Pagina 1 van 3

Lijn 12 / 25

Geplaatst: 31 mei 2013, 10:04
door JVC1980
Er zijn vijf grote problemen op het traject Antwerpen (en bij uitbreiding Essen) - Brussel:

1) verouderde locomotieven die de klim in de tunnel van Antwerpen-Centraal niet aankunnen

2) IR-treinen die, ondanks de vier sporen tussen Mortsel en Vilvoorde, niet op het zijspoor worden gezet waardoor de vertraging van de IC alleen maar cumuleert

3) teveel stoptreinen en teveel kleine stations (genre Liersesteenweg, Deurnesteenweg, Buda, Eppegem)

4) Franstalig personeel dat niet verder geraakt dan "Kaaapeln", "Eeit", "Berkemme" en "Meegelen" uit te kramen, laat staan om deftige info te verstrekken bij problemen

5) een te lange lijn: knip de band met Chicago-aan-de-Samber (lees: Charleroi) door in Brussel, en er zal al een pak minder vertraging (en stakingen!) zijn

Maar ja, wat doe je er aan hee?

Re: Lijn 12 / 25

Geplaatst: 31 mei 2013, 10:34
door Shrek
JVC1980 schreef:Er zijn vijf grote problemen op het traject Antwerpen (en bij uitbreiding Essen) - Brussel:

1) verouderde locomotieven die de klim in de tunnel van Antwerpen-Centraal niet aankunnen

2) IR-treinen die, ondanks de vier sporen tussen Mortsel en Vilvoorde, niet op het zijspoor worden gezet waardoor de vertraging van de IC alleen maar cumuleert

3) teveel stoptreinen en teveel kleine stations (genre Liersesteenweg, Deurnesteenweg, Buda, Eppegem)

4) Franstalig personeel dat niet verder geraakt dan "Kaaapeln", "Eeit", "Berkemme" en "Meegelen" uit te kramen, laat staan om deftige info te verstrekken bij problemen

5) een te lange lijn: knip de band met Chicago-aan-de-Samber (lees: Charleroi) door in Brussel, en er zal al een pak minder vertraging (en stakingen!) zijn

Maar ja, wat doe je er aan hee?
Er zijn helemaal niet teveel stoptreinen of stations. Als er toch stations dichtgaan kunnen we misschien wel Kapellen sluiten? Dan zijn de mensen uit Essen sneller in Brussel :wink:
Wat natuurlijk wel klopt is dat er soms treinen in elkaars weg rijden. Hiervoor wordt er nieuwe infrastructuur gebouwd, denk aan de bypass van Mechelen en de vertakking Otterbeek. Dit zal een deel van die problemen kunnen verhelpen. Daarnaast is de treindienst ook niet aangepast aan de infra. Stoptreinen zouden bijvoorbeeld niet op -2 in Antwerpen mogen komen, maar ze zijn er toch momenteel.
Dit geeft een onnodige kruising in Berchem en dat durft wel eens andere treinen te vertragen. Hopelijk brengt de dienstregeling 2015 hier beterschap.

De doorkoppeling met Charleroi heeft een tijdje voor problemen gezorgd, maar een groot deel van de werven op L124 ligt stil, dus de vertragingen zijn ook weg.
Ik neem deze treinen ook redelijk dikwijls en moet zeggen dat de meeste vertragingen na of in Brussel ontstaan, niet ervoor.
En dat brengt ons naadloos bij het echte probleem: de Brusselse infra is totaal ontoereikend voor het grote aantal treinen...

Re: Lijn 12 / 25

Geplaatst: 31 mei 2013, 11:25
door pietmol
Shrek schreef: Er zijn helemaal niet teveel stoptreinen of stations. Als er toch stations dichtgaan kunnen we misschien wel Kapellen sluiten? Dan zijn de mensen uit Essen sneller in Brussel :wink:
het is idd zo dat in de jaren 50/60 toen er veel stopplaatsen afgeschaft werden de lijn12 gespaard gebleven is.

Shrek schreef: En dat brengt ons naadloos bij het echte probleem: de Brusselse infra is totaal ontoereikend voor het grote aantal treinen...
extra pijp aan NZ verbinding is quasi onvermijdelijk, en dan liefst niet volgens het klassieke traject maar zo dat men vanuit Antwerpen doorheen de Brusselse NZ verbinding rnaar Luxemburg kan
http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=8& ... 90#p184365

Re: Lijn 12 / 25

Geplaatst: 31 mei 2013, 11:47
door JVC1980
Om maar even te illustreren (ik pendel tussen Kapellen en Brussel): ik heb op 29 april mijn verzoek voor compensatie wegens vertragingen ingediend bij de NMBS (47,70 euro voor 1298 minuten op 5 maand tijd). Ondertussen zijn we een maand verder en staat de teller al op 353 minuten.

