Rariteiten in Brussel-Noord

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gesloten
Trein30
Berichten: 1398
Lid geworden op: 25 jun 2013, 11:29
Locatie: FCV

Rariteiten in Brussel-Noord

Bericht door Trein30 »

Gisteren heb ik wat zitten spotten in Brussel-Noord, en vier spots zijn me in het bijzonder bijgebleven: is er iemand die soms wat meer uitleg hierover kan geven?

Eerste (en tweede) bijzondere spot:

Een HLE 13 die 'verkeerd' voor een ram M5 stond. Hiervan heb ik er twee gezien, de locs 1345 én 1347:
Afbeelding Derde spot: een dubbeltractie HLE 13 voor een ram M6. Dit was op de dienst IC-J 2114 Brussel-Namen-Luxemburg, die met een half uur vertraging doorkwam. Locs waren 1338 + 1354:
Afbeelding Vierde spot: een dubbeltractie HLE 18 voor een ram M4 - iets wat ik nog nooit voorheen gezien had. Helaas was het zo druk op dat moment, dat ik de dienst niet heb kunnen noteren, maar het was rond 16:16u. De locs in kwestie waren de 1841 + 1873
Afbeelding Vooral de dubbeltractie-paren intrigeren me. Iemand die soms weet waarom deze treinen in paren rijden?
AfbeeldingAfbeelding
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: Rariteiten in Brussel-Noord

Bericht door loic1811 »

De eerste foto is doodnormaal . Een M5 stuurrijtuig kan niet communiceren met een t 13 om te beginnen . 2e foto zal een defecte loc / overbrenging zijn , en de 3 e geen flaauw idee :mrgreen:
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: Rariteiten in Brussel-Noord

Bericht door loic1811 »

De eerste foto is doodnormaal . Een M5 stuurrijtuig kan niet communiceren met een t 13 om te beginnen . 2e foto zal een defecte loc / overbrenging zijn , en de 3 e geen flaauw idee :mrgreen:
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Rariteiten in Brussel-Noord

Bericht door Steve »

Die eerste foto, M5 en een 13: het M5-stuurstandrijtuig kan niet overweg met een HLE 13, maar enkel met de HLE 21, die echter te weinig vermogen heeft om zo'n lange en zware M5-stam comfortabel over de lijnen 161/162 te slepen. Concreet wordt de HLE 13 dus gewoon elke keer omgelopen, zoals met een groot deel van de P-treinen gebeurt. Het stuurstandrijtuig lijkt dan nutteloos maar moet er wel zijn, want het bevat de omvormer waar ook de andere rijtuigen gebruik van maken.

Foto twee, de twee 13'en voor de M6-stam, is geen dubbeltractie of treinschakeling: de tweede loc rijdt met neergelaten panto's. Mogelijk is die in panne gevallen bij vertrek in Brussel-Zuid en is de andere er snel voor gehangen om toch nog enigszins op tijd te vertrekken. Ofwel ging het om een overbrenging van een loc, al gaan de M6-stammen gewoonlijk steeds tot Luxemburg en is het dus moeilijk om er ergens onderweg eentje af te zetten.

De derde foto lijkt dan wel weer een treinschakeling (geen dubbeltractie want daarbij wordt elke loc afzonderlijk bediend door een bestuurder). Ik weet dat er links en rechts wel een stam M4 rijdt of reed met een 18 voor- en achteraan (bijvoorbeeld de P-treinen van/naar De Panne tijdens de recente werkzaamheden waarbij ze in Diksmuide bleven staan), maar met de twee 18'en vooraan heb ik het nog nooit gezien. Ben ik wel benieuwd naar.
Trein30
Berichten: 1398
Lid geworden op: 25 jun 2013, 11:29
Locatie: FCV

Re: Rariteiten in Brussel-Noord

Bericht door Trein30 »

