NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Bericht door Steven »

Nederland en doordacht goederenverkeer per spoor gaan niet echt samen in 1 zin hoor. Men heeft daar zelfs ooit de uitspraak gedaan om alle goederenverkeer per spoor af te schaffen. Om maar te zeggen dat aan de overkant niet altijd alles beter is.
Cipallieter

Re: NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Bericht door Cipallieter »

Honda-V6 schreef:Ik ben blij dat er toch een aantal mensen die begrijpen dat de Limburgers serieuze vraagtekens hebben bij de investeringen van de spoorwegen. Het grote probleem is niet dat het nu Bergen is dat een nieuw station krijgt,of dat in het verleden Antwerpen,Y of X geld investeringen hebben gekregen maar het feit dat het gewoon nooit eens de beurt aan Limburg is. Hasselt zou ook zeker een nieuw station verdienen en zeker betere aansluitingen naar Antwerpen,Brussel en Maastricht. Maar ook de ontsluiting van Genk en het Maasland moet beter. Net zoals de regio van NoordLimburg wel zou varen bij een goede aansluiting met Nederland.
Maar misschien kadert dit allemaal in het feit dat de Spoorwegen in Belgie na jaren bij de beste van Europa te hebben gehoord teruggevallen zijn naar een oude Krokodil. En misschien is de beste oplossing nog al die oude Belgische krokodillen (spoor,koningshuis,sn-airlines) allemaal volledig te herbekijken en investeren met visie in toekomst en mensen zoals bvb de Nederlandse en Duitse spoorwegen dat wel kunnen. Zeer goede regionaalspoorwegen die een meer waarde zijn op trans-Nationale treinen? ..... Een doordacht goederen vervoer dat aangepast is aan de bedrijven om de wegen te ontlasten? ..... En dat dan met Japanse stiptheid?..... Een droom?.... Waarschijnlijk
Ik kan mij vergissen maar ik meen dat het al een hele tijd geleden is dat er nog een Limburgs minister in de federale regering was nml. Jo Vandeurzen in de regering Leterme I (2008).

Dat zou kunnen verklaren waarom de investeringen in Limburg zo laag zijn.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Bericht door Shrek »

Honda-V6 schreef:Hasselt zou ook zeker een nieuw station verdienen en zeker betere aansluitingen naar Antwerpen,Brussel en Maastricht. Maar ook de ontsluiting van Genk en het Maasland moet beter. Net zoals de regio van NoordLimburg wel zou varen bij een goede aansluiting met Nederland.
Hasselt krijgt de best mogelijk verbinding met Brussel vanaf december 2014, hoe je het ook draait of keert, dat is perfect.
Antwerpen blijft ongeveer wat het nu is (met in de spits zelfs verbetering).
Hasselt-Maastricht is door de polititek toegewezen aan De Lijn. De NMBS heeft hier helemaal niets mee te maken. Infrabel een klein beetje, wij helpen de Lijn immers met de aansluiting op het spoorwegnet in Lanaken.
Weert-Neerpelt wordt onderzocht en Hasselt-Neerpelt zal er ook komen in de toekomst.
Genk krijgt dubbel zoveel treinen vanaf volgend jaar.
Stellen dat er niets gebeurd is dus helemaal fout.
Gerd

Re: NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Bericht door Gerd »

Allemaal goed en wel dat ze het treinaanbod verbeteren regio Genk - Hasselt, maar zoals steeds blijft het Maasland spoorwegvrij. Mensen van het Maasland moeten minstens 25 min (in de daluren) rijden vooraleer er een station (Genk) te vinden is. En als je dan nog 1u40 min in de trein naar Brussel moet tja ...
Hoe kan het zijn dat in een regio van ongeveer 240000 mensen er geen station/stopplaats te vinden is?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Bericht door Shrek »

