Seingevers winkelen tijdens werkuren

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Seingevers winkelen tijdens werkuren

Bericht door Shrek »

Cipallieter schreef:De personen die gaan winkelen tijdens hun arbeidstijd moeten ontslagen worden, niet de persoon die zo'n wantoestand aanklaagt.
Uiteraard, op zen minst moeten ze vragen dat iedereen in het gebouw blijft.
Maar dat is volgens mij echt wel een uitzondering, ik heb het in ieder geval nog niet gehoord of gezien. Wat je wel courant ziet zijn kranten en ipads wanneer de drukte over is. Maar dat moet volgens mij kunnen, zolang het treinverkeer er maar niets van merkt...
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Seingevers winkelen tijdens werkuren

Bericht door rdv »

Steven schreef:
Shrek schreef:
rdv schreef:Ze zouden toch een deel van de administratie kunnen overnemen van hun collega's. Idem voor loketbedienden, die kunnen toch ook perfect administratie doen, de klantendienst ondersteunen, etc. op het moment dat er geen klanten zijn aan het loket.
Maar dat wil dan zeggen dat in een drukke periode (enkele nachten op rij met veel werven, extratreinen in de zomer, een ongeval, onvoorziene schade,...) dat werk blijft liggen.
Er is niet veel administratief werk dat geen bepaalde datum heeft waarop het af moet zijn :roll:
En het is evenmin zo dat seinhuizen en administratieve diensten naast elkaar zitten. In tegendeel. Het grootste deel administratie zit gewoon op twee plaatsen in Brussel. Frankrijkstraat en hallepoortlaan. De logistiek die je zou krijgen om wat dossiers te verhuizen tot bij die mensen Of om die mensen even op die bewuste bureau te krijgen is een nog veel grotere geldverspilling. Welke soort administratie laat je ze dan trouwens doen? Wat dossiers sorteren??
Ik ken de administratieve molen van Infrabel niet om concrete suggesties te geven, maar ik kan me inbeelden dat er op het niveau van het seinhuis toch ook administratie moet gebeuren (planning personeel, bijhouden verloffiches, aankopen bureaumaterialen, planning werven, ...). En ik vermoed dat er toch al een deel van de administratie digitaal gebeurd, dan kan je het zelfs vanop de trein doen. Ofwel verhuis je te digitaliseren documenten naar de seinhuizen en zet je er een scanner. Ik zeg niet dat het simpel en voor de hand liggend is, maar er zomaar van uitgaan dat niets mogelijk is, wil ik ook niet.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Seingevers winkelen tijdens werkuren

Bericht door Steve »

rdv schreef: Ik ken de administratieve molen van Infrabel niet om concrete suggesties te geven, maar ik kan me inbeelden dat er op het niveau van het seinhuis toch ook administratie moet gebeuren (planning personeel, bijhouden verloffiches, aankopen bureaumaterialen, planning werven, ...). En ik vermoed dat er toch al een deel van de administratie digitaal gebeurd, dan kan je het zelfs vanop de trein doen. Ofwel verhuis je te digitaliseren documenten naar de seinhuizen en zet je er een scanner. Ik zeg niet dat het simpel en voor de hand liggend is, maar er zomaar van uitgaan dat niets mogelijk is, wil ik ook niet.
Ik denk dat dat in theorie allemaal mooi klinkt, maar in de praktijk veel rompslomp en extra kosten zal inhouden, veel meer dan wat je er eigenlijk uit zou kunnen halen. Ook al is het digitaliseren en/of het bijhouden van eenvoudige administratie niet altijd enorm complex (al moet je het zeker niet onderschatten), je wil toch dat dat met voldoende kwaliteit en zorg gebeurt. Wat dus betekent dat je je personeel moet opleiden, bijscholen, monitoren, enzovoort. Bovendien is de vraag hoeveel kwaliteit je overhoudt als je medewerker op een willekeurig moment alles moet laten vallen om zich met z'n eigenlijke kerntaak bezig te houden. En dan plots een incident moeten beheren als je amper de voorafgaande gebeurtenissen en omstandigheden kent, want je was documenten aan het klasseren...
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Seingevers winkelen tijdens werkuren

Bericht door dekooiker »

Ik meende dat voor administratieve zaken er de administratieve diensten zijn.
Ieder zijn werk nietwaar?
En als er veelvuldig te weinig werk is verveelt dat al snel...met excessen tot gevolg.
De trein.
Alleen voor durvers.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Seingevers winkelen tijdens werkuren

Bericht door dentheo »

