TBL
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34
Re: TBL
TBL1++ wordt bij infrabel niet eens gebruikt, het is enkel een minieme software-aanpassing in de treinen zelf. De term zaait wel wat verwarring omdat het eigenlijk om net hetzelfde systeem gaat.Eimai schreef:en vergeet TBL1++ niet
(btw, "TBL" zonder getal gebruiken we wel degelijk, check je HLT maar eens )
Re: TBL
Inderdaad, bij TBL1++ blijft de lamp V<40 gewoon wat langer branden in een bepaalde situatie, al de rest is 100% idem aan TBL1+.Shrek schreef:TBL1++ wordt bij infrabel niet eens gebruikt, het is enkel een minieme software-aanpassing in de treinen zelf. De term zaait wel wat verwarring omdat het eigenlijk om net hetzelfde systeem gaat.Eimai schreef:en vergeet TBL1++ niet
(btw, "TBL" zonder getal gebruiken we wel degelijk, check je HLT maar eens )
Re: TBL
Inderdaad, tbl1+ heeft weinig gemeen met zijn naamgenoten. Het gebruikt al andere bakens. Andere verkeersregels dan tbl1. Met tbl2 heeft het nog minder te maken. Tbl2 is veiliger (vollediger) dan tbl1+. Tbl2 is stuurpostsignalisatie en dus een veiligheidssysteem. Tbl1+ is echter een hulpuitrusting want het doet geen permanente snelheidscontrole.
Re: TBL
TBL1+ voorkomt dat een trein door een rood sein gaat, maar voorkomt niet dat een trein met 160 km/h over een 80 km/h-baanvak gaat. Daarvoor is het wachten op ETCS, dat inmiddels op steeds meer plaatsen binnen (en ook buiten) België wordt geïnstalleerd.
Re: TBL
Met tbl1+ kan je door het rood rijden let max 39 km/u, doch de trein krijgt op dat moment een noodremming en zal X meter voorbij het sein tot stilstand komen. Dit enkel als het sein voorzien is van de juiste bakens (nog niet alle seinen zijn er mee voorzien)
Re: TBL
Dat is niet helemaal waar. De volledige programmering van TBL1 is opgenomen in TBL1+. Sterker nog: In locs als HLE 13 of 18 stuurt de ETCS-computer de TBL1+ data door naar de TBL-computer, die TBL-computer behandelt die data dan net hetzelfde als de TBL1-data.Steven schreef:Inderdaad, tbl1+ heeft weinig gemeen met zijn naamgenoten. Het gebruikt al andere bakens. Andere verkeersregels dan tbl1.
Re: TBL
Ik heb het vooral over de hardware. De bakens en antennes zijn niet compatibel met elkaar. De weergave in de stuurpost naar de bestuurder toe is ook anders.
TBL1 kent het verschil in weergave tussen grote en kleine beweging. De lamp kleine beweging miet daar dan ook maar branden bij rit in kleine beweging en niets anders.
Bij TBL1+ heb je de gele lamp v<40 en V als blauwe lamp. Hierbij is het gebruik can de gele lamp in dienst bij kleine beweging maar ook bij naderen van een gesloten stopsein. Kortweg v<40 wil hier totaal niet zeggen dat je in kleine beweging bent in tegendeel dus. Wat er softwarematig aan de hand is is voor ons eerder bijzaak. Trouwens een hle13 heeft wel etcs aan boord maar geen TBL1+, de lampen kleine en grote beweging zijn nog steeds aanwezig en de controle op 300m van een stopsein zal niet gebeuren.
TBL1 kent het verschil in weergave tussen grote en kleine beweging. De lamp kleine beweging miet daar dan ook maar branden bij rit in kleine beweging en niets anders.
Bij TBL1+ heb je de gele lamp v<40 en V als blauwe lamp. Hierbij is het gebruik can de gele lamp in dienst bij kleine beweging maar ook bij naderen van een gesloten stopsein. Kortweg v<40 wil hier totaal niet zeggen dat je in kleine beweging bent in tegendeel dus. Wat er softwarematig aan de hand is is voor ons eerder bijzaak. Trouwens een hle13 heeft wel etcs aan boord maar geen TBL1+, de lampen kleine en grote beweging zijn nog steeds aanwezig en de controle op 300m van een stopsein zal niet gebeuren.