Bediening seinen voor stipte trein

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Bediening seinen voor stipte trein

Bericht door Stijn91 »

Doordat men de L-treinen in Denderleeuw komende van Zottegem/Geraardsbergen moet koppelen dient men ervoor te zorgen dat er maar 1 sein op groen staat zodat de 2 delen niet tegelijk het station binnenrijden. Waarom laat men heel vaak het deel dat uit Geraardsbergen komt stilstaan in de bocht voor het station (rood sein) zodat de trein uit Zottegem toch eerst binnenstaat. Ik heb het al vaak meegemaakt dat het deel uit Zottegem vertraging heeft maar dat het deel uit Geraardsbergen verschillende minuten stil blijft staan maar al lang in het station kon staan, vandaag was dit het geval bij treinen L2268 en L5218. Even het sein op groen zetten voor de ene kant en het andere even op rood zetten is toch niet zo moeilijk, zo verhoog je toch ook de stiptheid als de stipte trein sneller in het station staat.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Bediening seinen voor stipte trein

Bericht door dentheo »

Ik vrees dat dan de "omloop" van het materieel naar de knoppen is.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Bediening seinen voor stipte trein

Bericht door Steve »

Troost je: als ik het aantal situaties zou moeten opschrijven waarin ik opmerk dat een doordachter realtime beheer van de treinen een reëel verschil qua stiptheid zou maken, ik zou na enkele weken al een boek volgeschreven hebben.

Uiteraard gaat het om complexe materie, en men kan ongetwijfeld aanvoeren dat de beste stuurlui aan wal staan, maar ik merk dagelijks dat er nog veel verbetering mogelijk is op dat punt. Er lijkt veel te vaak worden uitgegaan van dogma's en theoretische ideeën, zoals het feit dat een stoptrein haast automatisch moet wachten op een kruisende IC (terwijl het in de praktijk nergens voor nodig bleek en alleen maar tot nutteloze vertraging voor de stoptrein leidt), in een groot station het laten aankomen van twee achter elkaar rijdende treinen in dezelfde richting op twee verschillende perrons om de reizigersbewegingen wat te spreiden (in theorie leuk maar in de praktijk nog meer vertraging veroorzakend, door het daarna met lage snelheid moeten nemen van de wissel om weer op het juiste spoor te komen), enzovoort.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Bediening seinen voor stipte trein

Bericht door Steven »

Kan een probleem zijn dat met signalisatie te maken heeft. Het is niet zo dat voor elk sein en elke reisweg alle opties mogelijk zijn. Het kan dus perfect zijn dat ze daar maar van 1 zijde een trein op bezet spoor kunnen laten toekomen en niet van de andere kant, er kunnen nog andere redenen zijn waarop wij geen zicht hebben. Om hier al een beter zicht op te hebben zou je het SSP (seinenplan) moeten bezien om te weten welke reiswegen mogelijk zijn en vanaf welk sein men een trein in kleine beweging aan perron kan krijgen. Daarom nog niet noodzakelijk alle reiswegen voor handen natuurlijk.
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: Bediening seinen voor stipte trein

Bericht door gysev »

Stijn91 schreef:Even het sein op groen zetten voor de ene kant en het andere even op rood zetten is toch niet zo moeilijk, zo verhoog je toch ook de stiptheid als de stipte trein sneller in het station staat.
Dat zal dan eerder dubbel geel zijn, maar goed. Als het sein voor het deel uit Zottegem al open staat, mag dat niet zomaar weer worden dichtgezet om een andere trein eerst te laten rijden. Dat wordt beschouwd als een fout tegen de veiligheid waar strenge sancties op staan.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Bediening seinen voor stipte trein

Bericht door dekooiker »

Stijn91 schreef:. Even het sein op groen zetten voor de ene kant en het andere even op rood zetten is toch niet zo moeilijk, zo verhoog je toch ook de stiptheid als de stipte trein sneller in het station staat.
Die 'even' die in één zin twee keer wordt aangehaald is al dikwijls oorzaak van veel ellende geweest.
Niet alleen vertraging maar erger...
De meeste mensen hebben geen benul van hoe het regelen van het verkeer eraan toegaat.
(een bezoek op de Openbedrijvendag helpt wel maar is niet te vergelijken met exploitatie in de week)
Er moeten beslissingen genomen worden, rekening houdend met het andere verkeer.
En meer dan eens gebeurt het dat het compleet anders uitdraait dan verwacht: AVG wordt niet bediend hoewel het vertrekuur aangebroken is, een trein maakt vertraging (dankuwel HLT), defect, noem maar op...

Het sein 'even' dichtzetten vraagt minstens 3 minuten om het in alle veiligheid te doen, vervolgens reisweg afbreken en een nieuwe aanleggen, sein openstellen nog eens 2 minuten maakt samen 5 minuten die maar 'even' duren.
Begrijpelijk.
Zelf ergerde ik me vorige week en deze week al aan een aantal, in mijn eerste gedacht, gemakkelijk te vermijden vertragingen.
Tot ik nakeek hoe het in elkaar zat en moest erkennen dat men er nog het beste van gemaakt had.
Er zijn zeker elementen die hun werk niet doen zoals het hoort.
Komt nog bij dat er heel wat nieuw bloed kennis moet verwerven.
Al ben ik zelf regelmatig lastig van vertragingen die zich opstapelen.
De trein.
Alleen voor durvers.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Bediening seinen voor stipte trein

Bericht door Stijn91 »

De trein uit Zottegem vertrok met 7 min. vertraging en kwam toe met 6 min. vertraging in Denderleeuw, die van Geraardsbergen vertrok stipt en kwam toe met 6 min. vertraging enkel doordat die moest stilstaan vlak voor het station. Als men al weet dat die trein met vertraging vertrekt dan kan men toch het sein wisselen.

