remkranen reeks 20

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Bert

remkranen reeks 20

Bericht door Bert »

Welke kraan dient voor de rechtstreekse rem en welke voor de automatische rem? Afbeelding En als je het tractiewiel naar links draait tot op stand nul, dan op de knop op het stuurwiel duwt en verder draait naar links dan gaat de locomotief in remming met een remkracht van 0 tot 17 ton. Maar welke remming is dit? Is dit de weerstandsremming of een andere soort?
Speedy
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:11
Locatie: FR

Bericht door Speedy »

De grote remkraan links of de foto is de automatische rem (remkraan type FV3)
De kleine remkraan is dus de rechtstreekse rem (type FD1)
Bij het naar links draaien vh stuurwiel (na induwen stuit) ga je over naar 'rheostatische rem' = remmen dmv weerstanden

greetz
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Bericht door e49memling »

Speedy schreef:De grote remkraan links of de foto is de automatische rem (remkraan type FV3)
De kleine remkraan is dus de rechtstreekse rem (type FD1)
Bij het naar links draaien vh stuurwiel (na induwen stuit) ga je over naar 'rheostatische rem' = remmen dmv weerstanden

greetz
Sorry hoor geen FV3, maar FV4, T22 en HVRM4 hebben FV3
Bert

Bericht door Bert »

ok Bedankt :P
Speedy
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:11
Locatie: FR

Bericht door Speedy »

e49memling schreef:
Speedy schreef:De grote remkraan links of de foto is de automatische rem (remkraan type FV3)
De kleine remkraan is dus de rechtstreekse rem (type FD1)
Bij het naar links draaien vh stuurwiel (na induwen stuit) ga je over naar 'rheostatische rem' = remmen dmv weerstanden

greetz
Sorry hoor geen FV3, maar FV4, T22 en HVRM4 hebben FV3
Heb nog zitten twijfelen..
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22575
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

hehe is u vergeven, het verschil is nu eenmaal ni zo groot he in benaming zelfs maar 1 getal :-) FV3 of FV4 :-)
Bert

Bericht door Bert »

De reostatische rem is dan gelijk aan de elektrische weerstandsrem of kortweg de elektrische rem?
De antisliprem, waar bevind die zich dan? Is dit een bepaalde stand op één van de remkranen?
Laatst gewijzigd door Bert op 05 apr 2006, 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22575
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

de antislim is gewoon een toestel dat de tractie verminderd en dus is dat geen rem :-)
Bert

Bericht door Bert »

Kan dit dat de reeks 20 geen recuperatierem heeft? Of bestaat er een andere naam voor.

Dit zijn de remmen die de locomotief reeks 20 bezit( stuk uit mijn eindwerk) :P
De locomotieven van de reeks 20 zijn uitgerust met:
- Een rechstreekse rem voor het remmen van de locomotief en van de gekoppelde locomotief
- Een automatische rem voor het remmen van de locomotief en van het gekoppelde treinstel
- Een noodrem die op de automatische leiding is gemonteerd
- Een elektrische weerstandsrem
De treinbestuurder beschikt bij het besturen van de trein over de volgende remmen:
- Voor de rechtstreekse rem: een Oerlikon-remkraan type FD 1
- Voor de automatische rem: een Oerlikon-remkraan type FV 4. Deze remkraan is uitgerust met een gecombineerd reservoir met drie afdelingen.
Bert

Bericht door Bert »

Antwoord zelf al gevonden:
Er zijn twee soorten elektrische remming
- reostatische remming: remming door middel van weerstanden die ook toegepast word op de reeks 20
- recuperatie remming: remming waarbij er stroom terug naar de bovenleiding vloeit. :P
Stijn D.C.
Berichten: 801
Lid geworden op: 05 feb 2006, 15:23
Contacteer:

Bericht door Stijn D.C. »

Dus de HLE 20 heeft wel een reostatische rem zoals HLE 21/27?

Ze hebben mij altijd al gezegt, van niet, welke locs hebben die nog om aan het tractiewiel te bediennen?

(21/27/13) weet ik
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Bericht door e49memling »

Steven schreef:de antislim is gewoon een toestel dat de tractie verminderd en dus is dat geen rem :-)
Sorry steven, de antisliprem is een knop (op t22 een hefboom) die een druk van ongeveer één bar in remcilinders steekt zodanig dat de remblokken licht tegen de wielband wrijven ze zo proper en ruwer maakt, wat de adhesie verbeterd, die bestaat op alle locs (behalve T13?)
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Bericht door e49memling »

Stijn D.C. schreef:Dus de HLE 20 heeft wel een reostatische rem zoals HLE 21/27?

Ze hebben mij altijd al gezegt, van niet, welke locs hebben die nog om aan het tractiewiel te bediennen?

(21/27/13) weet ik
T20/T27/T21/T11/T18 heeft/had reostatische rem: motoren worden als dynamo geschakeld en levert hun stroom naar weerstanden: geeft remmend effect
T23 heef recuperatie: stuurt stroom terug de bovenleiding in
T22/T26/T12/T15/T16 hebben geen elektrische rem
T13 weet ik niet

Met T20/T18 regel je de remkracht met het traktiewiel
Met T27/T21 met de krachtbol
T11 kan niet bediend worden, werkt automatisch bij drukdaling van meer dan 0.7bar
Laatst gewijzigd door e49memling op 05 apr 2006, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22575
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

e49memling schreef:
Steven schreef:de antislim is gewoon een toestel dat de tractie verminderd en dus is dat geen rem :-)
Sorry steven, de antisliprem is een knop (op t22 een hefboom) die een druk van ongeveer één bar in remcilinders steekt zodanig dat de remblokken licht tegen de wielband wrijven ze zo proper en ruwer maakt, wat de adhesie verbeterd, die bestaat op alle locs (behalve T13?)
men excuus, ik had het wat verkeerd begrepen op het antislipdispositief, vandaar men reactie :-) maar idd de antisliprem bestaat op alle loc's behalve de reeks 13 dit wegens het ontbreken van voldoende remblokken (13 heeft schijfrem)
Speedy
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:11
Locatie: FR

Bericht door Speedy »

e49memling schreef:
Stijn D.C. schreef:Dus de HLE 20 heeft wel een reostatische rem zoals HLE 21/27?

Ze hebben mij altijd al gezegt, van niet, welke locs hebben die nog om aan het tractiewiel te bediennen?

(21/27/13) weet ik
T20/T27/T21/T11/T18 heeft/had reostatische rem: motoren worden als dynamo geschakeld en levert hun stroom naar weerstanden: geeft remmend effect
T23 heef recuperatie: stuurt stroom terug de bovenleiding in
T22/T26/T12/T15/T16 hebben geen elektrische rem
T13 weet ik niet

Met T20/T18 regel je de remkracht met het traktiewiel
Met T27/T21 met de krachtbol
T11 kan niet bediend worden, werkt automatisch bij drukdaling van meer dan 0.7bar
T13 heeft ook recuperatierem (naar achter beweging v traktiehendels).
Indien de spanning op de bovenleiding te hoog voor recuperatieremming, dan gewoon rheostatische rem.
Plaats reactie