Ontsporing Wilsele

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ontsporing Wilsele

Bericht door Steven »

Een kruising met beweegbare stukken doch echter geen Engelse wissel.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Ontsporing Wilsele

Bericht door Paul »

dentheo schreef:Eigenaardig, ik zie het nu ook.
Vroeger was dat ooit een "vaste kruising" op mijn "tekening" (verouderd ?), die kon niet verkeerd liggen.
De wissel erachter ligt echter wel krom, om de trein uit Aarschot op het juiste spoor te leiden naar Mechelen ( zichtbaar naast gele containers) en dat zou dan weer eigenaardig zijn.
Het is een 'vaste kruising' in die zin dat je daar niet van spoor kunt wisselen, maar het is vermoedelijk wel een kruising met verspringende tongen. Die zijn normaal gekoppeld aan de erachter liggende wissel. Dus als die wissel in afgebogen stand lag, zoals op de beelden te zien is, dan kon de kruising normaal gezien niet verkeerd liggen. Denk ik toch.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Ontsporing Wilsele

Bericht door dekooiker »

dentheo schreef:Eigenaardig, ik zie het nu ook.
Vroeger was dat ooit een "vaste kruising" op mijn "tekening" (verouderd ?), die kon niet verkeerd liggen.
De wissel erachter ligt echter wel krom, om de trein uit Aarschot op het juiste spoor te leiden naar Mechelen ( zichtbaar naast gele containers) en dat zou dan weer eigenaardig zijn.
Dat is nu een kruising met tongen geworden.
Wellicht zijn uw schetsen nog van voor de EBP-implantatie?
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ontsporing Wilsele

Bericht door Steven »

Een kruising met tongen is meestal bedoeld om hogere snelheden toe te laten. Kruisingen met enkel vaste delen zijn meestal beperkt aan 40km/u.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Ontsporing Wilsele

Bericht door dekooiker »

Paul schreef:Die zijn normaal gekoppeld aan de erachter liggende wissel. Dus als die wissel in afgebogen stand lag, zoals op de beelden te zien is, dan kon de kruising normaal gezien niet verkeerd liggen. Denk ik toch.
De eerste zin klopt helemaal.
Over de tweede zin moet je vooral beseffen dat het de situatie nà het ongeval betreft.
Best mogelijk dat men een hulpelement opstuurde of met lorries (die zag ik toch) aan het rijden was en er een andere wisselstand vereist was.
De trein.
Alleen voor durvers.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Ontsporing Wilsele

Bericht door dentheo »

dekooiker schreef: Dat is nu een kruising met tongen geworden.
Wellicht zijn uw schetsen nog van voor de EBP-implantatie?
Klopt, maar kruising met tongen heeft vooral iets te zien met snelheden en hoeken van kruisingen, normaal niets met EBP ????
Zou die hoek veranderd zijn bij het leggen van de Stevaert verbinding ?
Wel een dure kruising voor een goederenlijn.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ontsporing Wilsele

Bericht door Steven »

Reizigersverkeer heeft er ook baat bij. Hoe hoger de gemiddelde snelheid van die trein die daar langskomt hoe minder die het andere verkeer er zal ophouden.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Ontsporing Wilsele

Bericht door dentheo »

De bocht uit Aarschot is helemaal 40.
Ik zie op de lijnfiche (2006) uit richting Leuven geen reductie, wel een 5 voor de overloopwissels.
Anders breng ik ze wel mee op de les, misschien lees ik ze verkeerd :lol: :lol: :lol:
Theo
Groeten vanop de Heide
Bumumy

Re: Ontsporing Wilsele

Bericht door Bumumy »

Ik dacht dat er op spoorlijn 50 en 50E thv Merelbeke ook gewone kruisingen liggen waar je aan 90 kmh over mag. Misschien zelfs 120 als ik me niet vergis.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ontsporing Wilsele

Bericht door Steven »

Kruisingen voor die snelheden hebben normaal beweegbare delen.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Ontsporing Wilsele

Bericht door dentheo »

Sorry heeft niets met Wilsele Holsbeek te zien, mag in andere draad.

