Pagina 1 van 2

Exit Vennbahn

Geplaatst: 02 mei 2007, 21:34
door FLV-FGSP
Vennbahn wordt fietspad:
Durchbruch bei Ravelradweg Raeren-Sourbrodt

Tourismusminister Gentges hat nach eigener Aussage einen wichtigen Fortschritt erzielt, was die Schaffung eines großräumigen Radwegenetzes im Eifel-Ardennenraum angeht.
Mit der SNCB-Holding, der MAT und dem Verkehrsministerium sei eine Übereinkunft erzielt worden, die Bahnstrecke von Raeren nach Sourbrodt zu einem RAVEL-Radweg zu machen.
Zudem liege inzwischen die bei der Organisation "chemin du rail" in Auftrag gegebene Studie über einen Ausbau der bestehenden Wege vor: diese zeige das einzigartige Potenzial: die grenzüberschreitende Entdeckung eines europäischen Mittelgebirges mit dem Rad, wobei die maximale Steigung auf den alten Bahnstrecken nicht mehr als 2 Prozent betragen würde.
Bron: http://www.brf.be/nachrichten/shownachricht?id=60106

Geplaatst: 02 mei 2007, 21:38
door Dietrich
Spijtig, een paar jaar geleden nog eens naar daar geweest en de railbikes gereden tussen Kalterherberg en Sourbrodt.

Ik vraag mij trouwens af wat ze precies doen met het stationsgebouw van Sourbrodt, men heeft daar al werken verricht schijnt, het een en ander uitgebroken vanbinnen.

Geplaatst: 02 mei 2007, 22:14
door Bibke
Als ik me goed herinner heeft de eigenaar van de railbikes me vorig jaar verteld dat in het station enkele appartementen gebouwd worden.

Geplaatst: 03 mei 2007, 02:56
door R4C-Fan
Ohhwehh das klingt alles andere als gut für den Streckenabschnitt :cry:

Geplaatst: 06 mei 2007, 22:49
door Joris
Hallo,
Wordt die lijn dan terug Duitsland, of blift dat een Belgische enclave?
Gaat men die Railbikes daar dna buitenzwieren ofzo? Of zijn die failliet?
Groeten,
Joris De Mol
PS: Mag men een hoofdlijn zomaar opbreken? Ik dacht het niet, of is daar al een KB voor getekend?

Geplaatst: 07 mei 2007, 00:39
door Dietrich
Zijn er wel degelijk plannen om ook dat stuk op te breken? Die rail bikes zijn er slechts sinds 2005, zou vreemd zijn dat ze op 3 jaar tijd reeds terug verdwenen zijn. De site hiervan werkt trouwens nog steeds.

Geplaatst: 08 mei 2007, 15:30
door super1500
Joris schreef:Hallo,
Wordt die lijn dan terug Duitsland, of blift dat een Belgische enclave?
Gaat men die Railbikes daar dna buitenzwieren ofzo? Of zijn die failliet?
Groeten,
Joris De Mol
PS: Mag men een hoofdlijn zomaar opbreken? Ik dacht het niet, of is daar al een KB voor getekend?
terechte opmerking van joris, deze spoorlijn is Belgisch grondgebied...

Geplaatst: 13 mei 2007, 23:14
door groentje
super1500 schreef:
Joris schreef:Hallo,
Wordt die lijn dan terug Duitsland, of blift dat een Belgische enclave?
Gaat men die Railbikes daar dna buitenzwieren ofzo? Of zijn die failliet?
Groeten,
Joris De Mol
PS: Mag men een hoofdlijn zomaar opbreken? Ik dacht het niet, of is daar al een KB voor getekend?
terechte opmerking van joris, deze spoorlijn is Belgisch grondgebied...
Maar ik meen me wel te herinneren, dat dat was op voorwaarde dat er een spoorlijn over liep...

Vennbahn wird in grenzüberschreitendes Radwegenetz eingebund

Geplaatst: 23 apr 2008, 23:42
door wrpint
Nach den Worten von Tourismusminister Gentges ist das Kapitel Vennbahn abgeschlossen. Für den Zeitraum von 2002 bis 2006 hätten für Versicherungen, die Sicherung von Bahnübergängen oder die Herrichtung des touristischen Draisinenverkehrs noch 650.000 Euro aufgewendet werden müssen.
Die noch im Raum stehenden Kosten werden vom Verkauf der Schienen und der Vermietung bzw. des anstehenden Verkaufs der Bahnhofshalle Raeren aufgefangen, so der Minister weiter.
Die Vennbahnstrecke wird eine neue Zweckbestimmung erhalten: Sie wird in ein grenzüberschreitendes Radwegenetz eingebunden.

BRF - 22.04.2008

Re: Exit Vennbahn

Geplaatst: 24 apr 2008, 08:29
door tt44ta46
Allez,

Dus Raeren - Monschau mogen we ook al vergeten, was te verwachten, als je net dat stuk laat liggen dat in de slechtste toestand was...

Waar is de droom van een toeristisch lijntje Trois Ponts - Bütgenbach :(

Maarreuh: "verkauf der Schienen", dat ze dat maar uit hun hoofd halen, die zijn dus wel eigendom van de NMBS-groep!

Greetz

Sven

Re: Exit Vennbahn

Geplaatst: 24 apr 2008, 17:00
door gysev
tt44ta46 schreef:Maarreuh: "verkauf der Schienen", dat ze dat maar uit hun hoofd halen, die zijn dus wel eigendom van de NMBS-groep!
Niet juist : de Duitstalige gemeenschap kocht het baanvak Raeren - Sourbrodt (niet inbegrepen) van de NMBS in 1990.

Re: Exit Vennbahn

Geplaatst: 24 apr 2008, 20:27
door Joris
Hallo,
gysev schreef:
tt44ta46 schreef:Maarreuh: "verkauf der Schienen", dat ze dat maar uit hun hoofd halen, die zijn dus wel eigendom van de NMBS-groep!
Niet juist : de Duitstalige gemeenschap kocht het baanvak Raeren - Sourbrodt (niet inbegrepen) van de NMBS in 1990.
En wat dacht je van verkauf der Schienen aan DB? Met grond en al, of ben ik nu te hoopvol?
Groeten,
Joris De Mol

Re:

Geplaatst: 25 apr 2008, 00:31
door Kris
Joris schreef:Hallo,
Wordt die lijn dan terug Duitsland, of blift dat een Belgische enclave?
De Vennbahn blijft een Belgische enclave. Dat is nog recent overeengekomen met Duitsland.

Re: Exit Vennbahn

Geplaatst: 25 apr 2008, 15:22
door Fles
echt een enclave is het niet natuurlijk. Er blijft gewoon direct contact tussen de Vennbahn en de rest van België

Re: Exit Vennbahn

Geplaatst: 25 apr 2008, 19:28
door pietje
Eigenlijk is dus het stukje Duistland dat omsloten wordt door de Vennbahn, de eigenlijke enclave, gescheiden van de rest van Duistland door een strook van enkele meters :D