Binnenkort met GoPass naar Groot-Hertogdom Luxemburg?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Trainspotterke

Binnenkort met GoPass naar Groot-Hertogdom Luxemburg?

Bericht door Trainspotterke »

Toen ik in ODB het artikel las over de nieuwe grensoverschrijdende treinen tussen Virton/Arlon en Rodange via Athus, was het me opgevallen dat wanneer een reiziger van Virton naar Arlon of Athus wil reizen, noodgedwongen via Rodange reist, over de Luxemburgse grens dus. In theorie zou het dus mogelijk zijn om met de Go- of RailPass naar Rodange te reizen, wanneer je op je Pass "Virton - Arlon" of "Virton - Athus" plaatst. Zo zou het dus ook mogelijk worden om de extra prijs die je moet betalen voor een grensoverschrijding te ontduiken!

Een binnenlandse reis dus, over een internationaal traject, wat op zich ook een primeur is! :wink:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

ik denk niet dat zoiets mag hoor :wink:
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Een primeur in België. Bestaat reeds op de grens van D en CZ, bijvoorbeeld.
Ik weet ook niet of het mag, maar we gaan moeten kijken.
adminn

Bericht door adminn »

teruggeraken kan je dan wel niet met gopass...
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Bericht door Patrick »

Met een Go Pass kan je 10 enkele reizen in 2de klas tussen twee Belgische stations naar keuze (grenspunten uitgezonderd) maken voor 45,00 EUR*.
http://www.b-rail.be/nat/N/tarifs/passes/go/index.php
Grenspunt
Het begrip 'grenspunt' wordt gebruikt voor de tarifering van de vervoerbewijzen. In een grenspunt kunnen reizigers nooit in- of uitstappen. De grenspunten zijn : Roosendaal-grens, Visé-Frontière, Aachen-Süd-Grenze, Gouvy-Frontière, Sterpenich-Frontière, Jeumont-Frontière, Quévy-Frontière, Blandain-Frontière, Tourcoing-Frontière.
http://www.b-rail.be/nat/N/practical/te ... #grenspunt
Elgar
Berichten: 624
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Bericht door Elgar »

Ik denk dat ze dan van Rodange een gemeenschappelijk station zullen maken met dan NMBS-tarifiëring op het ganse stuk Virton-Rodange en Aarlen-Rodange.

Momenteel ziet de CFL het Belgische station Athus ook als gemeenschappelijk station (ook al stopt daar nu nog geen enkele NMBS-trein) en past gewoon het CFL-tarief toe tot in Athus.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5298
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

Dag,

Gegarandeerd zal er een bepaling toegevoegd worden (als die er al niet is) die zegt dat het verboden is af te zien van een gedeelte van je reis, of iets in die zin. Ik vraag me trouwens af waarom iedereen er altijd zo op uit is om alle mogelijke speciale tarieven op oneigenlijke manieren te gebruiken. Je resit al voor een habbekrats, en toch is dat nog niet genoeg.
De enige reactie is dan een verstrenging van de gebruiksmogelijkheden en op termijn misschien wel het verdwijnen van het lage tarief.
Leer toch eens betalen voor wat je krijgt! Of waart de geest van de SS nog altijd door het land, al heeft die zich opgesloten in het verre Limburg?
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Hola, Vic. Oneigenlijk gebruik bestaat niet. Naar goede Belgische gewoonte ( :wink: ) is alles wat niet uitdrukkelijk verboden is, toegelaten 8) .
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1835
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Bericht door Portbou »

Dag Vic,
overweg13 schreef: Je reist al voor een habbekrats, en toch is dat nog niet genoeg.
Ik kan je reactie begrijpen. Wij Belgen hebben het foefelen in ons bloed hé... Komt door al die vreemde overheersers in onze geschiedenis waarschijnlijk.

Meer in het algemeen vind ik wel dat het - 14 jaar na de opening van de Europese binnengrenzen - wel eens tijd wordt dat de grenzen opengaan voor treinreizigers. En dat er ook eens habbekratstarieven komen voor "internationale" reizen.