Ik mis misschien iets, maar ik zie niet zo direct een verschil in constructie tussen een puntstuk van een wissel en een puntstuk van een kruising met dezelfde "hoek".
De toegelaten snelheid kan dan ook rustig dezelfde zijn. Ik denk dat de meeste snelheidsbeperkingen opgelegd zijn door de erachter volgende, of voorafgaande gebogen wisselstand. Een wissel rechtdoor is toch ook niet altijd beperkt tot 40 kmh.

Op een HSL zijn de wisselhoeken veel kleiner, omdat men wissels van hoge snelheid wil leggen, die puntstukken vertonen dan zo'n groot "gat" dat men wel bewegende puntstukken moet hebben. Bij de kruisingen die daarop aansluiten heeft men hetzelfde probleem (dezelfde kleine hoek) en daarom ook bewegende puntstukken.

Een kruising heeft vier puntstukken, die aan klappen onderhevig zijn en sleet en onderhoud.
Zou dat zoveel minder zijn met vier bewegende puntstukken, motoren sensoren enz ? Dan zijn de vaste puntstukken (sleetvast staal) wel erg duur in onderhoud
Theo
Groeten vanop de Heide
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Ontsporing Wilsele

Bericht door nahoj »

dentheo schreef:Sorry heeft niets met Wilsele Holsbeek te zien, mag in andere draad.

Ik mis misschien iets, maar ik zie niet zo direct een verschil in constructie tussen een puntstuk van een wissel en een puntstuk van een kruising met dezelfde "hoek".
De toegelaten snelheid kan dan ook rustig dezelfde zijn. Ik denk dat de meeste snelheidsbeperkingen opgelegd zijn door de erachter volgende, of voorafgaande gebogen wisselstand. Een wissel rechtdoor is toch ook niet altijd beperkt tot 40 kmh.

Op een HSL zijn de wisselhoeken veel kleiner, omdat men wissels van hoge snelheid wil leggen, die puntstukken vertonen dan zo'n groot "gat" dat men wel bewegende puntstukken moet hebben. Bij de kruisingen die daarop aansluiten heeft men hetzelfde probleem (dezelfde kleine hoek) en daarom ook bewegende puntstukken.

Een kruising heeft vier puntstukken, die aan klappen onderhevig zijn en sleet en onderhoud.
Zou dat zoveel minder zijn met vier bewegende puntstukken, motoren sensoren enz ? Dan zijn de vaste puntstukken (sleetvast staal) wel erg duur in onderhoud
De beweegbare delen van kruisingen voor hoge snelheid zijn niet de puntstukken, maar tongen. Google anders even 'kruising tongen'.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ontsporing Wilsele

Bericht door Shrek »

Nu het duidelijk is dat de trein door het rood reed kunnen we eens verder gaan analyseren.
Er zit 150 meter tussen sein en wissel, met een automatisch remsysteem had de trein *waarschijnlijk* stilgestaan en was hij nooit ontspoort.
Nu is het zo dat op die plaats infrabel nog geen TBL1+ heeft gelegd (dat is voorzien voor 2014). Maar eveneens heeft Crossrail geen TBL-installatie aan boord. Is het nog verantwoord om rond te rijden in locomotieven die niet eens remmen als je voorbij het rood bent ?
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Ontsporing Wilsele

Bericht door Bibke »

Dat is de schuld van degenen die besloten hebben om TBL1+ als tussenoplossing te kiezen.
Voor mij is dat een foute keuze geweest.
Het was een "Good Show" naar politici en publiek toe maar eigenlijk is het bedrog. Je haalt het zelf aan.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ontsporing Wilsele

Bericht door Shrek »

Bibke schreef:Dat is de schuld van degenen die besloten hebben om TBL1+ als tussenoplossing te kiezen.
Voor mij is dat een foute keuze geweest.
Het was een "Good Show" naar politici en publiek toe maar eigenlijk is het bedrog. Je haalt het zelf aan.
Maar een beetje verderop begint de ETCS-zone (had in dit geval nu wel geen verschil gemaakt). Maar ook de ETCS kan niet uitgelezen worden door de locomotieven van Crossrail. Daarvoor geldt het argument van de tussenoplossing natuurlijk niet.
Gesloten