Meerkost en verhouding snelheid wissels/lijnen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gesloten
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Meerkost en verhouding snelheid wissels/lijnen

Bericht door kika »

Er is een bepaalde meerkost om sporen voor een hogere snelheid geschikt te maken. Hetzelfde geldt voor wissels(traten). Ik heb me laten vertellen dat snelle wissels heel erg veel duurder zijn dan x-meter rechtdoorspoor. Vaak gaan de laatste paar honderd meter voor/na een station aan een slakkengangetje. Waar ergens ligt het omslagpunt dat een investering in de knopen bij stations zinvoller zijn voor stiptheid en reistijd dan snelheidsverhogingen op een 'gemakkelijk' stuk? Ik begrijp dat veralgemeningen zeer moeilijk zijn: 5km geschikt maken voor 120 in de Ardennen kan kostelijker zijn dan 10km geschikt maken voor 200km/h ergens op het Vlaamse platteland (zonder onteigeningen).

Als dit beter in de babbelhoek past of mijn vraagstelling niet deugt, vul het dan vooral aan, mijn kennis is beperkt.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Meerkost en verhouding snelheid wissels/lijnen

Bericht door Shrek »

Het is eigenlijk vrij simpel: wisselstraten in stations verbeteren heeft altijd een veel grotere impact dan al de rest.
Maar dat is zodanig ingewikkeld dat het enkel gebeurt bij zeer grote werken in stations.
Snelheid op een stuk volle baan verhogen is veel gemakkelijker maar brengt minder op in tijdswinst.
Gesloten