Pagina 1 van 3

NMBS overweegt Boarding Control

Geplaatst: 28 mar 2013, 10:47
door neigezug
Zie :
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... rron.dhtml


Boarding Control (inclusief scannan bagage) bestaat reeds bij de Renfe voor de AVE- en de Larga Distanciatreinen

Re: NMBS overweegt Boarding Control

Geplaatst: 28 mar 2013, 11:41
door BlubBlub
Dat kan allemaal wel in bemande stations mits de nodige aanpassingen, maar hoe zou je zoiets regelen op onbemande stopplaatsen?

Re: NMBS overweegt Boarding Control

Geplaatst: 28 mar 2013, 11:57
door K V B
neigezug schreef:Zie :
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... rron.dhtml


Boarding Control (inclusief scannan bagage) bestaat reeds bij de Renfe voor de AVE- en de Larga Distanciatreinen
De boarding Control bij RENFE is compleet overbodig, nutteloos en geldverslindend. Laat dat AUB geen navolging vinden.

Re: NMBS overweegt Boarding Control

Geplaatst: 29 mar 2013, 20:10
door LRDArdo
Terug naar de tijd van de perronticketjes?

Re: NMBS overweegt Boarding Control

Geplaatst: 30 mar 2013, 06:14
door Adler
K V B schreef: De boarding Control bij RENFE is compleet overbodig, nutteloos en geldverslindend. Laat dat AUB geen navolging vinden.
Als je zo een bewering doet, moet je die op zijn minst argumenteren.
Waarom zou een toegangscontrole totaal overbodig en nutteloos zijn?
Of zeg je dit enkel omdat je weeral schrik hebt dat er iemand zou weten welke trein je neemt?
Beschik je dan over cijfers of statistieken om aan te tonen dat dit totaal geen invloed heeft op het aantal zwartrijders of op de veiligheid?

Vroeger was er in bijna elk Belgisch station toegangscontrole en kwam je het perron niet op zonder kaartje.
Was dit totaal nutteloos en overbodig? Nee, want er waren quasi geen zwartrijders en aanvallen op treinbegeleiders.
Kostte dit veel? Ja.
Ook een onbemande toegangscontrole zal veel geld kosten, maar zoals voor elk systeem moet je de kosten en baten afwegen.
Zal dit het aantal zwartrijders tot nul herleiden? Nee, maar het is niet omdat een systeem geen 100% garantie geeft, dat je het niet moet overwegen.
Het zal in elk geval de veiligheid van het personeel gevoelig verhogen.

Re: NMBS overweegt Boarding Control

Geplaatst: 30 mar 2013, 06:29
door K V B
Adler schreef:
K V B schreef: De boarding Control bij RENFE is compleet overbodig, nutteloos en geldverslindend. Laat dat AUB geen navolging vinden.
Als je zo een bewering doet, moet je die op zijn minst argumenteren.
Waarom zou een toegangscontrole totaal overbodig en nutteloos zijn?
Of zeg je dit enkel omdat je weeral schrik hebt dat er iemand zou weten welke trein je neemt?
Beschik je dan over cijfers of statistieken om aan te tonen dat dit totaal geen invloed heeft op het aantal zwartrijders of op de veiligheid?
Ik had het vooral over de compleet nutteloze bagage scan die RENFE uitvoert. Die heeft inderdaad aantoonbaar geen positieve invloed op de veiligheid. Het heeft wel een aantoonbaar negatieve invloed op de waarde van je treinnetwork. RENFE garandeert correspondenties tussen treinen niet tenzij je anderhalf uur (!) inplant voor een overstap...
Vroeger was er in bijna elk Belgisch station toegangscontrole en kwam je het perron niet op zonder kaartje.
Was dit totaal nutteloos en overbodig? Nee, want er waren quasi geen zwartrijders en aanvallen op treinbegeleiders.
Kostte dit veel? Ja.
Inderdaad kostte dat veel. En dat is dus geld dat niet uitgegeven kon worden aan veiligheid...
Ook een onbemande toegangscontrole zal veel geld kosten, maar zoals voor elk systeem moet je de kosten en baten afwegen.
Zal dit het aantal zwartrijders tot nul herleiden? Nee, maar het is niet omdat een systeem geen 100% garantie geeft, dat je het niet moet overwegen.
Het zal in elk geval de veiligheid van het personeel verhogen.
Ten eerste ga je nooit onbemande toegangscontrole hebben. Poortjes zoals jij bij sommige stations in het VK ziet in nu ook in Nederland vind je niet op onbemande stopplaatsen. Op stations die slechts deeltijds bemand zijn staan de poortjes open als er geen personeel aanwezig is. Ga echt eens in het VK kijken.

Poortjes zullen veel geld kosten, geld dat niet kan gaan naar andere veiligheidsbevorderende maatregelen, geld dat niet kaan gaan naar meer treinen. De beste manier om in de context van openbaar vervoer in veiligheid te investeren is immers te investeren in maatregelen die meer reizigers aantrekken.

Zwartrijden bestrijd je met een slim tariefsysteem en een effectieve repressie. In Zwitserland zijn er minder zwartrijders dan in België, en daar rijden de helft van de treinen zelfs zonder conducteur rond.

Geweld bestrijd je ook met effectieve repressie. Wat de NMBS nodig heeft is niet "boarding control" maar een spoorwegpolitie met tanden.

