mysterieuze spoorlijn

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Bert

mysterieuze spoorlijn

Bericht door Bert »

Vorige zomer vertoefde ik enkele dagen in Boulogne sur Mer. Tijdens een wandeling langs het strand naar Wimereux kwam ik deze oude spoorlijn tegen. Weet er iemand meer over deze mysterieuze lijn die verdwijnt in de zee?
Foto's kan je hier vinden: http://www.stopsein.net/album.php?id=9&did=177
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Ik vermoed een systeem waarmee men boten ter water laat. Ik heb zoiets al eerder gezien, maar dan een intacte versie en iets korter ook. ;)
TSP

Bericht door TSP »

Op de site staat ook een plaatje van een oude wissel. Dan lijkt het me wel een heel geavanceerd botensysteem.. :wink:
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Zie je zo al een 77 op dat spoor tussen het Noordzeewater staan. :P

En net voor vloed in panne vallen! :lol: :P
TSP

Bericht door TSP »

Ehh, Houston we have a problem? :lol:

Die sporen lijken ook wel smalspoor te zijn. Staan er fabrieken dichtbij het strand daar?
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Dit is iets gelijkaardigs dat ik in mijn fotocollectie vond, hetgeen je daar ziet is trouwens een meer voor een dam ergens in Wallonië (de plaats en naam weet ik nu niet vanbuiten).

Dat spoor leidt gewoon naar een klein houten gebouw, de poort was echter dicht.
Bijlagen
spoor voor boten?
spoor voor boten?
spoor.png (230.17 KiB) 8328 keer bekeken
prahsharp
Berichten: 182
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:06

Bericht door prahsharp »

het tweede lijkt me inderdaad iets met botentransport te maken te hebben. Boulogne sur mer weet ik niet. misschien iets met den oorlog?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

vermits het spoor zo lang is en boulogne een smalspoornet heeft zal dit wel door gewone treintje gebruikt zijn :wink:
Den duits had in die streek veel bedrijvigheid in 40-45 dus die zullen er wel verantwoordelijk voor zijn :P
dit diende dus om iets van op het strand naar boven te vervoeren. maar wat? :P
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Bericht door Patrick »

Vermoedelijk een lijntje dat gebruikt werd voor spoorweggeschut tijdens WO2 (ondermeer een onderdeel van de Atlantikwall, de verdedigingslinie van Noorwegen tot Spanje). Maar het lijntje buigt af naar de zee en dat vind ik raar. Ik zal nog eens verder zoeken.

Er bestaat zelfs modelbouw voor dit soort "schepsels": http://www.eisenbahngeschuetze.de.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Die kanonnen reden bij mijn weten wel op gewone sporen en niet op smalspoor zoals daar te zien is.
Bert

Bericht door Bert »

TSP schreef:Ehh, Houston we have a problem? :lol:

Die sporen lijken ook wel smalspoor te zijn. Staan er fabrieken dichtbij het strand daar?
Buiten imense kliffen en een hoop betonnen bunkers is het daar zo dood als een pier (die wel in de grond zitten) :lol:
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Bericht door Patrick »

Dietrich schreef:Die kanonnen reden bij mijn weten wel op gewone sporen en niet op smalspoor zoals daar te zien is.
Heel juist, voor de aanvoer van munitie gebruikte den Duits wel smalspoor.
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Bericht door Patrick »

Bert, zou je op een kaart de positie van die spoorlijn kunnen aangeven? Ik heb een 'expert' over de Atlantikwall geraadpleegd en die kan me eventueel helpen.
Bert

Bericht door Bert »

Het is tussen Boulogne sur mer en Wimereux. De spoorlijn draaide af naar Wimereux. De exacte posititie langs de kustlijn weet ik niet precies :wink:
Bijlagen
kaart.jpg
kaart.jpg (40.45 KiB) 8161 keer bekeken
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Bericht door Patrick »

Bedankt, we zullen zien of het ons verder helpt.
Een andere mogelijkheid is deze: in 1944 bouwden de geallieerden een olieleiding die liep van UK naar F op de bodem van het Kanaal. Het project noemde 'PLUTO' (Pipeline Underwater Transport of Oil, later bekend als Pipeline Under The Ocean). De lijn van Dungeness naar Boulogne kreeg de codenaam 'Dumbo'. Het strand nabij Boulogne-sur-Mer (langs de boulevard Sainte-Beuve) werd gebruikt voor die operatie. Misschien heeft het daar iets mee te maken, misschien ook niet.
Bijlagen
Boulogne
Boulogne
boulogne.jpg (64.72 KiB) 8143 keer bekeken
Plaats reactie