Treinbegeleider trekt aan noodrem voor gevallen gsm

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Treinbegeleider trekt aan noodrem voor gevallen gsm

Bericht door Retard »

In het station van Izegem heeft een trein gisteren een tijdlang stilgestaan nadat een treinbegeleider er zelf aan de noodrem had getrokken. Zijn gsm was namelijk tussen de sporen gevallen. Dat meldt de nieuwsdienst van de VRT.

De trein tussen Kortrijk en Brugge geraakte nadien moeilijk terug opgestart. Pas rond 16.30 uur kon het toestel opnieuw vertrekken. Andere treinen reden met vertragingen van tien tot vijftien minuten.

Het betrof E663.
En dat noemen ze dan een technisch probleem met een locomotief ('t was trouwens een motorstel): http://www.treininvertraging.be/storing ... hp?id=6707
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Treinbegeleider trekt aan noodrem voor gevallen gsm

Bericht door rvdborgt »

Retard schreef:In het station van Izegem heeft een trein gisteren een tijdlang stilgestaan nadat een treinbegeleider er zelf aan de noodrem had getrokken. Zijn gsm was namelijk tussen de sporen gevallen. Dat meldt de nieuwsdienst van de VRT.

De trein tussen Kortrijk en Brugge geraakte nadien moeilijk terug opgestart. Pas rond 16.30 uur kon het toestel opnieuw vertrekken. Andere treinen reden met vertragingen van tien tot vijftien minuten.
Hm... is het verlies van de gsm van de conducteur een veiligheidsprobleem dat het trekken aan de noodrem rechtvaardigt?

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbegeleider trekt aan noodrem voor gevallen gsm

Bericht door Steven »

rvdborgt schreef:
Retard schreef:In het station van Izegem heeft een trein gisteren een tijdlang stilgestaan nadat een treinbegeleider er zelf aan de noodrem had getrokken. Zijn gsm was namelijk tussen de sporen gevallen. Dat meldt de nieuwsdienst van de VRT.

De trein tussen Kortrijk en Brugge geraakte nadien moeilijk terug opgestart. Pas rond 16.30 uur kon het toestel opnieuw vertrekken. Andere treinen reden met vertragingen van tien tot vijftien minuten.
Hm... is het verlies van de gsm van de conducteur een veiligheidsprobleem dat het trekken aan de noodrem rechtvaardigt?

Groetjes,
Rian
Het is zijn belangrijkste communicatietoestel naar de veiligheid toe, dat kwijt zijn kan in zekere zin een groot probleem vormen. Trouwens voor diefstal of verlies word je zelf aansprakelijk gesteld. Hoe het daar juist verlopen is weet ik ook niet maar een noodrem opheffen mag zo lang niet duren. Het zal dus wel iets meer geweest zijn dan enkel die gevallen gsm oprapen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Treinbegeleider trekt aan noodrem voor gevallen gsm

Bericht door Steve »

Tiens, in welke gevallen is het eigenlijk gerechtvaardigd om als niet-personeelslid aan de noodrem te trekken? Wat bijvoorbeeld met de volgende situaties:

- Deur blijft openstaan

- Je ziet dat de treinbegeleider nog op het perron achtergebleven is

- Rugzak van reiziger zit klem tussen gesloten deuren (steekt niet per se veel uit maar toch)

- Trein rijdt voorzien station voorbij (of nadert met zo'n snelheid dat een normale stop je onmogelijk lijkt)

- Je hebt een goed zicht op de voorkant van de trein (bijvoorbeeld in een bocht) en je ziet hem door een rood sein rijden (dus echt wanneer de stuurpost bij het sein is, niet op het moment dat het sein ter hoogte van je rijtuig is wanneer het dus al lang op rood gesprongen is).
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbegeleider trekt aan noodrem voor gevallen gsm

Bericht door Steven »

Steve schreef:Tiens, in welke gevallen is het eigenlijk gerechtvaardigd om als niet-personeelslid aan de noodrem te trekken? Wat bijvoorbeeld met de volgende situaties:

