1ste klas tijdens de spits.

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

1ste klas tijdens de spits.

Bericht door K V B »

Vraagje: Hoe vol zit de eerste klas doorgaans tijdens de spits?
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: 1ste klas tijdens de spits.

Bericht door Adler »

K V B schreef:Vraagje: Hoe vol zit de eerste klas doorgaans tijdens de spits?
Op de lijn Antwerpen-Brussel: 100 % (voor een niet onbelangrijk gedeelte NMBS en Infrabel personeel).
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: 1ste klas tijdens de spits.

Bericht door treinbruno »

op de meeste lijnen valt het goed mee, in lange Ptreinen met maar 1 eersteklasserijtuig zitten ze wel vol

op antwerpen-gent in de spits in de korte IC's (6 rijtuigen :twisted: ) ook zeer druk
meestal word dan 1 van de 2 eersteklasse's gedeclasseert,
en de andere zit ook meestal vol omdat de conducteur toch nooit boetes geeft als er reizigers met een tweedeklasseticket in eersteklasse gaan reizen... :)
Afbeelding
Terminus
Berichten: 1129
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: 1ste klas tijdens de spits.

Bericht door Terminus »

Adler schreef:
K V B schreef:Vraagje: Hoe vol zit de eerste klas doorgaans tijdens de spits?
Op de lijn Antwerpen-Brussel: 100 % (voor een niet onbelangrijk gedeelte NMBS en Infrabel personeel).
Vroeger kregen familieleden van NMBS-personeelsleden soms ook 1ste klasse-ticketjes. Ik weet niet of dat nu ook nog zo is...?
elriverslide

Re: 1ste klas tijdens de spits.

Bericht door elriverslide »

De meeste TBG's hanteren ook de ongeschreven regel: Zodra alle zitjes in 2e klasse bezet zijn mag je eerste klasse sporen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5287
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: 1ste klas tijdens de spits.

Bericht door overweg13 »

elriverslide schreef:De meeste TBG's hanteren ook de ongeschreven regel: Zodra alle zitjes in 2e klasse bezet zijn mag je eerste klasse sporen.
Wat dus volledig verkeerd is. Er zijn nog altijd mensen die eerste klasse betalen. Het is bijzonder frustrerend dat anderen dan gratis eerste klasse krijgen zonder er voor te betalen.
Met vriendelijke groet

overweg13
elriverslide

Re: 1ste klas tijdens de spits.

Bericht door elriverslide »

overweg13 schreef:
elriverslide schreef:De meeste TBG's hanteren ook de ongeschreven regel: Zodra alle zitjes in 2e klasse bezet zijn mag je eerste klasse sporen.
Wat dus volledig verkeerd is. Er zijn nog altijd mensen die eerste klasse betalen. Het is bijzonder frustrerend dat anderen dan gratis eerste klasse krijgen zonder er voor te betalen.
Tja, ik vraag het meestal een de TBG, die kijken eens rond hoe vol de trein zit en er is er tot nu toe nog geen enkele geweest die geweigerd heeft. Uit mezelf zonder te vragen zal ik dat niet doen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5287
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: 1ste klas tijdens de spits.

Bericht door overweg13 »

Het blijft oneerlijk: als ik in een café voor een trappist betaal, en mijn buurman krijgt ook een trappist alhoewel hij maar een pilsje betaald heeft, vind ik dat ook niet normaal.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: 1ste klas tijdens de spits.

Bericht door Adler »

overweg13 schreef:
elriverslide schreef:De meeste TBG's hanteren ook de ongeschreven regel: Zodra alle zitjes in 2e klasse bezet zijn mag je eerste klasse sporen.
Wat dus volledig verkeerd is. Er zijn nog altijd mensen die eerste klasse betalen. Het is bijzonder frustrerend dat anderen dan gratis eerste klasse krijgen zonder er voor te betalen.
Inderdaad, en er zijn zelfs bepaalde personen die daar systematisch misbruik van maken.
Ik zie bijna elke dag op de lijn Brussel-Antwerpen een bepaald persoon die met een tweede klas ticket plaats neemt in een eerste klas rijtuig en als er controle is met een onschuldig gezicht veinst dat hij dit niet wist.
Wanneer gaan de treinbegeleiders nu eens de reglementen toepassen en zonder pardon een boete aanrekenen ?
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: 1ste klas tijdens de spits.

