ruitenwissers op treinen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Jonathan

ruitenwissers op treinen

Bericht door Jonathan »

Vraagje van mijn opa en van mij. Hoe komt het dat op al die treinen (vooral oudere) zo'n kleine ruitewissers staan. Veelal staan ze in het midden van de ruit of zoals bij de HLE 16 volgens mij nogal in de weg. Ze nemen nog niet de helft van de ruit in en als het regent staan ze daar te wissen als een zot. Hoe komt dat allemaal :?:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22575
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

je moet da bezien van op de bestuurderstoel zo klein zijn die dan niet hoor :-) ze zijn voldoende groot om voldoende zicht te geven, de ruiten zijn enkel heel groot, nu ist zo da in de loop der jaren die ruitenwissers verbetered zijn op vlak van techniek en ze dus wa groter zijn en ook beter vegen zoals op een hle 13 of ms96, enkel de ms 96 heeft elektrische ruitenwissers (zoals in een auto)
de rest van het materieel heeft ruitenwissers die werken op druklucht
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1219
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Bericht door Tim »

De snelheid van de ruitenwissers kan je zelf regelen :wink:
Jonathan

Bericht door Jonathan »

Tim schreef:De snelheid van de ruitenwissers kan je zelf regelen :wink:
Maar goed ook. Bij een klein beetje regen ruitewissers vollen bak, dat zou niet gaan.
Jonathan

Bericht door Jonathan »

Maar hoe komt het nu dat die ruitenwissers daar zoveel in Panne staan voor die ruit (vooral bij HLE 23) :?: En storen die ruitenwissers soms niet, zoals bij de HLE 15 en 16 dat hij de helft van de ruit inpalmt :?: Of bij die MW 41 die ruitenwisser in het midden van de ruit staat :?: Dat moet toch op de zenuwen beginnen werken :?:
Laatst gewijzigd door Jonathan op 29 mar 2006, 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
1607

Bericht door 1607 »

de ligt nog een staaf ook in de stuurpost om handmatig de ruitenwisser te doen bewegen. maar is noag wat een zwaar werkje en onozel werkje. powertraining voor de TB. 8) :lol:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22575
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

bij bijna alle ruitenwissers kan je ze manueel bedienen, vooral bij klassiekjes en ouder materieel keren die niet vanzelf terug naar een bepaalde ruststand, dan doet de bestuurder dat manueel of hij laat staan waar hij staat als em da ni stoort, bij ms 96 /80 /86 en hle 13 /21/27/11/12 keren ze allemaal terug naar ruststand
Jonathan

Bericht door Jonathan »

1607 schreef:de ligt nog een staaf ook in de stuurpost om handmatig de ruitenwisser te doen bewegen. maar is noag wat een zwaar werkje en onozel werkje. powertraining voor de TB. 8) :lol:
War moet je anders doen :?: Je moet toch zien of het rood of groen is :?: Maar ik denk toch dat maar één van de twee ruitenwiisers nodig is :?:
1607

Bericht door 1607 »

kopje door het zijraam steken he. :mrgreen: :mrgreen:
Jonathan

Bericht door Jonathan »

1607 schreef:kopje door het zijraam steken he. :mrgreen: :mrgreen:
En wat trager rijden zodat uw paraplu niet overslaat, zeker :!:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22575
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

1607 schreef:de ligt nog een staaf ook in de stuurpost om handmatig de ruitenwisser te doen bewegen. maar is noag wat een zwaar werkje en onozel werkje. powertraining voor de TB. 8) :lol:
dat is enkel op HLE 13 omdat de handbedieding ni echt vlot te bedienen is, en als jij da fitness noemt wil da zeggen da je vergeten bent de lucht af te zonderen en dan is dat normaal :-)
Jean

Bericht door Jean »

Tim schreef:De snelheid van de ruitenwissers kan je zelf regelen :wink:

Da's de bedoeling ja , de realiteit is helaas soms anders :evil:


Dat systeem met perslucht zoals op 22/23/25 is soms ook ambetant : ofwel blijft ruitenwisser plakken aan de ruit , draai je iets verder aan dat regelkraantje gaan ze dan plots supersnel wissen , waardoor de ruit te droog wordt en/of het op de zenuwen werkt .

En de uitlaat voor de persluchtcilinders die de rutienwissers aandrijven mondt boven de stuurtafel uit => perslucht die voor de aandrijving vd ruitenwissers heeft gezorgd blaast in de stuurpost en perslucht bevat ook altijd wel wat oliedeeltjes : vettige nevel en soms oliespatten op stuurtafel :evil:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22575
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

idd die snelheidsregeling werkt ni altijd even vlot
voor zover er al geen lucchtverlies is als je de ruitenwisser uitschakelt
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Bericht door e49memling »

De oude stellen 051 tem 149 hadden gebogen ruiten, als je met die boven de 100 km/u reed, raakten de ruitenwissers het glas zelfs niet meer.
:o :o

Maar door de snelheid(?) en het gebogen oppervlak kropen de druppels vanzelf weg.
:D :D :D
Wover

Bericht door Wover »

waarom is het eigenlijk dat bij een break de ruitewissers nooit, maar dan ook nooit gelijk gaan :P

is er dan een aparte snelheidsregeling per ruitewisser ofzo?
Plaats reactie