Foto's Inhuldiging Hamont

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Foto's Inhuldiging Hamont

Bericht door Molenbruch Y. »

Dag,

Vanaf morgenochtend wordt de stopplaats Hamont heropend, liefst 57 jaar nadat de laatste reguliere reizigerstrein er stopte. Om die gelegenheid luister bij te zetten, werden vandaag reeds enkele gratis inhuldigingsritten ingelegd tussen Neerpelt en Hamont. Hieronder volgt een korte fotoreportage, ook al gooide het nogal druilerige weer bij momenten enig roet in het eten.

Ontegensprekelijk vormt de ingebruikname van dit traject een eerste stap in de broodnodige spoorontsluiting van Noord-Limburg, maar de festiviteiten van vandaag (in aanwezigheid van tal van prominenten) waren eigenlijk nogal groots opgevat in verhouding tot het karige treinaanbod dat in eerste instantie voorzien zal worden. Voorlopig moet Hamont het immers doen met drie ritten richting Antwerpen in de vroege ochtend (vertrek om 05u24, 06u27 en 07u22) en amper twee tegenritten tijdens de avondspits (aankomst om 17u37 en 18u37). Vooral die beperkte terugkeermogelijkheden maken het gebruik van de nieuwe stopplaats niet evident. Wie bijvoorbeeld in Brussel werkt, kan ten laatste om 16u42 de trein huiswaarts nemen. Vanuit Antwerpen is dat 17u10. Tijdens het weekend is er voorlopig zelfs geen aanbod, afgezien van de studententrein naar Heverlee op zondagavond. Pas vanaf december, wanneer het nieuwe transportplan ingaat, zal Hamont gedurende de volledige dag in een uurdienst bediend worden met IC 10 van/naar Antwerpen, zowel op weekdagen als tijdens het weekend. En dan blijft het natuurlijk pleiten voor een verlenging naar het Nederlandse Weert, dat niet alleen op zichzelf een interessante bestemming vormt, maar ook aansluitingen richting Eindhoven, Amsterdam of Maastricht mogelijk maakt.

Maar nu even terug naar vanmiddag. Ik maakte gebruik van EXT 18508 (Neerpelt 11:45 - Hamont 11:53), hetgeen me na aankomst in Neerpelt met IR 3210 eerst even de tijd gaf om de werkzaamheden daar in beeld te brengen. Onderstaande foto toont het stationsgebouw, dat enigszins geïsoleerd lijkt na het tijdelijk uitbreken van de sporen 1 en 2.
Afbeelding De sporen 3 en 4 zijn verbonden door een nieuwe ondertunneling, die voorlopig echter enkel bereikbaar is via een levensgevaarlijke trapconstructie.
Afbeelding En hier is hij dan: de inhuldigingstrein naar Hamont op spoor 3, bestaande uit 2 AR 41 (4178 en 4174).
Afbeelding Net ernaast staat de reguliere IR van/naar Antwerpen, eveneens samengesteld uit 2 AR 41.
Afbeelding De rit naar Hamont neemt in theorie iets minder dan acht minuten in beslag, al werd die rittijd vandaag niet gehaald, onder meer door een snelheidsbeperking in de stationsuitrit van Neerpelt. Aangekomen in Hamont, volgt de eerste kennismaking met de nieuwe stopplaats en haar omgeving. Deze foto werd genomen aan de overkant van de spoorlijn.
Afbeelding En dit beeld zie je vanaf vandaag aan de iets verder gelegen overweg.
Afbeelding Het (enige) perron in Hamont lijkt correct ingericht: goede verlichting, bankjes in het schuilhuisje, perron met betegeling voor slechtzienden, AVG, ...
Afbeelding Ook de pers is opgetrommeld. De dame uiterst links is een journaliste van Radio 2, die kennelijk het geluid van de vertrekkende dieselmotorwagen wil vastleggen.
Afbeelding Vervolgens gaat het terug naar Neerpelt met EXT 18509 (Hamont 12:15 - Neerpelt 12:23), waar er een soortgelijke parallel mogelijk is als een uurtje eerder. Let op de netheid van de motorwagens, kwestie van enige fierheid uit te stralen op deze feestelijke gelegenheid.
Afbeelding De terugreis naar Hasselt zal nog wel enige tijd met overstap in Mol verlopen. Vandaag geeft me dat de gelegenheid om de elektrificatie van spoor 2 nog even te observeren.
Afbeelding De start van de elektrische tractie tussen Mol en Herentals is jammer genoeg niet haalbaar in december 2014, zodat ook een rechtstreekse piekuurtrein naar Brussel voorlopig nog niet in de plannen staat.
Afbeelding Een reportage van de inhuldiging kan je overigens bekijken op http://www.tvl.be.

