Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12

Bericht door AlexNL »

Dan zou ik er nog eerder voor stemmen om een zak geld naar ProRail te schuiven om aanpassingen te doen in Roosendaal - bijvoorbeeld voor de bouw van een extra perronspoor naar Belgische maatstaven. Dan kan daar die M6 op binnen worden genomen zonder dat de rijtuigen de historische perronkap raken (dat was toch één van de redenen waarom die IC-trein niet is doorgetrokken?). Dan kan die hele M6 door naar Roosendaal (waar de meeste reizigers van L12 op zullen overstappen) en zal de omnibus weer wat leger worden.
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12

Bericht door dentheo »

AlexNL schreef: Dan kan daar die M6 op binnen worden genomen zonder dat de rijtuigen de historische perronkap raken (dat was toch één van de redenen waarom die IC-trein niet is doorgetrokken?).
Ik heb nooit de "echte" lijst met problemen gezien, wel een viertal verhalen.
Theo
Groeten vanop de Heide
FLV-FGSP
Berichten: 1887
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12

Bericht door FLV-FGSP »

Een probleem is bijvoorbeeld de brug over de sporen ten zuiden van Roosendaal. Hier hangt de bovenleiding zo laag, dat de afstand tussen de bovenkant van een M6-rijtuig te klein wordt.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12

Bericht door AlexNL »

Dan zie ik twee oplossingen: de brug verhogen (duurt lang, kost veel) of de sporen wat verlagen.

Elders in Nederland (zoals bij Hilversum) worden sporen bij perrons opgehoogd om de perronhoogte naar 76 centimeter terug te brengen, sporen verlagen zou dan ook mogelijk moeten zijn toch?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12

Bericht door Shrek »

Maar de M6 werkt enkel bij 1500 volt wisselspanning (of 3000 volt gelijkspanning). Je kan er dus niet mee onder de Nederlandse bovenleiding.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12

Bericht door stefanic »

dentheo schreef:
AlexNL schreef: Dan kan daar die M6 op binnen worden genomen zonder dat de rijtuigen de historische perronkap raken (dat was toch één van de redenen waarom die IC-trein niet is doorgetrokken?).
Ik heb nooit de "echte" lijst met problemen gezien, wel een viertal verhalen.
1) gabarit: perrons Roosendaal, brug over spoorlijn (zie op FVL-FGSP)
2) spanning: de omvormer M6 werkt NIET bij minder dan 2000V (hoeft ook niet, was geconcipieerd als binnenlands rijtuig). Gebruik in Nederland impliceert het aanpassen van de omvormers van het HELE park M6 (we gaan niet beginnen met subseries in de rijtuigen)

@Bibke: denk je dat er iets aan te passen valt in Roosendaal: Infrabel is aan hoog tempo overal wissels en bundels aan het WEGhalen (ogeacht of de operatoren er op aandringen om dat vooral niet te doen). Wat zouden ze dan wissels gaan BIJleggen.
spoorwegrealist
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 522
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:25
Locatie: Sint-Niklaas

Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12

Bericht door Bart »

stefanic schreef: Wel, dat moet je eens uittekenen op een tijdsgrafiek met de spoorbezetting in Essen! Wij hebben ook zitten puzzelen bij NMBS hé. Daarbij moet je er wel mee rekening houden dat Essen maar één uitwijkspoor heeft voor reizigerstreinen, en de trein die er al staat van u48 tot u12 gebruikt het hele perron. Andere treinen met terminus Essen moeten dus in hoofdspoor wachten/keren. Ook rekening houden met wissels die er liggen (of vooral: NIET liggen): Komende van Antwerpen kan je niet naar spoor 1 (om weer normaalspoor te kunnen vertrekken).
Je kan natuurlijk bij aankomst uit Antwerpen na de stop doorrijden tot buiten het station waarbij je naar tegenspoor gaat, stoppen in volle baan, keren en terugrijden naar spoor 1 in Essen....
Niemand zegt dat die dubbele vierledige die dan Essen-Roosendaal-Essen zou doen, lang in Essen moet staan hé.... Met de huidige dienstregeling staat de L trein in Roosendaal ook langer dan 40 minuten stil...
Als de omnibus die dan beperkt zou zijn tot Essen in de weg staat, kan die nog altijd na aankomt in Essen op spoor 2 of 3, nadien uitwijken in het kutzakspoor juist voorbij de overweg (kant Roosendaal). Dat kutzakspoor is lang genoeg om daar met 1 vierledige van front te keren, en ook om daar een tijd uit de weg te staan.
Vanuit dat kutzakspoor kan je nadien terug naar spoor 3 als spoor 2 getrokken worden in station Essen. (Spoor 1 durf ik niet beweren, zou ik voor op de SSP moeten kijken). Zo zijn ze we het jaren gewoon geweest bij aankomst van ME8221 in Essen. Moesten we op dezelfde manier daar een tijd gaan staan, om uit de weg te zijn van de 45xx reeks.
Laatst gewijzigd door Bart op 11 jan 2013, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12

Bericht door Shrek »

