Binnenlands spoorverkeer niet vrij

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Binnenlands spoorverkeer niet vrij

Bericht door Patrick »

Het Europees Parlement heeft gisteren de voorstellen over de liberalisering van het nationale spoorverkeer weggestemd.

Er zullen de eerste jaren nog geen Duitse of Franse spoorwegmaatschappijen reizigers van Leuven naar Brussel brengen. In de tweede, beslissende stemming over de toekomst van de Europese spoorwegen, steunden onvoldoende leden het eerdere voornemen van het Europees Parlement om een precieze datum voor de vrijmaking van de binnenlandse spoormarkt vast te leggen.

Zoals verwacht schaarden de Europarlementsleden zich wel met een ruime meerderheid achter de vrijmaking van het internationale reizigersvervoer tegen 2010. Voor landen met veel internationaal verkeer is in een uitzondering voorzien tot 2012. Ook komt er een Europees rijbewijs voor treinbestuurders. De Europarlementsleden gaven ook hun fiat aan het rapport van Dirk Sterckx over de rechten van internationale én nationale treinreizigers.

De Belgische spoorwegmaatschappij NMBS reageerde tevreden op de beslissing van het Europees Parlement om de liberalisering van het binnenlandse treinverkeer te schrappen. De NMBS vreesde vooral dat een eventuele liberalisering de kwaliteit van de dienstverlening zou aantasten.
Bron: http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... anaalid=18
5307
Berichten: 1078
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:52

Bericht door 5307 »

das jammer :roll:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

goederen en internationaal verkeer zijn belangrijker, daarin hebben ze zeker gelijk :wink:
dat ze dat maar eerst helemaal liberaliseren en beoordelen en daarna pas verder gaan :P
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Het is maar goed ook dat het binnenlandse treinverkeer in handen van de NMBS blijft.
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

Driewerf hoera! eindelijk is het einde in zicht van de ongebreidelde privatiseringen, Bravo
K V B
Berichten: 3326
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

Trainspotterke schreef:Het is maar goed ook dat het binnenlandse treinverkeer in handen van de NMBS blijft.
En waarom is dat goed?
K V B
Berichten: 3326
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Binnenlands spoorverkeer niet vrij

Bericht door K V B »

De NMBS vreesde vooral dat een eventuele liberalisering de kwaliteit van de dienstverlening zou aantasten.
Als ik het goed begrijp zou de NMBS in het geval zij concurentie krijgt de dienstverlening verminderen?

Dat begrijp ik niet zo goed.
TSP

Bericht door TSP »

Nou ik ben niet zon voorstander van liberalisering en privatisering... We hebben allemaal gezien hoe het de NS en de energiemarkt is vergaan :roll:
Jonathan

Bericht door Jonathan »

Ah, daar zijn we toch van af. Van twee maatschappijen op een lijn zou ik in de verste verte niet moeten weten.

En dat de klantvriendelijkheid erop vooruit gaat, wil ik ook niet geloven. Bij telenet doen ze aan contractbreuk zonder ons iets te vragen en bij Belgacom smijten ze de telefoon dicht voor je iets terug kunt zeggen. En dit allemaal na de privatisering.

En goedkoper? Kijk naar de energiemarkt!
Gregske

Bericht door Gregske »

Ik ben alleszins blij dat er ten minste een Europees rijbewijs komt, laat ons nu hopen dat de regels en de manier voor het behalen ook Europees wordt en niet zodat iemand uit een ander land met een slechtere opleiding en andere verkeersregels hier zomaar komt rijden.

Of ik nu voor of tegen privatisering ben? We shall see what happens, als ik ontevreden over iets ben, weten ze dit heel snel want dan komt mijn karaktertrekje naar voor om hard in mijn woorden te worden en om zulke diensten te negeren :lol:

Wel hoop ik op meer, beter en betrouwbaarder openbaar vervoer in de grensstreken en met name in de Euregio. Ook de prijzen zouden gelijkgestemd moeten zijn. We leven toch in een Europa zonder grenzen? En als dat niet zo is, wil ik morgen prikkeldraad rond heel België met zwaar bewaakte grenzen waar je drie uurs staat aan te schuiven voor ze je paspoort, boorddocumenten, visum, ... controleren. 8)
Gregske

Bericht door Gregske »

Jonathan schreef:Ah, daar zijn we toch van af. Van twee maatschappijen op een lijn zou ik in de verste verte niet moeten weten.

En dat de klantvriendelijkheid erop vooruit gaat, wil ik ook niet geloven. Bij telenet doen ze aan contractbreuk zonder ons iets te vragen en bij Belgacom smijten ze de telefoon dicht voor je iets terug kunt zeggen. En dit allemaal na de privatisering.