Groeten,
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Foto's Inhuldiging Hamont

Bericht door Paul »

Dankjewel voor de mooie reportage, Yves.
Ik neem aan dat dat perron langs spoor 4 in Neerpelt een voorlopig perron is, dat na de heringebruikname van de sporen 1 en 2 weer zal verdwijnen? Of toch niet? Vier of vijf perronsporen in Neerpelt lijkt me wat veel van het goede...
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: Foto's Inhuldiging Hamont

Bericht door ijzeren rijn 82 »

Paul schreef:Dankjewel voor de mooie reportage, Yves.
Ik neem aan dat dat perron langs spoor 4 in Neerpelt een voorlopig perron is, dat na de heringebruikname van de sporen 1 en 2 weer zal verdwijnen? Of toch niet? Vier of vijf perronsporen in Neerpelt lijkt me wat veel van het goede...
Perron 4 zou na het beeindigen van de werken blijven liggen als dienstperron !
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Foto's Inhuldiging Hamont

Bericht door Shrek »

Molenbruch Y. schreef:
De terugreis naar Hasselt zal nog wel enige tijd met overstap in Mol verlopen. Vandaag geeft me dat de gelegenheid om de elektrificatie van spoor 2 nog even te observeren.
Afbeelding
Wij zijn elkaar op een metertje gepasseerd denk ik, ik kwam uit de motorwagen rechts te zien en ging richting trap !
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Foto's Inhuldiging Hamont

Bericht door Bibke »

ijzeren rijn 82 schreef:
Paul schreef:Dankjewel voor de mooie reportage, Yves.
Ik neem aan dat dat perron langs spoor 4 in Neerpelt een voorlopig perron is, dat na de heringebruikname van de sporen 1 en 2 weer zal verdwijnen? Of toch niet? Vier of vijf perronsporen in Neerpelt lijkt me wat veel van het goede...
Perron 4 zou na het beeindigen van de werken blijven liggen als dienstperron !
Sorry ijzeren rijn 82, maar dit moet ik tegenspreken. Het perron is maar tijdelijk. Dat zie je ook aan de constructie. Vandaar dat onder de betonelementen en het zand een doek is gelegd. Die plaats heeft men later nodig voor de parking.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Foto's Inhuldiging Hamont

Bericht door Tijgernoot »

Voor een tijdelijk perron is er wel veel werk van gemaakt, er staat zelfs een wachthuisje. Ik zou eerder een houten constructie of een tijdelijke steiger verwachten, net zoals de tijdelijke trappen in het nieuwe tunneltje.

Ik was ongeveer een uur later in Hamont en Neerpelt zondag, was vanaf Budel-Schoot gewandeld en was positief verrast over de afwerking van het station in Hamont, inclusief een ruime overdekte fietsenstalling en kaartautomaat. Ik ben nog wel benieuwd of in Hamont nog extra parkeerplekken worden voorzien op het grote braakliggende terrein direct naast het perron.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Foto's Inhuldiging Hamont

Bericht door Bibke »

Tijgernoot schreef:Voor een tijdelijk perron is er wel veel werk van gemaakt, er staat zelfs een wachthuisje. Ik zou eerder een houten constructie of een tijdelijke steiger verwachten, net zoals de tijdelijke trappen in het nieuwe tunneltje.

Ik was ongeveer een uur later in Hamont en Neerpelt zondag, was vanaf Budel-Schoot gewandeld en was positief verrast over de afwerking van het station in Hamont, inclusief een ruime overdekte fietsenstalling en kaartautomaat. Ik ben nog wel benieuwd of in Hamont nog extra parkeerplekken worden voorzien op het grote braakliggende terrein direct naast het perron.
De schuilhuisjes (het zijn er 3 dacht ik) zijn van beton en gemakkelijk verplaatsbaar. Vier kettingen op de vier hoeken en weg ermee.