Ik ben naar de openbedrijvendag geweest in Brussel dus ik weet hoe de bediening in het Zuid-station verloopt met de reisweg en dergelijke.
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: Bediening seinen voor stipte trein

Bericht door gysev »

Stijn91 schreef:Ik ben naar de openbedrijvendag geweest in Brussel dus ik weet hoe de bediening in het Zuid-station verloopt met de reisweg en dergelijke.
Grapjas. Zelfs wie daar al 20 jaar werkt komt situaries tegen die hij nog nooit heeft voorgehad en jij weet hoe het daar werkt omdat je één keer een uurtje boven bent geweest in het weekend?
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: Bediening seinen voor stipte trein

Bericht door gysev »

dekooiker schreef:Het sein 'even' dichtzetten vraagt minstens 3 minuten om het in alle veiligheid te doen, vervolgens reisweg afbreken en een nieuwe aanleggen, sein openstellen nog eens 2 minuten maakt samen 5 minuten die maar 'even' duren.
Begrijpelijk.
De reglementair voorziene tijd om te wachten vooraleer een reisweg af te breken is zelfs 15 minuten!
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Bediening seinen voor stipte trein

Bericht door overweg13 »

dentheo schreef:Ik vrees dat dan de "omloop" van het materieel naar de knoppen is.
In dit specifieke geval niet, omdat beide treindelen elkaar tegemoet rijden. Welk deel er ook eerst binnenkomt, ze zullen nooit verwisseld worden. Dat is anders wanneer beide delen uit dezelfde richting komen (type Knokke en Blankenberge in Brugge).
Met vriendelijke groet

overweg13
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Bediening seinen voor stipte trein

Bericht door dentheo »

Probleem is dat het sein te snel open gezet wordt, eerst even kijken welke trein het "dichtste" is...EPB kan dat oplossen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
L.21B

Re: Bediening seinen voor stipte trein

Bericht door L.21B »

gysev schreef:De reglementair voorziene tijd om te wachten vooraleer een reisweg af te breken is zelfs 15 minuten!
Die vijftien minuten zijn enkel voorzien wanneer het toezichtspersoneel op seinhuis of blokpost niet in staat is de bestuurder van de betrokken trein te contacteren. Als we met hem persoonlijk spreken en van hem de bevestiging hebben dat hij het terug gesloten sein niet zal voorbijrijden, dan kunnen we de reisweg onmiddelijk afbreken om een andere aan te leggen.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Bediening seinen voor stipte trein

Bericht door dekooiker »

In het specifieke geval van die twee te koppelen delen kan het best zijn dat er een probleem was met de ostch perron die verplicht aanwezig moet zijn om het tweede deel te ontvangen.
Ik kan me meteen een reden indenken waarom het eerste deel ogenschijnlijk nutteloos moest wachten (interne veiligheidsprocedures en niet in het kort uit te leggen).
Maar ik begrijp best de ergernis bij Stijn.
De trein.
Alleen voor durvers.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Bediening seinen voor stipte trein

Bericht door Stijn91 »

gysev schreef:
Stijn91 schreef:Ik ben naar de openbedrijvendag geweest in Brussel dus ik weet hoe de bediening in het Zuid-station verloopt met de reisweg en dergelijke.
Grapjas. Zelfs wie daar al 20 jaar werkt komt situaries tegen die hij nog nooit heeft voorgehad en jij weet hoe het daar werkt omdat je één keer een uurtje boven bent geweest in het weekend?
Ik weet er misschien dan nog niks van, maar toch al meer dan dat ik ervoor wist, iets waardoor ik weet dat ze in de seinhuizen ook niet meer kunnen doen dan ze willen maar moeten rekening houden met verschillende zaken.

Als je naar mijn voorbeeld teruggaat, ik vraag me af hoeveel keer per week dat het deel uit Geraardsbergen moet wachten op het deel van Zottegem dat in vertraging is, heb het zelf meegemaakt dat er daardoor meerdere mensen 20 min. in de kou moesten staan voor op hun werk te geraken omdat de trein uit Zottegem toch altijd voorrang krijgt.
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: Bediening seinen voor stipte trein

Bericht door gysev »

L.21B schreef:Die vijftien minuten zijn enkel voorzien wanneer het toezichtspersoneel op seinhuis of blokpost niet in staat is de bestuurder van de betrokken trein te contacteren. Als we met hem persoonlijk spreken en van hem de bevestiging hebben dat hij het terug gesloten sein niet zal voorbijrijden, dan kunnen we de reisweg onmiddelijk afbreken om een andere aan te leggen.
Inderdaad, maar zelfs dan duurt het langer dan drie minuten om de reisweg af te breken en opnieuw te beginnen. Trouwens, een seinpost mag een bestuurder enkel in zéér dringende gevallen op de GSM contacteren. Normaal moet dat via de GSM-R, en op kleinere posten moet je dan via Traffic-Control passeren. Dat duurt langer dan die 6 minuten wachten in het voorbeeld.
Gesloten