Welk materieel voor de L-treinen?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 522
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:25
Locatie: Sint-Niklaas

Bericht door Bart »

Het materiaal dat het meest geschikt zijn voor L treinen, zijn de sprinters.
Trekken zeer snel op, remmen goed bij droog weer en de deuren sluiten zeer snel. Bij de breaks daarintegen gaan de deuren zeer traag dicht wat voor L treinen toch minder geschikt is.
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 522
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:25
Locatie: Sint-Niklaas

Bericht door Bart »

De L treinen Antwerpen-Leuven & Antwerpen-Brussel worden vanaf december breaks in plaats van sprinters. Ook gaat Brussel voor deze l trein niet meer het eindstation zijn, ze gaan doorrijden tot in Geraardsbergen.
Vanaf 4 september worden de sprinters in't weekend op Leuven ook vervangen door breaks.
Wover

Bericht door Wover »

Waar gaan er dan nog wel sprinters rijden? Misschien op de L Herentals-Antwerpen dan terug sprinters?
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 522
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:25
Locatie: Sint-Niklaas

Bericht door Bart »

Wover schreef:Waar gaan er dan nog wel sprinters rijden? Misschien op de L Herentals-Antwerpen dan terug sprinters?
Vanaf 4 september rijden er vanuit Antwerpen in't weekend nog enkel sprinters als L trein naar Sint-Niklaas.
Of ze in december op de L treinen naar Herentals gaan ingezet worden, zou best kunnen, al denk ik eerder dat het 800'en zullen worden.
Omdat in december de relatie gaat veranderen. Nu heb je Sint-Niklaas-Antwerpen-Roosendaal (met 800'en). En dat gaat Sint-Niklaas-Antwerpen-Herentals worden. Maar de definitieve relaties zullen maar in de maand november worden bekend gemaakt.
bobby

Re: Welk materieel voor de L-treinen?

Bericht door bobby »

Trainspotterke schreef:De klassieke motorstellen, waarmee de meeste L-treinen in ons land gereden worden, beginnen ondertussen toch ook al ouder te worden. Vooral de oude reeksen 100 en 200 hebben toch ook al de leeftijd van 40 jaar bereikt. Wanneer het materieel voor het GEN geleverd zal zijn, zullen de gemoderniseerde motorstellen hoogstwaarschijnlijk de L-treinen over het gehele land gaan overnemen van de oude reeksen klassieke motorstellen, die dan wellicht buiten dienst zullen gesteld worden.

Nu heb ik twee vragen:

Zijn er genoeg of zullen er genoeg gemoderniseerde motorstellen zijn om al die L-treindiensten over te nemen?

En die gemoderniseerde stelletjes zullen wellicht ook niet meer heel lang meegaan. Zullen er dan nieuwe tweetjes moeten besteld worden, of zullen bijvoorbeeld Breaks de L-treinen gaan overnemen?

sedert de nieuwe dienstregeling van december 2006, wordt de L-trein Antwerpen -Leuven niet langer met AM85 maar door AM80 gereden.

de gevolgen zijn dramatisch: met 1 motorstel AM80 (vroeger 2x AM86) is het niet meer mogelijk om tijdens de spitsuren de uurregeling te volgen (uurregeling is nochtans niet gewijzigd).
Reden: 1x AM80 heeft minder deuren dan 2x AM86 en AM80 is eigenlijk niet geschikt voor stations & stopplaatsen met lage perrons. Dus het opstappen duurt veel langer. Daarbij komt dat het acceleratie vermogen van AM80 veel lager is dan dat van AM86, zodat AM80 de verloren tijd niet meer goed kan maken.
Conclusie AM80 voldoet niet voor gebruik als L-trein.


NMBS, Geef ons AUB (maar snel) onze duikbrillekes (AM86) terug.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22577
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

het probleem van de lage perrons is zowel voor sprinters als breaks hetzelfde, het enige probleem dat zich echt stelt is idd het iets trager (maar dat scheelt hem geen minuten) optrekken van een break, het grootste probleem zit hem in de sluitsnelheid van de deuren bij een break waarmee de meeste tijd verloren word, echter bij modernisatie zou hier naar schijnt iets aan gedaan worden
bobby

Bericht door bobby »

