NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Bericht door Steven »

Voor een afstand van iets meer dan 30 km gaat men lijn 20 niet optrekken naar 200 km/u hoor. Zotte kosten voor de afstand die het is. Want van die 30 km ligt het begin en einde al in bebouwde kom (kortweg wat bogen die deze snelheid nooit toeaten). Ik denk dat je met 140 of 160 al tevreden mag zijn op die afstand. Hierbij een reistijd ergens tussen de 20 en 30 minuten in acht nemende.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Bericht door groentje »

Ik betwijfel ook dat 200 zal gehaald worden, of het moest zijn dat de hele lijn 35 ook wordt aangepakt, maar dat zie ik nog niet gebeuren. Maar 160 lijkt me perfect haalbaar en mogelijk. Het is nu niet alsof de bewoning er zo dicht is, of dat er zulke zware natuurlijke hindernissen zijn, dat je een heel bochtig tracé nodig hebt. 160 is echter perfect verdedigbaar.
bobby

Re: NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Bericht door bobby »

carlos schreef:
Brussel Z - Luik G (IC-A)1u05
Luik G - Maastricht 33 min
wachttijd/overstaptijd 10 min

totaal 1u48

onderstel volwaardige trein verbinding Hasselt - Maastricht
reistijd Brussel Z - Maastricht: <1u30 (schatting volgens traject en op basis van de uurregeling van P7308 met M5, max 140 km/u; dus geen stop in Leuven, wel in Aarschot, Diest & Diepenbeek)
die 1u30 lijkt mij nogal bij de haren getrokken.
Steven schreef:Voor een afstand van iets meer dan 30 km gaat men lijn 20 niet optrekken naar 200 km/u hoor. Zotte kosten voor de afstand die het is. Want van die 30 km ligt het begin en einde al in bebouwde kom (kortweg wat bogen die deze snelheid nooit toeaten). Ik denk dat je met 140 of 160 al tevreden mag zijn op die afstand. Hierbij een reistijd ergens tussen de 20 en 30 minuten in acht nemende.
L20: 100 a 120 km/u als vmax zal al wel voldoende zijn, afstand Beverst - Maastricht zo'n 25 km, geschatte reistijd zo'n 20 min (reistijd Beverst Tongeren zo'n 12 min)

totale reisduur BrZ - Maastricht +- 1u45 (BrZ Tongeren 1u34 via bocht van Leuven)

dus vergelijkbaar met traject via Luik, maar dan zonder overstap. (tenzij men de IC o opnieuw naar Maastricht zou sturen...)
pietmol

Re: NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Bericht door pietmol »

Brussel Maastricht via Hasselt is leuk, maar ik denk dat een trein Maastricht - Diepenbeek - Hasselt - Diest - Heist - Lier - Antwerpen een grotere toegevoegde waarde heeft.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Bericht door Paul »

bobby schreef:L20: 100 a 120 km/u als vmax zal al wel voldoende zijn, afstand Beverst - Maastricht zo'n 25 km, geschatte reistijd zo'n 20 min (reistijd Beverst Tongeren zo'n 12 min)

totale reisduur BrZ - Maastricht +- 1u45 (BrZ Tongeren 1u34 via bocht van Leuven)

dus vergelijkbaar met traject via Luik, maar dan zonder overstap. (tenzij men de IC o opnieuw naar Maastricht zou sturen...)
Toch graag correcte cijfers a.u.b.
De afstand Beverst - Maastricht over het tracé van lijn 20 bedraagt 18 km, geen 25.
De afstand Hasselt - Maastricht over het tracé van de lijnen 34 en 20 bedraagt 30 km.
Met een refertesnelheid van 120 à 140 km per uur moet Hasselt-Maastricht toch in een goede 20 minuten te doen zijn?
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gerd

Re: NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Bericht door Gerd »

Shrek schreef:
Gerd schreef:Allemaal goed en wel dat ze het treinaanbod verbeteren regio Genk - Hasselt, maar zoals steeds blijft het Maasland spoorwegvrij. Mensen van het Maasland moeten minstens 25 min (in de daluren) rijden vooraleer er een station (Genk) te vinden is. En als je dan nog 1u40 min in de trein naar Brussel moet tja ...
Hoe kan het zijn dat in een regio van ongeveer 240000 mensen er geen station/stopplaats te vinden is?
De belangrijkste reden dat er vandaag geen stopplaats meer is is het feit dat er in de jaren '60 en '70 niet genoeg passagiers waren om het open te houden.
Uiteraard kan je er zeker van zijn dat vandaag de situatie ander is en er meer reizigers zijn. Maar dan nog wonen die mensen redelijk ver uiteen waardoor het moeilijker is competitief openbaar vervoer aan te bieden. Stel dat bijvoorbeeld Genk-Waterschei-As-Maasmechelen zou heropend worden, dan zit je nog steeds met een groot gebied zonder bediening. Bovendien is het potentieel van enkel Maasmechelen niet zo heel groot in vergelijking met de zeer grote kosten. Je zit dan met een redelijk verlieslatende verbinding in niet zo druk bevolkt gebied.
In vergelijking daarmee zijn investeringen rond Brussel of Antwerpen veel rendabeler.
Maar er is hoop: Hasselt-Neerpelt(-Weert?) gaat er komen. Als die verbinding door hartje limburg een groot succes kent kan je er wel vanuit gaan dat er nog meer investeringen komen.
Vind ik dus dikke zever dan moeten ze in de provincie luxemburg ook maar alle lijnen sluiten want daar woont in de ganse provincie ongeveer evenveel volk als in noord-oost Limburg.
Men kan ook het gedeelte naar Maaseik terug heropenen dan bereik je al heel wat meer mensen en moeten ze een minder grote verplaatsing met de wagen maken om een station/stopplaats te bereiken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Bericht door Shrek »

