Pagina 1 van 1

BSCA-FBNL?

Geplaatst: 14 feb 2006, 22:08
door groentje
bron: http://tchouktchouk.eu.org/editos/1065.html

Verbinding Brussels South Charleroi - Brussel Nationaal Luchthaven?

Het is het eerste dat ik hier van hoor. Bestaan er echt zulke plannen?
En wat vinden jullie van de alternatieven die de auteur van dit opiniestuk geeft? En hoe utopisch is dit allemaal?

Ik zou een beetje meer info moeten hebben, om die plannen te beoordelen, maar ik kan me wel vinden in zijn kritiek op een eventuele verbinding die de grote kernen niet met elkaar zou verbinden, maar slechts de grote auto-assen...

Geplaatst: 14 feb 2006, 22:14
door Steven
tja elke opinie zen voor en tegen zeker?

Geplaatst: 14 feb 2006, 23:44
door prahsharp
hoog tijd dat charleroi airport een station krijgt, ben daar al teveel met den otto naartoe moeten rijden. je betaald meer voor de naft (en het parkeren) dan voor de vlieger. waar dien trein vandaan komt maakt me niet zoveel uit, als er maar goede overstapverbindingen zijn.

hmmm, had gereageerd voor het artikel te lezen.

lijtk me inderdaad een (zoveelste?) monsterprestigeproject. dan denk ik dat het geld beter elders geïnvesteerd wordt (2e havenontsluiting? liefkenshoek? ijzeren rijn? wegwerken tijdelijke snelheidsbeperkingen? elektrificatie montzen? en vooral, nieuwe locs?)

Geplaatst: 18 feb 2006, 18:18
door RhB
Aha, maar met de Belgische wafelijzer, betekent investeringen in Wallonië, investeringen in Vlaanderen. :twisted:
Laat ze maar met een prestigieus programma aflomen, dan mogen de belangrijke investeringen in Vlaanderen van start gaan. :!:
Een gedeeltelijke regionalisering van investeringen in de spoorweg infrastructuur zou soelaas kunnen bieden :roll:

Hoop ik dan toch.

Geplaatst: 18 feb 2006, 20:53
door groentje
Maar het kan om met heel wat geld minder een betere oplossing te bedenken. Vooral dat lijkt me niet onbelangrijk.

Geplaatst: 18 feb 2006, 23:56
door Shrek
als de olieprijzen zo blijven stijgen gaan die low-costs er binnen de 10 jaar toch uit :roll: in duitsland heeft men zon 5 jaar geleden de militaire luchthaven van laarbruch omgebouwd naar publieke luchthaven. meteen hapte 1 of andere low-cost carrier toe, de luchthaven werd een succes (wij zweefvligpiloten moesten een deel van ons luchtruim afstaan aan de airbussen :evil: ). Maar met de recente oliecrisis is dat bedrijf over kop gegaan. De luchthaven is zo goed als verlaten, en er vliegen weer zweefvliegtuigjes boven :D
moraal: het kan heel snel gaan in die business :wink:

Geplaatst: 19 feb 2006, 00:06
door groentje
Klopt. In Zweden zijn een aantal regionale luchthavens het voorbije jaar gesloten, andere ging het dan weer voor de wind, niet toevallig meestal diegene met een railverbinding.
bron: http://www.eriksrailnews.com

Geplaatst: 19 feb 2006, 10:53
door AM80
Men zou het ook simpeler kunnen oplossen:

Binnenkort rijdt er opnieuw een tram naar Gosselies (lijn62). Dit is een tram die deels gebruik maakt van de premetro van Charleroi, en verder in eigen bedding rijdt tot Gosselies, Het zou een pak minder kosten om deze tramlijn naar de luchthaven te verlengen, en zo de luchthaven op een snelle manier te verbinden met Charleroi zuid.

AM80

Geplaatst: 19 feb 2006, 12:08
door groentje
En het zou de TEC een grote bron van inkomsten kunnen geven... Maar geef toe, een tram is aantrekkelijker dan een bus, maar een trein is nog aantrekkelijker dan een tram, hé. Vooral aangezien de meeste reizigers op BSCA toch voornamelijk van buiten Charleroi zijn...

Geplaatst: 19 feb 2006, 20:30
door Bert
Ik zie de mensen nog niet direct met hun valiesen op de tram stappen. In een trein is het soms al moeilijk.
Zelf vind ik ook dat er dringend werk moet gemaakt worden van een lijntje van Charleroi-Sud naar de luchthaven, met goede overstapmogelijkheden. :wink:

Geplaatst: 19 feb 2006, 21:11
door 260689
mss om de 15min met een klassiekske ofzo

Geplaatst: 19 feb 2006, 21:20
door Bert
om het uur of het halfuur zou al meer dan genoeg zijn. :wink:

Geplaatst: 19 feb 2006, 21:41
door groentje
Er liggen wel al heel wat spoorlijnen in het gebied, zodat het politiek niet echt haalbaar zou kunnen zijn. En anderzijds ligt Gosselies eigenlijk net te ver om vlot te ontsluiten... Maar er zijn mogelijkheden, hoor, ik zou zelf van Charleroi lijn 140 opgaan, aftakken ter hoogte van Lodelinsart, daar de E420 volgen tot BSCA, indien mogelijk door de dorpskern van Gosselies, doorgaan tot de verkeerswisselaar Thiméon, en verder langs de E42 tot lijn 124, zo verder naar Brussel. Haltes aan de luchthaven en aan de verkeerswisselaar, om zo een transferium uit te kunnen bouwen.
Of dit echt een goede oplossing zou zijn, zou nader moeten onderzocht worden, ik heb gewoon gekeken op een wegenkaart met spoorlijnen, maar ik weet dus niet of er veel zou moeten worden onteigend (wat de prijs de hoogte indrijft), en of je wel een gezonde bediening kan verzorgen, zonder de andere nabije lijnen hun dienstregeling niet te hypothekeren...

Soit, dit is maar dromen, dat ik doe, het ziet er naar uit, dat de Métro léger zal worden uitgebreid in noordelijke richting, tot de luchthaven. Op zich ook geen slechte oplossing, ik hoop alleen dat ze de tramlijn dan later kunnen doortrekken tot een NMBS-station, Luttre, of zo, maar ik vrees ervoor...

verbinding Brussel-luchthaven Charleroi

Geplaatst: 23 feb 2006, 18:37
door Braintrain
Er zijn al plannen voor deze verbinding van in het begin van de
jaren 90. Oorspronkelijk werd gedacht aan een hogesnelheidslijn
langs de autoweg E411 van Brussel tot het knooppunt Daussoulx
vlakbij Namur en dan vandaar verder langs de autoweg E 42 tot
de luchthaven Gosselies zonder verdere verbinding met het station
Charleroi Sud.

Geplaatst: 23 feb 2006, 21:05
door groentje
Wat dus inderdaad een verbinding is zonder enige zin. Had ik het toch goed begrepen uit bovenstaande link...