Overwegen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gesloten
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Overwegen

Bericht door Hogersluys »

Er was nog geen draad die specifiek over overwegen ging. Bij deze

Even wat korte informatie afkomstig van Infrabel zelf mbt de verschillende categorieën overwegen:


Hier wat informatie van Infrabel zelf met een fotootje:

Overweg 1e categorie (aantal : 16)

Het hoofdkenmerk van een overweg 1e categorie is het feit dat hij is uitgerust met twee volledige slagbomen of vier halve slagbomen die bij het naderen van een trein de volledige breedte van de openbare weg afsluiten en zo het verkeer op de overweg verhinderen. Ze zijn ook uitgerust met lichtseinen met twee rode lichten die beurtelings knipperen bij het naderen van een trein én optioneel een maanwit licht dat knippert als de overweg in alle veiligheid kan worden overschreden.

Het naderen van de overweg wordt verplicht aangegeven met een verkeersbord op een afstand van ongeveer 150 meter. Een belsignaal kan eveneens de uitrusting van de overweg vervolledigen. Het sluiten van de overweg vereist de zekerheid dat geen enkel voertuig of persoon opgesloten geraakt tussen de slagbomen. Een detectiesysteem dat hinder kan signaleren is dus nodig in deze categorie. Dit resulteert in een langere sluitingstijd van de overweg.
Afbeelding Overweg 2e categorie (aantal : 1304)

De overwegen 2e categorie zijn verplicht uitgerust met lichtseinen met twee rode lichten die om beurten knipperen bij het naderen van een trein en een maanwit licht dat knippert als de overweg in alle veiligheid mag worden bereden. De overweguitrusting bevat verder twee halve slagbomen die zigzag zijn geplaatst zodat alleen de rechterhelft van de openbare rijweg in de rijrichting wordt afgesloten.

Een belsignaal – optioneel bij overweg 2e categorie – wordt geactiveerd voordat de slagbomen naar beneden gaan en het blijft rinkelen tot de slagboom helemaal naar beneden is. De weggebruikers worden door een verkeersbord verwittigd op ongeveer 150 meter voor de overweg.

Afbeelding

Overweg 3e categorie (aantal : 301)

De overwegen 3e categorie hebben geen slagbomen maar wel lichtseinen waarvan de rode lichten beurtelings knipperen wanneer een trein nadert. Net als alle categorieën van overwegen worden ook deze overwegen op ongeveer 150 meter afstand aangekondigd door een verkeersbord.

Optioneel worden deze overwegen uitgerust met een belsignaal dat blijft rinkelen zolang de rode lichten knipperen en/of met een maanwit licht dat knippert als de overweg in alle veiligheid kan worden voorbijgereden.
Afbeelding
Overweg 4e categorie (aantal : 144)

Deze categorie van overweg beschikt niet over slagbomen noch over lichten. Een traditioneel Sint-Andrieskruis aan de overweg signaleert de aanwezigheid van één of meer sporen die de openbare weg kruisen. De weggebruiker, die eveneens door een verkeersbord wordt verwittigd, moet zeer waakzaam zijn bij het kruisen van de overweg en goed uitkijken of er geen trein nadert uit beide richtingen.

Deze overwegen bevinden zich hoofdzakelijk op spoorlijnen waar de snelheid beperkt is en waar er geen druk trein- en wegverkeer is.
Afbeelding

Overweg 5e categorie (aantal : 7)

Overwegen van de 5e categorie beschikken niet over slagbomen, lichten noch Sint-Andrieskruis en bevinden zich alleen op niet-reizigerslijnen. Een verkeersbord met de afbeelding van een locomotief signaleert de overweg op ongeveer 150 meter.
Afbeelding
Ter info :
Overwegen van 1e, 2e en 3e categorie zijn overwegen met actieve signalisatie (slagbomen en/of verkeerslichten); overwegen 4e en 5e categorie zijn overwegen met passieve signalisatie (Sint-Andrieskruis en/of verkeersbord).