Niet echt een bewonderenswaardig resultaat dacht ik. Of om het heel morbide uit te drukken: op een jaar tijd verlies ik twee dagen van mijn leven aan de vertragingen van de NMBS.

Re: Lijn 12 / 25

Geplaatst: 31 mei 2013, 12:45
door Steven
JVC1980 schreef:Om maar even te illustreren (ik pendel tussen Kapellen en Brussel): ik heb op 29 april mijn verzoek voor compensatie wegens vertragingen ingediend bij de NMBS (47,70 euro voor 1298 minuten op 5 maand tijd). Ondertussen zijn we een maand verder en staat de teller al op 353 minuten.

Niet echt een bewonderenswaardig resultaat dacht ik. Of om het heel morbide uit te drukken: op een jaar tijd verlies ik twee dagen van mijn leven aan de vertragingen van de NMBS.
Het is even duidelijk dat u in het wegverkeer zeker niet beter af zou zijn. Bewijzen de cijfers op jaarbasis van hoeveel de mensen in de file staan. Het zou echter in geen van beide gevallen mogen voorkomen (zowel die files als vertraging bij de spoorweg) maar blijkbaar zijn onze beleidsmakers niet in staat om aan zowel het ene als het andere veel te veranderen.

Re: Lijn 12 / 25

Geplaatst: 31 mei 2013, 12:58
door groentje
Mits er voldoende uitwijkmogelijkheden zijn, zijn veel haltes niet zo'n probleem. Al helemaal niet met snel optrekkend materieel. Trouwens, welke zou je willen sluiten? Je spreekt zelf over de Mortselse stations (in 2009 had Mortsel 480 instappers, Deurnsestw had geen vaste stops, Liersestw een 170 instappers, Oude-God 614) en Eppegem (Zemst, 448 instappers). Buda is inderdaad een zwak broertje, maar goed, met 1 trein per uur trek je echt geen volk in de rand van de stad...

Re: Lijn 12 / 25

Geplaatst: 31 mei 2013, 13:00
door Steven
Waar dat voor Buda veel meer kan zijn gezien de hele industriële omgeving en dus veel kans op pendelaars woon+werk verkeer.

Re: Lijn 12 / 25

Geplaatst: 31 mei 2013, 14:01
door Glodenox
Mja, bij het vertrek van Renault is er in de omgeving van Buda niet echt meer industrie gekomen die veel mensen te werk moest stellen. Het zijn allemaal KMO's met dus een veel beperkter personeelsbestand.

Re: Lijn 12 / 25

Geplaatst: 31 mei 2013, 17:45
door Hobbes
Wat ik niet snap is dat men de stoptreinen niet volledig via de L27 kan laten rijden? Heropen de stopplaats Machelen om Buda te vervangen en men neemt al een heel groot stuk van de hinder weg.

Re: Lijn 12 / 25

Geplaatst: 31 mei 2013, 18:15
door Tijgernoot
Eigenlijk moet je gewoon van het idee af dat het twee aparte lijnen zijn en de spoorlijn inrichten met twee sporen richting het noorden naast elkaar en twee sporen naar het zuiden naast elkaar. Over de middensporen rijdt je dan met goederentreinen en L-treinen, op de buitensporen rijdt je dan met IC/IR/HSL-treinen. Nu is het een archaïsch vehikel uit het verleden.

Re: Lijn 12 / 25

Geplaatst: 31 mei 2013, 18:17
door stefanic
Hm, verse allesweters... :roll: Het mag ons steeds uitgelegd worden hoe het beter kan, we staan er absoluut voor open!