Steve schreef:Die eerste foto, M5 en een 13: het M5-stuurstandrijtuig kan niet overweg met een HLE 13, maar enkel met de HLE 21, die echter te weinig vermogen heeft om zo'n lange en zware M5-stam comfortabel over de lijnen 161/162 te slepen. Concreet wordt de HLE 13 dus gewoon elke keer omgelopen, zoals met een groot deel van de P-treinen gebeurt. Het stuurstandrijtuig lijkt dan nutteloos maar moet er wel zijn, want het bevat de omvormer waar ook de andere rijtuigen gebruik van maken.
Ik dacht al dat het zoiets zou zijn. Het zou wel handig zijn als alle locs en stuurstanden compatibel waren...
Steve schreef:Foto twee, de twee 13'en voor de M6-stam, is geen dubbeltractie of treinschakeling: de tweede loc rijdt met neergelaten panto's. Mogelijk is die in panne gevallen bij vertrek in Brussel-Zuid en is de andere er snel voor gehangen om toch nog enigszins op tijd te vertrekken. Ofwel ging het om een overbrenging van een loc, al gaan de M6-stammen gewoonlijk steeds tot Luxemburg en is het dus moeilijk om er ergens onderweg eentje af te zetten.
Ik had de neergelaten panto compleet gemist. >.<
IC 2114 werd gisteren beperkt tot Aarlen, de rit Aarlen - Luxemburg werd afgeschaft. Mogelijk dus een overbrenging naar Stockem?
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Rariteiten in Brussel-Noord

Bericht door Steve »

Trein30 schreef: Ik dacht al dat het zoiets zou zijn. Het zou wel handig zijn als alle locs en stuurstanden compatibel waren...
In dit geval is het niet zo problematisch: die P-trein staat toch de hele dag in de bundels nabij Brussel-Zuid, dus tijd en gelegenheid genoeg om de loc van kant te wisselen. Dat moet sowieso gebeuren bij de vele andere stammen zonder stuurstandrijtuig.
Trein30 schreef: Ik had de neergelaten panto compleet gemist. >.<
IC 2114 werd gisteren beperkt tot Aarlen, de rit Aarlen - Luxemburg werd afgeschaft. Mogelijk dus een overbrenging naar Stockem?
Ik mag hopen dat dat niet de verklaring was: het zou nogal drastisch zijn om de hele trein te beperken tot Aarlen louter omdat er een loc moet worden overgebracht...

Hier trouwens nog eens dezelfde trein met M5 (P 8602) in hetzelfde Brussel-Noord, met de volledige samenstelling (net) op de foto, een jaartje geleden:
Afbeelding
Trein30
Berichten: 1398
Lid geworden op: 25 jun 2013, 11:29
Locatie: FCV

Re: Rariteiten in Brussel-Noord

Bericht door Trein30 »

Steve schreef:
Trein30 schreef: Ik had de neergelaten panto compleet gemist. >.<
IC 2114 werd gisteren beperkt tot Aarlen, de rit Aarlen - Luxemburg werd afgeschaft. Mogelijk dus een overbrenging naar Stockem?
Ik mag hopen dat dat niet de verklaring was: het zou nogal drastisch zijn om de hele trein te beperken tot Aarlen louter omdat er een loc moet worden overgebracht...
... Ik denk eerder dat het iets te maken had met de 54 minuten vertraging waarmee de trein in Aarlen aankwam. Er was gisteren trouwens een zwaar probleem met de elektrische voeding in Aarlen (op een bepaald moment hoorde ik Emma zelfs de woorden "kabelbreuk" in de mond nemen), meer dan waarschijnlijk had de beperking dus daar iets mee te maken.
AfbeeldingAfbeelding
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Rariteiten in Brussel-Noord

Bericht door nahoj »

Trein30 schreef:Ik dacht al dat het zoiets zou zijn. Het zou wel handig zijn als alle locs en stuurstanden compatibel waren...
Daar wordt aan gewerkt.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Rariteiten in Brussel-Noord

Bericht door Stijn91 »

Zou die 2 18'ers + M4 niet P8400 naar Welkenraedt kunnen zijn?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Rariteiten in Brussel-Noord

Bericht door Steven »

Correct Stijn. Want ik heb deze vandaag zien rijden in Luik.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Rariteiten in Brussel-Noord

Bericht door Stijn91 »

Heeft men dat dan nodig, 2 18'ers, moet nogal vliegen denk ik dan.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Rariteiten in Brussel-Noord

Bericht door Steven »

Dat gaat inderdaad vlot maar niet gewoon de vermogens optellen. Het vermogen is automatisch beperkt als deze in treinschakeling staan.
Gesloten