De statistieken zijn van enkele jaren geleden. Inmiddels zijn er een tweehonderdtal overwegen gesloten. In de laatste categorie blijven er maar 6 meer over. Het betreft enkel goederenspoorlijnen.
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Overwegen

Bericht door Hogersluys »

Nog een leuk filmpje afkomstig van het kanaal 'overwegen' op YouTube:

http://www.youtube.com/watch?v=ewPMS_mOuR0
Locatie: http://goo.gl/maps/Etuqj[/quote]
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Overwegen

Bericht door Hogersluys »

Wat ook interessant is zijn vreemd vormgegeven overwegen en records.

Dit is wel een vreemde. De slagboom staat vóór de overweg. Op de achtergrond kan je nog een slagboom zien. Afhankelijk van hoe je het bekijkt kan je dit als één overweg beschouwen. Met zo'n 70 meter is het daarmee zeker één van de breedste. Wie kent nog een bredere?
http://goo.gl/maps/G9xNw



Wat verderop trouwens een private interpretatie van de Infrabel-overwegsignalisatie met gewone slagbomen.
http://goo.gl/maps/31g0K


Ook leuk is het grootste aantal sporen dat je moet oversteken. In Nederland ligt het record op 7. In België is er aan het station van Dendermonde een overweg waar je er 5 moet oversteken. Zie hier. Maar ik ben zeker dat er wel ergens een te vinden is waar het er meer zijn.

In de haven van Gent is een overweg te vinden waar 7 sporen moeten overgestoken worden: http://goo.gl/maps/uWtm6. Weliswaar gaat het om industrielijnen en geen reguliere spoorlijn.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Overwegen

Bericht door dekooiker »

Om terug te grijpen naar het verleden...
Vroeger stonden (waarschijnlijk zowat overal) er op veel plaatsen rood-wit geschilderde palen die aankondigden dat er een overweg zat aan te komen.
In Olen (Union Minière) staan er, in Turnhout op het industriegebied en in Diest ook.
Ik zag ze nergens anders dus veronderstel dat die dingen stilaan zullen verdwijnen.
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2058
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Overwegen

Bericht door Dieselfreak »

Hogersluys schreef:Overweg 4e categorie (aantal : 144)

Deze categorie van overweg beschikt niet over slagbomen noch over lichten. Een traditioneel Sint-Andrieskruis aan de overweg signaleert de aanwezigheid van één of meer sporen die de openbare weg kruisen. De weggebruiker, die eveneens door een verkeersbord wordt verwittigd, moet zeer waakzaam zijn bij het kruisen van de overweg en goed uitkijken of er geen trein nadert uit beide richtingen.

Deze overwegen bevinden zich hoofdzakelijk op spoorlijnen waar de snelheid beperkt is en waar er geen druk trein- en wegverkeer is.
Beide richtingen: daar gaat het wel eens mis. De eerste trein onttrekt vaak een uit de andere richting aan het zicht, met alle gevolgen van dien. Jouw voorbeeld is wel enkelspoor, daar bestaat dat gevaar dus niet. Hoeveel van deze overwegen zijn er nog in België? Ik ben nog nooit een onbewaakte overweg tegengekomen hier, wel een keer in Frankijk in een bos.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Overwegen

Bericht door Hogersluys »

dekooiker schreef:Om terug te grijpen naar het verleden...
Vroeger stonden (waarschijnlijk zowat overal) er op veel plaatsen rood-wit geschilderde palen die aankondigden dat er een overweg zat aan te komen.
In Olen (Union Minière) staan er, in Turnhout op het industriegebied en in Diest ook.
Ik zag ze nergens anders dus veronderstel dat die dingen stilaan zullen verdwijnen.
Bedoel je dit? Ik heb dat soort palen verder nog nooit gezien.