Het doodspoor in Essen is enkel berijkbaar vanaf perron 3 hoor, naar perron 2 of 1 kan je daar niet rijden.
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 522
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:25
Locatie: Sint-Niklaas

Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12

Bericht door Bart »

Shrek schreef:Het doodspoor in Essen is enkel berijkbaar vanaf perron 3 hoor, naar perron 2 of 1 kan je daar niet rijden.
Ja het zou kunnen hoor, maar dan nog is er geen probleem. Bij aankomst van de omnibus in Essen, is spoor 3 vrij. Want de IC zit daar achter.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12

Bericht door Bibke »

stefanic schreef:@Bibke: denk je dat er iets aan te passen valt in Roosendaal: Infrabel is aan hoog tempo overal wissels en bundels aan het WEGhalen (ogeacht of de operatoren er op aandringen om dat vooral niet te doen). Wat zouden ze dan wissels gaan BIJleggen.
Je hebt wel degelijjk een punt, dat ik ook steeds aanhaal (Infrabel haalt te veel weg), maar daarom moet de (federale, Vlaamse, lokale) politiek tussen komen met of zonder budget. Mijn voorstel was dan wel om de aanpassingen te doen in Essen. Maar zoals door anderen hierboven aangehaald zou Roosendaal idealer zijn).
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
ferry
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 mei 2008, 21:50

Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12

Bericht door ferry »

Hoi

Overstappen in Essen op dubbele vierledige. Juist op het traject Essen-Roosendaal is één vierledige meer dan voldoende.
Zoals reeds aangehaald komen vele Nederlanders met de wagen tot Essen(VEEL GOEDKOPER dan internationaal biljet).
Het is juist door hun aanwezigheid in Essen dat de stoptrein nu al van in Essen op spitsuur boordevol zit.
Dus dubbele vierledige is meer dan nodig, enkel aberant dat in deze samenstelling verder gereden wordt tot Puurs(minimale bezetting!)
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12

Bericht door odul »

Steven schreef:Odul, niemand spreekt tegen dat er geen reden zou zijn tot klagen. De treinen zitten vol. Wat Jeroen wilde zeggen is gewoon dat de problemen op L12 niet vele malen erger/unieker zijn dan op andere lijnen. Het is een nationaal probleem dat in de spits treinen overvol zitten, het is een nationaal probleem dat er in de spits vaste vertragingen zijn. De mensen die zo luid staan roepen over lijn 12 kweken vooral de indruk dat zij de enigen zijn die reden hebben tot klagen, wat niet zo is. Iedereen wil dat zijn/haar trein stipt is en wat de rest van de treinen doet kan hen meestal zelfs niets schelen. Dat is wat we mogen plaatsen onder de IK-maatschappij. Het probleem is niet lokaal, totaal niet en je lost het dus evenmin op met een lokale oplossing.
Dat zie ik toch even anders.
De meeste ergernissen van reizigers zijn inderdaad vertragingen, afgeschafte treinen waardoor een andere trein dan weer overvol zit.

Op lijn 12 ligt dit totaal anders.
Het gaat hier om structurele problemen die door een verkeerd beleid er gekomen zijn.
Men wist, door de benelux af te schaffen, dat de reigers van lijn 12 ( en deze van Noord Brabant in Nederland) in de kou zouden komen te staan.
Niet IEDEREEN kan immers die fyra trein nemen.

En dat is zo het schandalige!
Dit door trekken naar... jamaar elders zijn er ook altijd wel vertragingen, overvolle treinen enz.. is een argument dat op niks slaat.

Omdat men dit WEL had kunnen voorkomen, in tegenstelling tot problemen die van een technische aard zijn of door een menselijke fout waar men niet meteen iets aan kan doen.

En dat vind ik toch wel het toppunt!
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12

Bericht door dentheo »

Shrek schreef:Maar de M6 werkt enkel bij 1500 volt wisselspanning (of 3000 volt gelijkspanning). Je kan er dus niet mee onder de Nederlandse bovenleiding.
voordeel, ze gaan er niet echt van kapot... de verluchting gaat waarschijnlijk direkt plat en de lichten kwartier later ?

En de deuren doen die het nog ?
Theo
Groeten vanop de Heide
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12

Bericht door dentheo »

AlexNL schreef: Elders in Nederland (zoals bij Hilversum) worden sporen bij perrons opgehoogd om de perronhoogte naar 76 centimeter terug te brengen
Volgens mij zijn ze in Roosendaal al naar boven gebracht...perronhoogte Roosendaal was 85cm ? nieuwe norm is 76 cm ?

net zoals Kalmthout !!! en de rest van lijn 12...
Theo
Groeten vanop de Heide
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12

Bericht door Asterix »

odul schreef:De meeste ergernissen van reizigers zijn inderdaad vertragingen, afgeschafte treinen waardoor een andere trein dan weer overvol zit.

Op lijn 12 ligt dit totaal anders.
Het gaat hier om structurele problemen die door een verkeerd beleid er gekomen zijn.
Er rijden in dit land wel meerdere treinen die overvol zitten door "een verkeerd beleid" dat steevast te weinig materiaal inzet. Bijvoorbeeld de IR tussen Brussel en Antwerpen in het weekend.
Plaats reactie