Steven schreef:het probleem van de lage perrons is zowel voor sprinters als breaks hetzelfde, het enige probleem dat zich echt stelt is idd het iets trager (maar dat scheelt hem geen minuten) optrekken van een break, het grootste probleem zit hem in de sluitsnelheid van de deuren bij een break waarmee de meeste tijd verloren word, echter bij modernisatie zou hier naar schijnt iets aan gedaan worden
probleem van lage perrons stelt zich veel minder bij AM86 dan bij AM80. Je moet het gewoon maar aan een aantal bejaarden vragen, die merken het verschil het sterkst op.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22577
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

zover ik weet zijn de hoogte van de stellen idem (hoogte treinvloer in het stel) misschien is er een verschil in treden, maar deze is enkel van toepassing op eerste en laatste rijtuig aangezien deze bewegbare treden hebben die een iets kleiner draagvlak hebben, het middelste rijtuig heeft een vaste trede en is normaal zo goed als gelijk (zoals MS 86 dus bedoel ik)
bobby

Bericht door bobby »

Steven schreef:zover ik weet zijn de hoogte van de stellen idem (hoogte treinvloer in het stel) misschien is er een verschil in treden, maar deze is enkel van toepassing op eerste en laatste rijtuig aangezien deze bewegbare treden hebben die een iets kleiner draagvlak hebben, het middelste rijtuig heeft een vaste trede en is normaal zo goed als gelijk (zoals MS 86 dus bedoel ik)
aantal treden en hellingshoek zijn verschillend
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22577
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

wat versta jij onder hellingshoek?
trouwens de uurregeling is idd niet zo ideaal voor breaks, ze was al nipt voor sprinters, de bestuurder moest zeker niet te veel treuzelen?

behalve op het stuk heist op den berg, booichot, begijnendijk waar je 1,5 spil had zitten. al de rest wast juist gepast, in de spits is dat dus wringen, als ze de uurregeling gewoon 2 minuten aanpassen lost zich da al deels op.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

Bart schreef:De L treinen Antwerpen-Leuven & Antwerpen-Brussel worden vanaf december breaks in plaats van sprinters.
And i love it :D geen treintjes meer die voorbij het station glijden of van die oncomfortabele bankjes, maar echte zeteltjes in echte treintjes :P
De sprintertjes trokken inderdaad iets sneller op maar de breaks houden hun dienstregeling ook perfect hoor :P
Elgar
Berichten: 624
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Bericht door Elgar »

Ja, die breaks rijden meestal stipt op tijd.
Het enigste wat ik er op kan aanmerken, is dat bij drie gekoppelde breaks, dikwijls de laatste wagon niet aan het perron staat (in Sint-Katelijne-Waver). Deze morgen stond hij met zijn laatste deur juist op de hoek van het perron, dus ik denk dat die perrons maar juist gepast zijn voor negen rijtuigen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

Elgar schreef:Ja, die breaks rijden meestal stipt op tijd.
Het enigste wat ik er op kan aanmerken, is dat bij drie gekoppelde breaks, dikwijls de laatste wagon niet aan het perron staat (in Sint-Katelijne-Waver). Deze morgen stond hij met zijn laatste deur juist op de hoek van het perron, dus ik denk dat die perrons maar juist gepast zijn voor negen rijtuigen.
dan was em ni goe gestopt ze :o de stoptrein van .47 bestaat soms uit 2 800en en dan nog een klassiekje achter (10 rijtuigen dus)
Elgar
Berichten: 624
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Bericht door Elgar »

Shrek schreef:dan was em ni goe gestopt ze :o de stoptrein van .47 bestaat soms uit 2 800en en dan nog een klassiekje achter (10 rijtuigen dus)
Amai, tien wagons :shock:, zoveel heb ik er nog niet geweten op de stoptrein.
De maximale samenstelling die ik meestal zie zijn twee 800'en of één 800 met twee klassiekjes...
Weet je misschien welke specifieke trein van xx.47?

Efkes op Google Earth gekeken, daar is het perron 235 m lang en drie gekoppelde breaks zijn tesamen +/- 225 m, dus het zou er wel degelijk op passen..
carlos

Bericht door carlos »

Shrek schreef:
Bart schreef:De L treinen Antwerpen-Leuven & Antwerpen-Brussel worden vanaf december breaks in plaats van sprinters.
And i love it :D geen treintjes meer die voorbij het station glijden of van die oncomfortabele bankjes, maar echte zeteltjes in echte treintjes :P
De sprintertjes trokken inderdaad iets sneller op maar de breaks houden hun dienstregeling ook perfect hoor :P
op L-trein 2856 zijn de breaks niet instaat om de dienstregeling te volgen: trein vertrekt bijna dagelijks met een vertraging van 15 minuten in Aarschot (de vertraging bij aankomst bedraagt dagelijks tussen 5 & 10 minuten).

Breaks zijn enkel goed voor L-treintjes als je het middenrijtuig opnieuw verwijderd.
Plaats reactie