En goedkoper? Kijk naar de energiemarkt!
Niets wordt goedkoper, het gratisbeleid van socialisten werkt niet, dat is al bewezen. Hasselt schaft zijn gratis buskes van steve stuntelaar ook al af. :lol:

En Belgacom behandelt mij heel vriendelijk hoor, en ik heb ze het laatste jaar door 2 stroomstoringen en door een vergeten wachtwoord nogal nodig gehad.
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Bericht door KB »

Gregske schreef:Niets wordt goedkoper, het gratisbeleid van socialisten werkt niet, dat is al bewezen. Hasselt schaft zijn gratis buskes van steve stuntelaar ook al af. :lol:
De gratis stadsbussen worden niet afgeschaft. Wat wél afgeschaft wordt, zijn de gratis ritten van om het even waar in Limburg naar Hasselt op elke 1ste (?) zaterdag van de maand (was geen idee van Stevaert, maar van het vorige Hasseltse stadsbestuur). De reden: het was te duur.
K V B
Berichten: 3326
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

[quote="Jonathan"]Ah, daar zijn we toch van af. Van twee maatschappijen op een lijn zou ik in de verste verte niet moeten weten.
[/code]

Hier in mijn stad (Bern) rijden er zelfs drie maatschappijen over dezelfde lijn. Geen enkel probleem...
(Meer dan drie als je ook nog goederen mee telt.)

Code: Selecteer alles

En dat de klantvriendelijkheid erop vooruit gaat, wil ik ook niet geloven. Bij telenet doen ze aan contractbreuk zonder ons iets te vragen en bij Belgacom smijten ze de telefoon dicht voor je iets terug kunt zeggen. En dit allemaal na de privatisering.
Ik weet niet hou oud jij bent, maar ik kan mij nog herinneren dat je bij de RTT maanden op een telefoonaansluiting mocht wachten, en dat je om iemand met een mobiele telefoon op te bellen moest weten in welke provincie die zich bevond.
Ik kan mij nog herinneren hoe we een internationaal telefoongesprek schriftelijk voorbereidden, om het zo kort mogelijk te kunnen houden. Internationaal bellen was immers erg duur.

De verbeteringen sinds de privatisering zijn enorm.

Code: Selecteer alles

En goedkoper? Kijk naar de energiemarkt!
Heb je recent eens naar de olieprijs gekeken?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22550
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

kvb, als uw voorbeeld 100% juist zou zijn zouden die 3 maatschappijen in uw stad concurrentie van elkaar zijn en elkaar proberen de loef af te steken door bepaalde promoties en nog zoveel meer, heden werken deze samen, zwitserland zit trouwens niet in de EU, er zijn daar zoveel maatschappijen die ieder hun eigen stukje hebben en verder volmondig samenwerken, als er echte concurrentie zou zijn zouden ze proberen elkaar van de markt te spelen. want dan wil je meer passagiers, inkomsten en zo meer dan uw concurrent, dan wil je de grootste zijn.
het zwitsers model zoals heden werkt prachtig, maar de maatschappijen die er zijn, zijn samenwerkende niet echt concurrentie te noemen he zoals EU het zo graag zou zien
K V B
Berichten: 3326
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

Code: Selecteer alles

[quote="Steven"]kvb, als uw voorbeeld 100% juist zou zijn zouden die 3 maatschappijen in uw stad concurrentie van elkaar zijn en elkaar proberen de loef af te steken door bepaalde promoties en nog zoveel meer, heden werken deze samen, zwitserland zit trouwens niet in de EU, er zijn daar zoveel maatschappijen die ieder hun eigen stukje hebben en verder volmondig samenwerken, als er echte concurrentie zou zijn zouden ze proberen elkaar van de markt te spelen.


Spoorwegmaatschappijen proberen wel degelijk mekaar markt af te snoepen. De markt is hier echter wel "de overheid", die diensten uitbesteed. De BSL is er in 2004 in gelsaagd de S-Bahn Bern van de SBB af te snoepen.

Code: Selecteer alles

want dan wil je meer passagiers, inkomsten en zo meer dan uw concurrent, dan wil je de grootste zijn.
Er is op zich natuurlijk niks mis met het proberen meer passagiers aan te trekken. Dat is bijvoorbeeld de private spoorwegmaatschappijen in het VK ook prima gelukt.
het zwitsers model zoals heden werkt prachtig, maar de maatschappijen die er zijn, zijn samenwerkende niet echt concurrentie te noemen he zoals EU het zo graag zou zien
In Zwitserland word de hele ticketing in het OV door een derde partij gedaan. Inkomsten worden over de verschillende bedrijven verdeeld naar rato van hun reizigersaantallen. Om die reden maakt de BLS ook reklame voor haar verbinding naar Luzern, die weliswaar trager, maar mooier is dan de verbinding die de SBB aanbiedt.
De bedrijven werken samen, maar concurreren ook met elkaar. Want meer en meer wordt OV aanbesteed.

Nu echter concurrentie zou natuurlijk niet slecht zijn. Stel dat er in België een privé spoorbedrijf op de binnenlandse reizigersmarkt zou starten. Om het te slagen zou het een dienst moeten aanbieden die beter is dan die van de NMBS, want goedkoper dan de NMBS zal toch niet kunnen (bij de NMBS wordt immers het kaartje grotendeels door de belastingbetaler betaalt).
Als het lukt zie ik niet in waarom dat een slechte zaak zou zijn...
Plaats reactie