Tiener neergestoken in station Brussel

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Wover

Bericht door Wover »

MGRoverdriver schreef:Geen geweld,onze cultuur is zo veel vooruit op de islam-wereld,wij zijn niet zo bloeddorstig.
dju toch, nu dacht ik toch wel dat wij met onze fantastische westerse cultuur de wereldoorlogen gehad hebben, dat de Amerikanen binnengevallen zijn in Irak, Viëtnam, dat er een Koude Oorlog geweest is,...

Ik kan mij eigenlijk geen enkele oorlog indenken die veroorzaakt is door een (Noord)-Afrikaans land.

Misschien is het wel juist omdat hun land onveilig is gemaakt door dictators die aangesteld en goedgekeurd worden door onze cultuur, dat ze naar hier vluchten?

En misschien weet ge het ni, maar in de steenkoolmijnentijd werden arbeiders "ingevoerd" uit Noord-Afrika en Italië, omdat die alles deden voor wat geld te verdienen. Daar zijn er heel wat bij omgekomen, verwoeste families, en allemaal onze schuld.

maar voor de rest zijn wij een heel vredelievende samenleving hoor!
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5298
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

trainfreak schreef:Gisteren liep ik me Tim in Eeklo, het verkeerslicht sprong op groen.
Een mevrouw op de fiets wou vertrekken en ze viel.
Er stond toch vlug een groepje rond van 5 mensen die ze naar de kant hielpen..
Hallo,

De situatie is natuurlijk wel erg verschillend: een "gevallen" dame rechthelpen zal wel niet veel risico inhouden, maar reageren op wandaden is al heel wat anders. Twintig jaar geleden maakte ik consequent opmerkingen over voeten op de zetels, overtreden rookverboden, luidruchtigheid, achteloos weggegooid afval. De reactie was er altijd een van betrapping; vandaag DURF ik dat gewoonweg niet meer, omdat je nu bijna altijd een erg agressieve reactie krijgt, op zijn best een van "Waar moei je je mee?"
Dat is een gevolg van een opvoeding waarin jongeren (en later worden dat volwassenen) steevast zichzelf moeten kunnen ontplooien, ook als dat ten koste gaat van de omgeving, eerst de ouders, dan de school, dan de hele samenleving. Onlangs maakte ik tóch nog eens een opmerking aan iemand die in de bus via zijn gsm naar rapmuziek zat te luisteren. Ik zei eerst nog zoiets van: wat zou hetworden mocht iedereen hier plots naar zijn favoriete muziek willen luisteren. Toevallig zaten er ook enkele jonge mensen op met oortjes, en ik suggereerde om ook oortjes te gebruiken. Zijn reactie was: "Dit gaat toch ook!" Ontleed betekent dat eigenlijk: IK kan op deze manier naar mijn muziek luisteren zoals ik dat wil (dat gaat) en al jouw argumenten betekenen voor MIJ niets. Bijkomend stelde ik ook nog vast dat een aantal anderen op de bus eigenlijk net hetzelfde dacht als ik, maar ik bleef wel alleen staan met mijn opmerking. De gast in kwestie was ongeveer 15.
Enkele dagen later zag ik hoe een Marokkaanse oudere zin had om een van "onze" jongeren (ook zo'n 15 jaar) een opmerking te maken over het feit dat hij met zijn voeten op de zetel van de bus zat. Onze Vlaamse Uebermensch ging echter een spelletje volhouden aan, en uiteindelijk bleef de brave Marokkaan net zo hulpeloos achter als ik enkele dagen voordien.
Ik wil alleen maar 2 verschijnselen illustreren:
1. sommige jongeren (en enkele volwassenen) leven alleen in een eigen wereldje waar ze volledig alles naar eigen goeddunken organiseren; volgens mij is dat de nasleep van mei 68 waar mijn generatie verantwoordelijk voor is: "Verboden te verbieden" was een van de slogans;
2. wie daar tegenin gaat staat helemaal alleen. Enkele dagen geleden voerde ik in dit forum een vrij hevige woordenstrijd over "het recht" om zwart of grijs te rijden. Het zou een evidentie moeten zijn dat niemand voor zwartrijden opkomt en dat wie dat toch doet publiekelijk gedesavoueerd wordt, maar op bepaalde momenten leek het erop dat ik me moest verantwoorden voor een houding van fairplay en burgerzin.
Tussen haakjes: ik zou bij het incident in Brussel-Centraal waarschijnlijk ook de andere kant opgekeken hebben, en ik vermoed dat dat ook is wat de meeste voorbijgangers op dat ogenblik doen: zo kun je je natuurlijk ook geen rekenschap geven van de ernst van het incident, en denk je dat het allemaal niet zo erg is.[/url]
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Da's maar menselijk. En ik deel (voor een deel) je analyse, hoewel de generatie-68 niet alleen verantwoordelijk kan gehouden worden.

Ik geef soms ook nog wel eens een opmerking, maar als ik het gevoel heb, dat ik eerder slaag zal krijgen, dan dat de persoon in kwestie zal luisteren, dan hou ik ook mijn mond.
sybic

Bericht door sybic »

>Ik kan mij eigenlijk geen enkele oorlog indenken die veroorzaakt is door een (Noord)-Afrikaans land.

Zeg dat eens tegen familie van één van die 2000 mensen die hun familielid in de WTC torens vastzaten. Zij voeren een andere manier van oorlog waarbij ze speciale trainingskampen bouwen om die jongens voorbereid naar hun sla'cht/g'veld te sturen.

>Misschien is het wel juist omdat hun land onveilig is gemaakt door dictators die aangesteld en goedgekeurd worden door onze cultuur, dat ze naar hier vluchten?

Vanwaar komen wij? Honger, armoede, slavenarbeid en kijk waar we nu staan. Dankzij dat onze voorvaderen gevochten hebben voor rechten hebben wij het nu zo goed. Als het hier kan, waarom daar dan niet.

Ik heb zelf twee goede marrokaanse vrienden die idd ook gevlucht zijn, maar zij beseffen dat ze éénmaal de kans hebben hier te zijn, ze er ook alles aan doen om die kans te benutten. Maar door dat gespuis worden hun inspanningen door veel mensen vergeten en iedereen over dezelfde kam gescheerd.
MGRoverdriver

Bericht door MGRoverdriver »

Wover schreef:
MGRoverdriver schreef:Geen geweld,onze cultuur is zo veel vooruit op de islam-wereld,wij zijn niet zo bloeddorstig.
dju toch, nu dacht ik toch wel dat wij met onze fantastische westerse cultuur de wereldoorlogen gehad hebben, dat de Amerikanen binnengevallen zijn in Irak, Viëtnam, dat er een Koude Oorlog geweest is,...

Ik kan mij eigenlijk geen enkele oorlog indenken die veroorzaakt is door een (Noord)-Afrikaans land.

Misschien is het wel juist omdat hun land onveilig is gemaakt door dictators die aangesteld en goedgekeurd worden door onze cultuur, dat ze naar hier vluchten?

En misschien weet ge het ni, maar in de steenkoolmijnentijd werden arbeiders "ingevoerd" uit Noord-Afrika en Italië, omdat die alles deden voor wat geld te verdienen. Daar zijn er heel wat bij omgekomen, verwoeste families, en allemaal onze schuld.

maar voor de rest zijn wij een heel vredelievende samenleving hoor!
Ik voel me ook absoluut geen Amerikaan hoor. En België heeft zich de laatste eeuwen toch niet misdragen hoor. Oorlog (bv Irak) keur ik zeker af. Maar U spreekt over Italianen en Nd Afrikanen. Wel verschillend,de Italianen gedragen zich net als ons en de Marokkanen,meer last dan goeds.
Wover

Bericht door Wover »

Ik ontken niet dat er problemen zijn met Noord-Afrikaanse jongeren he, en als je dan nog hoort dat de meerderheid niet eens hun school afmaken enz...


Maar als je dan kijkt naar Belgische jongeren, daar is het probleem even erg of nog erger hoor. Heb je trouwens al ooit gehoord van drugsverslaafde allochtonen?

Ik woon misschien in een kleine stad met relatief weinig allochtonen, maar als ik de probleemjongeren hier zie dan zijn dat stuk voor stuk gewone Belgen die bv slechts een ouder hebben, of een echtscheiding hebben meegemaakt en dat hun vader/moeder te druk bezig is met rond te komen en geen tijd heeft om op hun kinderen te letten.

Misschien is dat hetzelfde probleem bij de allochtonen, want als de ouders eens aan het woord komen in het nieuws keuren ze het zelf ook allemaal af, maar misschien moeten die elke dag lang werken voor hun job die ze waarschijnlijk ook al niet makkelijk gekregen hebben, en hebben ze ook geen tijd om hun kinderen in't oog te krijgen.

In ieder geval, het komt er allemaal op neer dat allochtonen beter moeten begeleid worden als ze hier komen wonen, eventueel cursussen geven aan de ouders over hoe ze hun kinderen moeten opvoeden ofzo, weet ik veel...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5298
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

sybic schreef: Vanwaar komen wij? Honger, armoede, slavenarbeid en kijk waar we nu staan. Dankzij dat onze voorvaderen gevochten hebben voor rechten hebben wij het nu zo goed. Als het hier kan, waarom daar dan niet.
Onze voorvaderen gevochten voor hun rechten? 't Is maar hoe je het bekijkt: onze hele "beschaving" is gebaseerd op uitroeiing en uitbuiting van andere volken: de Kruistochten, waarvan men nu weet dat het vulgaire plundertochten waren, de koloniseringen, met als trieste hoogtepunten de behandeling van Indianen in Noord- en Zuid-Amerika, de geld- en bloeddorst die we in Afrika en Azië ten toon hebben gespreid. Ik zou ons alleszins niet als voorbeeld durven stellen.
En dan heb ik het nog niet over de verschrikkelijke manier waarop we in Europa ook tussendoor nog hele gebieden van hun oorspronkelijke begroeiing hebben ontdaan, wat we nu de Brazilianen, die net hetzelfde doen met het Regenwoud, nog durven verwijten ook!
Ik geloof echt niet dat het ene volk het er op het vlak van menselijkheid beter afbrengt dan het andere. Spijtig genoeg heeft men het schoolvak geschiedenis net tot iets onbenulligs gereduceerd, toen de wetenschap geschiedenis dat plots allemaal doorkreeg en verkondigde.
Met vriendelijke groet

overweg13
MGRoverdriver

Bericht door MGRoverdriver »

Wover schreef:Ik ontken niet dat er problemen zijn met Noord-Afrikaanse jongeren he, en als je dan nog hoort dat de meerderheid niet eens hun school afmaken enz...


Maar als je dan kijkt naar Belgische jongeren, daar is het probleem even erg of nog erger hoor. Heb je trouwens al ooit gehoord van drugsverslaafde allochtonen?

Ik woon misschien in een kleine stad met relatief weinig allochtonen, maar als ik de probleemjongeren hier zie dan zijn dat stuk voor stuk gewone Belgen die bv slechts een ouder hebben, of een echtscheiding hebben meegemaakt en dat hun vader/moeder te druk bezig is met rond te komen en geen tijd heeft om op hun kinderen te letten.

Misschien is dat hetzelfde probleem bij de allochtonen, want als de ouders eens aan het woord komen in het nieuws keuren ze het zelf ook allemaal af, maar misschien moeten die elke dag lang werken voor hun job die ze waarschijnlijk ook al niet makkelijk gekregen hebben, en hebben ze ook geen tijd om hun kinderen in't oog te krijgen.

In ieder geval, het komt er allemaal op neer dat allochtonen beter moeten begeleid worden als ze hier komen wonen, eventueel cursussen geven aan de ouders over hoe ze hun kinderen moeten opvoeden ofzo, weet ik veel...

Het cultuurverschil is te groot,multiculturaliteit bestaat niet.

Ik noem dit moord met voorbedachte rade. Ik loop niet met een mes rond hoor.....
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5298
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

MGRoverdriver schreef:
Ik noem dit moord met voorbedachte rade. Ik loop niet met een mes rond hoor.....
Hallo,
Niet alle autochtone jongeren lopen met een mes rond! De enige revolver die ik ooit uit een schooltas heb weten rollen, behoorde toevallig aan een rasechte Oost-Vlaming. Er loopt krapuul genoeg rond in West-Europa, maar dat heeft niet in de eerste plaats met afkomst te maken.
Met vriendelijke groet

overweg13
MGRoverdriver

Bericht door MGRoverdriver »

Maar de verhouding krapul/goeden is bij ons toch veel kleiner.
Wover

Bericht door Wover »

MGRoverdriver schreef:En België heeft zich de laatste eeuwen toch niet misdragen hoor.
Zeggen de woorden Congo, slavernij, uitbuiting,... u iets?

Ik vind uw meningen nogal kortzichtig en uw antwoorden ontwijkend, misschien moet ge eerst maar eens wat geschiedenisboeken vastnemen voor ge hier uitspraken komt doen over hoe fantastisch vredelievend het Belgische superieure "ras" is.
MGRoverdriver

Bericht door MGRoverdriver »

Wij zijn geevolueerd,de Congo is jaren geleden. Ik heb tenminste nog nooit iemand bestolen,laat staan vermoord
Wover

Bericht door Wover »

Ik heb nog altijd niets uit uw posts kunnen afleiden dat een oplossing kan zijn voor het probleem, ge zit alleen maar te zeggen dat Belgen fantastisch zijn en Marokanen barbaren.

En ze allemaal terugsturen is geen oplossing, en ene levenslang int gevang steken ook ni.

Ge moet de oorzaak van problemen aanpakken, het gaat zich niet vanzelf oplossen e
sybic

Bericht door sybic »

overweg13 schreef:
sybic schreef: Vanwaar komen wij? Honger, armoede, slavenarbeid en kijk waar we nu staan. Dankzij dat onze voorvaderen gevochten hebben voor rechten hebben wij het nu zo goed. Als het hier kan, waarom daar dan niet.
Onze voorvaderen gevochten voor hun rechten? 't Is maar hoe je het bekijkt: onze hele "beschaving" is gebaseerd op uitroeiing en uitbuiting van andere volken: de Kruistochten, waarvan men nu weet dat het vulgaire plundertochten waren, de koloniseringen, met als trieste hoogtepunten de behandeling van Indianen in Noord- en Zuid-Amerika, de geld- en bloeddorst die we in Afrika en Azië ten toon hebben gespreid. Ik zou ons alleszins niet als voorbeeld durven stellen.
En dan heb ik het nog niet over de verschrikkelijke manier waarop we in Europa ook tussendoor nog hele gebieden van hun oorspronkelijke begroeiing hebben ontdaan, wat we nu de Brazilianen, die net hetzelfde doen met het Regenwoud, nog durven verwijten ook!
Ik geloof echt niet dat het ene volk het er op het vlak van menselijkheid beter afbrengt dan het andere. Spijtig genoeg heeft men het schoolvak geschiedenis net tot iets onbenulligs gereduceerd, toen de wetenschap geschiedenis dat plots allemaal doorkreeg en verkondigde.

Man man, wat sleuren we er hier allemaal bij. Ik blijf de Islam allesbehalve een vooruitstrevende cultuur vinden. Discriminatie van vrouwen, oproepen tot heilige oorlogen tegen mensen die het geloof niet respecteren. En ik bedoelde met de strijd van onze voorvaderen, wat we allemaal van rechten op arbeid en politiek verworven hebben.

Er loopt hier bij ons ook genoeg uitschot rond maar daar dienen onze gevangenissen voor. Raar genoeg is het grootste deel van hun bewoners allochtonen of belgen met buitenlandse roots?

In alle geval, is er nu één vader en één moeder die hun leven verwoest is. Beeld je maar eens in: je kind 17 jaar opvoeden en hem dan moeten afgeven. Ik moet stoppen met eraan te denken...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5298
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

sybic schreef:[

Man man, wat sleuren we er hier allemaal bij.
In alle geval, is er nu één vader en één moeder die hun leven verwoest is. Beeld je maar eens in: je kind 17 jaar opvoeden en hem dan moeten afgeven. Ik moet stoppen met eraan te denken...
Wat jij erbij sleuren noemen, noemen anderen misschien een poging tot minder kortzichtige, tot intelligentere standpunten, gebaseerd op een ruimere, bredere perceptie van de toestand.
Geloof maar niet dat ik:
1. niet vind dat deze moordenaar voor de rest van zijn leven achter de tralies moet, maar dan ongeacht zijn afkomst;
2. niet besef waar deze ouders nu doorheen moeten.

Ik vind alleen dat jouw benadering van het probleem stinkt.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gesloten