Punt 1) WAS vroeger soms het geval, nu niet meer. Weliswaar kunnen er nog eens problemen zijn als door omstandigheden niet het juiste loctype voor de trein hangt.
Punt 2) IC en IR kunnen perfect samen op L25 (de rittijdverschilen al eens bekeken?)
Punt 3) kul. Er zijn voldoende reizigers voor een halfuurdienst met stoptreinen. De L-treinen rijden integraal over L27 waar het kan, dus tussen Antwerpen en Vilvoorde. Vanaf Vilvoorde kan dit niet meer, omdat L27 deels koker 3 en deels koker 2 zit in de NZV. We zouden het graag anders willen (inderdaad via Machelen) maar dat is dus infrastructuurtechnisch uitgesloten: danku Infrabel!
Punt 4) inderdaad, hoewel er sterke verbetering is. Gevolg van het feit dat depot Charleroi instaat voor de IC's Charleroi-Antwerpen/Essen.
Punt 5) mooie theorie, als:
a) er voldoende materieel is
b) Brussel Noord en Zuid geschikt zijn om relaties te knippen (forget it), en iedereen van boven Brussel bereid is om in Brussel Noord over te stappen (of iedereen van onder Brussel in Brussel-Zuid moet overstappen.

En wat doe je eraan he? Massa's treinen kopen, veel infra bijbouwen. Vwala, daar is je antwoord. Moeilijker is de oplossing niet!

Lijn 12 / 25

Geplaatst: 31 mei 2013, 21:17
door dekooiker
Mijn ervaring-ik zit er werkdagelijks in, en zie dan minstens vier treinen per uur in Antwerpen omhoog klimmen, acht uur na elkaar-is dat de problemen die vroeger al eens opdoken op een uitzondering na verdwenen zijn.

Overigens rijden er meer dan alleen IC-treinen.
Waarom is een IR of een L minder waard?
Net als het zogezegd overaanbod aan stoptreinen snijdt dit geen hout.
Gewoon eens in de spits op de stations rondkijken waar de L stopt en u merkt snel dat er genoeg volk staat te wachten om die diensten in stand te houden.
We kunnen natuurlijk de IC-treinen schrappen; neem dan de 45-reeks Essen-Charleroi, we behouden de 20-reeks Antwerpen-Charleroi.
In de plaats komt de L-trein die dan voor niks meer in de weg rijdt.
Schrappen in het aanbod zorgt voor stiptere treinen.
Is het dat wat de reiziger wil?
Ik ben al content dat er de trein is want auto is geen optie en de 'snel'bus van De Lijn doet er zo lang over dat ook dat zinloos is geworden!
Toch op het traject dat ik afleg...

Re: Lijn 12 / 25

Geplaatst: 31 mei 2013, 23:32
door ostbahnhof
Hobbes schreef:Wat ik niet snap is dat men de stoptreinen niet volledig via de L27 kan laten rijden? Heropen de stopplaats Machelen om Buda te vervangen en men neemt al een heel groot stuk van de hinder weg.
De stoptreinen rijden over L27 vandaar de stops in Mortsel-Liersesteenweg ipv Mortsel-Deurnesteenweg (tijdens de week).
Wat er na Mechelen gebeurd richting Brussel daar heb ik zo geen zicht op maar ik vermoed zeker tot Vilvoorde ook over L27.

Re: Lijn 12 / 25

Geplaatst: 01 jun 2013, 06:59
door Hobbes
ostbahnhof schreef:
Hobbes schreef:Wat ik niet snap is dat men de stoptreinen niet volledig via de L27 kan laten rijden? Heropen de stopplaats Machelen om Buda te vervangen en men neemt al een heel groot stuk van de hinder weg.
De stoptreinen rijden over L27 vandaar de stops in Mortsel-Liersesteenweg ipv Mortsel-Deurnesteenweg (tijdens de week).
Wat er na Mechelen gebeurd richting Brussel daar heb ik zo geen zicht op maar ik vermoed zeker tot Vilvoorde ook over L27.
De stoptreinen rijden idd volledig over L27 tussen Antwerpen en Vilvoorde, één van de zwakke punten blijft echter het stuk tussen Vilvoorde en Brussel Noord, waar men dikwijls achter een stoptrein zit. Ook de kruising in Vilvoorde om van L27 naar L25 (of omgekeerd) te switchen zorgt soms wel eens voor hinder.

Re: Lijn 12 / 25

Geplaatst: 01 jun 2013, 11:58
door ijzeren rijn 82
ze maken van lijn 25/27 beter 2 sporen heen en 2 terug , 2 aparte sporen zorgt voor vertraging bij een omleiding of verstoring of als je met een IC achter een stoptrein zit , als je naar de ander lijn gaat moet je altijd een tegenspoor kruisen

de NZ verbinding idem, beter 2x3 sporen dan nu de 3x2 sporen

natuurlijk is dit niet te realiseren van vandaag op morgen daar zijn bv wel ongelijkvloerse kruisingen voor nodig , maar dit zou mee genomen kunnen worden voor de ombouw van station Mechelen en de Noord-Zuid verbinding