Re: NMBS overweegt Boarding Control

Geplaatst: 30 mar 2013, 06:46
door Adler
K V B schreef: Geweld bestrijd je ook met effectieve repressie. Wat de NMBS nodig heeft is niet "boarding control" maar een spoorwegpolitie met tanden.
Ga je dan met elke trein 2 politiemensen meesturen?
Bekijk misschien even deze video:
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid ... -tang.aspx

Eer de spoorwegpolitie daar ooit is, zijn de vogels al lang gevlogen.

Re: NMBS overweegt Boarding Control

Geplaatst: 30 mar 2013, 10:55
door K V B
Adler schreef:
K V B schreef: Geweld bestrijd je ook met effectieve repressie. Wat de NMBS nodig heeft is niet "boarding control" maar een spoorwegpolitie met tanden.
Ga je dan met elke trein 2 politiemensen meesturen?
Nee.
Maar met dit argument kan je de politie gewoonweg geheel opdoeken.
Politie blijkt in de praktijk wel degelijk effectief te zijn ook al is ze niet overal aanwezig, en dat geld voor spoorwegpolitie ook.
Waar het om gaat is dat er een reële pakkans bestaat, en dat (en daar loopt het in België mis) gepakt worden ook behoorlijk vervelende gevolgen heeft.
De regel zou moeten zijn: Als we je pakken zie je vanavond je eigen bed niet meer.
Bekijk misschien even deze video:
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid ... -tang.aspx

Eer de spoorwegpolitie daar ooit is, zijn de vogels al lang gevlogen.
Je laat de spoorwegpolitie gewoon patrouilleren zoals de normale politie dat doet. Dergelijk gespuis loopt dan vroeg of later wel tegen de lamp. Zorg er dan voor dat ze in dat geval minstens een paar maand brommen (liefst in oncomfortabele omstandigheden).

Re: NMBS overweegt Boarding Control

Geplaatst: 30 mar 2013, 10:58
door Steven
poortjes helpen ook bij veiligheid.
Ze bieden een effectievere controle op zwartrijden want dit zal gevoelig dalen. als het zwartrijden daalt stijgt ook de veiligheid want het aantal discussies over zwartrijden en bijhorende (verbaal en/of fysiek) geweld zal ook dalen.

Sinds de poortjes in het metro station Bockstael zijn geplaatst is het aantal luidruchtige hangjongeren daar gevoelig gedaald. Hierdoor voelen de mensen zich beter en durven er misschien meer mensen gebruik te maken van die halte.

Re: NMBS overweegt Boarding Control

Geplaatst: 30 mar 2013, 11:02
door Adler
K V B schreef: Je laat de spoorwegpolitie gewoon patrouilleren zoals de normale politie dat doet. Dergelijk gespuis loopt dan vroeg of later wel tegen de lamp. Zorg er dan voor dat ze in dat geval minstens een paar maand brommen (liefst in oncomfortabele omstandigheden).
Wat denk je dat de spoorwegpolitie anders doet misschien ? In hun luie zetel zitten in een bureautje ?
Als je elke dag de trein zou nemen in Belgie zou je weten dat die mensen dagelijks overal te zien zijn, zowel in treinen als in stations.

Re: NMBS overweegt Boarding Control

Geplaatst: 30 mar 2013, 11:23
door Retard
Steven schreef:Sinds de poortjes in het metro station Bockstael zijn geplaatst is het aantal luidruchtige hangjongeren daar gevoelig gedaald. Hierdoor voelen de mensen zich beter en durven er misschien meer mensen gebruik te maken van die halte.
Ja, maar in de metro heb je maar één soort ticket waardoor die poortjes ook nuttig zijn. Maar bij de trein zit je met het probleem dat als het gespuis naar van Brussel naar Liège moet, ze een ticket kunnen kopen naar Schaarbeek en direct op de IC O gaan zitten, en dan begint het spelletje weer opnieuw :?

Re: NMBS overweegt Boarding Control

Geplaatst: 30 mar 2013, 12:01
door Steven
Dat noemen we grijsrijders, zwartrijders zijn mensen zonder ticket of vals ticket. Dit sluit je grotendeels uit met poortjes want zonder ticket kom je er niet in.

Re: NMBS overweegt Boarding Control

Geplaatst: 30 mar 2013, 12:40
door kika
KVB heeft wel degelijk een punt. Kijk bvb. naar NS waar ze miljoenen hebben gekregen voor poortjestoegang en er uiteindelijk op een heleboel plaatsen toch vanaf wordt gezien: kostprijs, veiligheidsregels, defecten, onderhoud en kaartjesdiversiteit. Voor die tientallen miljoenen dat dat kost, kan je aardig wat extra spoorwegpolitiepersoneel aanwerven en met eventueel ook meerdere 'antennes.' Toch nog even opmerken dat ik het erg jammer vind dat hij een punt heeft, ik zie nog veel liever geld naar andere zaken gaan dan (spoorweg)politie.

Re: NMBS overweegt Boarding Control

Geplaatst: 30 mar 2013, 12:44
door Steven
maar spoorwegpolitie maakt geen deel meer uit van de spoorweg maar van de federale politie en dat geld komt dus uit een ander zakje. Daar betaald de nmbs misschien maar een kleine bijdrage voor.

Re: NMBS overweegt Boarding Control

Geplaatst: 30 mar 2013, 12:59
door BlubBlub
Wat zijn in feite de bevoegdheden van securail ten opzichte van de (spoorweg)politie?

Mogen die de identeit van iemand controleren of iemand vastzetten of vallen die onder het profiel zoals mensen een willekeurig prive-beveiligingsbedrijf?