1) Deur blijft openstaan

2) Je ziet dat de treinbegeleider nog op het perron achtergebleven is

3) Rugzak van reiziger zit klem tussen gesloten deuren (steekt niet per se veel uit maar toch)

4) Trein rijdt voorzien station voorbij (of nadert met zo'n snelheid dat een normale stop je onmogelijk lijkt)

5) Je hebt een goed zicht op de voorkant van de trein (bijvoorbeeld in een bocht) en je ziet hem door een rood sein rijden (dus echt wanneer de stuurpost bij het sein is, niet op het moment dat het sein ter hoogte van je rijtuig is wanneer het dus al lang op rood gesprongen is).

Ik heb voor de eenvoud even een nummering toegevoegd.

1) er is gevaar trek dus gerust de noodrem.
2) Mag je zeker doen, maar enkel als die teken doet naar u/ andere reizigers, kwestie van zekerheid te hebben dat hij is achtergebleven. Soms is er ook gewoon aflos van personeel.
3) wat is niet veel uitsteken?
4) en 5) het toepassen van de noodzakelijke stilstanden aan perrons en seinen is volledig ten laste van de treinbestuurder. Trouwens dan aan de noodrem trekken is zinloos je zal toch nooit stilstaan waar je de trein echt wil hebben. Nu het TBL1+ bijna overal actief is zal het in het geval van een rood sein al moeten lukken dat jij sneller aan de noodrem kan trekken dan dat het systeem zelf tussenkomt.
Denk er aan dat er ook procedures bestaan om door het rood te rijden en je dus als passagier nooit kan oordelen of het rechtmatig of onrechtmatig door het rood rijden is (we spreken hier natuurlijk wel altijd van de lage snelheden, aan hoge snelheden zal je altijd te laat zijn met uw reactie.)
Wat de perrons betreft die gemist worden heb je eigenlijk geen recht om de noodrem te trekken, het gaat namelijk niet om een situatie waarbij er gevaar komt kijken.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Treinbegeleider trekt aan noodrem voor gevallen gsm

Bericht door Steve »

Interessante info, bedankt!

Bij 3) is de situatie dat de rugzak zelf nog buiten hangt, de armbanden aan de binnenkant. Concreet is bijvoorbeeld iemand op het laatste moment nog ingestapt, rugzak blijven steken, de persoon zelf heeft zich wel kunnen losmaken door gewoon uit de armbanden te komen.

Nog eentje om het af te leren, echt meegemaakt trouwens:

6) Een trein bestaat uit 3 Desiro's. Het allerlaatste rijtuig (van de 9) is niet toegankelijk voor de reizigers in een station wegens werkzaamheden, wordt ook zo aangekondigd door de TBG. Aangekomen aan het perron blijkt echter het volledige achterste stel afgesloten (alle deuren van de volledige drie rijtuigen) en zitten de uitstappende reizigers dus opgesloten.

In het geval dat ik meegemaakt heb kwam het uiteindelijk in orde doordat uitstappende reizigers van de andere stellen teken deden naar de TBG, maar stel je eens voor dat het onopgemerkt bleef. Is gebruik van de noodopening van de deuren (bij stilstand) of eventueel de noodrem (mocht de trein weer aanzetten) in zo'n geval geoorloofd?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbegeleider trekt aan noodrem voor gevallen gsm

Bericht door Steven »

Wederom nee als het geen noodsituatie betreft, de praktische nadelen (zoals uitstappen in een volgende halte) is totaal niet leuk voor de betrokken personen maar de noodopening en noodrem zijn echt enkel voor noodgevallen. Het is natuurlijk een zware discussie om te bepalen wanneer het een nood is en wanneer niet omdat bepaalde situatie zich in een soort grijze zone bevinden op dit vlak, denk wel dat het dan eerder voer voor advocaten is.
TommyG
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 jul 2007, 23:12
Locatie: Muizen
Contacteer:

