Uitstoot diesellocomotief

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
bartbluewhite

Uitstoot diesellocomotief

Bericht door bartbluewhite »

Beste forummers, heb een speciaal vraagje. Ik ben actief in de ventilatiesector (industriegebouwen) en kreeg vandaag een speciale aanvraag. Een klant gaat een logistiek gebouw bouwen (200 m lang) en voorziet dat een goederentrein kan binnenrijden. Het is de bedoeling de uitlaatgassen van de locomotief af te voeren via ventilatoren. Er zal een rookscherm worden opgehangen op ongeveer 7 m van de gevel zodat niet het ganse gebouw onder de rook komt te zitten, maar dat de rook wordt beheerst. Vervolgens dient er in deze zone (200 m x 7 m) extractie te gebeuren.
Mijn vraag: hoeveel uitlaatgassen/ welke rookpluim produceert zo'n locomotief ?? Ik denk bovendien dat de uitlaatgassen zwaarder wegen dan gewone lucht, waardoor ik vrees dat de gassen tegen de grond blijven hangen ?
DRINGEND ANTWOORD GEVRAAGD AUB !!!
Jean

Bericht door Jean »

uitlaatgassen hebben warm , warme lucht stijgt , dus die uitlaatgassen normaal ook .
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Uitstoot diesellocomotief

Bericht door dentheo »

bartbluewhite schreef:Beste forummers, heb een speciaal vraagje. Ik ben actief in de ventilatiesector (industriegebouwen) en kreeg vandaag een speciale aanvraag. Een klant gaat een logistiek gebouw bouwen (200 m lang) en voorziet dat een goederentrein kan binnenrijden. Het is de bedoeling de uitlaatgassen van de locomotief af te voeren via ventilatoren. Er zal een rookscherm worden opgehangen op ongeveer 7 m van de gevel zodat niet het ganse gebouw onder de rook komt te zitten, maar dat de rook wordt beheerst. Vervolgens dient er in deze zone (200 m x 7 m) extractie te gebeuren.
DRINGEND ANTWOORD GEVRAAGD AUB !!!
Tracht uit te vinden w<aar die lok staat... is maar 20 m lang, reduceert uw luchthoeveelheid tot een tiende.

Idee 20m *7m= 140 m2 capteersnelheid lucht 0,5m/s geeft 70 m3 seconde is 220.000 m3/h stevige ventilator....... Heel uw magazijn voorraad bevroren in de winter.
dantjebram72
Berichten: 113
Lid geworden op: 13 jul 2008, 09:58
Locatie: antwerpen

Re: Uitstoot diesellocomotief

Bericht door dantjebram72 »

waarom hang je gewoon geen bovenleiding
is dat niet goedkoper dan zo een hele afzuigsysteem
het is maar een draadje
:)
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Uitstoot diesellocomotief

Bericht door treinbruno »

en je kunt ook nog electriciteit van de NMBS aftappen :mrgreen: :mrgreen:

(heeft dat ooit al iemand gedaan, electriciteit van de bovenleiding halen voor eigen gebruik :) )
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Uitstoot diesellocomotief

Bericht door Steven »

treinbruno schreef:en je kunt ook nog electriciteit van de NMBS aftappen :mrgreen: :mrgreen:

(heeft dat ooit al iemand gedaan, electriciteit van de bovenleiding halen voor eigen gebruik :) )
wat ga jij doen met 3000V gelijkspanning er is geen enkele toepassing thuis die er mee kan werken :-)
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Uitstoot diesellocomotief

Bericht door K V B »

dantjebram72 schreef:waarom hang je gewoon geen bovenleiding
is dat niet goedkoper dan zo een hele afzuigsysteem
het is maar een draadje
:)
Moet de NMBS wel met electrische locs willen leveren. In Zwitserland zie ik vaak hoe inderdaad bovenleiding tot in gebouwen ldoorgetrokken is, maar in de praktijk worden wagens toch gewoon met diesellocs geleverd, en staat er op de draad geen spanning.
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Uitstoot diesellocomotief

Bericht door K V B »

bartbluewhite schreef:Beste forummers, heb een speciaal vraagje. Ik ben actief in de ventilatiesector (industriegebouwen) en kreeg vandaag een speciale aanvraag. Een klant gaat een logistiek gebouw bouwen (200 m lang) en voorziet dat een goederentrein kan binnenrijden. Het is de bedoeling de uitlaatgassen van de locomotief af te voeren via ventilatoren. Er zal een rookscherm worden opgehangen op ongeveer 7 m van de gevel zodat niet het ganse gebouw onder de rook komt te zitten, maar dat de rook wordt beheerst. Vervolgens dient er in deze zone (200 m x 7 m) extractie te gebeuren.
Mijn vraag: hoeveel uitlaatgassen/ welke rookpluim produceert zo'n locomotief ?? Ik denk bovendien dat de uitlaatgassen zwaarder wegen dan gewone lucht, waardoor ik vrees dat de gassen tegen de grond blijven hangen ?
DRINGEND ANTWOORD GEVRAAGD AUB !!!
Een dieselloc heeft een dieselmotor, dus wat er uit de schoorsteen komt is hetzelfde als bij een vrachtauto. Alleen wat meer dus, en daar diesellocomotieven vaak wat ouder zijn ook smeriger als wat een moderne vrachtauto uitstoot.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Uitstoot diesellocomotief

Bericht door dentheo »

K V B schreef:
bartbluewhite schreef:Beste forummers, heb een speciaal vraagje. Ik ben actief in de ventilatiesector (industriegebouwen) en kreeg vandaag een speciale aanvraag. Een klant gaat een logistiek gebouw bouwen (200 m lang) en voorziet dat een goederentrein kan binnenrijden. Het is de bedoeling de uitlaatgassen van de locomotief af te voeren via ventilatoren. Er zal een rookscherm worden opgehangen op ongeveer 7 m van de gevel zodat niet het ganse gebouw onder de rook komt te zitten, maar dat de rook wordt beheerst. Vervolgens dient er in deze zone (200 m x 7 m) extractie te gebeuren.
Mijn vraag: hoeveel uitlaatgassen/ welke rookpluim produceert zo'n locomotief ?? Ik denk bovendien dat de uitlaatgassen zwaarder wegen dan gewone lucht, waardoor ik vrees dat de gassen tegen de grond blijven hangen ?
DRINGEND ANTWOORD GEVRAAGD AUB !!!
Een dieselloc heeft een dieselmotor, dus wat er uit de schoorsteen komt is hetzelfde als bij een vrachtauto. Alleen wat meer dus, en daar diesellocomotieven vaak wat ouder zijn ook smeriger als wat een moderne vrachtauto uitstoot.
Die vraag was anderhalf jaar oud...dus installatie moet ongeveer klaar zijn...
Welk debiet heeft hij gekozen ???
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie