Treinbegeleider in elkaar geslagen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Wover

Bericht door Wover »

Gisteren is mijn vertrouwen in de "mensheid" weer naar een dieptepunt gezakt.

Het eerste incident gebeurde in Leuven. Bus 2 richting Heverlee was juist in volle spits uit het station vertrokken, wanneer hij tegen 5kph rustig langs de zonder-te-kijken overstekende voetgangers rijdt. Op een bepaald moment moet hij alles dichtgooien. Ik stond helemaal vanachter en de bus was overvol, dus ik kon niets zien. Maar de mensen vooraan bougeerden ook niet. Niemand zei iets, niemand ondernam iets, niks. Enkele seconden later zag ik de chauffeur zijn bus "in nood" zetten en contact opnemen met de hulpdiensten. Ondertussen stonden er aan de overkant van de straat al 20 mensen stil gewoon te kijken. Toen we mochten uitstappen was er exact een man die de man die voor de bus lag hielp. Voor de rest stond er 30 man op te zien. Politie was al wel ter plaatse om op deze erg drukke plek het verkeer te regelen. De man was bij bewustzijn, en was waarschijnlijk gewoon bij het oversteken gevallen. Dat denk ik althans, het kan even goed zijn dat de bus hem toch had aangereden, maar niemand die iets zei. Iedereen ging gewoon als een kudde schapen zonder te kijken naar de volgende bus, waar ze allemaal mooi naast elkaar gingen staan en niks zegden.

Het tweede voorval was zo mogelijk nog erger.

Het was 21.35 ongeveer toen ik in Mechelen op spoor 8 op de IR trein naar Turnhout wachtte. Aan de overkant van het perron (sporen 9 en 10) was juist een klassiekje aangekomen. Ik zag de TBG met twee mannen richting bagagecompartiment lopen. Toen ze daar bijna arriveerden hoorde ik dat één van de mannen in hevige discussie was met de TBG. Woorden als "klootzak" vloeiden rijkelijk uit de duidelijk marginale man. De TBG had hem een boete gegeven wegens zwartrijden. De andere man had een fiets in het bagagecompartiment staan, waar ze bijstonden. De TBG negeerde de man die amok maakte, en klom op de trein om de fiets van de tweede persoon af de trein te halen. Op het moment dat hij opstapt slaat de toornige zwartrijder hem, zodat de TBG in de trein valt. Hij blijft even staan en rent dan weg richting trappen.
De man waarvan de fiets was blijft even staan zonder iets te zeggen of de TBG te helpen, maar besluit dan (rijkelijk te laat) om de "achtervolging" in te zetten. Halfweg richting trappen geeft hij het al op, stel je voor dat de trein vertrekt zonder dat hij zijn fiets heeft Rolling Eyes .
Enkele momenten later zie ik de TBG uit de trein komen met de fiets, blijbaar had hij gelukkig niets, hoewel hij nogal vreemd met zijn linkerarm bewoog. Hij belde naar een of andere instantie om te melden dat hij slachtoffer was van reizigersaggressie in Mechelen...

Ik weet niet juist om welke trein het hier betrof. De planner geeft aan dat de IC trein naar Brussel-Zuid rond dat uur aankwam, maar dat zou dan toch zeker niet slechts één klassiekje zijn. Ook hoorde ik de TBG zeggen dat het trein xx20 was ofzo. Als iemand die TBG zou kennen (hij had een Limburgs, Hassels accent) en er een pv opgesteld wordt, wil ik gerust getuige zijn hiervoor, moest dat nodig zijn.

Een dagje treinen, altijd een beetje horror.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22575
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

de plaats waar ze naar bellen noemt in vakjargon CMK (centrale meldkamer), nr staat voorgeprogrammeerd in die mensen hun gsm
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Een mens is nu eenmaal een kuddedier, iedereen denkt "doet een ander iets?" Nee, dus ik ook niet.

In een kring staan is een goed voorbeeld. Ik heb hier zelf al ervaring mee jaren geleden, een aanrijding tussen twee personen inclusief hevige discussie en prompt enkele mensen die errond gaan staan alsof ze naar een voetbalmatch kijken. Uiterst hatelijk.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Bericht door Asterix »

En Wover, jij hebt vanop het andere perron meteen de politie gebeld en richting centrale gang gelopen om alsnog als jonge, gezonde kerel de achtervolging in te zetten of tenminste vanop afstand te volgen en steeds de locatie van de agressieveling aan de politie door te seinen.

En, vertel eens: wat is er toen gebeurd??
Wover

Bericht door Wover »

Nee, dat heb ik niet gedaan, want ik zag niet direct wat er aan de hand was, of de TBG verwond was of niet e.d. En de persoon die had geslagen had ik toch nooit kunnen tegenhouden, wetende dat niemand anders mij zou helpen...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Bericht door Asterix »

Wover schreef:Nee, dat heb ik niet gedaan, want ik zag niet direct wat er aan de hand was, of de TBG verwond was of niet e.d. En de persoon die had geslagen had ik toch nooit kunnen tegenhouden, wetende dat niemand anders mij zou helpen...
Heb je nu gezien wat er gebeurd is of is het van horen zeggen??

Ik versta uit je verhaal dat je het hebt zien gebeuren, die slag. Dus ben je getuige. Of die TBG gewond is of niet maakt op dat ogenblik weinig uit. Dus kan je achter die man aan gaan. Dat je die niet eigenhandig tegenhoudt, valt te begrijpen maar (zoals reeds gezegd) kan je vanop afstand die man volgen en ondertussen telefonisch contact nemen met de politie en een plaatsbepaling en beschrijving doorgeven.

Dus waarom heb je dat niet gedaan?
Wover

Bericht door Wover »

Omdat ik een egoïstische zak ben die zijn trein moest halen?
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Bericht door Asterix »

Wover schreef:Omdat ik een egoïstische zak ben die zijn trein moest halen?
I rest my case.... De pot verwijt enz. ???
Plaats reactie