Re: Treinbegeleider trekt aan noodrem voor gevallen gsm

Bericht door TommyG »

En wat in zo'n geval : http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=GLFPQER6

Moest ik die moeder zijn dan had ik toch ook aan de noodrem getrokken hoor. Ik snap niet dat ze dit niet gedaan heeft en haar kind alleen achter gelaten heeft. Maar moest ze dit nu wel gedaan hebben, was dit dan gerechtvaardigd of zou ze er achteraf problemen mee krijgen. Niet dat het mij iets zou uitmaken hoor, als mijn kind alleen achterbleef op het perron zou ik sowieso aan de noodrem trekken, ongeacht of ik daar later problemen mee zou krijgen of niet. Het idee alleen al dat dat kind daar moederziel alleen achterblijft breekt mijn hart...
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Treinbegeleider trekt aan noodrem voor gevallen gsm

Bericht door Patrick »

Wat gebeurt er met het seinbeeld als men aan de noodrem trekt?
Hoe weet dus de volgende TB dat er voor hem een trein in nood staat? (Kan dus ook situatie zijn zonder dat er aan de noodrem is getrokken.)
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Treinbegeleider trekt aan noodrem voor gevallen gsm

Bericht door rvdborgt »

Patrick schreef:Wat gebeurt er met het seinbeeld als men aan de noodrem trekt?
Hoe weet dus de volgende TB dat er voor hem een trein in nood staat? (Kan dus ook situatie zijn zonder dat er aan de noodrem is getrokken.)
Met het seinbeeld gebeurt op zich niets bijzonders. Dat verandert afhankelijk van de positie van de trein en de ingelegde rijwegen. Dat betekent dat er ook nu geen andere trein het bezette spoor op zal rijden.

Groetjes,
Rian
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Treinbegeleider trekt aan noodrem voor gevallen gsm

Bericht door Retard »

Als er een zwaar technisch probleem is, mag er ook aan de noodrem getrokken worden. Zo was er eens in een ICE een zeer raar geluid te horen, en de treinbegeleider heeft die ongerustheid weggemoffeld. Toen het nog erger werd, hebben de reizigers aan de noodrem getrokken.
Ik denk als de hoogspanningskast van een Rood Klassiekske tijdens het rijden in brand vliegt, dat dan ook aan de noodrem mag getrokken worden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbegeleider trekt aan noodrem voor gevallen gsm

Bericht door Steven »

Patrick schreef:Wat gebeurt er met het seinbeeld als men aan de noodrem trekt?
Hoe weet dus de volgende TB dat er voor hem een trein in nood staat? (Kan dus ook situatie zijn zonder dat er aan de noodrem is getrokken.)
Seinen werken automatisch in volle vaan en zijn gewoon dood als een trein een sectie bezet. Bij beheerde seinen zijn die altijd rood tot de operator een reisweg kan aanleggen over een vrije wisselstraat.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Treinbegeleider trekt aan noodrem voor gevallen gsm

Bericht door Shrek »

Steven schreef:Seinen werken automatisch in volle vaan en zijn gewoon dood als een trein een sectie bezet. Bij beheerde seinen zijn die altijd rood tot de operator een reisweg kan aanleggen over een vrije wisselstraat.
Het toetsenbord van uwe mac is precies toch nog niet helemaal gerepareerd :mrgreen:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbegeleider trekt aan noodrem voor gevallen gsm

Bericht door Steven »

Kuch :oops: was niet via de laptop maar via de gsm.
Moet natuurlijk "volle baan" en "rood" zijn.
pietje

Re: Treinbegeleider trekt aan noodrem voor gevallen gsm

Bericht door pietje »

Om op het topic terug te komen: Eigenlijk is het eenvoudig.
Als er ergens in de procedure staat dat een trein niet mag vertrekken indien de GSM van de TBG defect is, dan had hij het recht om aan de noodrem te trekken.
Indien dat niet zo is, is het misbruik en moet de persoon in kwestie behandeld worden als eender welke passagier die onterecht de noodrem inschakelt.
Gesloten