Het is toch niet langer verdedigbaar dat je met één lijn op je pas van Arlon naar Knokke kan reizen en dat een vergelijkbaar tarief niet bestaat voor het veel kortere ritje van bvb. Virton naar Luxembourg.
overweg13 schreef: Leer toch eens betalen voor wat je krijgt! Of waart de geest van de SS nog altijd door het land, al heeft die zich opgesloten in het verre Limburg?
Ik ben geen fan van Steve Gratis Stevaert maar een link naar de SS leggen vind ik overdreven.

Goedenavond.
Pieter

Bericht door Pieter »

overweg13 schreef: Leer toch eens betalen voor wat je krijgt! Of waart de geest van de SS nog altijd door het land, al heeft die zich opgesloten in het verre Limburg?
Zijn er nu echt nog mensen die geloven dat er dingen gratis zijn in deze wereld?

Denk je nu echt dat de bv de 65+ers gratis met de bus rijden.

Het is een sublieme oplossing:

Oorzaak: 1000 lege bussen kosten aan vlaanderen 1 000 000 euro (cijfers zijn gewoon om uit te leggen)
Oplossing: Je geeft de 65+ers een gratis kaart, en laat de gemeenten betalen voor het aantal ritten van de 65+ers, (jawel, elke rit wordt genoteerd en de rekening worden aan de gemeenten gegeven)
Oplossing: 1000 bussen met een paar 65+ers, rijden nog steeds rond, maar nu betaald vlaanderen slecht 600 000 euro, en de gemeenten betalen ook 400 000 euro.

Gevolg: 65 plussers content, Begroting ok, gemeenten, tja, die moeten betalen, en waar halen die dat geld? idd... Belastingen...

Conclusie: NIETS is gratis!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

Pieter schreef: Conclusie: NIETS is gratis!
dat is toch niet erg?
dit is gewoon de manier van de overheden om de mensen lichtjes te dwingen het openbaar vervoer te gebruiken. Als er teveel mensen met de auto rijden laat je gewoon de autogebruikers mee betalen voor het openbaar vervoer en vanzelf zullen er meer mensen de bus nemen! Niet gratis, maar wel doordacht :wink:
Pieter

Bericht door Pieter »

Shrek schreef:
Pieter schreef: Conclusie: NIETS is gratis!
Niet gratis, maar wel doordacht :wink:
Idd! Ge kunt er maar van profiteren he :)
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Bericht door rvdborgt »

overweg13 schreef:Gegarandeerd zal er een bepaling toegevoegd worden (als die er al niet is) die zegt dat het verboden is af te zien van een gedeelte van je reis, of iets in die zin. Ik vraag me trouwens af waarom iedereen er altijd zo op uit is om alle mogelijke speciale tarieven op oneigenlijke manieren te gebruiken. Je resit al voor een habbekrats, en toch is dat nog niet genoeg.
Je mag natuurlijk ook gewoon EUR 23,20 betalen om van Halle naar Rodange te gaan, als je dat "eerlijker" vindt. Maar ik zie geen reden om meer te betalen voor een reis die korter is.
Ik heb overigens het sterke vermoeden dat er een regeling komt voor Rodange. Voor Maastricht hebben ze namelijk ook iets bedacht (al weet ik nog niet wat).
overweg13 schreef:Leer toch eens betalen voor wat je krijgt! Of waart de geest van de SS nog altijd door het land, al heeft die zich opgesloten in het verre Limburg?
De SS is volgens mij in 1945 opgeheven...

Groetjes,

Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: Ik heb overigens het sterke vermoeden dat er een regeling komt voor Rodange. Voor Maastricht hebben ze namelijk ook iets bedacht (al weet ik nog niet wat)
voor troisvierges in luxemburg is er ook een speciaal ticket :P
rvdborgt schreef: De SS is volgens mij in 1945 opgeheven...
SS = steve stunt :wink:
SIMPY.be

Bericht door SIMPY.be »

Was da nie SpoorStaven? :wink:
Plaats reactie