komt gedeeltelijk omdat er geen airco aanwezig is denk ik, want een M6 waar de airco even niet draait is ook superstil :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Modernisering M5

Bericht door Shrek »

treinbruno schreef:Die stilte komt gedeeltelijk omdat er geen airco aanwezig is denk ik, want een M6 waar de airco even niet draait is ook superstil :)
Dat, en de zeer goede bouw van het rijtuig natuurlijk. Een M4 heeft ook geen airco, maar die kan je bezwaarlijk stil noemen :wink:
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Modernisering M5

Bericht door Kristofke »

Het is een zeer geslaagde vernieuwing, ze zitten nu eindelijk goed (daar waar de oude al na tien minuten rugpijn gaven), ze hebben veel stopcontacten, eindelijk vuilbakjes en een tafletje, er zijn solo plaatsen bovenaan voor de eenzaten :D etc

En ze rijden idd enorm zacht en stil.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Modernisering M5

Bericht door Steven »

Stilte is te danken aan het feit dat er enkel in het stuurrijtuig een omvormer zit en die enkel daar dan ook lawaai kan maken. Ook dat er geen airco is die teveel lawaai maakt zorgt voor extra stilte in de rijtuigen.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Modernisering M5

Bericht door Kristofke »

Ze blijven dan idd ook snikheet als het warm is. En die omvormer is berucht aangezien die het al wel eens wil laten afweten, ook bij de vernieuwde, en dan is het natuurlijk direct gedaan met rijden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Modernisering M5

Bericht door Steven »

Kristofke schreef:Ze blijven dan idd ook snikheet als het warm is. En die omvormer is berucht aangezien die het al wel eens wil laten afweten, ook bij de vernieuwde, en dan is het natuurlijk direct gedaan met rijden.
Dat systeem met 1 omvormer is ontworpen om max 8 rijtuigen van stroom te voorzien (oud systeem, van de nieuwe heb ik geen info) met 9 of 10 rijtuigen ben je omvormer dus zwaar aan het belasten.
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: Modernisering M5

Bericht door TrainzDr3ver »

Het is mij sinds kort ook opgevallen dat er niet zo veel M5'en meer te zien zijn op de IR Brussel-Antwerpen, waar worden die nu dan ingezet, of is dat ter vervanging voor die laatste exemplaren dat gemoderniseerd worden?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Modernisering M5

Bericht door Shrek »

TrainzDr3ver schreef:Het is mij sinds kort ook opgevallen dat er niet zo veel M5'en meer te zien zijn op de IR Brussel-Antwerpen, waar worden die nu dan ingezet, of is dat ter vervanging voor die laatste exemplaren dat gemoderniseerd worden?
Dat heeft misschien iets met de zomerdienstregeling te maken, vanaf september zullen ze wel terug komen :)
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Modernisering M5

Bericht door Kristofke »

Dat je die bv. 's avonds niet ziet rijden, ook buiten vakanties is omdat de stam van 17u06 en 16u06 vertrekkende vanuit FN in FBN de P trein naar Geraardsbergen wordt, en dan niet meer terug keert tot 's morgens om de P trein naar Antwerpen te rijden.

Vroeger reden die 2 stammen nog de gehele avond tussen Antwerpen en Brussel... Nu zijn die vervangen door telkens één klassiekje...
Stijn82
Berichten: 201
Lid geworden op: 23 sep 2006, 17:17

Re: Modernisering M5

Bericht door Stijn82 »

Tijdens de avondspits zijn het duikbrillen die deze dienst verzekeren, als dat vanaf sept ook nog zo is zal dat wel capaciteitsproblemen opleveren!
fets
Berichten: 183
Lid geworden op: 06 sep 2009, 10:19
Locatie: 1210

Re: Modernisering M5

Bericht door fets »

Stijn82 schreef:Tijdens de avondspits zijn het duikbrillen die deze dienst verzekeren, als dat vanaf sept ook nog zo is zal dat wel capaciteitsproblemen opleveren!
Sinds maandag wordt die weer met de gerenoveerde M5 gereden.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2064
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Modernisering M5

Bericht door Dieselfreak »

LML schreef:Maar als je kijkt naar de comforteisen van 2011 en je zet dan een ongemodernizeerde M5 er naast, zijn deze rijtuigen totaal verouderd, Spartaans, niet meer van deze tijd. De foto's zeggen het zelf: geen binnendeuren, geen bagagevoorziening, zitbanken (i.p.v. zetels), e.d.
Ja, en over 25 jaar zal men van de Desiro's zeker ook zeggen: "Ze zijn totaal verouderd, Spartaans, niet meer van deze tijd."?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Modernisering M5

Bericht door wbrm »

Natuurlijk :)
AGE-411
Berichten: 70
Lid geworden op: 30 dec 2010, 00:32

Re: Modernisering M5

Bericht door AGE-411 »

Shrek schreef:
AGE-411 schreef:
Shrek schreef:Het beste aan de M5 vind (en vond) ik de heel comfortabele ophanging en de stilte, maar die 2 goede eigenschappen zijn nu aangevuld met een eigentijds interieur en de nodige accesoires (binnendeuren, lampjes, haakjes voor jas, bagagehouder,...). Waardoor de rijtuigen nu helemaal top zijn :)
Wat is er mis met 'geen binnendeuren' en zitbanken?
Geen binnendeuren => veel meer lawaai. De zitbanken zitten een pak minder comfortabel dan zetels :wink:
Dat vind ik nu net niet. Die zitbanken in een oude M5 zaten best goed, en je kon je spullen kwijt naast de bank.
Die huidige zetels zijn veel te hard. (Zeker die in 1ste). Ik kan daar geen 5 minuten stil zitten of mijn rug doet zeer.
Ik ben blij dat men bij de gerenoveerde klassiekjes banken gebruikt heeft in plaats van zetels. (Althans in 2de).

En wat ben je trouwens met binnendeuren als de vensters open staan? Dat maakt dan pas lawaai.
Plaats reactie