Pagina 1 van 5

Vertragingen oorzaken/ steeds meer treinvertragingen

Geplaatst: 18 jul 2013, 15:15
door Treinenman
Op railtime.be lees ik verschillende redenen van vertraging.

Vaak zie ik 'Probleem tijdens vorige rit van de trein'.
Welke problemen zijn dit meestal?

Verder lijkt het of treinen elk jaar meer en meer vertragingen hebben.
De trein is altijd een beetje reizen, en ook altijd een beetje vertraging!

Re: Vertragingen oorzaken/ steeds meer treinvertragingen

Geplaatst: 18 jul 2013, 16:20
door Steven
Tijdens de vorige rit van de trein kan er
- een persoonsongeval geweest zijn die het treinverkeer verstoorde
- een storing aan een overweg geweest zijn
- een storing aan de signalisatie geweest zijn
- een technisch probleem aan de trein geweest zijn
- een agressie van een reiziger geweest zijn die de trein heeft opgehouden
- aanwezigheid van mensen langs het spoor gemeld zijn = traag rijdende treinen.
- ....

Re: Vertragingen oorzaken/ steeds meer treinvertragingen

Geplaatst: 18 jul 2013, 19:07
door Eimai
"probleem tijdens vorige rit" betekent wat het zegt: de trein had tijdens zijn vorige rit zoveel vertraging gemaakt dat hij niet op tijd meer kon vertrekken voor de volgende rit. Er zijn treinen die minder dan 10 minuten na hun aankomst al opnieuw moeten vertrekken, als er dan iets gebeurt op de eerste rit, dan heb je dat zo meegenomen naar de volgende.

Re: Vertragingen oorzaken/ steeds meer treinvertragingen

Geplaatst: 18 jul 2013, 19:52
door rvdborgt
Eimai schreef:"probleem tijdens vorige rit" betekent wat het zegt: de trein had tijdens zijn vorige rit zoveel vertraging gemaakt dat hij niet op tijd meer kon vertrekken voor de volgende rit. Er zijn treinen die minder dan 10 minuten na hun aankomst al opnieuw moeten vertrekken, als er dan iets gebeurt op de eerste rit, dan heb je dat zo meegenomen naar de volgende.
Precies. Een uitzondering wordt nog steeds gemaakt voor treinen die in het buitenland keren: dan is de oorzaak plotseling een "vertraging op een buitenlands net", ook al is die vertraging uit België geïmporteerd.

Groetjes,
Rian

Re: Vertragingen oorzaken/ steeds meer treinvertragingen

Geplaatst: 20 jul 2013, 10:41
door e49memling
Treinenman schreef: Vaak zie ik 'Probleem tijdens vorige rit van de trein'. Welke problemen zijn dit meestal?
Vroeger had je vaak een keertijd van 15-20 minuten en soms langer. Maar dat is niet rendabel. Nu is het zo uitgedokterd dat men meestal met het minimum weer vertrekt. Elke vertraging heeft daardoor gevolgen op de volgende trein. (maar materieel en personeel wordt wel optimaal gebruikt, maar de stiptheid...)

Re: Vertragingen oorzaken/ steeds meer treinvertragingen

Geplaatst: 20 jul 2013, 12:34
door Retard
Maar volgens een anonieme bron op de site van de spoorvreter moeten al die keertijden van minder dan tien minuten er allemaal uit:
http://opdetrein.blogspot.be/2013/06/aa ... tegem.html
Niet alleen de stuurstroomsleutel, ook andere procedureredenen vertragen in België het kopmaken. En aangezien er nog steeds mondeling/op papier moet worden afgelost in België (niet zoals in Duitsland, waar opmerkingen electronisch, via de boordcomputer, kunnen worden doorgegeven aan de andere stuurpost, moet de bestuurder altijd naar de andere kant, al was het maar om zijn collega te zeggen dat er geen problemen zijn...
Toegang tot het Net, de verantwoordelijke voor de toekenning van de rijpaden op het Infrabelnet, rekent een minimum van 10 minuten, op enkele historische overblijfselen na, die echter ook worden uitgefaseerd. Met een klassiekje kan je nog vrij snel opstarten, maar het modernere materieel, tsjokvol electronica, gaat vaak trager, omdat ze alle tests telkens moeten doorlopen.
Bartje
De recordkampioen in kleine keertijd blijft natuurlijk de L-trein met bestemming Brugge in Kortrijk in het weekend. Hier heeft het klassiek stel (soms zijn het er twee) maar vier minuten om kop te maken (komt toe aan :58, moet weg aan :02. Het markante daaraan is dat deze trein als hij in de week doorrijd naar Zottegem, op hetzelfde moment vertrekt in Lichtervelde (:34) als in het weekend, maar voorzien pas om :00 aankomt in Kortrijk, i.p.v. :58, en dat de trein in de andere richting dan al vertrekt als de andere aankomt (ook om :00).