Gerd schreef:Allemaal goed en wel dat ze het treinaanbod verbeteren regio Genk - Hasselt, maar zoals steeds blijft het Maasland spoorwegvrij. Mensen van het Maasland moeten minstens 25 min (in de daluren) rijden vooraleer er een station (Genk) te vinden is. En als je dan nog 1u40 min in de trein naar Brussel moet tja ...
Hoe kan het zijn dat in een regio van ongeveer 240000 mensen er geen station/stopplaats te vinden is?
De belangrijkste reden dat er vandaag geen stopplaats meer is is het feit dat er in de jaren '60 en '70 niet genoeg passagiers waren om het open te houden.
Uiteraard kan je er zeker van zijn dat vandaag de situatie ander is en er meer reizigers zijn. Maar dan nog wonen die mensen redelijk ver uiteen waardoor het moeilijker is competitief openbaar vervoer aan te bieden. Stel dat bijvoorbeeld Genk-Waterschei-As-Maasmechelen zou heropend worden, dan zit je nog steeds met een groot gebied zonder bediening. Bovendien is het potentieel van enkel Maasmechelen niet zo heel groot in vergelijking met de zeer grote kosten. Je zit dan met een redelijk verlieslatende verbinding in niet zo druk bevolkt gebied.
In vergelijking daarmee zijn investeringen rond Brussel of Antwerpen veel rendabeler.
Maar er is hoop: Hasselt-Neerpelt(-Weert?) gaat er komen. Als die verbinding door hartje limburg een groot succes kent kan je er wel vanuit gaan dat er nog meer investeringen komen.
pietmol

Re: NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Bericht door pietmol »

Shrek schreef:
Hasselt-Maastricht is door de polititek toegewezen aan De Lijn. De NMBS heeft hier helemaal niets mee te maken.

door te kiezen voor een tramlijn Hasselt-Maastricht en niet voor een trein Hasselt -Maastricht hebben de limburgse politici het 'marktaandeel' van de regio verkleind, en hebben ze interessante verbindingen de "nek omgedraaid". Ik denk hierbij oa. aan een verbinding Antwerpen-Lier-Heist-Diest-Hasselt(-Diepenbeek)(-Lanaken)-Maastricht. Doordat de link met Maastricht ontbreekt, wordt ook een snelle verbinding Hasselt -Antwerpen sterk gehypothekeerd en (hoe jammer dat het ook is); denk ik dat de NMBS het bij het rechte eind heeft om de IR c opnieuw tot Leuven te laten rijden (IR c anno 1984 AntwerpenC -Berchem-Lier-Heist-Aarschot-Leuven en verder als L tot Landen)
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Bericht door dekooiker »

De keuze voor tram is louter en alleen op basis van wat enkele politici enkele jaren geleden wilden doordrukken: een hoeraverhaal bij De Lijn.
Ondertussen is de glans van het verhaal weg en blijken er zelfs enkele dingen te zijn ontstaan die men nu nauwelijks kan oplossen.
De keuze voor een trein had heel wat verstandiger geweest omwille van de hierboven vernoemde verbinding Antwerpen-Maastricht.
Er kan wel iets zinvols gemaakt worden als er eerst een grondige studie gemaakt wordt van het treinaanbod en daar de tram op afstemmen.
Blijft een feit dat sommige delen van Limburg een ondermaats (bus)aanbod heeft en niet het minst wat snelheid betreft.
De trein.
Alleen voor durvers.
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Bericht door FLV-FGSP »

Er speelt meer: de tram kan gemakkelijk langs de universiteit worden gelegd en Maastricht dichter bij het centrum komen. Die meerwaarde heb je met de trein niet. Verder is een tram in exploitatie veel goedkoper, zeker met de tarieven van Infrabel.