Hoe soepel inzetbaar zijn die mensen in één seinhuis, met meerdere werkposten ?
Als ze zo dikwijls "weinig" te doen hebben kunnen ze drie meter verder een andere werkpost "bijleren".
Geeft achteraf grotere flexibiliteit...
Theo
Groeten vanop de Heide
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Seingevers winkelen tijdens werkuren

Bericht door Asterix »

rdv schreef:Ik ken de administratieve molen van Infrabel niet om concrete suggesties te geven, maar ik kan me inbeelden dat er op het niveau van het seinhuis toch ook administratie moet gebeuren (planning personeel, bijhouden verloffiches, aankopen bureaumaterialen, planning werven, ...).
Personeel wordt ingepland door planners. Dat zijn mensen die een groep personeelsleden beheren en vaak zeer ingewikkelde stoten moeten uithalen om alle posten binnen het wettelijke kader ingevuld te krijgen. Ervoor zorgen dat de planning "klopt", dus. Dat is geen werk dat je tussen de soep en de patatten aan iemand geeft die eigenlijk voor een andere functie is opgeleid. En wat dan als het op een dag druk is qua treinverkeer en tegelijk komen er ziektemeldingen binnen en moeten er vervangers worden gezocht voor de volgende shift? Moet die seingever dan zijn 'seingeverswerk' laten liggen?
Ook het plannen van werven en alle organisatorisch gedoe dat ermee gepaard gaat, kan je niet zomaar aan anderen of zelfs nog maar aan een grote groep mensen uitbesteden. Ik vraag mij af hoe je dat allemaal ziet?
dentheo schreef:Hoe soepel inzetbaar zijn die mensen in één seinhuis, met meerdere werkposten ?
Als ze zo dikwijls "weinig" te doen hebben kunnen ze drie meter verder een andere werkpost "bijleren".
Geeft achteraf grotere flexibiliteit...
En hoe ga je dat dan plannen? Eén persoon opleiden voor twee werkposten? En die persoon dan beide posten laten doen, eventueel de bureaus tegen mekaar schuiven? Als het op het terrein zeer kalm is, zou dat misschien gaan maar wat dan als het opeens druk wordt (vb. incident)? Dan kom je toch een paar handen te kort?
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Seingevers winkelen tijdens werkuren

Bericht door groentje »

Meestal ken je meerdere Werkposten, hoor. Ik weet niet hoe het op een ander is, maar reken er maar op dat de bedienden normaal 3 tot 5 verschillende posten kennen.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Seingevers winkelen tijdens werkuren

Bericht door dekooiker »

Er wordt kortelings gestart met een andere manier van werken.
Meer bepaald: de ostch zullen het werk van operatoren stelselmatig overnemen.
Er zullen mensen zijn die alleen maar de storingen en ontregelingen moeten beheren.
Dat zal de werkdruk wijzigen en het zal vooral veiliger worden.
De trein.
Alleen voor durvers.
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: Seingevers winkelen tijdens werkuren

Bericht door gysev »

Cipallieter schreef:De personen die gaan winkelen tijdens hun arbeidstijd moeten ontslagen worden, niet de persoon die zo'n wantoestand aanklaagt.
Tja, waar gaat de wereld naartoe als iemand in het station een broodje gaat halen...
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Seingevers winkelen tijdens werkuren

Bericht door rdv »

dekooiker schreef:Ik meende dat voor administratieve zaken er de administratieve diensten zijn.
Ieder zijn werk nietwaar?
En als er veelvuldig te weinig werk is verveelt dat al snel...met excessen tot gevolg.
In veel bedrijven/organisaties zijn er niet veel administratieve diensten meer, en moet iedereen er administratie bijdoen. Ik ben onderzoeker, maar ik moet ook zelf sollicitaties voor medewerkers organiseren, budgetplanningen opmaken en opvolgen, dossiers voor de personeelsdienst opstellen, onkosten beheren, koffie maken voor vergaderingen, computers bestellen en onderhouden, etc. Gewoon als voorbeeld dat "ieder zijn werk" niet meer evident is in deze tijd, gewoon omdat er geen geld is om voor ieder werk iemand aan te stellen.
Steve schreef:Ik denk dat dat in theorie allemaal mooi klinkt, maar in de praktijk veel rompslomp en extra kosten zal inhouden, veel meer dan wat je er eigenlijk uit zou kunnen halen. Ook al is het digitaliseren en/of het bijhouden van eenvoudige administratie niet altijd enorm complex (al moet je het zeker niet onderschatten), je wil toch dat dat met voldoende kwaliteit en zorg gebeurt. Wat dus betekent dat je je personeel moet opleiden, bijscholen, monitoren, enzovoort. Bovendien is de vraag hoeveel kwaliteit je overhoudt als je medewerker op een willekeurig moment alles moet laten vallen om zich met z'n eigenlijke kerntaak bezig te houden. En dan plots een incident moeten beheren als je amper de voorafgaande gebeurtenissen en omstandigheden kent, want je was documenten aan het klasseren...
Dan zou je eens moeten meelopen met een hoofdverpleegkundige in de psychiatrie. Die doen personeelsplanning, administratie en beheer van de afdeling, opvolging van patiënten, en als het alarm afgaat moeten ze alles laten vallen om mee te helpen een patiënt met een zware crisis proberen te kalmeren. En als je dan een paar crisissen hebt op een dag, dan blijf je maar langer om je personeelsplanning af te werken.