Dieselfreak schreef:
Hogersluys schreef:Overweg 4e categorie (aantal : 144)

Deze categorie van overweg beschikt niet over slagbomen noch over lichten. Een traditioneel Sint-Andrieskruis aan de overweg signaleert de aanwezigheid van één of meer sporen die de openbare weg kruisen. De weggebruiker, die eveneens door een verkeersbord wordt verwittigd, moet zeer waakzaam zijn bij het kruisen van de overweg en goed uitkijken of er geen trein nadert uit beide richtingen.

Deze overwegen bevinden zich hoofdzakelijk op spoorlijnen waar de snelheid beperkt is en waar er geen druk trein- en wegverkeer is.
Beide richtingen: daar gaat het wel eens mis. De eerste trein onttrekt vaak een uit de andere richting aan het zicht, met alle gevolgen van dien. Jouw voorbeeld is wel enkelspoor, daar bestaat dat gevaar dus niet. Hoeveel van deze overwegen zijn er nog in België? Ik ben nog nooit een onbewaakte overweg tegengekomen hier, wel een keer in Frankijk in een bos.
Gelukkig zijn er sowieso niet zoveel overwegen van vierde categorie op reguliere spoorwegen. Als die bestaan (zoals hier) is dat meestal voor privégebruik van boeren.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Overwegen

Bericht door Asterix »

Hogersluys schreef:Overweg 2e categorie (aantal : 1304)

De overwegen 2e categorie zijn verplicht uitgerust met lichtseinen met twee rode lichten die om beurten knipperen bij het naderen van een trein en een maanwit licht dat knippert als de overweg in alle veiligheid mag worden bereden.
Wat voor overweg is dit dan?

link

De grote slagbomen bestrijken enkel het eigen trottoir en de eigen weghelft (ook al lijken ze langer) maar er is toch geen verplicht (?) maanwit knipperlicht.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Overwegen

Bericht door Steve »

Ik zou zeggen een type 2 waarbij het witte licht niettemin ontbreekt, vermoedelijk omdat er een koppeling is met het algemene verkeerslicht op dezelfde plaats?

Ietwat vergelijkbaar is de overweg aan de Europalaan, even voor station Poperinge. Daar heb je ook halve slagbomen en een verkeerslicht dat volledig afgestemd lijkt te zijn op de overweg (in die zin dat ik het verkeerslicht bij mijn weten ook steeds op rood springt als de overweg gesloten is). Maar daar is er dan weer wél een wit knipperlicht, in tegenstelling tot Heverlee.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Overwegen

Bericht door Bibke »

Niettemin een eigenaardige situatie. Het witte maanlicht wil net zeggen dat men zeker is dat er geen spoorverkeer aankomt. Als er geen wit maanlicht is, moeten de bestuurders op de weg de overweg met de nodige voorzichtigheid over rijden en uitkijken dat er geen spoorverkeer in aantocht is.
Op de toeristische spoorlijnen moest het witte maanlicht op een gegeven moment weg aan de overwegen om de veiligheid te verhogen.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Overwegen

Bericht door Eimai »

Jeroen schreef:De grote slagbomen bestrijken enkel het eigen trottoir en de eigen weghelft (ook al lijken ze langer) maar er is toch geen verplicht (?) maanwit knipperlicht.
Eens opgezocht in de wetgeving over die signalisatie, en die is te vinden in het Koninklijk besluit betreffende de veiligheidsinrichtingen aan overwegen op de spoorwegen, van 11 juli 2011. Hier is dus geen verplichting te vinden voor de plaatsing van het maanwit licht.

Die verving echter wel het koninklijk besluit van 2 augustus 1977, die het wel had over de 5 categorieën van overwegen, waar bij categorie 2 wél de verplichting stond voor de aanwezigheid van een maanwit licht (bizar genoeg had categorie 1 zelfs geen verplichting voor de rode lichten...).

In 2011 is de wetgeving hierover enorm vereenvoudigd (ik kan het oude besluit niet online vinden, maar heb het hier wel voor me, en geloof me dat de nieuwe veel makkelijker leest...). De categorieën lijken me voor de wetgever dus afgeschaft (al worden ze intern binnen de spoorwegen nog wel gebruikt natuurlijk).
Gesloten