Ik had ook graag een doorgaande IR Antwerpen - Maastricht gezien, maar helaas heeft het federale niveau nog nooit veel interesse voor Limburg getoond. Dus moest het Vlaamse niveau het doen en met de huidige bevoegdheidsverdeling krijg je dan quasi automatisch een tram.
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Bericht door ijzeren rijn 82 »

de tram kan op het Hasseltse boulevardke rijden en de trein niet en daar draait het ook veel om dat er voor een tram gekozen is
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Bericht door kika »

Zal ik er nog maar eens op wijzen dat er materieel bestaat dat beide kan combineren (tram+trein)? Karlsruhe et al. NMBS boycotten zal niet veel helpen, de correcte figuren een wortel voor hun neus of een dreigende stok achter hun kont die een kader zouden kunnen scheppen om wetgeving, infrabel etc. daarvoor aan te passen lijken me dan zinniger. Al is het daar ondertussen veel te laat voor, bij de huidige projecten.
pietmol

Re: NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Bericht door pietmol »

kika schreef:Zal ik er nog maar eens op wijzen dat er materieel bestaat dat beide kan combineren (tram+trein)? Karlsruhe et al. NMBS boycotten zal niet veel helpen, de correcte figuren een wortel voor hun neus of een dreigende stok achter hun kont die een kader zouden kunnen scheppen om wetgeving, infrabel etc. daarvoor aan te passen lijken me dan zinniger. Al is het daar ondertussen veel te laat voor, bij de huidige projecten.

te laat, vwb die tram is er nog niets definitief;

maar idd voor de huidige Vlaamse regeringen is het te laat, nu publiceren dat het project niet doorgaat zou een grote afgang betekenen...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Bericht door Shrek »

kika schreef:Zal ik er nog maar eens op wijzen dat er materieel bestaat dat beide kan combineren (tram+trein)? Karlsruhe et al. NMBS boycotten zal niet veel helpen, de correcte figuren een wortel voor hun neus of een dreigende stok achter hun kont die een kader zouden kunnen scheppen om wetgeving, infrabel etc. daarvoor aan te passen lijken me dan zinniger. Al is het daar ondertussen veel te laat voor, bij de huidige projecten.
Qua wetgeving is het volgens mij perfect haalbaar. Zolang een spoorvoertuig veilig is mag hij op het infrabel-net komen. Of het dan een lightrail, tram-trein, metro of tram is maakt niets uit.
Maaar... voor er volop gedroomd wordt: Heel veel spoorlijnen zijn al overbelast. In realiteit zullen extra voertuigen quasi enkel kunnen op niet-interessante trajecten. Maar een tram tussen Eeklo en Evergem om daar over te gaan op lijn1 van De Lijn lijkt mij bijvoorbeeld binnen het huidig kader wel mogelijk.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Bericht door Steve »

Shrek schreef:
kika schreef:Zal ik er nog maar eens op wijzen dat er materieel bestaat dat beide kan combineren (tram+trein)? Karlsruhe et al. NMBS boycotten zal niet veel helpen, de correcte figuren een wortel voor hun neus of een dreigende stok achter hun kont die een kader zouden kunnen scheppen om wetgeving, infrabel etc. daarvoor aan te passen lijken me dan zinniger. Al is het daar ondertussen veel te laat voor, bij de huidige projecten.
Qua wetgeving is het volgens mij perfect haalbaar. Zolang een spoorvoertuig veilig is mag hij op het infrabel-net komen. Of het dan een lightrail, tram-trein, metro of tram is maakt niets uit.
Maaar... voor er volop gedroomd wordt: Heel veel spoorlijnen zijn al overbelast. In realiteit zullen extra voertuigen quasi enkel kunnen op niet-interessante trajecten. Maar een tram tussen Eeklo en Evergem om daar over te gaan op lijn1 van De Lijn lijkt mij bijvoorbeeld binnen het huidig kader wel mogelijk.
Wel eens goed kijken of er niets hoeft te gebeuren rond spoorbreedte en zo... :lol:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Bericht door Shrek »

Steve schreef:Wel eens goed kijken of er niets hoeft te gebeuren rond spoorbreedte en zo... :lol:
Welja, Infrabel gaat dus niet opeens meterspoor-voertuigen toelaten op haar net. Dat zal ook wel afgedaan worden als protectionistisch zeker? :roll:
neigezug

Re: NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Bericht door neigezug »

Maar als het 4 de spoorwegpakket er door komt met de liberalisering voor gevolg dan kan Arriva het overnemen.
Gesloten