Gerd schreef:Vind ik dus dikke zever dan moeten ze in de provincie luxemburg ook maar alle lijnen sluiten want daar woont in de ganse provincie ongeveer evenveel volk als in noord-oost Limburg.
Men kan ook het gedeelte naar Maaseik terug heropenen dan bereik je al heel wat meer mensen en moeten ze een minder grote verplaatsing met de wagen maken om een station/stopplaats te bereiken.
In Luxemburg is alles al gesloten wat gesloten kan worden (Marbehan-Virton, Libramont-Gouvy, Bertrix-Sedan, Bastogne-Wiltz,...)
En de Athus-Meuse bestaat alleen nog maar omdat er toevallig goederentreinen over rijden die het onderhoud kunnen bekostigen.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Bericht door rvdborgt »

Gerd schreef:En de Athus-Meuse bestaat alleen nog maar omdat er toevallig goederentreinen over rijden die het onderhoud kunnen bekostigen.
Je hebt zo te zien het draadje gemist over de lage infraheffing die goederentreinen betalen.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Bericht door Steven »

De goederentreinen betalen daar dan misschien wel weinig op zich, maar ze maken wel het leeuwendeel uit van het aantal treinen op Athus Meuse. De verdienste aan de reizigerstreinen ligt er enorm laag dus op basis daar van kan je die lijn niet verantwoorden en al zeker niet met een nieuwe 25kV voeding.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:De goederentreinen betalen daar dan misschien wel weinig op zich, maar ze maken wel het leeuwendeel uit van het aantal treinen op Athus Meuse.
Hoeveel goederentreinen rijden er eigenlijk over de Athus-Meuse? Ik meen me te herinneren dat het er minder dan 10 per dag zijn. Of vergis ik me?

Groetjes,
Rian
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Bericht door groentje »

De bedoeling van de Athus-Meuse was dan ook mede om goederentreinen van de Luxemburglijn af te halen, zodat daar meer ruimte ontstond voor reizigersverkeer.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef:
Steven schreef:De goederentreinen betalen daar dan misschien wel weinig op zich, maar ze maken wel het leeuwendeel uit van het aantal treinen op Athus Meuse.
Hoeveel goederentreinen rijden er eigenlijk over de Athus-Meuse? Ik meen me te herinneren dat het er minder dan 10 per dag zijn. Of vergis ik me?
Je vergist je, het zijn er een stuk of 60 per dag per richting schat ik. Het is de 2e belangrijkste goederenas van België.
Gerd

Re: NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Bericht door Gerd »

Shrek schreef:
Gerd schreef:Vind ik dus dikke zever dan moeten ze in de provincie luxemburg ook maar alle lijnen sluiten want daar woont in de ganse provincie ongeveer evenveel volk als in noord-oost Limburg.
Men kan ook het gedeelte naar Maaseik terug heropenen dan bereik je al heel wat meer mensen en moeten ze een minder grote verplaatsing met de wagen maken om een station/stopplaats te bereiken.
In Luxemburg is alles al gesloten wat gesloten kan worden (Marbehan-Virton, Libramont-Gouvy, Bertrix-Sedan, Bastogne-Wiltz,...)
En de Athus-Meuse bestaat alleen nog maar omdat er toevallig goederentreinen over rijden die het onderhoud kunnen bekostigen.


Er rijden daar nog steeds reizegrstreinen in een groot dunbevolkt gebied terwijl we in het maasland totaal geen treinverkeer hebben!
Dus hier een lijn heropen is rendabeler dan treinen laten rijden in Luxemburg!
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Bericht door kika »

pietmol schreef:Brussel Maastricht via Hasselt is leuk, maar ik denk dat een trein Maastricht - Diepenbeek - Hasselt - Diest - Heist - Lier - Antwerpen een grotere toegevoegde waarde heeft.
Qua reistijd geef ik je 100% gelijk, zelfs inclusief 10 minuten overstap in Hasselt zou je nog 20 minuten sneller zijn vanuit Antwerpen via Hasselt ipv Brussel (of IR Luik). Maar je kan er donder op zeggen dat als het een doorgaande zou zijn, dat er dan een IR die grotendeels op hetzelfde traject loopt dan wordt 'vervangen.' Of een pendeltje, dat zie ik nog sneller gebeuren. Maarreuhm, ik dat er daar effectief een treinverbinding gaat ontstaan, is zeker niet voor morgen. Waar we vandaag al voordeel zouden hebben is als we bij verstoringen Maastricht-Antwerpen met hetzelfde ticketje via Roosendaal of Rotterdam zouden mogen volgen. Dan hoeven we ook niet meer door Belgisch Limburg :wink:
bobby

Re: NMBS verwaarloost Limburg: BOYCOT NU

Bericht door bobby »

pietmol schreef:Brussel Maastricht via Hasselt is leuk, maar ik denk dat een trein Maastricht - Diepenbeek - Hasselt - Diest - Heist - Lier - Antwerpen een grotere toegevoegde waarde heeft.


en als men dan ooit nog het havenspoor (langsheen A12) elektrificeert en doortrekt tot 'Markiezaat' (Nederland) om daar aan te sluiten op het Prorail-net dan kan men deze trein laten doorrijden naar Middelburg & Vlissingen... :wink:
Gesloten