Re: Vertragingen oorzaken/ steeds meer treinvertragingen

Geplaatst: 27 jul 2013, 22:21
door Treinenman
Veel treinen hebben vertraging door Beheer van het verkeer. Hoe gaat dit in zijn werk?

Re: Vertragingen oorzaken/ steeds meer treinvertragingen

Geplaatst: 28 jul 2013, 01:18
door Retard
Dat is dat men een andere trein heeft laten voorgaan, of dat men voor een omleiding koos wegens een teveel aan treinen.
Vooral treinen die door de ultradrukke Noord-Zuid verbinding moeten, hebben last van zo'n vertragingen.

Re: Vertragingen oorzaken/ steeds meer treinvertragingen

Geplaatst: 06 aug 2013, 11:39
door Treinenman
De ICT Neerpelt-Blankenberge (6712) heeft bijna elke dag vertraging, net als de ICT Blankenberge- Neerpelt (6762). Vaak minstens 10 minuten vertraging.
Op vlak van stiptheid is er nog heel veel werk bij het OV.

Re: Vertragingen oorzaken/ steeds meer treinvertragingen

Geplaatst: 06 aug 2013, 13:13
door franksken
Treinenman schreef:De ICT Neerpelt-Blankenberge (6712) heeft bijna elke dag vertraging, net als de ICT Blankenberge- Neerpelt (6762). Vaak minstens 10 minuten vertraging.
Op vlak van stiptheid is er nog heel veel werk bij het OV.
Het grootste probleem bij de ICT"s is het feit dat die treinen niets dan toeristen vervoeren ,
vaak beladen en met kinderen.Dan duurt het opstappen wat langer.

Re: Vertragingen oorzaken/ steeds meer treinvertragingen

Geplaatst: 06 aug 2013, 13:20
door Shrek
Treinenman schreef:De ICT Neerpelt-Blankenberge (6712) heeft bijna elke dag vertraging, net als de ICT Blankenberge- Neerpelt (6762). Vaak minstens 10 minuten vertraging.
Op vlak van stiptheid is er nog heel veel werk bij het OV.
En is dat nu zo erg? Het is een rechtstreekse trein voor zo goed als iedereen die erop zit dus niemand zal daar veel last van hebben.
Daar komt nog eens bij dat het een traject van meer dan 2 uur is. Op zo'n traject is slechts 10 minuutjes vertraging stipt.
Er is nog werk aan stiptheid, maar niet op dit soort treinen...

Re: Vertragingen oorzaken/ steeds meer treinvertragingen

Geplaatst: 06 aug 2013, 13:55
door Steve
Een blik in Railtime leert alvast dat het de afgelopen week goed meeviel met die vertraging. Vertragingen van een 5-tal minuten, een paar keer naar de 10 minuten toe, en dan nog bijna altijd opgelopen in de zone Brugge - Blankenberge, waar het natuurlijk een enorme drukte is rond dat tijdstip...

Re: Vertragingen oorzaken/ steeds meer treinvertragingen

Geplaatst: 06 aug 2013, 14:13
door Asterix
Shrek schreef:Daar komt nog eens bij dat het een traject van meer dan 2 uur is. Op zo'n traject is slechts 10 minuutjes vertraging stipt.
Er is nog werk aan stiptheid, maar niet op dit soort treinen...
Ik val soms echt achterover van wat ik hier lees :) Tien minuten vertraging is nu ook al 'stipt'? Het hangt namelijk van het traject of het 'soort' trein af?

Re: Vertragingen oorzaken/ steeds meer treinvertragingen

Geplaatst: 06 aug 2013, 14:22
door Shrek
Jeroen schreef:Ik val soms echt achterover van wat ik hier lees :) Tien minuten vertraging is nu ook al 'stipt'? Het hangt namelijk van het traject of het 'soort' trein af?
In de officiële termen reed die trein natuurlijk niet stipt :wink:

Re: Vertragingen oorzaken/ steeds meer treinvertragingen

Geplaatst: 06 aug 2013, 14:42
door benoit
Jeroen schreef: Ik val soms echt achterover van wat ik hier lees :) Tien minuten vertraging is nu ook al 'stipt'? Het hangt namelijk van het traject of het 'soort' trein af?
Bij de sncf (Intercités en tgv) komt een trein pas in de vertragingsstatistieken als hij meer dan 10 min vertraging heeft. Ook dit zijn vaak trajecten die +- 2u duren. Bvb Intercités Parijs-Orléans-Tours: http://maligne-intercites.com/tours-orl ... n-2013.pdf

Trouwens, heel wat franse "grandes lignes" hebben een blog per lijn waar de verantwoordelijke (directeur vd lijn, communicatieverantwoordelijke,...) interactief bezig is met de reizigers. Dit dmv specifieke vertragingsstatistieken, een woordje uitleg bij incidenten, een chat met de lijnoverste... Iedereen kan steeds reageren en/of antwoorden. Vaak komt er een antwoord op. Een voorbeeld: http://maligne-intercites.com/tours-orleans-paris/