Trein stond 2,5 uur stil in Hoegaarden
Trein stond 2,5 uur stil in Hoegaarden
Van de VRT-nieuws site:
Trein staat 2,5 uur stil in Hoegaarden
di 08/05/07 - Een trein van de NMBS heeft gisteravond 2,5 uur stilgestaan in Hoegaarden. De trein kwam van Brussel en had Luik als eindbestemming.
De 350 passagiers moesten al die tijd aan boord blijven, omdat de trein over de HST-sporen reed en het niet veilig was om uit te stappen.
De oorzaak van de panne lag bij de locomotief. Die kon niet onmiddellijk worden hersteld.
Uiteindelijk is een andere locomotief aangekoppeld, die de trein met zijn passagiers naar Leuven bracht. Daar konden de reizigers overstappen in een andere trein.
Ze bereikten hun eindbestemming met bijna drie uur vertraging.
Was dat een HLE13 ?
Trein staat 2,5 uur stil in Hoegaarden
di 08/05/07 - Een trein van de NMBS heeft gisteravond 2,5 uur stilgestaan in Hoegaarden. De trein kwam van Brussel en had Luik als eindbestemming.
De 350 passagiers moesten al die tijd aan boord blijven, omdat de trein over de HST-sporen reed en het niet veilig was om uit te stappen.
De oorzaak van de panne lag bij de locomotief. Die kon niet onmiddellijk worden hersteld.
Uiteindelijk is een andere locomotief aangekoppeld, die de trein met zijn passagiers naar Leuven bracht. Daar konden de reizigers overstappen in een andere trein.
Ze bereikten hun eindbestemming met bijna drie uur vertraging.
Was dat een HLE13 ?
je zou filosofisch kunnen antwoorden: "shit happens", maar het tempo waarmee de incidenten zich bij NMBS opvolgen geeft wel de indruk dat er vanalles fout zit bij NMBSSteven schreef:kort samen gevat een hle 13 in panne, tb opgetrommeld om met den 62 dien trein van L2 te gaan halen en tot leuven te brengen.
Ik denk dat dit vooral komt omdat er veel minder preventief onderhoud gebeurt dan vroeger.bobby schreef:je zou filosofisch kunnen antwoorden: "shit happens", maar het tempo waarmee de incidenten zich bij NMBS opvolgen geeft wel de indruk dat er vanalles fout zit bij NMBS
Enerzijds is de hoeveelheid rollend materieel niet alleen fors toegenomen maar is ook complexer geworden door de toegenomen toepassing van electronica en anderzijds heeft men de afgelopen jaren een aantal Centrale Werkplaatsen gesloten wegens besparingsmaatregelen.
Dit kan niet goed gaan.
Uitstappen is niet veilig zegt men dan, dat men dan gewoon een aantal arbeiders of gelijk wat (B-security, doen ze eens iets nuttigs) om de mensen begeleid te laten afstappen. Ik zie niet in hoe dat gevaarlijk zou kunnen zijn... zolang ze maar niet op een moeilijke plaats zitten (op een hoge berm bvb).
Toch even opletten met wat je schrijft denk ik. De hogesnelheidslijn is afgebakend met omheining en aan de noordkant van de lijn loopt de E40. Op de zuidkant van de lijn is er tegemoetkomend HST-verkeer (Thalys, ICE) uit Duitsland en snel binnenlands verkeer uit Eupen en Maastricht. Ik denk dat de NMBS de veiligheid heeft laten voorgaan. 350 mensen laten uitstappen neemt sowieso heel veel tijd in beslag en is vrij gevaarlijk owv hogergenoemde problematiek. Ik denk dat wachten op een tweede loc de veiligste en meest verantwoorde oplossing was.Dietrich schreef:Uitstappen is niet veilig zegt men dan, dat men dan gewoon een aantal arbeiders of gelijk wat (B-security, doen ze eens iets nuttigs) om de mensen begeleid te laten afstappen. Ik zie niet in hoe dat gevaarlijk zou kunnen zijn... zolang ze maar niet op een moeilijke plaats zitten (op een hoge berm bvb).
Toen ik enkele dagen geleden googlede op incidenten op het spoor kwam ik terecht bij een nieuwsartikel dat ook over een panne op de HSL2 ging. Daar waren waren de deuren opengezet om de trein te verluchten, maar waren de reizigers uitgestapt en naar de E40 gewandeld om daar te liften.
Ik vind de bron niet meer, en waarschijnlijk zal die ook wel niet zo betrouwbaar geweest zijn, maar toch zal er wel ergens waarheid inzitten.
Ik vind de bron niet meer, en waarschijnlijk zal die ook wel niet zo betrouwbaar geweest zijn, maar toch zal er wel ergens waarheid inzitten.
T'is omgekeerd ... er is MINDER rollend materieel, dan vooral locomotieven ... die dingen staan bijna nimeer stil tegenwoordig. Een klasgenoot is naar de verdeler gegaan en die mag zorgen da alles kan rijden ... geen koud kunstje tegenwoordig om alles maximaal te benutten zunne.Adler schreef:Ik denk dat dit vooral komt omdat er veel minder preventief onderhoud gebeurt dan vroeger.
Enerzijds is de hoeveelheid rollend materieel niet alleen fors toegenomen maar is ook complexer geworden door de toegenomen toepassing van electronica en anderzijds heeft men de afgelopen jaren een aantal Centrale Werkplaatsen gesloten wegens besparingsmaatregelen.
Dit kan niet goed gaan.