Tsja, toch is het nu makkelijk voor valide personen als ze op het verkeerde perron staan.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Foto's Inhuldiging Hamont

Bericht door Shrek »

Volgens de plannen krijgt Neerpelt in ieder geval maar 3 perrons, spoor 4 wordt een doorgaand spoortje zonder perron.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Foto's Inhuldiging Hamont

Bericht door Bibke »

Shrek schreef:Volgens de plannen krijgt Neerpelt in ieder geval maar 3 perrons, spoor 4 wordt een doorgaand spoortje zonder perron.
Inderdaad.
Hier een link naar een voorstelling van Infrabel op een hoorzitting in Neerpelt: http://www.infrabel.be/sites/default/fi ... _print.pdf
Op pagina 14 zie je dat het spoor 4 een spoor zonder perron wordt.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Foto's Inhuldiging Hamont

Bericht door Steve »

En over een paar jaar breken ze heel die boel dan weer uit om te besparen op onderhoud van zogenaamd nutteloze infrastructuur... :lol:
centerfold

Re: Foto's Inhuldiging Hamont

Bericht door centerfold »

Tijgernoot schreef:Voor een tijdelijk perron is er wel veel werk van gemaakt, er staat zelfs een wachthuisje. Ik zou eerder een houten constructie of een tijdelijke steiger verwachten, net zoals de tijdelijke trappen in het nieuwe tunneltje.

Ik was ongeveer een uur later in Hamont en Neerpelt zondag, was vanaf Budel-Schoot gewandeld en was positief verrast over de afwerking van het station in Hamont, inclusief een ruime overdekte fietsenstalling en kaartautomaat. Ik ben nog wel benieuwd of in Hamont nog extra parkeerplekken worden voorzien op het grote braakliggende terrein direct naast het perron.
Er zal snel werk gemaakt worden van extra parkeerplekken, Tijgernoot. Het officiële bekendmakingsborg voor de stedenbouwkundige aanvraag stond zelfs pal naast het perron tijdens de feestelijke opening. Er zou, ondanks de redelijk goede parkeerplaats voor tweewielers, zelfs nog een extra fietsenstalling komen.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Foto's Inhuldiging Hamont

Bericht door LML »

De parking in Hamont zal snel te klein worden, denk ik. De auto's met gele nummerplaten met zwarte cijfers en letters en met het kenteken 'NL' zullen vrij snel verhuizen van Neerpelt naar Hamont. :)
En vanaf 14 december zal dit zeker het geval zijn (vanaf dan uurdienst Hamont-Antwerpen)...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Foto's Inhuldiging Hamont

Bericht door Bibke »

centerfold schreef:
Tijgernoot schreef:Voor een tijdelijk perron is er wel veel werk van gemaakt, er staat zelfs een wachthuisje. Ik zou eerder een houten constructie of een tijdelijke steiger verwachten, net zoals de tijdelijke trappen in het nieuwe tunneltje.

Ik was ongeveer een uur later in Hamont en Neerpelt zondag, was vanaf Budel-Schoot gewandeld en was positief verrast over de afwerking van het station in Hamont, inclusief een ruime overdekte fietsenstalling en kaartautomaat. Ik ben nog wel benieuwd of in Hamont nog extra parkeerplekken worden voorzien op het grote braakliggende terrein direct naast het perron.
Er zal snel werk gemaakt worden van extra parkeerplekken, Tijgernoot. Het officiële bekendmakingsborg voor de stedenbouwkundige aanvraag stond zelfs pal naast het perron tijdens de feestelijke opening. Er zou, ondanks de redelijk goede parkeerplaats voor tweewielers, zelfs nog een extra fietsenstalling komen.
Dat staat er toch al vrij lang.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Foto's Inhuldiging Hamont

Bericht door Tijgernoot »

LML schreef:De parking in Hamont zal snel te klein worden, denk ik. De auto's met gele nummerplaten met zwarte cijfers en letters en met het kenteken 'NL' zullen vrij snel verhuizen van Neerpelt naar Hamont. :)
En vanaf 14 december zal dit zeker het geval zijn (vanaf dan uurdienst Hamont-Antwerpen)...
Ik vrees dat het niet zo'n vaart gaat lopen. Neerpelt is over de weg vanuit Nederland beter bereikbaar dan Hamont.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Foto's Inhuldiging Hamont

Bericht door Steve »

Tijgernoot schreef:
LML schreef:De parking in Hamont zal snel te klein worden, denk ik. De auto's met gele nummerplaten met zwarte cijfers en letters en met het kenteken 'NL' zullen vrij snel verhuizen van Neerpelt naar Hamont. :)
En vanaf 14 december zal dit zeker het geval zijn (vanaf dan uurdienst Hamont-Antwerpen)...
Ik vrees dat het niet zo'n vaart gaat lopen. Neerpelt is over de weg vanuit Nederland beter bereikbaar dan Hamont.
Hangt er toch wat van af. Voor Valkenswaard en verder naar Eindhoven is Neerpelt makkelijker, maar voor Budel, Weert en omgeving lijkt Hamont me toch iets makkelijker. Maar heel erg dichtbevolkt is die hoek inderdaad niet.
Gesloten