Bericht door treinbruno »

Adler schreef:
overweg13 schreef:
elriverslide schreef:De meeste TBG's hanteren ook de ongeschreven regel: Zodra alle zitjes in 2e klasse bezet zijn mag je eerste klasse sporen.
Wat dus volledig verkeerd is. Er zijn nog altijd mensen die eerste klasse betalen. Het is bijzonder frustrerend dat anderen dan gratis eerste klasse krijgen zonder er voor te betalen.
Inderdaad, en er zijn zelfs bepaalde personen die daar systematisch misbruik van maken.
Ik zie bijna elke dag op de lijn Brussel-Antwerpen een bepaald persoon die met een tweede klas ticket plaats neemt in een eerste klas rijtuig en als er controle is met een onschuldig gezicht veinst dat hij dit niet wist.
Wanneer gaan de treinbegeleiders nu eens de reglementen toepassen en zonder pardon een boete aanrekenen ?
als de NMBS er voor zorgt dat er genoeg plaats in 2e classe is :mrgreen:

als de 2e classe echt vol zit zet ik me op de grond, ik zet me alleen maar in 1e classe als er een E92 briefje hangt...
en ik weet ook wel dat het nogal onmogelijk is om voor voldoende plaats te zorgen

maar wat echt veel mensen gebruiken, ze denken dat ze alles weten over de voorwaarden en zeggen dan zelfs tegen de treinbegeleider:
ik heb het recht in 1e classe te zitten als er geen plaats meer is in de 2e classe, waar halen die dat vandaan :)
en in de meeste gevallen is er wel nog plaats in 2e classe

mijn ouders denken ook zo: ik ga in 1e classe zitten als er geen plaats meer is in de 2e classe, ik heb ze nog altijd niet kunnen overtuigen
maar ze hebben er toch nog nooit een boete voor gehad
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: 1ste klas tijdens de spits.

Bericht door Joris »

Hallo,
Ik rij regelmatig in eerste, het hangt er van af wara het eerste klasse rijtuig zit. Eerste klasse is na Lokeren 100% vol...
In de E 707, mijn trein, wordt standaard het eerste eerste klasse rijtuig gedeclaseert... Ma, ssst, zwijgen hé, ik wil daar nog alty ene plekje blijven hebben.
Het is zelfs zo dat er daar speciale voorgedrukte formuliertjes voor zijn waar de TBG enkel nog de datum moet op invullen... E 707, van Antwerpen-Centraal naar Gent-Sint-Pieters, staat daar al standaard op gedrukt...

Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: 1ste klas tijdens de spits.

Bericht door treinbruno »

In de E 707, mijn trein, wordt standaard het eerste eerste klasse rijtuig gedeclaseert... Ma, ssst, zwijgen hé, ik wil daar nog alty ene plekje blijven hebben.
Het is zelfs zo dat er daar speciale voorgedrukte formuliertjes voor zijn waar de TBG enkel nog de datum moet op invullen... E 707, van Antwerpen-Centraal naar Gent-Sint-Pieters, staat daar al standaard op gedrukt...
da's altijd zo hoor, het zijn altijd zo van die gele formuliertjes die er hangen, zelfs in de ardennen,
in de standaard 1eclasse gedeclasseerde I6'en op de luik-luxemburg staan er zelfs geen treinnummers bij :)

zij trouwens maar blij met u 3 DMT's, mijnen trein is maar 1 varkentje of 2 DMT's, en dat in het midden van de spits :(
Afbeelding
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: 1ste klas tijdens de spits.

Bericht door Adler »

treinbruno schreef: mijn ouders denken ook zo: ik ga in 1e classe zitten als er geen plaats meer is in de 2e classe, ik heb ze nog altijd niet kunnen overtuigen
maar ze hebben er toch nog nooit een boete voor gehad
De persoon waar ik het over had gaat elke dag in eerste klas zitten ook al is er nog veel plaats in tweede klas.
Hij weet dat de kans op kontrole in een M6 tussen Brussel en Antwerpen relatief klein is en als er al gekontroleerd wordt, is het enige wat er gebeurt is dat de treinbegeleider hem vriendelijk verzoekt in tweede klas plaats te nemen.
Dat gedrag wordt ook door de NMBS zelf in de hand gewerkt omdat er geen enkele TBG is die de reglementen toepast en een supplement + boete aanrekent en ook door de hatelijke stickers '2 temporairement' op veel eerste klas M6 rijtuigen omdat men blijkbaar te veel eerste klas en te weinig tweede klas M6 rijtuigen heeft besteld.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22528
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 1ste klas tijdens de spits.

Bericht door Steven »

Neen hoor niet te veel besteld, ze hebben vooral die eerste klasse rijtuigen eerst geleverd, zonder dat er in verhouding al voldoende tweedeklasse rijtuigen geleverd waren.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: 1ste klas tijdens de spits.

Bericht door HLE 2302 »

overweg13 schreef:
elriverslide schreef:De meeste TBG's hanteren ook de ongeschreven regel: Zodra alle zitjes in 2e klasse bezet zijn mag je eerste klasse sporen.
Wat dus volledig verkeerd is. Er zijn nog altijd mensen die eerste klasse betalen. Het is bijzonder frustrerend dat anderen dan gratis eerste klasse krijgen zonder er voor te betalen.
dan moet de nmbs maar zorgen dat er genoeg 2e klasse plaatsjes zijn, ik neem soms ook zo'n trein en kheb nog maar 1 maal tehoren gekregen da ik niet mocht, ondangs da alle gangen gevult waren, en de deur die 2e van 1e scheid zowat bol stond van de mensen, maar nee, geen 1e classe

was een klasiekje trouwens

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Plaats reactie