Ik zeg niet dat administratie moet bepalen waarmee iemand bezig is in een seinhuis. Maar ipv je krant te lezen of spelletjes te spelen op je tablet, kan je evengoed iets nuttig doen voor je werkgever. De werkgever moet hiervoor dan natuurlijk een kader scheppen en de werknemers moeten daarvoor open staan en zich flexibel opstellen. Beide voorwaarden zijn niet eenvoudig te realiseren, maar als je het georganiseerd krijgt, kan je hiermee wel besparen op je kosten.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Seingevers winkelen tijdens werkuren

Bericht door Steven »

Maar niet elke ruimte leent er zich voor. De administratie zit gewoon niet altijd met zijn heel hebben en houden in de buurt. De planningsdiensten zijn full time jobs bij de NMBS en niet iets wat je zomaar effe tussen twee treinen door doet.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Seingevers winkelen tijdens werkuren

Bericht door Asterix »

dekooiker schreef:Er wordt kortelings gestart met een andere manier van werken.
Meer bepaald: de ostch zullen het werk van operatoren stelselmatig overnemen.
Er zullen mensen zijn die alleen maar de storingen en ontregelingen moeten beheren.
Dat zal de werkdruk wijzigen en het zal vooral veiliger worden.
Op welke manier zal het veiliger worden?
Gaat het dan geen saaie bedoening worden als je als 'gewone' o/stch alleen maar treinen gaat mogen trekken?
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Seingevers winkelen tijdens werkuren

Bericht door Asterix »

rdv schreef:In veel bedrijven/organisaties zijn er niet veel administratieve diensten meer, en moet iedereen er administratie bijdoen. Ik ben onderzoeker, maar ik moet ook zelf sollicitaties voor medewerkers organiseren, budgetplanningen opmaken en opvolgen, dossiers voor de personeelsdienst opstellen, onkosten beheren, koffie maken voor vergaderingen, computers bestellen en onderhouden, etc. Gewoon als voorbeeld dat "ieder zijn werk" niet meer evident is in deze tijd, gewoon omdat er geen geld is om voor ieder werk iemand aan te stellen.
Het grootste deel van de taken die je nu opsomt, is weggelegd voor leidinggevenden of op zijn minst mensen met specifieke kennis dus dat kan je niet zomaar uitbesteden aan werknemers die op een seinhuis werken. Of je zou de beslissing tot aankoop van pakweg meubilair moeten laten nemen door een leidinggevende, zijn besluit per interne post opsturen naar het seinhuis waar een seingever het dan drie dagen later ontvangt zodat hij vervolgens een mail met de ingescande bon naar de leverancier kan sturen. Is dat efficiënt? Het is trouwens ook nogal moeilijk om koffie te zetten als uw centrale diensten vergadering houden in Antwerpen en je zelf op de blok in Berchem zit, bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Seingevers winkelen tijdens werkuren

Bericht door Steven »

Al die gedachten zijn mooi maar de aangehaalde voorbeelden spelen zich telkens af in situaties waarbij alles voor de hand ligt want alles gaat door in het zelfde gebouw, in het geval van een seinhuis is dat meestal net niet het geval. Er zitten weinig echt administratieve diensten in zo'n seinhuis en die dat er zijn worden ingenomen door een dagvullende taak van iemand anders.
Cipallieter

Re: Seingevers winkelen tijdens werkuren

Bericht door Cipallieter »

gysev schreef:
Cipallieter schreef:De personen die gaan winkelen tijdens hun arbeidstijd moeten ontslagen worden, niet de persoon die zo'n wantoestand aanklaagt.
Tja, waar gaat de wereld naartoe als iemand in het station een broodje gaat halen...
Tja, je zal maar van dienst zijn en net op het moment dat je tijdens je arbeidstijd ongewettigd afwezig bent doet er zich een ongeluk voor op de lijn waar je verantwoordelijk voor bent... Ik denk dat op dat moment de wereld even stilstaat voor jou en dat het broodje je niet echt zal smaken, in de veronderstelling dat je ook maar één hap door je keel zou krijgen.
Gesloten